Kutsu polttareihin,muttei häihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä kysymys

Vieras
Olen aivan ymmälläni. Sain tässä pari päivää sitten tekstarilla kutsun kaverini polttareihin. Tämä kaverini muutti vuosia sitten toiselle puolelle suomea. En tunne hänen ko paikkakunnan kavereita. Ja oletin myös, että minua ei edes kutsuta hnen häihin, koska ristiäisiinkään ei tullut kutsua (syynä tosin pienet ristiäiset, vain lähipiirille). Tässä tekstarikutsussa nyt sitten pyydettiin ilmoittamaan mahdollinen osallistuminen viikon päästä.

Mitä mieltä? Kysyykö kaasot morsiamelta kenet tämä haluaa tulevan polttareihin? Ja onkohan yleistä että kutsu tulee vain polttareihin, eikä vain häihin? En siis tiedä joko hääkutsut on lähetetty vai onko postissa (mutta käsittääkseni kaverillani ei edes ole osoitettani..)Tätä tiedustelen vain sen vuoksi, että kehtaankoha kysyä kaveriltani niistä häistä, että onko minut kutsuttu koska teen vuorotyötä ja usein viikonloput olen töissä ? Näin ollen osaisin varautua laittamalla ajoissa työvuorotoiveisiin vapaapäivän myös hänen hääpäivälleen? Vai voikohan olla mahdollista,että kutsua siis ei häihin tule, ja minut kutsutaan vain polttareihin?

En siis tiedä polttarikäytännöstä mitään, joten kysymys saattaa kuulostaa tyhmältä?

Mun mielestä ei oo mitenkään tavatonta,että saa kutsun polttareihin muttei häihin.Itse olen monta kertaa ollut vain polttareissa.Mitä isompi porukka osallistuu polttareihin,sitä pienempi tulee yhden ihmisen kustannukseksi ja saadaan morsiammelle kuitenkin enemmän järjestettyä kaikkea.

Olen ymmärtänyt, että polttareihin voidaan kutsua laajemmin just kaveripiiriä, vaikka kouluaikaisia kavereita ja ystäviä, mutta häihin ei välttämättä kutsuta kaikkia polttareihin kutsuttuja. Eli saa juhlia rennosti vanhojenkin kavereitten kanssa. Mutta toisaalta, palstalta olen lukenut, että kyseistä käytäntöä jotkut pitävät jopa röyhkeänä tai kummallisena.

Tuskin menisin kyllä polttareihin jos ei häihinkään ole kutsuttu, enkä kyllä taas itse polttareihin kutsuisi ihmisiä joita en häihin halua..
Mielestäni polttarit ovat osa hääjuhlaa.

[QUOTE="vieras";22387703]Mun mielestä ei oo mitenkään tavatonta,että saa kutsun polttareihin muttei häihin.Itse olen monta kertaa ollut vain polttareissa.Mitä isompi porukka osallistuu polttareihin,sitä pienempi tulee yhden ihmisen kustannukseksi ja saadaan morsiammelle kuitenkin enemmän järjestettyä kaikkea.[/QUOTE]

Peesi. :) Minä myös olen ollut vain polttareissa, vaikkei tullut hääkutsua. Mutta myös toisinpäin.

Aika noloa, mä en lähtis polttareihin jos hääkutsua ei oo tullu. Kuulostaa lähinnä siltä että tyypit odottaa vaan polttareille lisää maksajia että saa hyvät kekkerit aikaseksi.
Mun yks kaveri ei edes häitä pitänyt, mutta pidettiin silti parin kaverin kanssa polttarit ko. morsiammelle ihan omasta vapaasta tahdostamme, mutta ei sitten edes kutsuttu ketään sellaisia tyyppejä ketä ei itse tunnettu vaan pidettiin juhlat pienellä porukalla, yllätettiin morsian täydellisesti.

Jaa, mun mielestä kuulostaa tosi hölmöltä, että osallistuis vaan polttareihin, mutta ei häihin. Mutta muiden kommenteista päätellen tätäkin tapahtuu. Itse olen juuri niitä ihmisiä, jotka pitää tällaista menettelyä tosi mauttomana...

Kyllä käytäntöön kuuluu, että morsian sanelee, ketä polttareihin kutsutaan juurikin siksi, että ei kaasot voi tuntea välttämättä jotakin lapsuuden serkkua, jonka toivoisi kuitenkin osallistuvan hupailuun.
Mutta silloin on kutsuttu myös häihin. Hääkutsut yleensä lähtee jopa 6kk etukäteen ja polttarit keskimäärin kai 2vkoa ennen häitä, joten tapauksesi on tosi omituinen....ellei kyseessä ole jotkut "pikahäät", mutta sittenkin...

Kyllä kysyisin myös häistä. Joltakin.

[QUOTE="jep";22387714]Tuskin menisin kyllä polttareihin jos ei häihinkään ole kutsuttu, enkä kyllä taas itse polttareihin kutsuisi ihmisiä joita en häihin halua..
Mielestäni polttarit ovat osa hääjuhlaa.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelin. Mutta kehtaako sitä kaverilta kysyä suoraan mikä on asianlaita? Minusta olisi suorastaan törkeätä laitattaa maksamaan morsiamen polttareistä,jos ei kutsua edes häihin tule...

Minä olen ainakin ollut polttareissa vaikka en häihin ole osallistunut. Sehän on ihan hauska tapa viettää vähän erilainen tyttöjen ilta.

Kaikkia kavereita ei ole mahdollista ihan kustannussyistä pyytää häihin, varsinkin jos vaikka vanhemmat maksavat ison osan häistä. Joskus tilat rajoittavat vierasmäärää.

Pitäisikö sitten jättää pyytämättä myös polttareihin jos ei näistä syistä pysty vieraaksi häihin kutsumaan? Entä jos pitää vain pienet häät lähipiirille esim. kotona? Silloin ei kaaso saa järjestää polttareita lainkaan?

Usein syy voi olla ihan se, että polttarikutsuja lähetetään "vierittämällä", eli joku tietää jonkun ja joku taas jonkun toisen joka tuntee morsiammen eikä heillä ole tietoa häiden vieraslistasta. Mieheni oli bestmanina kaverilleen, eikä tunne kaverin kavereista kuin pari. Hän otti yhteyttä työnantajaan, jo siksikin ettei sulhaselle merkitä työpäivää ajatelluksi polttaripäiväksi ja samalla pyysi että joku läheinen työkaveri ottaisi yhteyttä ja saataisiin työkavereitakin mukaan. Samoin sopi yhden kaverin kanssa, että laittaa sanaa eteenpäin, koska mieheni ei tunne juuri ketään. Aika paljon oli porukkaa, jotka eivät saaneet kutsua häihin, mutta mielellään tulivat polttareihin.

Toisaalta olen itse ollut polttareissa joihin morsiuspari itse pyysi, että mahdollisimmat moni kavereista pääsisi tulemaan, koska he eivät suurien sukujen takia pysty mitenkään kutsumaan kaikkia jotka haluaisivat, mutta toivoisivat voivansa juhlia kavereiden kanssa silti polttareissa.

Eli syötä voi olla monia.

mun mies sai kutsun kaverinsa polttareihin, ja sulhanen oli sitten siellä selittänyt että häihin kutsuvat lähinnä vain sukulaisia. Eli ne polttarit oli sulhasen ja kaveriporukan omat ryyppäjäiset, häissä eivät olleet tarjoilleet alkoholia ollenkaan, siis vain kahvin ja ruuan, ei "iltaohjelmaa".

Jotenkin haiskahtaa, että haetaan vaan maksumiestä. Selvittele mitä tulisi maksamaan ja mitä siellä polttareissa on tiedossa ja sen jälkeen päätät, haluatko osallistua.

Ristiäiset ovat useinmiten ihan pikkupiirin juttu eli vanhempien omaiset ja kummit ovat ainoastaan paikalla, häihin kutsutaan yleensä vieraita vähän laajemminkin, kuten kavereita.

Kyllä käytäntöön kuuluu, että morsian sanelee, ketä polttareihin kutsutaan juurikin siksi, että ei kaasot voi tuntea välttämättä jotakin lapsuuden serkkua, jonka toivoisi kuitenkin osallistuvan hupailuun.
Mutta silloin on kutsuttu myös häihin. Hääkutsut yleensä lähtee jopa 6kk etukäteen ja polttarit keskimäärin kai 2vkoa ennen häitä, joten tapauksesi on tosi omituinen....ellei kyseessä ole jotkut "pikahäät", mutta sittenkin...

Kyllä kysyisin myös häistä. Joltakin.

Joltakin olisi tässä tapauksessa se morsian, koska en yhtään tiedä kenelta voisi kysyä. Vai voiko tälläisessa tapauksessa kysyä kaasolta,jota ei tunne? Vai kuulostaako tyhmältä:D.

Ja ihan senkin takia haluaisin varmistuksen, koska tämä kaverini siis asuu aivan toisella puolella suomea... Ja sinnekkin tulisi maksamaan aika paljo matkat. Jos saan vain kutsun polttareihin maksumiehen asemassa, niin jätän mielelläni väliin koko tapahtuman jos ei edes hääkutsua ole tulossa.

Niin häät siis tapahtuvat helmikuussa, alkukuussa. Ja sain vasta kaksi viikkoa sitten kuulla että häät edes on tulossa... ja polttarit olisivat joulukuun alussa.

[QUOTE="vieras";22387703]Mun mielestä ei oo mitenkään tavatonta,että saa kutsun polttareihin muttei häihin.Itse olen monta kertaa ollut vain polttareissa.Mitä isompi porukka osallistuu polttareihin,sitä pienempi tulee yhden ihmisen kustannukseksi ja saadaan morsiammelle kuitenkin enemmän järjestettyä kaikkea.[/QUOTE]

Jos kerran kutsu polttareihin niin miksi ei häihin?
Jos halutaan hienot kalliit polttarit niin miksi näiden ei häihin kutsuttujen pitäsi tuntea huono omatunto jos ei mene polttareihin mukaan "maksamaan"

Nykyään kun valitettavasti alkeellisimmatkin käytöstavat on unohtuneet on aivan normaalia että kutsutaan naapurin tätikin mukaan polttareihin laitetaan tuo maksamaan ja ei todellakaan kutsuta häihin kiitoksena siitä että mahdollisti morsiamelle ikimuistoisen ihanan päivän. Sillä sehän taas maksaisi morsiamelle-sulholle (tai niiden vanhemmille)
Ilmaseksi kerjäämis meiningillä ja kuka tahansa kelpaa polttareihin jotta saadaan maksajia lisää ja lisää kallista ohjelmaa :)

Mä olen ollut polttareissa, joiden osallistujista kukaan ei saanut hääkutsua, lukuunottamatta morsiamen siskoa, joka järjesti polttarit yllätyksenä morsiamelle. Hääpari piti pienet häät, vain perhepiirissä, ja minusta oli kivaa että sisko järjesti polttarit kavereiden kesken. Ei siinä ollut kyse mistään rahankeräyksestä. Varsinkaan kun saatiin upea päivä aikaan alle 30€/hlö.

Miksi sun kaverilla ei olis sun osoitetta? Hänhän se muutti pois, etkä sinä. Vai ettekö ole olleet missään tekemisissä näiden vuosien aikana?
Ristiäisiin ei useinkaan kutsuta kuin lähin perhepiiri ja kummit, mutta häät voivat olla isompikin juhla.

Kyllä silti voi tulla kutsu vai häihin tai vain polttareihin, riippuu juhlien laadusta.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;22387768:
Joltakin olisi tässä tapauksessa se morsian, koska en yhtään tiedä kenelta voisi kysyä. Vai voiko tälläisessa tapauksessa kysyä kaasolta,jota ei tunne? Vai kuulostaako tyhmältä:D.

Ja ihan senkin takia haluaisin varmistuksen, koska tämä kaverini siis asuu aivan toisella puolella suomea... Ja sinnekkin tulisi maksamaan aika paljo matkat. Jos saan vain kutsun polttareihin maksumiehen asemassa, niin jätän mielelläni väliin koko tapahtuman jos ei edes hääkutsua ole tulossa.

Niin häät siis tapahtuvat helmikuussa, alkukuussa. Ja sain vasta kaksi viikkoa sitten kuulla että häät edes on tulossa... ja polttarit olisivat joulukuun alussa.

Jos jätät menemättä sen takia kun et saa kutsua häihin on tuo typerää kostoa :(
Kostat kun hääparilla ei ole ehkä varaa kustantaa sinua tai tila on rajallinen,
et halua että ystäväsi saa siis ikimuistoisen päivän ja haluat laittaa muiden maksettavaksi omankin osasi

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;22387815:
Miksi sun kaverilla ei olis sun osoitetta? Hänhän se muutti pois, etkä sinä. Vai ettekö ole olleet missään tekemisissä näiden vuosien aikana?
Ristiäisiin ei useinkaan kutsuta kuin lähin perhepiiri ja kummit, mutta häät voivat olla isompikin juhla.

Kyllä silti voi tulla kutsu vai häihin tai vain polttareihin, riippuu juhlien laadusta.

Koska, emme juurikaan ole lähetelleet joulukortteja ym. kortteja toisillemme, josta osoitteen voisi saada. Ja toisekseen olen muuttanut näinä vuosina muutamia kertoja ja en ole edes anatnut uutta osoitetta, koska emme ole tosiaankaan toisillemme mitään kortteja lähetelleet, mitä sitä osoitteella edes muuten tekisi;).

Alkuperäinen kirjoittaja kerjäläinen;22387794:
Jos kerran kutsu polttareihin niin miksi ei häihin?
Jos halutaan hienot kalliit polttarit niin miksi näiden ei häihin kutsuttujen pitäsi tuntea huono omatunto jos ei mene polttareihin mukaan "maksamaan"

Nykyään kun valitettavasti alkeellisimmatkin käytöstavat on unohtuneet on aivan normaalia että kutsutaan naapurin tätikin mukaan polttareihin laitetaan tuo maksamaan ja ei todellakaan kutsuta häihin kiitoksena siitä että mahdollisti morsiamelle ikimuistoisen ihanan päivän. Sillä sehän taas maksaisi morsiamelle-sulholle (tai niiden vanhemmille)
Ilmaseksi kerjäämis meiningillä ja kuka tahansa kelpaa polttareihin jotta saadaan maksajia lisää ja lisää kallista ohjelmaa :)

Ei siinä ole kyse mistään huonosta omatunnosta,jos jättää menemättä polttareihin.Mun mielestä polttarit on semmoinen railakas päivä ja ilta ja vaikka vielä yökin,joka vietetään ihan tyttöporukalla (tai äijäporukalla) kavereitten kesken.En mä ymmärrä miksi ei voisi ihan vain omasta tahdostaan olla tekemässä toiselle kivaa päivää odottamatta siitä mitään "vastalahjaa" kuten kutsua häihin.Kyllä mut on ainakin aina palkinut ihan jo se,että pääsee itse kaverin polttareita juhlimaan ja tekemään sitä päivää hänelle.Olla siellä häntä varten ja hänen takiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;22387832:
Koska, emme juurikaan ole lähetelleet joulukortteja ym. kortteja toisillemme, josta osoitteen voisi saada. Ja toisekseen olen muuttanut näinä vuosina muutamia kertoja ja en ole edes anatnut uutta osoitetta, koska emme ole tosiaankaan toisillemme mitään kortteja lähetelleet, mitä sitä osoitteella edes muuten tekisi;).

Eli sinut halutaan vain maksajaksi ei väliä oletko edes osallistumassa niin varrohan vaan niin kaaso kysyy voitko kuitenkin maksaa osuutesi :D

Jos jätät menemättä sen takia kun et saa kutsua häihin on tuo typerää kostoa :(
Kostat kun hääparilla ei ole ehkä varaa kustantaa sinua tai tila on rajallinen,
et halua että ystäväsi saa siis ikimuistoisen päivän ja haluat laittaa muiden maksettavaksi omankin osasi

Hmm... en tosiaankaan ajattele polttareista poisjäämistä kostona vaan ihan rahallisena kysymyksenä jos en edes häihin saa kutsua, niin en mielelläni tuhlaisi rahaa montaa sataa polttareiden takia:(. Minä kokisin loukkauksena jos minut halutaan polttareihin vain maksumieheksi mutten siis edes häihin saa kutsua.

Pelkästään oma osuuteni polttareista tulisi maksamaan monta sataa. Sisältäen matkat toisellepuolelle suomea sekä majoituksen. Hotelliyöksihän se siis menisi, koska täysin vieras kaupunki eikä siellä ketään tuttuja ja kaverinkin asuu erikaupungissa:D

Yhteistyössä