Kupari- vai hormonikierukka?

Taas tästä aiheesta. Kovasti pähkäilen kumman ottaisin. Tiedän, että kokeilemalla sen huomaa kumpi on parempi, mutta jos jollakin on ollut molemmat, niin kumpaa suosittelisit? Entä, jos nyt on pitkät kuukautiset eli vuoto kestää yli viikonkin, niin lisääntyykö kuparisella paljonkin. Entä sekoittaako hormonikierukka oman kierron täysin? Minipillereillä oma kierto meni täysin sekaisin. Välillä kuukautiset jäi pois, välillä vuosin yli 2 kuukautta yhteenmenoon...pillereistä tuli myös huono olo, joten hormooniton vaihtoehto olisi mieluisempi...
Mietin vain, että jos kuparikierukankin kanssa vuodan jatkuvasti, niin olen mieluiten ilman koko kapistusta ja mietin sitten jonkin muun jutun. Kierukka olisi muuten niin vaivaton, ei tarvitsisi aina miettiä ja muistaa...
Tietty hormonikierukalla vuodot voi jäädä kokonaankin pois, mutta harvemmin...itse varmaan tekisin hätäpäissäni turhia raskaustestejä. Mutta kokemuksia..., onko kuparinen huono vaihtoehto, jos ennestään on vuotohäiriöitä? Juttelen vielä lääkärinkin kanssa, mutta en usko, että aikaa pähkäilyyn on kovin paljon.
 
Elviira harmaana
Itselläni on ollut molemmat. Minulla kuukautisvuoto ilman ehkäisyä oli runsas ja kesti yli viikon. Otin siis ensimmäisen lapsen jälkeen hormonikierukan.
Mulla masennus todettu kahdeksan vuotta sitten. Hormonikierukka voi pahentaa sitä ja jopa terveetkin äidit voivat masentua, näin sanoi mulle lääkäri.
8kuukautta taistelin kierukan ja pääni kanssa. Kuukautiset kyllä vähenivät eikä vuotokaan ollut pitkä. Mutta oman pääni takia päätin, että vaihdan kuparikierukkaan :) Vaikka minulle sanottiin, että vuoto voi vielä lisääntyä normaalista.
Kuparikierukka kerkesi olla mulla 8 kuukautta, kun huomasin olevani raskaana :) Että se siitä ehkäisystä sitten :)

Kuitenkin tämän kuparikierukkalapsen jälkeen otin edelleen kuparikierukan, koska minulle elämänlaatu on tärkeämpää, kuin se paljonko vuodan. Huomioikaa nyt, että tämä on vain minun tilanteeni.
Sain kuitenkin lääkkeen Cyklokapron. Mikä vähentää kuukautisvuotoa. Eli myös sille asialle voidaan tehdä jotain, eikä kovista vuodoista ole pakko kärsiä.
Nyt vaan toivotaan, että uutta raskautta ei enää tule :)

Kuparikierukkahan ei ehkäisynä ole yhtä varma kuin hormonikierukka.. :)
 
Mulla on ollut aina runsaat kuukautiset ja mulle laitettiin aikoinaan ensin kuparikierukka. Tämän johdosta mulla kuukautiset olivat edelleen runsaat ja vuosin 3 viikkoa putkeen ja viikon oli väliä. Eli siinä tietää mitä voi tulla kun koko ajan vuotaa eli kuivuuhan siinä ja tulee anemiat ties mitä :'(

Mutta sitten menin uudelleen lääkärille ja he ihmettelivät suuresti miksi mulle oli laitettukaan kuparikierukkaa koska vuodot olivat jo entuudestaan runsaat. Tulivat siihen tulokseen, että tämä eka kierukka kun laitettiin neuvolassa niin oli tk:lle halvempi laittaa kuparikierukka kuin hormoni.

No, hormonikierukka on ollut mulla nyt 2v ja vuoto on erittäin niukkaa..pari tippaa silloin tällöin ja kestää tasan kolme päivää joista toinen pv on vuodoton,. Tai voiko tuota enää vuodoksi sanoa? No mutta meikäläinen ei laita enää kyllä kuparikierukkaa itselleni se on tosi! Vuoto multa pieneni tuolloin laiton jälkeen heti ja meni n oin puoli vuotta kun nämä menkat tuli kolme päiväisiksi ja osallahan ne on kokonaan jääneet pois.

Kaikki me tosin ollaan erilaisia, mutta tässä mun kokemukseni :hug:

Ja mulla ei ole ollut mitään masennusta tai muutakaan sivuvaikutuksia hormonikierukastani. Enkä ole lihonnut vaan päinvastoin olen laihtunut nyt sen kierukan laiton jälkeen 13kg :D

Päätös on vaikea mutta punnitse tarkkaan vaihtoehdot mikä sinulle sopii ettei tarvi heti ottaa pois ja vaihtaa. Eka kierukka kun on ilmainen.

 
Jonsered
Kumpikin on kamala :x Siis tämä on minun oma kokemukseni. Tulehduksia tulehdusten perään...

Mutta kuparinen ei saanut aikaan raivokohtauksia, finnejä, hiustenlähtöä, vatsan turvotusta tms...
 

Yhteistyössä