Kuukuppilaiset

  • Viestiketjun aloittaja vuodattaja
  • Ensimmäinen viesti
vuodattaja
Oletteko yhtään seuranneet, miten paljon vuotoa kippoon kertyy. Minulla käytössä toista päivää ja ainakin 60 ml oon kupista tyhjentänyt. Ei ihmekään, että anemia vaivaa...
 
öö
oon aina ollu kiinnostunut nuista kuopeista (ja myös kestositeistä ) toimivatko ne oikeasti? onko kuppi "ison tuntuinen" sisällä? onko se helppo asentaa? miks sitä tikkua pitää lyhentää?
ja onko kestositeet yhtä "varmoja" ku kertakäyttöiset?
 
vuodattaja
Kuppi ei tunnu sisällä, kun vain oppii sen laittamaan oikein paikalleen (ei ole vaikeaa, mutta pientä harjaantumista vaatii). Tikkua pitää lyhentää, jos se jjää hyvin paikallaan ollessa emätinaukon ulkopuolelle. Kestositeistä ei ole (vielä) kokemusta, koska ennen kuukuppia ei mikään side riittänyt!
 
kasvihuoneilmiö
Kuppi ei tunnu, jos se on oikean mallinen. Vartta täytyy lyhentää, jos se ei mahdu sisään. Kestositeitä on olemassa todella montaa kokoa ja imukykyä. Niitä voi ommella itsekin ja silloinhan niistä saa (pienen harjoittelun jälkeen...) justiinsa toivotun muotoisia, kokoisia ja imuisia.
 
Kuukuppi on aivan loistava juttu, oon käyttänyt pari vuotta. Kestositeistä mulla ei ole kokemusta, enkä aio siteitä käyttää enää ollenkaan, koska kuppi on mut niistä kerran vapauttanut.

En ole tuota vuodon määrää hirveästi seurannut, mutta koostumuksesta: Oletko ap huomannut, että melko suuri osa kuppiin kertyneestä vuodosta on limakalvoja ja muuten vaan lima eli itse asiassa puhdasta verta on kyllä varmaan vähemmän.

Muistan, että joskus joku sanoi, että kuukautisten aikana verta menisi noin 1 dl. Jos kahden ekan runsaan vuotopäivän jälkeen on mennyt reilu puoli desiä, niin ei sitä varmaan kahtena seuraavana enää niin paljon tule - ja sitten kai menkat jo loppuukin.

Kuppi ei kyllä mullakaan tunnu koskaan ja laittaminen ja tyhjentäminen käy nykyään kuin itsestään. Parin kuukauden käytön jälkeen leikkasin sen varren kokonaan pois (se ehkä vähän tuntui), koska en ymmärtänyt mihin olisin sitä tarvinnut.
 
kasvihuoneilmiö
Alkuperäinen kirjoittaja Naksneppari:
Muistan, että joskus joku sanoi, että kuukautisten aikana verta menisi noin 1 dl. Jos kahden ekan runsaan vuotopäivän jälkeen on mennyt reilu puoli desiä, niin ei sitä varmaan kahtena seuraavana enää niin paljon tule - ja sitten kai menkat jo loppuukin.
Se on tosi yksilöllistä. Mulla ei varmaan yhteensäkään tule edes yksi kuppi täyteen koko kuukautisten aikana....
 
Minä nyt innostuin näistä linkkivinkkien laittamisesta, mutta www.kuukuppikunta.net on varsin oivallinen paikka tutustua tähän maanmainioon kapistukseen =) Itse käyttänyt myös reilu pari vuotta, eikä paluuta entiseen tule.
 
3-6 dl kuulostaa jo aika paljolta kerran kuussa menetettäväksi. Miksei sitä voi ihmisillä olla vaikka mitä ominaisuuksia, mutta tuntuis tuo aika merkittävältä. Luin tuolta Käypä hoito -sivuilta, että:

Kuukautisvuotoa pidetään runsaana, jos vuodon määrä yhden kuukautiskierron aikana on yli 80 ml. Kuvaan kuuluu myös, että vuodon määrä on toistuvasti säännöllisin välein runsas. Naisen oma arvio kuukautisvuodon määrästä ei läheskään aina anna luotettavaa selkoa asiasta.

Tolla kupillahan siitä saa hyvin tarkkaan tietoa, siteen kanssa on mahdotonta arvioida kuukautisvuodon määrää, minusta ainakin.
 
Oletteko kupinkäyttäjät muuten huomanneet, miten paljon ennakkoluuloja ko. kapistuksen käyttöön liittyy? Itse yritän aina kanssasisarille jakaa tätä loistavaa juttua, mutta yleensä vastaanotto on kielteinen. Jos vaan olisin itse tiennyt kupin olemassaolosta, niin yhtään haisevaa sidettä en olis kyllä käyttänyt! On se vaan niin hyvä :)

 
JONSERED Karhunkantaja
Laskekaa joku laskutaitoinen... Eli 13 tyhjennystä/vrk Lunetella pahimpina päivinä. Muutoin ehkä 4-5 ja alussa ja lopussa 2 krt/vrk. Paljonkohan kuppiin mahtui?
 
vuodattaja
Alkuperäinen kirjoittaja riippuu:
vuotoa tulee 3-6 dl

pahimmillaan se 15 ml puolessa tunnissa

Tuo 6 dl on kyllä jo tosi hurja määrä! Taatusti kärsit pahasta anemiasta! Eikvätkö mitkään lääkkeet auta? Sehän on 24 täyttä isoa kupillista! Yleisesti ottaen o,8 dl eli 80 ml on runsaan vuodon raja. Normaaliksi laskettava vuoto olisi n. 0, 5 dl.
 
Juu kyllä mullakin menee pahimmillaan tuo kuppi täyteen alle tunnissa :/ Ja vuotopäiviä on 7. Kärsin anemiasta, mut nyt raskaana niin ei tartte huolia kuukautisista :D Hemppa on nytkin 112 :( Ja synnytyksen jälkeen oli 76.

Jälkivuotoon ei kuukuppia tulehdusvaaran takia.
 
Nanna
Minulla on kyllä tosi niukat kuukautiset verrattuna moniin teistä!!! Tyhjennän kupin 2krt/vrk ja siellä on yleensä vain siihen alaviivaan tai toisiks alimpaan viivaan saakka tavaraa (Lunette käytössä) per tyhjennyskerta. Kupin nimeen vannon kyllä! Olen nyt vuoden verran käyttänyt kapistusta ja ihanan vapauttavaa on, kun ei tarvihe siteiden tai tamppoonien kanssa sählätä. Varsinkin tällä minun niukahkolla vuodolla, kun voi nuo tyhjennykset suorittaa aamuin illoin kotona ja pestä sen samalla hyvin. Kestositeisiin en minäkään ole vielä tutustunut.
 
vieras
Mä joskus seurasin vuotoa, kun tuli niin paljon ja vuodon määrä oli 160ml menkkojen aikana. Kätilökaveri kertoi, että 80ml on vielä normaali vuoto, niin kuin joku tais jo kirjoittaakin. Noi 160ml vuodot oli kyllä ensimmäisiä menkkoja synnytyksen jälkeen, kyllä se siitä aikaa myöten rauhottui...
 

Yhteistyössä