KUPARIKIERUKASTA kokemuksia!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja caniche fan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

caniche fan

Jäsen
04.02.2009
171
0
16
Eli minulle ei käy horminit ollenkaan ja ehkäisyä mietin. Olen 29v ja kolme lasta on jo tullut hankittua. Elämän tilanne sellainen, että uusi raskaus olisi katastrofi. Sairastuin nuorimman jälkeen raskauden jälkeiseen masennukseen, josta en ole vielkään toipunut yms. Joulukuussa selvisi että estrogeeni/estradioli verikokeeni arvo oli vain 0,003 eli melkein nollissa. Kun asiaa alettiin tutkimaan, niin selvisi että syömäni e-pillerit lamasivat omaa estrogeeni tuotantoa ja tämä aiheutti puutoksen. Minulta kiellettiin sitten kokonaan nuo e-pillerit ja muut. Estradioli arvoni onkin hiljalleen alkanut itsekseen nousta. Minulla oli hormoni ehkäisy nuorimman syntymästä lähtien ja epäilen että se olisi ollut ainakin osasyy masennus/unettomuus oireisiin. Kokeilin kymmeniä masennuslääkkeitäkin 4v aikana ja mikään ei toiminut. Saa nähdä koheneeko olo nyt pilereiden lopettamisen jälkeen. Minulla oli synnytyksen jälkeen hormoni kierukka ja sen jälkeen diane nova pillerit. Eli hormoni kierukasta on kokemuksia muttei kupari kierukasta.

Olen kuullut kauhutarinoita että kuparikierukka tuntuu, aiheuttaa kamalat vuodot ja ei ole varma ehkäisy.... Onko kellään hyviä kokemuksia?

Nyt meillä on käytössä varmojen päivien lasku, keskeytetty yhdyntä ja vaarapäivinä kumi... Tyhmää... tiedän. Ja sen takia olenkin hermoraunio jokaa kuukausi kun pelkään raskautta. Tuskin se näillä hormoni arvoilla on kamalan toden näköistä, mutta pelko on silti suuri :'( Ja tiedän kuinka tyhmää on leikkiä tälläisen asian kanssa... Jos raskaaksi tulisin niin en pystyisi keskeyttämään raskautta, mutta pelkäisin voimavarojeni loppumista. Kun on ennestään kolme infektiokierteistä, alllergista, astmaattista yökukkujaa.....

Eli kaikki kokemukset kupari kierukasta kiitos =) Pitäsi nyt ennen ensi menkkoja tehdä päätös että otanko vai en. Eihän se vaikuta mitenkään hormoni tasapainoon? Onko sillä sivuvaikutuskia? En löytänyt netistä ainakaan tuoteselostetta tai vastaavaa siitä....

mulla laitettiin ekan lapsen jälkeen siksi etten halunnut hormonaalista ehkäisyä. ehkäisyterkka oli väkisin tunkemassa hormoonikierukkaa. jopa oli sen valinnut laittopäivänä esille ja vasta keskustellessa oireista tuli selville että se olis laittanut mulle kyselemättä vastoin mun toivetta vaan hormoonikierukan.. :headwall: ja oli selkeesti vihanen kun valitsin kuparikierukan.

no mut kokemukseen:
mulle se passasi hyvin. mulla on aina ollut säännölliset ja niukat ja täysin kivuttomat kuukautiset. ajattelin että voin kestää lisääntyvän vuodon ja ehkä jotain kipujakin.mitä sitten ei tullutkaan. itseasiassa kaikki meni hyvin.vuoto oli kokonaisuudessaan hitusen runsaampi mutta kesti alkutiputtelusta lopputiputteluun korkeintaan 5 pv.ei mitään välivuotoja eikä pientä mahanvääntöä enempää kipuja.

kierukka oli mulla 1½vuotta kunnes päätimme hankkia toisen lapsen. n kk kierukan poiston jälkeen raskauduin.
minulle kierukka sopi. myöskään laittoon mentäesä kukaan ei ollut sanonut mulle että pitää olla menkat tai mitään. joten näköjään sen voi laittaa milloin vaan eikä vaikuta hormoonitasapainoon.

Heips! Mulla on ollut viime vuoden marraskuusta asti. Tammikuussa tarkastettiin ja se oli tulossa pois.. Se vaihdettiin ja taas kun oli kuukautiset, tuntui tuttua vihlontaa ja kipua eli eiköhän se ole taas tulossa pois. Huhtikuussa menen taas tarkastukseen. Mulla oli kahden ekat kuukautiset tosi runsaat ja sitten tasoittui ihan normaaleiksi. Ei mitään sivuvaikutuksia, mutta kun en voi olla varma että pysyy paikallaan ja ehkäisee niin en tiedä otanko enää uutta jos taas putoaa.. Lääkäri sanoi että mitä kauemmin synnytyksestä on, sitä paremmin pysyy. Mulla on jo 1,5v synnytyksestä. Hän myös sanoi että jos se ei nyt pysy paikallaan, niin laitetaan uusi 1-2 vuoden kuluttua, empä tosin tiedä haluanko. Tuntuu ettei tähän voi luottaa ja meillä on myös kondomi käytössä huhtikuun tarkastukseen asti.. Minä olen muuten kans 29 v ja 3 lasta =)

Minulla on kuparikierukka ollut vasta neljä kuukautta, mutta ihan hyvin on mennyt. Mun kuukautiset oli syksyllä ennen kierukan laittoa tosi runsaat. Pelkäsin vähän sitä, että miten runsaiksi ne kierukan kanssa menevät.. Kolmet ensimmäiset kuukautiset oli ihan yhtä runsaat, kuin ennenkin. En huomannut mitään eroa. Se oli erona, että kuukautiset alkoi tuhruvuodolla jota ennen ei ollut. Sitä kesti muutaman päivän ennen oikean vuodon alkamista. Olen käyttänyt kuukuppia, niin tuo tuhruvuoto ei oikeastaan elämään kauheasti ole haitannut. Neljännet kuukautiset ei sitten enää ollutkaan niin runsaat kuin aikaisemmin. Kiertokin oli vähän pitempi. Toivottavasti tämä linja jatkuu.

Kävin viimeviikolla tarkastuksessa ja kierukka oli hyvin paikallaan. Hieman minuakin epäilyttää kierukan varmuus, mutta toivottavasti toimii jatkossakin. Mitään sivuvaikutuksia minulla ei ole ollut. Joskus vähän mahaa nipistää eri tavalla kuin ennen, mutta olen ottanut särkylääkkeen, niin se on mennyt ohi. Hormonitoimintaan se ei vaikuta.

Laita googleen hakusanaksi Nova T, niin saat ainakin yhden tuoteselosteen. Mun kierukka on nimeltään Flexi-T.

Minullekkin laitettiin silloin heti synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa se hormoni kierukka. Neuvolan täti sitä itsepintaisesti suositteli ja minä sitten suostuin. Sain siitä silloin heti kamalan aknen ja ihmettelin kun se tuntui, vaikka minulle sanottiin että sen ei pitäisi tuntua. Soitinkin asiasta neuvolaan, mutta sitä ei otettu tosissaan, enkä lääkärille päässyt. Vuoden päästä kun kävin jälkitarkastuksessa, niin se oli huonosti paikoillaan. Luulen että oli alunperinkin huonosti pistetty. Olin eri lääkärillä ja tämä ihmetteli että oli niin pian synnytyksen jälkeen laitettu. Lääkäri sanoi että langoista ei tarvinnut kuin hiukan vetää, niin liukui itsestään ulos. Onneksi en raskaaksi sentään ollut tullut. Tämän hormonikierukan poiston jälkeen tuli alavatsa todella kipeäksi, vuosin verta ja supisteli useamman päivän. Kun kipu ei lakannut niin menin yksityiselle gynekologille joka totesi sitten kohtu tulehduksen joka ei onneksi ollut vielä päässyt kovin pahaksi. Sain vahvat antibiootit ja sillä sitten oireet katosivat. Eli ei kovin hyviä kokemuksia ainakaan hormnikierukasta.

Pelottaa pysyykö kuparikierukka hyvin, kun ei tuo edellinenkään pysynyt. Mutta on vaihtoehdot jo vähissä.... En sterilisaatiotakaan vielä tahtoisi, jos se vauvakuume joskus vielä tulisikin =)

Googletin tuon Novat-T kierukan ja sieltä löytyikin paljon tietoa. Mitä eroa noilla kahdella kupari kierukalla on käytännössä?

Mistä tuon kuukupin voi ostaa? Olen kuullut siitä ja se on kuulostanut kiinnostavalta. En vain ole törmännyt niihin missään.

Yhteistyössä