Kuulostaa kauhealta, mutta, panostan lasteni vaatteisin, jotta

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
no joo
Ehkä se lähtee meistä vanhemmista koko juttu.Jos vanhemmat ovat itse suvaitsevaisia ja opttavat lapsensa käyttäytymään hyvin toisia kohtaan,niin ei tarviis pelätä mitään kiusaamista.Ja lasten parissa työtä tehmeenä voin kertoa,että kyllä lapset kiusaa toisiaan riippumattta siitä millaset vaatteet on.Se ilkeys ei lähde muualta kuin kotoapäin.Niih!
 
mä vaan
Kyllä kalliimmat vaatteet on kestävämpiä, ei köyhä voi ostaa halvalla.
Minua aikoinaan huvitti miten pph. täti talventullen mainosti, että sellanen ja sellanen pipo, kuris ym...on parempi... Ja juuri olin ostanut lapselle uudet tamineet. Ihan tavis pipokaan ei kelvannut, kun lapsi hikoili kuulema niin paljon?? Mitä sille muksulle olisi päähän pitänyt laittaa jos pipokin oli liian lämmin??? En tiiä vieläkään=) Onneksi lapsi on jo koulussa, eikä vaatteita ole kukaan kutlannut.
 
tuota
Kiusataanko tarhassa oikeasti vaatteista vai onko tuo vanhempien korvien välissä? Meidän tyttö on 5v eikä vielä ole tullut mieleenkään että hän tai kaverinsa osaisivat vaatteista kiusata, toki ihailevat joitain vaatteita mutta se on eri juttu kuin piikitellä toisten vaatteista.

Olisiko ongelmana enemmänkin äitien itsetunto, eli kun näkevät toisten lapsien olevan hienommin (=kalliimmin) puettuja niin heti miettivät että nyt oma lapsi erottuu porukasta ja häntä kiusataa......?
 
miekkula
Mutta mitä se panostaminen sitten on? Lasta saatetaan kiusata, jos on aina kalliissa merkkivaatteissa, muut ovat kateellisia. Ja lasta saatetaan kiusata, jos on puettu esim. katvigin vaatteisiin, koska ovat niin erikoisia. Miten lapsi pitäisi pukea, ettei kiusata?
 
vieras
Aika hysteerinen näkökanta. Voi miten paljon vielä joudutkaan pelkäämään...

Anna mieluummin lapsellesi keinoja käsitellä erilaisia sosiaalisia tilanteita äläkä lakaise niitä hänen tieltään, curling-mutsi!
 
äiti x 2
Mikä sitten on panostamista?

Mä tykkään kivan näköisistä ja käytännöllisistä lastenvaatteista ja niihin pyrin. E kiusaamisen takia vaan ihan noista käytännöllisyysnäkökulmista. Ei tarkoita aina merkkivaatteita, H&M:ltäkin löytyy paljon kivoja sisävaatteita ja kierrätettynä saa edullisesti hyväkuntoisia ja laadukkaita vaatteita. Hankin myös mielelläni sellaisia vaatteita minkä kuoseista lapsi tykkää. Ulkoiluvaatteet on laadukkaat, mikä ei muuten suinkaan aina tarkoita reimatecia.

Hyvillä vaatteilla lapsi on mahdollista pukea aina sään mukaisesti ja kauniita vaatteita on kiva katsella.
 
Aha.
Mä koetan lähteä siitä kasvatuksesta kotoa käsin matkaa, kasvattamalla lapseni hyväksymään ja ymmärtämään erilaisuuden tai sitten sen ettei kaikkea pidä ottaa itseensä.
Enkä ainakaan osoittele että tuolla lapsella on hyvä haalari, tuolla viereisellä huono.
 
aivan
Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Eikö tarhaikäisen kiusaamiseen ole aikuisella ihmisellä todellakaan mitään muuta keinoa, kuin ostaa yleisesti hyväksyttyjä vaatteita?
Kai sitten muutkin kiusaamisen aiheet kouluiässä hoidetaan samoin? Lasta voidaan kiusata vaikka silmälaseista, olemattomasta ylipainosta, väärän värisistä hiuksista, perheen liian huonosta autosta jne.

Sitten vaan lapsi laserleikkauskseen, laihdutuskuurille, hiukset värjätään ja perheeseen ostetaan velaksi kallis auto?
 
Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Ehkä se lähtee meistä vanhemmista koko juttu.Jos vanhemmat ovat itse suvaitsevaisia ja opttavat lapsensa käyttäytymään hyvin toisia kohtaan,niin ei tarviis pelätä mitään kiusaamista.Ja lasten parissa työtä tehmeenä voin kertoa,että kyllä lapset kiusaa toisiaan riippumattta siitä millaset vaatteet on.Se ilkeys ei lähde muualta kuin kotoapäin.Niih!
Ai EHKÄ lähtee???
 
samaa mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika hysteerinen näkökanta. Voi miten paljon vielä joudutkaan pelkäämään...

Anna mieluummin lapsellesi keinoja käsitellä erilaisia sosiaalisia tilanteita äläkä lakaise niitä hänen tieltään, curling-mutsi!
Niinpä...

Aikuiset siirtävät omat maailman pelkonsa lapsiinsa kaikenlaisella hysterisoinnilla.
 
MUn mielestä on aika luonnollista panostaa lastenvaatteisiin........enemmän olisi ihmeissäni jos avaus olis näin " en panosta lastenvaatteisiin, koska se on turhuutta"
Tuo vaatekysymys taitaa olla ihan joka sukupolvessa sama.....kauniita vaatteita on ihasteltu kautta aikain, varsinkin tyttöjen.
Tyttölapset ovat pukeneet barbit ja nuket pitseihin mielummin kun käytännöllisiin bodeihin.
 
Meri-Kaisla harmaana
Mä en usko, että tarhassa vielä osataan kiusata vaatteiden perusteella. Olen itse katsonut, että lapsilla on vaatteita laidasta laitaan. Puhtaita, likaisia, merkittömiä ja merkillisiä. Koskaan poika ei ole sanonut, että ketään on vaatteiden takia kiusattu. Ja jos lapset kiusaavat jo noin pieninä vaatteiden perusteella niin mitä se kertoo lasten vanhemmista.
 
vieras
Minkäikäiset lapset teidän mielestänne "osaavat" kiusata? Jostain luin lto:n kommentin, että vanhemmat hysterisoivat kaikkia pieniä nahisteluja. Hänen mielestään tarhaikäiset eivät kiusaa. Se, että toista muksaistaan tai joskus sanotaan, että oot tyhmä, ei ole kiusaamista.
 
Mihin laitat vaatteet sitten kun ne on käytetty? Meillä on muksut tykästynyt useimpiin vaatteisiin, mitä heille on tuotu. Ja on sitten mulla ja isällään hyvä mieli, kun on saatu halvalla hyvää. Jos lapsen itsetunnon kasvattaminen on siitä kiinni, että vaatteet on oikeanlaiset... Tiedänpä ainakin, mistä ne pissikset tulevat. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
MUn mielestä on aika luonnollista panostaa lastenvaatteisiin........enemmän olisi ihmeissäni jos avaus olis näin " en panosta lastenvaatteisiin, koska se on turhuutta"
Tuo vaatekysymys taitaa olla ihan joka sukupolvessa sama.....kauniita vaatteita on ihasteltu kautta aikain, varsinkin tyttöjen.
Tyttölapset ovat pukeneet barbit ja nuket pitseihin mielummin kun käytännöllisiin bodeihin.
Mä taas en ole koskaan ajatellut PANOSTAVANI lasten vaatteisiin. Ennemminkin se on ollut itsestäänselvyys, että on hankkinut kaunista ja käytännöllistä. Ei sitä ole sen paremmin tarvinnut miettiä.
 
Mitähän tarkoittaa panostaminen? Käytännöllisyys on yksi asia: villäkypärä on pipoa kalliimpi ja minusta paljon käytänöllisempi. Vai se että pipossakin on toisia hienompia vaihtoehtoja.

Se että poika on käyttänyt 6kk samoja housuja ja käyttää vielä toiset 6kk niitä, ei muuta tilannetta siihen että joku toinen lapsi käyttäisi samoja housuja. Eli hyväkuntoinen kirpputorivaate ei eroa itselle uutena ostetusta... Ei minun lapsellakaan ole ihka uutta vaatetta joka päivä ;)

Siinä mielessä panostan (ulkonäöllisesti) lapseni vaatteisiin, että ne ovat yhteensopivia, oikean kokoisia, käytännöllisiä ja kauniita. Sen pystyy tekemään niin H&M-hintaluokassa, Lego-hintaluokassa ja Timberland-hintaluokassa. Käytännössä sekoituksena, koska harvalla merkiltä saa koko vaatekertaa ostettua...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
MUn mielestä on aika luonnollista panostaa lastenvaatteisiin........enemmän olisi ihmeissäni jos avaus olis näin " en panosta lastenvaatteisiin, koska se on turhuutta"
Tuo vaatekysymys taitaa olla ihan joka sukupolvessa sama.....kauniita vaatteita on ihasteltu kautta aikain, varsinkin tyttöjen.
Tyttölapset ovat pukeneet barbit ja nuket pitseihin mielummin kun käytännöllisiin bodeihin.
Mä taas en ole koskaan ajatellut PANOSTAVANI lasten vaatteisiin. Ennemminkin se on ollut itsestäänselvyys, että on hankkinut kaunista ja käytännöllistä. Ei sitä ole sen paremmin tarvinnut miettiä.
No panostaa on nyt tässä lähinnä sanana ja itse miellän panostaa sanan muutenkin asioihin joita pidän tärkeinä.
Itse en panosta sanan oikeassa merkityksessä lastenvaatteisiin, koska pidän itsestäänselvyytenä siistejä vaatteita. Joku taas voi ajatella minun panostavan niihin kun näin on....ymmärrät varmaan pointin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vinkuintiaani:
MUn mielestä on aika luonnollista panostaa lastenvaatteisiin........enemmän olisi ihmeissäni jos avaus olis näin " en panosta lastenvaatteisiin, koska se on turhuutta"
Tuo vaatekysymys taitaa olla ihan joka sukupolvessa sama.....kauniita vaatteita on ihasteltu kautta aikain, varsinkin tyttöjen.
Tyttölapset ovat pukeneet barbit ja nuket pitseihin mielummin kun käytännöllisiin bodeihin.
Mä taas en ole koskaan ajatellut PANOSTAVANI lasten vaatteisiin. Ennemminkin se on ollut itsestäänselvyys, että on hankkinut kaunista ja käytännöllistä. Ei sitä ole sen paremmin tarvinnut miettiä.
No panostaa on nyt tässä lähinnä sanana ja itse miellän panostaa sanan muutenkin asioihin joita pidän tärkeinä.
Itse en panosta sanan oikeaasa merkityksessä lastenvaatteisiin, koska pidän itsestäänselvyytenä siistejä vaatteita. Joku taas voi ajatella minun panostavan niihin kun näin on....ymmärrät varmaan pointin.
Juu, ymmärrän. Eli samoilla linjoilla ollaan. Mutta aloituksessa panostettiin erityisesti, jotta ei kiusattaisi. Itse hankkisin nättejä ja tarkoituksenmukaisia vaatteita, vaikka kiusaamista ei olisi olemassakaan.
 

Yhteistyössä