Kun tytön ei anneta olla tyttö. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierestä asiaa seuraava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierestä asiaa seuraava

Vieras
Surettaa hieman erään tuttavan lapsen puolesta. Kyseessä 4v. tyttö, joka on aika villi ns. poikatyttö. Vanhemmat vielä oikein vahvistavat tätä poikamaisuutta, tytöllä ei ole mitään prinsessa- tai nukkeleikkejä tms. mistä tuon ikäiset tytöt yleensä ovat kiinnostuneita. Kun tulevat meillä käymään, tämä lapsi on ihan haltioissaan nukeista ja kaikesta tyttöjemme tavaroista (itsellämme siis 6- ja 8v tytöt) Monesti on pyytänyt että saisiko hänkin jotain ns. tyttötavaroita, mutta vanhemmat eivät ole niitä hankkineet. Ensimmäisen prinsessatarvikkeensa sai, kun ostin syntymäpäivälahjaksi kruunun ja keijusiivet. Olikin tyttö kuin keijukainen kun liiteli siivet selässään, silmät riemusta sikkarallaan. =)

Johtuneeko siitä, että kyseinen lapsi on vanhempiensa esikoinen, että he väkisin haluavat tehdä hänestä pojan? Minkälaista vahinkoa tytön kehitykselle mahtaakaan tuommoinen aiheuttaa? :/

No, tytön kehitykselle aiheutuu tuosta ihan samallainen haitta, kuin pojalle, joka ei halutessaan saisi näitä keijunsiipiä, nukkeja, kruunua yms. muuta ihanuutta.

Ikävää aina, jos vanhemmat hankkii lapselle asioita vaan omien toiveidensa pohjalta, eikä lapsi saa olaa, kuka oikeasti on.

"Tehdä pojan" :o "Tyttötavaroita" :o

Prinsessa- ja nukkeleikit ovat syvältä, jos niitä pidetään pakollisena osana tytön kehitystä. Mutta ap:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että lapsen omien mieltymysten mukaisia leuja tai leikkejä olisi hyvä suosia, tiettyyn rajaan saakka.

käy läpi lastesi leluja/vaatteita ja sovi lastesi kanssa mikä joutaa pois ja lahjota ne tavarat tälle tytölle. Ilmota vanhemmille et meillä ei oo tarvetta. Lahjaksi osta tyttö vaatetta/leluja jne.
Tämä ainut tapa miten voit vaikuttaa.
En tiedä onko mitään haittaa lapsen kehitykselle, mutta outoa on. Meillä lapset saa leikkiä sellasilla leluilla kun haluaa, niin "tyttöjen leluilla" kuin "poikien leluilla"

mitä tyttöjen ja poikien tavaroita? meillä poika rakastaa prinsessa juttuja ja barbeja ja tyttö tykkää autoista kovasti =) Poika on 3,5v ja lelekaupassa ihailee aina nukkeja ja prinsessa juttuja. Jokainen tyylillään, minusta lelu on lelu, jolla voi leikkiä ilman mitään luokituksia.

Mistä senkin tietää jos tyttö haluaa nuken itselleen teillä ollessaan, vanhemmat vievät hänet kauppaan että ostetaanpa nyt se nukke ja tyttö hetken katseltuaan päättääkin haluta ehdottomasti vaikka valomiekan. (näin kävi meillä ainakin) Samoin voi olla onnesta sikkarallaan hepeneistä, mutta voi olla ettei ne jaksa kiinnostaa kovinkaan kauaa. Miksi hommata leluja jotka jää nurkkaa pölyyntymään.

Nimimerkillä poikatytön äiti, jonka kotona nuket pölyyntyy ja prätkähiiret pörrää.

likalla on barbeja, nukkeja, nukkekoti ja kaikkea mahollista tyttösälää. Eipä vaan leiki niillä (4v.) Autot on ihania, star wars on kova juttu tällä hetkellä ja miekat...
Tottahan minä haluaisin että ainukainen tyttö olis rinsessa, mutta ei se niin mene. Ehkä olisikin kiinnostunut enemmän noista rinsessarojuista, jos niitä ei olisi ruvettu tyylin heti laitokselta tultua kantamaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Endless Sacrifice:
Mistä senkin tietää jos tyttö haluaa nuken itselleen teillä ollessaan, vanhemmat vievät hänet kauppaan että ostetaanpa nyt se nukke ja tyttö hetken katseltuaan päättääkin haluta ehdottomasti vaikka valomiekan. (näin kävi meillä ainakin) Samoin voi olla onnesta sikkarallaan hepeneistä, mutta voi olla ettei ne jaksa kiinnostaa kovinkaan kauaa. Miksi hommata leluja jotka jää nurkkaa pölyyntymään.

Nimimerkillä poikatytön äiti, jonka kotona nuket pölyyntyy ja prätkähiiret pörrää.

VAU! Meitin likalla ei _vielä_ ole tuota valomiekkaa, mutta haluais ihan ehdottomasti sellatteen !!

Heasrissa oli elokuussa ansiokas kirjoitus, jossa todettiin (joku ihan taas asiasta väitellyt, nimi ei mielessä ) että tytöillä tämä prinsessavaihe, joka tulee 4-5 v iässä, on todella tärkeä henkisen kasvun kannalta, ja sitä ei saa tukkia tai estää. Hitsi kun en muista tarkemmin.

Nïn se meilläkin menee; nyt neiti 4 vee on alkanut toivoa joululahjaksi BEMARIA :laugh:

Kyllä minäkin lapsena kiinnostuin vierailla vaikka mistä lelusta. Kun ne olivat niin ihania ja itsellä ei ollut samoja. Oli kyseessä sitten autorata tai unelmien nukenvaattet.

Enemmän minä ärähtäisin siitä, että lapselle ostetaan liikaa leluja tai että tytöt/pojat eivät saa leikkiä toisen sukupuolen leluilla. Kaikkia lelujahan ei tarvitse ostaa, vaikka lapsi niitä haluaisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Enemmän minä ärähtäisin siitä, että lapselle ostetaan liikaa leluja tai että tytöt/pojat eivät saa leikkiä toisen sukupuolen leluilla. Kaikkia lelujahan ei tarvitse ostaa, vaikka lapsi niitä haluaisikin.

Tälle lapselle on kyllä ostettu paljon esim. autoja tms. löytyy traktoria poljettavaa mallia, kaivinkonetta ja ties mitä vasaraa, porakonetta yms. Mutta ei juuri noita prinsessahörhellyksiä. Isällä ainakin taitaa olla sellainen asenne että ovat aivan turhia, nuo leikki-työkalut on ainoita oikeita leluja...

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Heasrissa oli elokuussa ansiokas kirjoitus, jossa todettiin (joku ihan taas asiasta väitellyt, nimi ei mielessä ) että tytöillä tämä prinsessavaihe, joka tulee 4-5 v iässä, on todella tärkeä henkisen kasvun kannalta, ja sitä ei saa tukkia tai estää. Hitsi kun en muista tarkemmin.

Kyllä se tuli meillekkin. Oli melkein vaikeuksia pidätellä pokkaa, kun neiti mekossa kruunu päässä koruja kaulassa juoksi ja kiipeili miekka kädessä.

Ei ne kaikki prinsessat ole hillittyjä.

Sit molemmille lapsille oli täydellinen yllätys se miten oikea prinsessa näyttääkin tavalliselta ihmiseltä (Kruununprinsessa Victoria näkyi telkkarissa).

Kyllä se tuli meillekkin. Oli melkein vaikeuksia pidätellä pokkaa, kun neiti mekossa kruunu päässä koruja kaulassa juoksi ja kiipeili miekka kädessä.

Sit molemmille lapsille oli täydellinen yllätys se miten oikea prinsessa näyttääkin tavalliselta ihmiseltä (Kruununprinsessa Victoria näkyi telkkarissa).

Joo, toi mun juttu oli oikeastaan vastakommentti Jonseredin kirjoitukseen:
Prinsessa- ja nukkeleikit ovat syvältä, jos niitä pidetään pakollisena osana tytön kehitystä. Mutta ap:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että lapsen omien mieltymysten mukaisia leuja tai leikkejä olisi hyvä suosia, tiettyyn rajaan saakka.

koska se on vain tytöille.. Oikeasti mä suutuin todella paljon ja olin jo tasa-arvovaltuutetulle soittamassa.. Noh, vaihdettiin hoitopaikkaa (tuo oli vain yksi esimerkki, miksi en pitänyt pk:sta).

Meillä pojallakin oli se. Ei se kaupasta "tyttöjen" juttuja halunnut, mutta kävi pöllimästä minun kaapista sukkahousuja ja jotain muita semmosia naisten juttuja. Mä lahjotin sile muutamat, joita en itse enää käyttänyt. se jännä siinä oli, että se salaa pueskeli niitä, vaikka ei mitenkään kielletty. Se oli sillon sen 4 vuotta kait just.

Sanoin sille, että saat kyllä leikkiä mun tavaroilla.

OK!

Toisaalta ei meilläkään juurikaan prinsessa- ja nukkeleikkejä ollut. Kaikki kimaltava vain kiehtoi ja itsensä koristelu jne. Eli meillä ei prinsessavaihe muuttanut leikkejä.

Prinsessa- ja nukkeleikit ovat syvältä, jos niitä pidetään pakollisena osana tytön kehitystä. Mutta ap:n kanssa olen samaa mieltä siitä, että lapsen omien mieltymysten mukaisia leluja tai leikkejä olisi hyvä suosia, tiettyyn rajaan saakka.

Minä olinkin sitä mieltä, että jos katsotaan prinsessa-vaiheen olevan välttämätön kehityksen kannalta ja puoliväkisin ohjataan lasta siihen suuntaan, se on syvältä.

mulla on samanlainen naapurin tyttö..isä ja äiti on vähän "outoja"..isä käy kaivamassa roskiksia kaupoilla..likka pukeutuu poikamaisesti ja lippis väärinpäin..sanoinkin vahingossa sitä pojaksi niin tokas vaan hiljaa et mä oon tyttö..pyysin anteeksi erehdystä...sit ykspäivä kun mentiin likan kans ulos niin tää tyttö juos poikien kanssa kilpaa..(äiti oli mukana myös) ja kun pääs ekana määränpäähän niin huus että olinkin eka mies täällä

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
mulla on samanlainen naapurin tyttö..isä ja äiti on vähän "outoja"..isä käy kaivamassa roskiksia kaupoilla..likka pukeutuu poikamaisesti ja lippis väärinpäin..sanoinkin vahingossa sitä pojaksi niin tokas vaan hiljaa et mä oon tyttö..pyysin anteeksi erehdystä...sit ykspäivä kun mentiin likan kans ulos niin tää tyttö juos poikien kanssa kilpaa..(äiti oli mukana myös) ja kun pääs ekana määränpäähän niin huus että olinkin eka mies täällä

Juu aika tutulta kuullostaa, samanlaista meininkiä tuollakin tuttavaperheessä.
Olen miettinyt kun perheen äiti on melko jätkämäinen itsekin, kulkee maastohousuissa ja maihareissa, harrastaa jääkiekkoa jne. että jospa häntäkin on kohdeltu pienenä poikana ja siirtää nyt eteenpäin tuota. Muistelen nimittäin että joskus puhui lapsuudestaan ettei ehkä ole saanut rauhassa olla tyttömäinen tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:

Juu aika tutulta kuullostaa, samanlaista meininkiä tuollakin tuttavaperheessä.
Olen miettinyt kun perheen äiti on melko jätkämäinen itsekin, kulkee maastohousuissa ja maihareissa, harrastaa jääkiekkoa jne. että jospa häntäkin on kohdeltu pienenä poikana ja siirtää nyt eteenpäin tuota. Muistelen nimittäin että joskus puhui lapsuudestaan ettei ehkä ole saanut rauhassa olla tyttömäinen tyttö.

:( surullista

Yhteistyössä