Ehkäisy ja migreeni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Haluaisin kuulla muiden migreenistä kärsivien kokemuksista, että mikä ehkäisy mahdollisesti sopinut. Minulla aikoinaan ennen lapsia oli ehkäisynä e-pillerit, mutta lasten jälkeen ei enää sopineet. Migreeni ja niskojen jumitus pahenivat huomattavasti. Olen miettinyt kuparikierukkaa, mutta vuodot aika runsaat, joten saattaisi pahentaa tilannetta. Hormonikierukkaa monet kehuvat, mutta niissäkin, kuten muissakin sitten ongelmana se hormoni, joka ilmeisesti kaikissa tapauksissa saattaisi pahentaa ja lisätä migreenikohtauksia.

Kokeilemalla jokainen sen sopivan ehkäisykeinon tietysti löytää, mutta sekin on aika rankkaa aina testailla ja etsiä sopivaa, joten muidenkin kokemuksista olisi kiva kuulla.

mulla on alkanut olla migreeniä vuosi synnytyksen jälkeen.kun vaihdoin minipillereistä yhdistelmiin sain liki 2 vkon päänsäryn joka oli vuoroin tensioita ja migreeniä.mulla ei siis ole virallista diagnoosia mutta oireet viittaa siihen.
mä lopetin pillerit ja otettiin kondomi käyttöö.pidemmän päälle ei niin miellyttävä mutta en jaksa kärsiä.mulla on pillereistä muitakin ei toivottuja oireita...katsotaan auttaako se

Nykyään sanotaan, että migreenipotilaalle sopivat minipillerit, hormonikierukka tai implantantti, eli pelkkää keltarauhashormonia sisältävät aineet. Itselläni on aurallinen migreeni ja laastarit sopivat migreenin puolesta, muuten eivät. Nyt implantantti ollut n. neljä (?) viikkoa ja tänään migreenioireita, jotka eivät sentään kehittyneet kohtaukseksi asti. Pikainen kofeiinitankkaus auttoi.. Eli ota siitä sitten selkoa

mulla e-pillerit (kokeilin useampaa merkkiä) aiheutti migreenin ja lääkärit nyt kieltäneet multa kaikki 2 hormoonia sisältävät ehkäisymenetelmät. eli ainoa mikä mulle käy on kierukka, kortsu ja minipillerit.
koska 22v en kierukkaa halua eikä meillä kortsu toimi ;) niin minipillerit ainoa vaihtoehto. cerazettet mulla käytössä. tosin kyllä mua vielä migreeni vaivaa (kerran viikossa...) mutta ei enää johdu pillereistä vaan nyt hormooneista (synnytin 2kk sitten). ja nyt kun imetän en voi migreenilääkettä syödä, tai en sitö vahvempaa sorttia, niin nyt on vaan kestettävä imetyksen ajan...

Mulle ei kanssa käynyt mitkään pillerit ollenkaan.. sain ihan kauheita migreenikohtauksia ja niitä oli muutama raskausaikanakin. Esikoisen jälkeen laitettiin kuparikierukka, mut en tykänny, kun runsaammat menkat! Nyt kakkosen synnyttyä kun kävin jälkitarkastuksessa suositteli mirena hormonikierukkaa.. siinä on kuulema niin vähäinen hormoni määrä että pitäis sopia myös meille migreenistä kärsineille :)
sitä aattelin kokeilla ainakin itse, kun kuulema menkatkin menee tosi niukoiksi.

Yhteistyössä