Kun toista lasta ei kuulu....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nel.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nel.

Vieras
Missä vika kun toista lasta on yritetty jo yli puoli vuotta, ja esikoinen sai alkunsa kolme vuotta sitten? Kierto säännöllinen, ultrassa ei mitään huolestuttavaa. Kaikki on niin kuin ennenkin. Menkat alkaneet tuhrulla kyllä jo vuosia. Mitä testejä kannattaisi vähtellen teettää, kun ikää on pian 35v? Missä niitä kannattaisi teettää? Mitä vinkkejä tähän väliin?

Moikka, ei sitä kuulu meilläkään ja mulla jo ikää 36. Eka lapsi on 4 vuotias. Ja yritetty täs on jo reilu vuosi, viime kuussa söin clomi-kuurin mut ei tainnut auttaa sekään... Alkaa tulla jo vähän epätoivoiksesi.

Jos jotain testejä haluaa teettää niin eiköhän ihan gynen kautta saa niistä selvyyttä.

Ei kuulu tännekkään ja ikää mulla vasta 23. Esikoinen on 2 vuotias ja toista yritetty vuoden verran. Kierto on kyllä pillereiden jälkeen heitelly miten sattuu, mutta nyt ehkä hieman tasoittumaan päin. Teroluteja söin muutaman kuukauden, mutta ei vaikutusta. Gyne vaan lohdutteli, että kyllä se vielä tulee, mutta saapa nähdä..

Jos kierto on säännöllinen ja selkeesti ovulaatiokin tulee, niin auttaako silloin joku lääkitys että tulisi paremmin raskaaksi? Tuntuu että kaikki hoidot on niitä varten joilla menkat epäsäännölliset....
Jos ei tässä kuussakaan tärppää niin käyn gynen juttusilla - niin kuin se tuossa keväällä ehdotteli, että odotelkaa vielä syksyyn. Eka lapsikin tärppäs vasta 5. kierrosta.

meillä meni n. 8-9kk että eka tärppäs, toista odottaessa kesti 7kk joka selvisi tuulimunaksi kun ekat 12vkoa oli takana.. ja nyt kovasti toivottais sitä pikkusisarusta, km:stä 2-3kk.. harmittaa ja ketuttaa kun ei voi koskaan kuulua siihen joukkoon jolla toinen tärppää ns."pelkästä ajatuksesta".. :/ mutta mulle riittäisi sekin että ens jouluna olis tietoa uudesta tulokkaasta, silloin olis ollu la kakkosella... jos sillonkaan ei vielä kuulu niin harmituksen määrää ei voi kuvata... luulen että sillon käyn useamman kerran gynen juttusilla..

kuinka monta päivää oviksen tienoilla oli niitä pupuilupäiviä?! ja eikös sillon kannata joka pv vai joka toinen?!
muistaako kukaan niitä "tuntimääriä" oviksen irrottua koska kannattais pupuilla?!

Tuohon edelliseen vastauksena, että nimenomaan yritystä pitää olla ennen ovista, ei enää sen jälkeen juuri kannata, sillä munasolu saattaa elää vaan 12h. Kannattaa tietty vielä vaikka seuraavana päivänä varmuuden vuoksi harrastaa, mutta siis lääkärit suosittelee joka toinen päivä oletetulla ovisviikolla. Itse ollaan pupuiltu 3-4 päivänä peräkkäin siinä oviksen aikoihin, minkä tunnen aina selkeästi. Ehkä vois yrittää ihan täsmäiskuakin seuraavaksi.

mut jos on useampana pvnä ovistuntemuksia esim kahtena päivänä peräkkäin niin mistä sitä tietää josko munis irtoais jälkimmäisenä päivänä niin eikö siitä ole vuorokausi aikaa hedelmöittyä vielä?! :)
mietin vaan että onko tänään enää mahkuja vai menikö ne jo eilen...

Oletko kokeillut aamulämmönmittausta? Senhän pitäisi ylös pompsahtaessa kertoa että ovis ohi. Mulla ainakin oviksen ollessa ohi lämpö kohoaa 37 asteeseen, ennen ovista on alle sen. MYös ovistikkuja kannattaa kokeilla. Mutta siis lääkäreiden mielestä se että joka toinen päivä pupuilee pitäisi riittää (sillä siittiöt elää 2-4 päivää).... Itse kyllä epäilen tuota, jos vaikka näin vanhemmiten munasolu ei elä enää kauaa. Ja pitää huomioida että siittiöiden tulee kohdata munasolu jo munajohtimessa, sen jälkeen ei enää auta (näin olen ymmärtänyt).

Omalla kohdallani ihmettlen miksi nyt tärppiin menee kauemmin, kun uskoisin nyt syöväni terveellisemmin, syön enemmän vitamiineja ja en ainakaan stressaa työelämästä kun kerran olen lapsen kanssa kotona. Yksi huono puoli se että eskoisen kanssa tullut aika paljon valvottua, vaikkakin nyt menossa unet parempaan suuntaan.

no siinäpä se kun ei ovulaatiosta tietookaan, siis en tunne irtoomista tms.,ja kakkosta ollaan täälläki yrittämässä. eli pitääkö tässä hötsytellä aamua iltaa aina kun ei oo menkat... huh huh, raskasta on tämä lapsen teko!!! meilläki ensimmäinen jo 4v ja itelläki ikää jo 35v.

Jos löytää itsestään selkeän vian, eli että menkat epäsäännölliset tai ettei ovulaatiota tunne tulevan, niin silloinhan se on käsittääkseni hoidettavissa...ei silloin kannata jäädä odottelemaan.

Kaveripiirissäni on muutamia, jotka saivat ensimmäisen lapsen hoidoilla, ja pelkäsivät että toista olisi vaikea saada, mutta kuinkas kävikään, tärppäsi heti. Ilmeisesti johtuen siitä että elimistö oli palautunut raskauden myötä normaaliksi. Ehkäpä mullakin olisi tärpännyt helpommin jos olisi heti alkanut ekan jälkeen yrittämään...mutta odoteltiin pari vuotta.

Mulla kuitenkin ovis selkeästi tapahtuu, mutta ehkä iän myötä jokainen munasolu ei ole enää niin terhakka... mikähän siihen sitten auttais?

Minusta tuo pupuilu 2-3 päivän välein on parempi kuin joka päivä siksi, että siemennestettä ehtii kertyä riittävästi ja että se on riittävän tujua. Siis pari päivää ennen oletettua ovista, sitten ovispäiväna ja vielä varmuuden vuoksi pari päivää sen jälkeen, koska eihän ovis aina tapahdu silti silloin kun siltä tuntuu tai kun joku ovistikku niin väittää.

Tällä menetelmällä olen itse raskautunut ekasta kierrosta, tokasta kierrosta (jolloin tosin tuulimuna) ja sitten kolmannesta kierrosta ja ilman mitään tikkuja ja kerran tai pari tulikin pupuiltua varmaan liian myöhään... Parempi siis ajoissa kuin myöhässä.

Yhteistyössä