pienen vauvan "rytmi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "neiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"neiti"

Vieras
Oletteko pitäneet pienellä vauvalla jo jonkinlaista päivärytmiä, eli samaan aikaan päivästä tehneet tiettyjä asioita?

Mulla on 2 kk vanha vauva ja olen mennyt hänen kanssaan lapsentahtisesti, jos näin voi ilmaista. Eli hän on nukkunut ja syönyt (täysimetyksellä) silloin kun on halunnut. Tietenkin ihan vauvana vahdittiin vähän imetysvälejä, ettei tullut yli 4 tuntia.

Ainut "säännöllinen" asia vauvani päivässä on nukkumaanmeno noin kello 22-23. Silloin imetän häntä niin pitkään, että hän nukahtaa yöunille, yleensä noin puolen yön aikaan. Ensimmäinen imetys sen jälkeen on vähän vaihtelevasti noin kello 05-08. Hän heräsi jo monta viikkoa vasta kahdeksalta syömään ekan kerran, mutta nyt on pari yötä herännyt jo viideltä. Tämän jälkeen nukutaan vielä hetki, heräämme kello 10-11 aikaan. Herätän hänet viimeistään 11, jos ei ole herännyt aiemmin.

Vaikka nukkumaan meno ja herääminen toistuvat suunnilleen samoina päivästä toiseen, ovat päivät aika erilaisia. Joskus hän nukkuu pitkätkin päiväunet, mutta useimmiten vain torkahtelee 15min-30min päiväunia useaan kertaan. Illat pääsääntöisesti valvotaan, joskus saattaa ottaa iltatorkut kahdeksan aikaan.

Mietinkin, että pitäisikö tässä ruveta pikkuhiljaa lisäämään säännöllisyyttä elämään, eli vaikka päiväunikävely tiettyyn aikaan päivästä, esim. klo 14, jolloin hän saisi nukuttua pidemmät unet? Ilmeisesti on kuitenkin tosi väsynyt yöllä, koska nukkuu niin pitkät unet. En ole tosiaan lasta nukuttanut päiväunille mitenkään, vaan hän nukahtaa jos nukahtaa.

Olen vähän ymmällään esikoiseni kanssa, että miten tästä eteenpäin kannattaisi toimia, kun sanotaan kuitenkin, ettei pienellä vauvalla voi olla mitään rytmiä. Toivoisin kuitenkin, että hän alkaisi nukkua päivälläkin päiväunet, jotta ehtisin tehdä kotitöitä ja muuta, kun nyt hän on pitkiä pätkiä valveilla tai vain torkkuu.

Anna mennä vaan samalla mallilla. Noin pienet lapset tietää kyllä itse milloin on nälkä ja milloin väsyttää. Joskus 6kk -> voi alkaa jo vähän rytmitellä nukkumisia ja syömisiä. Sekin tietty lapsesta riippuen.
Meillä esikoinen teki aina 1v asti asiat sillon kuin siltä tuntui. Nukkui kun väsytti ja söi kun oli nälkä. Ja päivämme meni loistavasti näin. En alkanut siis uniltansa herättelee tiettyyn aikoihin, tai ruokaa tuputtamaan sen takia kun "kello nyt on 16.00 ja on ruoka aika".

Kuopus taas tarvitsi juurikin siitä puolen vuoden iän aikoihin tarkat rytmit. Ja hän ymös itse "noudatti" niitä, eli nukkui joka päivä sen tasan 1h päikkäreitä sillon kun uniaika oli. Söi samaan aikaan jne. Jos joskus ei mennykkään ihan sen rytmin mukaisesti, oli koko päivä pilalla. Lapsen mielestä. :D

Ihan turhaan otat mitään stressiä ja alat laatimaan mitään aikatauluja, tuossa iässä sillä ei ole yhtään mitään merkitystä eikä se auta lainkaan. Vauvan uni on tuossa iässä polyfaalista, eli nukkuu ja syö vuorotellen tuntematta aikuisten rytmiä. Mutta aika kivasti jo menee teillä. Jos meinaat saada nukkumaan pidempiä pätkiä päivällä vaunuissa, niin ethän sä ulkona kävellessäs niitä kotitöitä pysty kuitenkaan tekemään. Jotkut vauvat torkkuvat päivät läpi lyhyissä pätkissä, mutta usein sit yöt nukutaan sen takia hyvin. Meillä oli tuollainen pätkätorkkuja noin 9 kk ikäään saakka, kunnes sit tuli ne parin tunnin päikyt per päivä.

Juu ihan hyvältä tää on tuntunut tähänkin asti, mutta toisaalta mietin, että pitäisikö herättää vauva esim. klo 9, jotta hän nukkuisi päiväunetkin tai menisi aiemmin nukkumaan.

Miehen työ on säännöllinen päivätyö, joten häntä vähän häiritsee, kun mennään niin myöhään nukkumaan. Hän onkin monena yönä tyytynyt sohvamajoitukseen...

[QUOTE="neiti";24490986]Juu ihan hyvältä tää on tuntunut tähänkin asti, mutta toisaalta mietin, että pitäisikö herättää vauva esim. klo 9, jotta hän nukkuisi päiväunetkin tai menisi aiemmin nukkumaan.

[/QUOTE]

Ei kannata mennä vielä tekemään mitään omia muutoksia vauvan rytmiin. Hän on sen ikäinen vielä, että nukkuu ja syö sillon kun siltä tuntuu. Annan lapsen nukkua kun nukuttaa, sillä se uni on tärkeä pienelle lapselle. Ja isommallekkin :)
Kyllä se rytmi siitä muokkaantuu ajan kanssa kun on muokkautuakseen. Se, että alat nyt sitä itse vääntää, ei ole mikään tae, että siitä tulee se vauvan oma rytmi. Ennemminkin voit saada vaan kiukkuisen vauvan tilalle, jos häntä mennään herättelemään kesken unien ja tehdään asioita oman mielen mukaan, eikä sillonkun vauva niitä kaipaa.

Yhteistyössä