kuukautisten aikaan masentaa

Minulla on kuukautisten aikaan aina ollut lievää mielialanvaihtelua, mutta sehän kuuluu asiaan eikä ole elämääni milläänlailla haitannut.

Nykyään kun imetys on loppunut ja synnytyksestä on yli vuosi, mielialanvaihtelu on aika repivää. Se alkaa jo viikkoa ennen ja itken, nauran ja raivoan vuorotellen. Riippuu paljon omasta väsymysasteestakin, jos on muutenkin väsynyt niin olo on todella hirveä.

Mikä hormoni tässä nyt jyllää eniten ja mitä voin itse asialle tehdä? En koe tarvitsevani mitään lääkitystä tai terapiaa, olen huomannut että kuitenkin kun olo helpottaa, elämä hymyilee taas. On tuo raskaus ja synnytys kyllä pistänyt tosiaan hormonit jylläämään. Minulla on vielä sellainen ongelma, että seksihaluja ei ole vieläkään oikein ilmaantunut. Olen pohtinut, että syy on kuitenkin kiire ja väsymys, koska silloin jos halu mielessä joskus harvoin käväisee, ei ole mahdollisuutta silloin seksiä harrastaa ja halu menee kyllä nopeasti ohi. Mitäs sanotte? Kokemusta? Neuvoja? Vinkkejä?
 
kaksi viikkoa ennen menkkoja alkaa oireilla masentuneisuus ja mieli on herkkä. Olen lukenut pms oireista ja mulla on just ne oireet. Joka kuukausi kun menkat alkaa lähestyä alkaa inhottaa kun tietää että oireet ovat tulossa. Nyt olenkin vasta ollut verikokeissa ja mulla epäillään kilpirauhasen vajaatoimintaa. Varmaksi ei vielä ole todettu kun tarvitsee yhden kokeen vielä ottaa. Toivon että jos tämä on osa syytä niin ei tarvis enää oireilla niin paljon joka kuukausi :/ Tässä artikkeli tosta pms:stä http://www.tohtori.fi/?page=5590070&id=9759387
 
Ihan kuin mun tekstiä! Mullakin oli noita mielialavaihteluja, yhtäkkisiä hirveitä raivareita, väsymystä, masentuneisuutta... Pahinta oli ehkä se, että kun sitte tuli taas hyvä ja normaali olo ja luuli että se meni jo ohi niin sitte tuli taas huono päivä.. Mä ihan seurasin noita mielialavaihteluja, kirjoitin päiväkirjaa ja yritin vertailla, liittyisikö kuukautiskiertoon. No kyllähän ennen menkkoja oli ne pahimmat päivät mut kyllä niitä tuli ihan miten sattujaan.
Mä sain vuosi synnytyksestä iha reseptin mielialalääkkeisiin kun kävin päivystyksessä pahaa oloa valittaa mut en mä niitä lääkkeitä ottanu. Mä aloin sen sijaa syömää E-epaa ja en tiedä onko placebo-vaikutusta vai mitä mut kyllä mä koin että niistä apua sain.
Nekin kyl piti lopettaa kun mul puhkes ruusufinni.
Mulla nyt lapsi melkein kaksi ja nyt on olo ollu normaali jo pitkään. Mä ainakin epäilen että pitkälti hormonaalista on ollu kun lopetin e-pillerit pari kk sitte ja sen jälkee ei ole ollu mitää raivareita, ei mielialan muutoksia ja menkatkin on menny ilman mitää ihme oloja ohi. Seksi haluissa on vielä toivomisen varaa mut jotenkin vähän tuntuis että alkais pilkottaa sielläkin saralla.

Mul kyllä otettii jotkut verikokeet kilpirauhashormonista mut ne oli normaalit. Että jos se sittenkin olikin korvien välis... :LOL:
 
Pitkästä aikaa vierailen täällä ja onhan outoa... kaikki on muuttunut. Liekkö kauankin jo ollut uusittu sivusto?
Minulla alkoi oireilla vuosi kolmannen lapsen synnytyksen jälkeen masennus. Eli oli selittämätön paha olo mitään syytä en siihen osannnut sanoa. Lääkitystä oli pakko kokeilla ja nyt alan pikku hiljaa laskemaan annosta normaalille tasolle. Estrogeenitason mittausta olen ajatellut vaikka ikä ei vielä ole sille kypsä (?). Nyt kun on hormonikierukka en tiedä menkoista mitään paitsi että mieliala painuu alas ja paha olo iski.
Nyt on ollut seesteisempää johtuen ehkä myös kesälomasta ja kotona olon ihanuudesta(?) Työ stressi mikäli sitä nyt olikaan niin on jäänyt nyt hetkeksi pois. Seksi halut on kyl todella kadoksissa johtuen varmaan myös mieliala lääkkeestä.Että tämmöistä täällä.
 

Yhteistyössä