kuulostaako nämä oireet raskausmyrkytykseltä?

• Viestiketjun aloittaja "Mama"
  • Ensimmäinen viesti
"Mama"
turvotusta on ja paino on noussut viime viikoina 1,5-3,5kg viikossa..
sain verenpainemittarin kotiin, verenpaine välillä hieman kohoilee..
pissa on ollut puhdas.

nyt tänään on pää tuntunut hieman kiristävältä ja kuumottaa poskipäistä otsaanpäin, väsyttää sikana, ja vähän huono olo. mustia haituvia näkyy välillä.. (niitä on näkynyt myös aikaisemmin,sekä hopeisia valopalloja)..

verenpaine oli äsken 155/92..josta se laski sitten kuitenkin 139/87..

tää on neljäs raskaus, aikaisemmin ei ole todettu myrkytystä, mutta ensimmäisestä oli epäilys, kun paineet paljon korkeammat ja isompi turvotus ja painonnousu kun nyt..

"Mama"
sitä täs mietin,että jos kuitenkin toi verenpainen laskee alle sen 140/90 (mikä yleensä raja) niin silloin ei tarvitse lähte pissaa tutkimaan mihkää?

paljonko apteekissa ne tikut maksaa vai mitä ne on? :D

"Mama"
vastailkaas nyt.. millanen se päänsärky on ollut.. tää kuumotuksen tunne ei varmaan kuulosta siltä..välillä tulee kipukohtauksia johonki kohti päätä, mut kokoajan hieman kiristää ja kuumottaa..

"vieras"
Mulla samat oireet ja raskausmyrkytys oli. kannattaa tarkistuttaa pissa neuvolas, äippäpolilla, Synnytysvastaanotolla, mihin nyt sit pääseekin sen pissan tarkistuttamaan! Raskausmyrkytys voi edetä todella nopeasti!!!

"Mama"
juu, jänskättää kun mies lähtee huomenna kauemmas vähän kuskihommiin, ja jään lasten kanssa yksin että onko täs niin äkkinäistä pelkoa, että vois nopeaa edetä.. paineet kuitenkin laskivat alle sen rajan.. tää "päänsärky" on jännä..?

"Mama"
silti kuiteskin kyllästyttää käydä "turhaan" jossain tutkimassa jotain pissaa.. kun esikoisesta sain rampata neuvolassa ja äippäpolilla jatkuvasti.. ku tietäs onko tää sitä vai ei..

Mulla oli yhtenä yönä elämäni kamalin päänsärky, seuraavana päivänä meninkin Kätilöopistolle ja jäin osastolle. Ei onneksi päänsärky jatkunut niin pahana, lievänä vain. Mitään näköhäiriöitä ei vissiin ollut.

"vieras"
Mulla oli pissapuhdas, mutta verenpaine korkea eli mm. 147/97, turvotus noin 2kg painonnousu/viikko, pissa normaalia tummempaa, päänsärky, kova kutina. Itse pyytämissäni labroissa löytyi osaan ainakin syy eli ei raskausmyrkytystä vaan hepatoosi(raskausaikainen maksasairaus joka lopussa vaarallinen vauvalle). Arvot meni maksoissa melkein kymmenkertaisesti yli sallitun.

"Lissu"
Esikkoa odottaessa turvotus v.lopun aikana jalkoihin ja sitte sunnuntaina päässä tuntui sellainen paine, olin tosi väsyny ja sanoin että kaikki ei ole ok. Siispä maanantaina neuvolaan ja paineet koholla ja pissa ++, viikkoja 37 ja siitä lähetteellä keskussairaalaan makaamaan viikoksi. paineet oli korkealla ei kuitenkaan noin korkeella ku mainitsit. Käynnistettiin kun viikkoja 38.

Toisessa raskaudessa viikossa 3kiloa painoa lisää ja pääkipua. Paineet koholla ja kovia supistuksia. se käynnistettiin heti viikkoja 37.

Sinuna soittaisin synnärille ja kysyisin voisiko tilanteen käydä siellä lääkärillä tarkistuttamassa... neuvolasta kun ei ikinä tiedä...

öms
Mulla alko nousta verenpaine siihen "rajoille" 36+1 viikolla, sitä siinä sit tarkkailtiin vähän väliä ja verikokeilla ravasin melkein päivittäin rv:lta 37+ eteenpäin kunnes 38+1 oli proteiinia vähän pissassa. Piti mennä näyttäytymään synnärillä, mut ottivatkin sit jo sisälle. Mulla oireina tuntui vain tuo korkea verenpaine ja turvotus. Synnytys käynnistettiin 38+3, kun turhaan siellä osastolla vaan sit pitempään makoilin. Ja kyllähän sitä turvotusta sit oli aikalailla kun synnärille jäi painoa 14kg..

"Mama"
pissatulehdusta ei ole, kun pissa just tutkittiin kun oli leukkarit koholla.

hepatoosiakaan en usko.. mulla on yhdessä raskaudessa tutkittu sekin, kun kutisin, nyt ei ole kutissut normaalia enempää..

päänsärky jatkuu.. väsymys tuntuu silleen et vois nukahtaa istuaalteen, mut silti jostain saa energiaa..

Ee
[QUOTE="Mama";23330948]juu, jänskättää kun mies lähtee huomenna kauemmas vähän kuskihommiin, ja jään lasten kanssa yksin että onko täs niin äkkinäistä pelkoa, että vois nopeaa edetä.. paineet kuitenkin laskivat alle sen rajan.. tää "päänsärky" on jännä..?[/QUOTE]

Älä ainakaan lykkää lähtöä yhtään myöhemmäksi sen takia, että mies jossain muualla. Mulla on tuttu, jonka mies lähti aamulla 100 km päähän työmatkalle päiväksi, vaikka yöllä vaimo oli ollut pahoinvoiva. Vaimo sitten lykkäsi sitä näytlle lähtöä, kun oli niin hankalaa, kun ei ollut autoa yms. ja se raskausmyrkytys eteni todella nopeasti niin, että kun sitten loppuiltapäivästä lähti, niin oli jo melkein liian myöhäistä. Onneks loppu hyvin kuitenkin.

Nananaananannanan
Minulla oli juuri noita samoja oireita neljännessä raskaudessa vaikka 3 aiempaa sujuivat ongelmitta. Painet nousi 170/110, välillä alapaine laski alle sen määrätyn 95. Noilla arvoilla ja muilla oireilla, väsymys,päänsärky, ylävatsakivut, näköhäiriöt,lähettivät heti nlasta äitiyspolille. En halunnut jäädä osastolle joten jouduin vuodelepoon kotiin ja päivittäin seuraamaan useasti verenpaineita ja omia oloja, ja toksemia-kokeet otettiin labrassa kahdesti.Viikossa tilanne huononi levosta huolimatta ja synnytys käynnistettiin viikolla 38. Missään vaiheessa pissakokeessa ei ollut mitään mutta myrkytys oli kuitenkin. Soitin päänsärystä nlaan ja kerroin muista oireista, käskivät tulla paikalle heti ja heti myös lähetettiin eteenpäin, parempi käydä turhaan kuin ottaa turhia riskejä. Tilanne voi huonontua tosi nopeastikin.

"Mama"
neuvola oli kiinni kun olin menossa sinne. kävin apteekista ostamassa niitä liuksoja.. kaksi liuskaa olen tehnyt ja näytti +/-,hieman koholla.. tuo määrä ei vielä ilmeisesti merkitse myrkytystä.. paineet noussut tänään myöhemmin 169/99 ja sitten taas 139/89..

päänsärkykin häippäsi.. en kyllä toisaalta usko että myrkytystä olis tulossa.. mutta seurataan joka päivä,kun on käskettykin..
kiitos vastauksista :)

Yhteistyössä