Kuukauden ikäisen vauvan "rytmi"..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pinkuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pinkuli

Jäsen
08.10.2009
203
0
16
Tiedän tiedän,ei niin pienillä ole selkeää rytmiä.. Siksi kysynkin kokemuksianne,millanen rytmi/"päiväohjelma" pikkusillanne on ja miten se on kehittynyt. Eli laitatteko tiettyyn aikaan päiväunille,millasia pätkiä ja kuinka monet päiväunet nukkuu,millon yöunille ja millaset iltarutiinit,entäs yöt jne..

Oma muruseni on neliviikkoinen,ja mietin piäiskö mun yrittää tehdä jotain asialle kun päiväsaikaan nukahtaminen tosi vaikeeta ja sit nukkuu alkuillan ja yöunille käyminen menee tosi myöhäseks.. Olis Isällekin kivempi jos pieni olis edes joskus iltasin hereillä ennen ku isin pitää mennä nukkumaan..

Meidän vauva on nyt 3kk ja meillä on jo ihan joka päiväinen rytmi.

Aamulla heräilee aina samoihin aikoihin ja nukkuu 3-4 päiväunet ja suurin piirtein samoihin aikoihin.

Ja illalla menee aina yöunille siinä 6-7välillä. Riippuu kuinkako pitkät on vikat päiväunet ollut.

Muistan että esikoisella kans löyty helposti se rytmi.

Mutta ei meilläkään vielä kuukauden iässä ollut mitään selkoa päivissä. Nukku kun nukutti ja söi kun oli nälkä. :) Älä huoli kuukaudessa-parissa kerkeää tapahtumaan vielä paljon.

Meilläkin on poika pian neljä viikkoa ja meillä on rytmi aikalailla sellainen että alkuillasta nukutaan, 1-2 aikoihin on 1½ tunnin pituinen seurusteluhetki ja sitten nukutaan aamupäivään asti. Itse olen ajatellut että alan muuttamaan pojan rytmiä vasta sitten kun aloitetaan kiinteät. Tai sitten kun tissittelyt loppuu. Esikoisella olisi ollut luultavasti samanlainen rytmi, mutta jouduin muokkaamaan hänen rytmiä...

Meillä 3kk, ja nykyään rytmi: aamupäivä-päikkärit, varsinaiset päikkärit iltapäivästä, ja alkuillasta "nokoset"... Ootko kokeillu vaunulenkkeilyä päivisin joka pv samaan aikaan? Meillä ainakin takuuvarma keino saada nukkumaan :)

Meillä vasta reilu pariviikkoinen poika, jonka kanssa myös hieman mietitään, että mitenköhän hälle pitäisi alkaa opettamaan jonkinlaista päivärytmiä. Toistaiseksi kun tyyppi nukkuu päivät ja noin klo 22 alkaa häsläys, joka jatkuu ainakin puoleen yöhön. Yösyöttöjä on lisäksi lähes puolet enemmän mitä päivisin (päivällä syö 2-3h välein, yöllä 1-2h välein). Lisäksi illalla ei nykyään lähestulkoon suostu rauhoittumaan muualle kuin minun viereen sängyssä, eli olosuhteiden pakosta ollaan siis nukuttu perhesängyssä, mikä sekin mietityttää, että tehdäänkö itsellemme karhunpalvelus tässä. Saadaanko myöhemmin kaveri nukkumaan enää muualle kuin meidän väliin..? Huojentavaa toisaalta, että jo näemmä 2-3kk ikäisillä ON sentään jonkinlaista rytmiä. Ja toisaalta, meidän tirppa syntyikin 3vko etuajassa, että ehkä hän vain tarvitsee enemmän esimerkiksi sitä äitin ja isin läheisyyttä ja turvaa, josko saavutettuaan muiden ikäistensä mitat yms voi alkaa keskittyä muuhun kasvamiseen, eikä mitään ongelmaa myöhemmässä nukkumisessa enää tulisikaan :)

Meidän neidillä päivärytmi oli aivan nurinkurinen ensimmäiset 6 viikkoa. Nukkui kyllä ja söi tasaisesti. Illalla nukkumaan kymmenen yhdentoista maissa ja sitten keskellä yötä valvottiin 1-4 tuntia...
Sitkeästi vain öisin kuitenkin olin hämärässä, ei seurusteltu ja vaipatkin vaihdettiin hämärän yövalon kanssa. Sitten rytmi löytyi ja yöt alkoivat sujua nukkuen, mitä nyt tietysti yösyötöt ja kakkavaipat, mutta ei pidempiä valvomisia. Päiväunia nukuttiin taajaan ja ne sitten vähenivät iän myötä.

Eli jaksamista rytmittelyn keskellä. Kyllä se siitä sitten lutviutuu kun vauva kasvaa ja alkaa paremmin havainnoida ympäristöään. :)

Meidän likalla kohta 3kk on melko säännöllinen rytmi.aamulla herää siinä 7-9 maissa ja sit syödää ja köllötellää vielä pikkasen sitten ollaan hereillä ja sit otetaa torkkuja joskus 11 aikoihin. iltapäivällä neiti menee päikkäreille 1-3h ja sit n.18 aikoihin taas torkutaa ja sitten klo 20 jäljestä tehää ilta pesut ja vaihdetaa yökkärit päälle.Annan iltapalan ja sit rinsessa nukahtaa yöunille 9-23 välissä ja nukkuu aamuun saakka :) Velliä aloitettiin viikko sitten syömään ku tuntu että maitoa menee ihan mahottomasti niin velli pitää kyllä nälän paremmin. Eikä tullut edes mitään vatsa vaivoja yms =) Meillä ollut oikeestaa "rytmi" ihan syntymästä asti ja kun olen joka ilta tehnyt melki samassa järjestyksessä ja samaa aikaa hommat niin tyttökin niihin oppinut :) meillä oikeestaa tyttö nukahtaa aina iltasin sohvalle viereen, niin kannetaan sitte vasta omaan sänkyyn ku itsekin menemme!

Yhteistyössä