[QUOTE="vieras";25463789]Minua kiinnostaisi kuulla, miltä sinusta on tuntunut synnytysten aikana - ja miten olet pystynyt työntämään omat tunteesi syrjään sillä hetkellä. Ovatko omat synnytyksesi nousseet mieleen, oletko pystynyt tunnistamaan myös omat tarpeesi synnytyksen aikana, vaikka olet toista varten. Kiinnostaa myös käytäntö: oletko kerinnyt syödä, oletko pitänyt taukoja... Ovatko kaikki synnytykset sujuneet hyvin, vai onko vastaan tullut odottamattomia asioita? Oletko pystynyt antamaan sen tuen, jota äiti on lähtenyt doulan valitessaan hakemaan?
Kyselen tulevan doulan näkökulmasta, ja oikeastaan kaikki mahdollinen kiinnostaa.[/QUOTE]
Kai sitä jonkinlainen "ammatillisuus" on pakko itselleen muodostaa (ja toki se helposti muodostuu, jos homma omalta tuntuu). Eli silloin kun kävelen sairaalan ovelle päin, muu aika ja paikka lakkaa olemasta (siis hyvällä, terveellä tavalla).
Omat synnytykseni ovat menneet kaikin puolin erittäin hienosti, eikä niissä ole ollut mitään sellaista käsiteltävää, mikä olisi doulakeikoilla alkanut ahdistaa tai häiritä.
Käytännössä on homma toiminut tosi hyvin - jos on venynyt synnytys pitkäksi niin olen ehtinyt tauoille. Tietysti jos myös isä on mukana, on helppo toisiaan "lomittaa", jos ei, niin silloin kätilöt yleensä ovat hieman enemmän yksin synnyttäjän seurana, kun kerron aikeestani piipahtaa tauolla. Kyllähän siinä omat tarpeet selvästi kakkokseksi jää, ja jotenkin niitä ei niin voimakkaana hahmotakaan

Ja kun tätä ei työkseen tee, vaan keikkoja saattaa olla yksi puolessa vuodessa (tai kolme kahdessa kuukaudessa, vaihtelee tosi paljon), niin ei niistä sillä tavalla väsymään pääse ollenkaan. Että palautumaan ehti hyvin ennen seuraavaa.
Koen, että olen pystynyt antamaan sen tuen, mitä äiti on pohjimmiltaan tarvinnutkin. Täydellisyyteenhän ei tässäkään asiassa koskaan pääse, mutta "palautekeskusteluissa" ei ole mitään sellaista tullut ilmi, mitä olisin tarvinnut jäädä suuremmin märehtimään omasta osastani.
Synnytykset ovat menneet kokonaisuudessaan hyvin. Tietysti se on ollut tavallaan harmi, kun on pitkäkin aika tehty hommia, ja sitten kuitenkin on jouduttu sektioon, ja se vielä on mahdollisesti ollu toivelistan viimeisenä äidillä... Mutta koska sektioissakaan ei mitään pahoja juttuja ole vastaan tullut, niin ainahan sitä on onnellinen, niin äiti kuin doulakin, että lapsi saatiin turvallisesti maailmaan.
Oletko itse alkamassa ammattiliseksi vai vapaaehtoiseksi? Tervetuloa joukkoon joka tapauksessa, liikaa meitä ei taida olla missään päin Suomea