Kuukuppi; plussat ja miinukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Mäkin oon nähny apteekissa. Mulla vaan on nyt niin niukat menkat pillereiden takia että en oo vielä nähny tarpeelliseks hankkia kuukuppia. Varaman sit jos ois tai joskus on runsaammat niin sit vois ostaaki. =)

Sä voit siitä huolimatta hankkia kupin. Mä laitan kupin yleensä pari päivää ennen menkkoja ns. odottelemaan ettei vuoto sitten yllättäen iske. Tietenkin putsaan sitä muutaman kerran päivässä vaikka ei vuotoa vielä olisikaan. Myös ovulaation aikaan käytän kuppia, kun mulla on niin paljon valkovuotoa. Eli niukkaankin vuotoon kuppi sopii (melkeinpä paremmin kuin runsaaseen vuotoon, ku ei tartte pelätä kupin täyttymistä) ;)

Mulla ei ole hyviä kokemuksia. Vuotaa ohi, tulee nopeasti täyteen, tyhjennys hankalaa jne jne.
Ehkä se sopii niukoille kuukautisille, mutta mulla on runsaiden kuukautisten kanssa ollut pelkkiä ongelmia ko. laitteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei hyvä:
Mulla ei ole hyviä kokemuksia. Vuotaa ohi, tulee nopeasti täyteen, tyhjennys hankalaa jne jne.
Ehkä se sopii niukoille kuukautisille, mutta mulla on runsaiden kuukautisten kanssa ollut pelkkiä ongelmia ko. laitteesta.

Itselläni on Niagara-kuukautiset, pahimmillaan 13 tyhjennystä/vrk. Ja ei pahaa sanottavaa kupista. Kunhan vain muistaa tyhjennellä.

Siteet ja tamponit kuivattavat limakalvoja ja siteiden muovitus tuntuu hautovan ja altistavan kaikenmaailman hiivoille sun muille, kupin kanssa näitä ongelmia ei ole ollut.

Hyviä kokemuksia tälltäkin. Tosin ekan hukkasin ja piti ostaa uus ;) niin sillä välin oli tullut markkinoille suomalainenkinmalli ja se oli halvin niin ostin sen. Täällä siis testattu diva cup koko 1 ja lunette (vain yksi koko) Molemmat olleet hyviä, tosin lunetessa on hiukan isommat ilmareijät jotka musta on helpommat putsata :) Ja oppii kyllä äkkiä millon vaihtaa eri päivinä mull aiankin eri tahti. Helppo. Mä olen pessy happamalla intiimi pesuaineella sen kupin aina kun vaihdan, tai jos oon paikass ajossa ei oo mukanan niin sitte vedellä ja kun on peuainen mukana niin sitten taas sillä.
No jaa sillee sen voi laittaa väärin et jää kuppi taitokselle, silloin valskaa ihan varmasti, mut jos laittaa oikein päin ja kattoo et se on reunat pyöreänä nii varma on ja oikealla kohdalla mukava pitää. Tosin kun on niitä päiviä et amuin illoin katon niin se ikään kuin imeytyy syvemmälle mut saa sen ihan hyvin siltikin pois.

Mulla on ollut kuukuppi reilut kaksi vuotta, mutta nyt tuli vastaan sellainen tilanne että kuppi ei käynytkään. Olin nimittäin maalla, missä oli ulkohuussi, ja pesuun järvivettä (juomavedet tuotiin kotoa ja kaupasta mukaan). Heti alkuun totesin että järvivedellä en ala kuppia pesemään, tuntui epähygieeniseltä. Kuljetin sitten juomavettä kannussa mukaan huussiin, mutta siellä tulikin toinen tenkkapoo. Penkki kun oli niin korkea, että ei jalat ulottunut lattialle asti, lattialle ei mahtunut kyykistelemään, enkä sentään viitsinyt mennä pihalle kyykistelemään ja laittamaan kuppia...

Ei sitten muuta kuin huoltikselle siteitä ostamaan. Ja joko siteet on kehittyneet tämän kahden vuoden aikana, tai sitten olen tullut vähemmän herkäksi, mutta ei hiostanut eikä vuotanut ohi nuo Libressetkään, olin niihin ihan tyytyväinen, yllättäen. Seuraavissa kuukautisissa taidan kuitenkin palata kupin pariin, ei tule sitten niin paljon sitä roskaa...

pelkkää hyvää sanottavaa. Mulla on kyllä niukentuneet vuodot Mirenan myötä, niin ettei joka kk tarvi mitään suojia.
Lunette tietysti, ostan aina kotimaista kun mahdollista. :)

Pelkkää plussaahan se melkeinpä on. Putsaaminen vaan tuo oman pienen vaivansa. Mukava käyttää, ei tunnu yhtään, varsinkaan kun antennin leikkaa kokonaan pois. On kiva ku voi elää täysin normaalisti menkkojenkin aikaan, voi mennä uimaan jne eikä tartte rueta tamponien kans häsläämään. Ei tartte kalliita, hiostavia ja haisevia siteitä käyttää! :)

Miten on, saako sen pukattua ulos lihasvoimalla? Varmaan tyhmä kysymys, tai vähintäänki outo, mutta ku mä saan Tampax superinki pynnättyä pihalle jos se on vähä kostunu. Esim. salilla tai pilateksessa se vois olla onkelma... X)

Vai pitääkse alipaine sen sit paikallaan?

miten sen saa pois ;) mä näin että siinä on vaan sellanen pieni/lyhyt osa josta se otetaan, eikö se ole niin syvällä/liukas että voisi olla vaara että se jää sisälle... typerää mutta tuon takia en uskalla ostaa...

Kuukuppihan on aivan LOISTAVA keksintö!!! Itellä ollut käytössä muutamien menkkojen ajan ja oon tosi tyytyväinen. Nyt oon tosin ajatellut hankkia uuden ja pikkusen isomman, semmosen divacupin. Vuoto on nykyään niin ylettömän runsasta, että joudun tyhjentämään todella usein. Harvemmin kuitenkin kuin jos käyttäisn tampaxeja... (niitä joutuisin vaihtamaan luultavasti puolen tunnin välein)

Kyllähän tuo kuukuppi tulee ulos ihna lihasvoimalla, riippuen tietysti siitä, millaiset lantionpohjalihakset omistaa. Mutta tuskin tulee ongelmaa salissa tai pilateksessa, nimittäin lihaksethan täytyy pitää tiukkana silloinkin kun esim. aivastaa tai yskii. Elikkä nibblerin sisko: Muistappa siellä salilla pitää lantionpohjalihakset tiukkana! Ja eikös pilateksen perusajatus ole tää keskivartalon korsetti, vai???? ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Minä en saa laitettua kuukuppia kunnolla, vaikka miten yritän :(
Saan sen sisälle, se ei satu tai tunnu, mutta falskaa aina.
Moon Cup on kyseessä.

Oletko koittanut että kupissa on varmasti alipainetta? Pyöräytä sormella kupin reunan ympäri kun olet laittanut sen paikoilleen jotta kaikki reunat suoristuu eikä jää ruttuun jolloin alipaine pääsee muodostumaan.

Ja nibblerin sisko, kokemusta ei ole tamppoonien käytöstä mutta kuppia en ole ikinä onnistunut punnaamaan ulos pelkillä lihasvoimilla vaikka kuinka olen yrittänyt (ja yrittänyt todellakin olen kun ensimmäisiä kertoja kuppa testaili). Alipaine pitää kupin tehokkaasti paikoillaan, itse en saa kunnolla edes sormilla kiskottua kuppia alemmas emättimessä ennen kun paineen tasaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Susanna:
Minä en saa laitettua kuukuppia kunnolla, vaikka miten yritän :(
Saan sen sisälle, se ei satu tai tunnu, mutta falskaa aina.
Moon Cup on kyseessä.

Laitappa se kuppi paikalleen, ja koita sitten sormella sieltä emättimesta, että onko konhdun nipukka jäänyt sen kupin sisä- vai ulkopuolelle! Jos se on jäänyt ulkopuolelle ja kuppi on ikäänkuin vinossa, nin eihän se luonnollisestikaan voi sitä vuotoa sisälleen kerätä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
miten sen saa pois ;) mä näin että siinä on vaan sellanen pieni/lyhyt osa josta se otetaan, eikö se ole niin syvällä/liukas että voisi olla vaara että se jää sisälle... typerää mutta tuon takia en uskalla ostaa...

Monissa kupeissa (ainakin mooncupissa) on sellaiset kohoumat siinä kupin alaosassa, että sormet ei luista siitä kovin helposti. Itse ruukaan poistaa kupin niin, että ensin työnnän sitä lihaksilla muutaman kerran kevyesti (voimakkaasti pissaaminenkin ajaa saman asian) alaspäin, sitten otan antennista kiinni ja sitten kupin pohjasta. Puristan kuppia hieman alipaineen postamiseksi ja klopsautan sen ulos emättimestä...

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Ideana on joko puristaa kupin pohjaa tai ujuttaa sormet/sormi kupin reunan ja emättimen seinämän väliin jolloin paine tasaantuu ja kuppi pääsee liukumaan ulos. Jotkut leikkaa koko antennin pois koska se hankaa emättimen suuta ikävästi ja uskoisin että hyvin harvalla ylipäätä on koko antennia kupissa jäljellä kun sitä käyttää. Antenni on kätevä jos on pitkä emätin tai lyhyet sormet jolloin siitä saa nykäistyä kuppia hieman alemmaksi että pääsee tasaamaan paineen. Muuta iloa antennista ei sitten olekaa.

Harvoille on onnistunut käymään niin että kuppi jää vallansa sisälle. Itselläni oli ensimmäisillä kerroilla sama pelko persiissä ja olin jo ihan epätoivoinen että en saa IKINÄ sitä pois ja mietin mitä apuvälineitä lähtee hommaamaan että ukko voi kupin pois ronkkia. Mutta kunhan sitä odotteli hetken ja Rauhottui onnistui kupin poistaminen lopulta ja nykyään se käy varsin näppärästi (harjotuksen tulosta).

Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Ja nibblerin sisko, kokemusta ei ole tamppoonien käytöstä mutta kuppia en ole ikinä onnistunut punnaamaan ulos pelkillä lihasvoimilla vaikka kuinka olen yrittänyt (ja yrittänyt todellakin olen kun ensimmäisiä kertoja kuppa testaili). Alipaine pitää kupin tehokkaasti paikoillaan, itse en saa kunnolla edes sormilla kiskottua kuppia alemmas emättimessä ennen kun paineen tasaa.

No se ratkas! :) Kiits

Yhteistyössä