Kuukautiset ei tule, lääkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras ap"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras ap"

Vieras
Olen synnyttänyt viime joulukuussa, imetys loppui valitettavasti jo maalis-huhtikuussa. Kuukautiset alkoivat kesäkuussa ja tulivat heinä-ja elokuussakin, mutta syyskuussa niitä ei tullut ollenkaan eikä vieläkään ole alkaneet... Olen tehnyt kolme negatiivista raskaustestiä, viimeisimmän eilen.

Pitäisikö vielä vain odotella, vai onko syytä mennä lääkäriin? Olo on ihan hyvä, ei ole raskausoireita. Välillä on ollut lievää "menkkakipua" niin että olen luullut kuukautisten alkavan, mutta on mennyt nopeasti ohi.

onko paljon stressiä, oletko paljon hoikistunut? hormonikierto voi olla vähän sekaisin. vaikka lääkäri tuputtaisi lääkkeitä niin en ryhtyisi syömään. mutta hyvä käydä varmasti lääkärillä silti.

Ei sillä tavalla ole stressiä, että olisi mitään erikoista tulossa (mulla on ennen ollut menkat myöhässä jos on ollut tiedossa vaikka isot juhlat, matka tmv.). Mulla on ollut unettomuutta joka on parissa viikossa helpottanut kun olen syönyt melatoniinia, ja elämäntilanne on ollut jo pitkään "perusstressaava", kotona remonttia ym. ja miehellä kovasti töitä jne. En koe olevani kuitenkaan mitenkään kamalan stressaantunut.

Lihoin loppuraskaudessa ja pikkuvauva-aikana melko paljon, ja mulle tuli jonkin verran ylipainoa, ja kiloja on alkanut lähteä nyt, mutta hitaasti. Kunnolliset yöunet on helpottanut kovasti laihtumista, aikaisemin lihoin aina unettomuusjaksoina takaisin menetetyt kilot.

[QUOTE="vieras";24832497]Lihoin loppuraskaudessa ja pikkuvauva-aikana melko paljon, ja mulle tuli jonkin verran ylipainoa, ja kiloja on alkanut lähteä nyt, mutta hitaasti. Kunnolliset yöunet on helpottanut kovasti laihtumista, aikaisemin lihoin aina unettomuusjaksoina takaisin menetetyt kilot.[/QUOTE]

Mäkin olin vauvana tosi läski. Onneksi laihduin ennen kouluun menoa.

[QUOTE="vieras";24832449]Emme yritä vauvaa, ehkäisynä kondomi. Vaikea uskoa, että olisin raskaana :)[/QUOTE]

Ei kun ajattelin vaan että jos toiveena on raskaus ei menkkojen poisjäänti ole kovin hyvä juttu, sillä jos ei oo säännöllistä kiertoa niin tuskin on ovulaatiotakaan. Itse olen siis lapsettomuushoidoissa juuri epäsäännöllisen kierron takia (ja siihen olen saanut lääkkeet). Mutta jos en yrittäisi lasta ei menkkojen epäsäännöllisyydellä olis väliä.

[QUOTE="joku";24832611]Ei kun ajattelin vaan että jos toiveena on raskaus ei menkkojen poisjäänti ole kovin hyvä juttu, sillä jos ei oo säännöllistä kiertoa niin tuskin on ovulaatiotakaan. Itse olen siis lapsettomuushoidoissa juuri epäsäännöllisen kierron takia (ja siihen olen saanut lääkkeet). Mutta jos en yrittäisi lasta ei menkkojen epäsäännöllisyydellä olis väliä.[/QUOTE]

Mulla on aina ollut tosi säännöllinen kierto, mitä nyt joskus on myöhästynyt just kun on ollut vaikka joku iso matka tiedossa, eli selvästi stressin takia :) Siksi olen nyt vähän ihmeissäni. Kesti kuitenkin vuoden saada esikoinen aluilleen, vaikka mun piti olla mahdollisimman hedelmällisessä iässä (22v) lääkärin mukaan...

Onkohan jotain rajaa, kauanko kannattaa odotella menkkoja, ennen kuin on syytä mennä lääkärille? Voisiko vielä tässä vaiheessa elimistö olla jotenkin sekaisin imetyksen jäljiltä? Sen jälkeen on kuitenkin tullut vasta kolmet menkat (ja ne neljännet on nyt tulematta), jotka kyllä tuli jo suht säännöllisin väliajoin (heittoa vain jokunen päivä).

Kiitos tähän asti tulleista vastauksista!

Itse tuumailin saman asian tiimoilta juuri kun eka jäi yhdet kuukautiset pois ja toisetkin oli melkein viikon myöhässä. Ennen myöhästyneiden kuukautisten alkamista kysyin lääkäriltä mitä tehdä, ensimmäiseksi kehotti tekemään raskaustestin ("koska se on ehdottomasti yleisin syy kuukautisten poisjäämiseen") ja jos ei ole raskaana niin sittenkin voi vielä pari kuukautta odotella ja ihmetellä.
Eli ei kai tarvitse huolestua. Ärsyttävää se kyllä on kun ei tiedä milloin alkaa...

Yhteistyössä