Kun Suomen pääministeri keskustelee Ruotsin pääministerin kanssa ENGLANNIKSI

  • Viestiketjun aloittaja Nyt jokin ei ole kohdallaan
  • Ensimmäinen viesti
"mä"
[QUOTE="milla";24081151]mä lopettaisin sen ruotsin opiskelun pakollisena vallan, ja siitä vapautuneet tunnit panostaisi englantiin. Parempi että osaa yhtä kieltä hyvin, kuin kahta surkeasti.[/QUOTE]
Suomalaiset osaavat jo englantia maailman mittakaavalla hyvin, olemme englantia ei-äidinkielenään puhuvien parhaimmistoa. Tai en tiedä siitä puhumisesta, Suomessa keskityttiin ainakin vielä 10-15 vuotta sitten liikaa kielioppiin ja tekstitaitoon, minkä seurauksena puhekommunikoinnissa monella tulee vaikeuksia. Osaamien on, mutta sitä ei uskalleta käyttää. Sekin on toisaalta enemmän osa kulttuuria, ei niinkään opetusta ja johtuu myös osittain Suomen homogeenisestä väestörakenteesta, jossa ei juuri muiden kulttuurien tai muita kieliä puhuvien kanssa olla tekemisissä.
Ruotsin opetuksen siirtäminen englannin opetukseen olisi siis melko turhaa. Mutta miten on, jos "pakko"ruotsi tulisi poistaa, tulisiko Suomesta poistaa myös "pakko"suomi saamea tai ruotsia äidinkielenään puhuvilta?
 
[QUOTE="mä";24081328]Mutta miten on, jos "pakko"ruotsi tulisi poistaa, tulisiko Suomesta poistaa myös "pakko"suomi saamea tai ruotsia äidinkielenään puhuvilta?[/QUOTE]

Jos muita kieliä äidinkielenään puhuvat pärjäävät suomenkielisillä palveluilla ja pystyvät toimimaan Suomessa suomeksi elleivät pysty täysin eriytymään niin tottakai, kaikki "pakot" pois vain.
 
"mä"
Jos muita kieliä äidinkielenään puhuvat pärjäävät suomenkielisillä palveluilla ja pystyvät toimimaan Suomessa suomeksi elleivät pysty täysin eriytymään niin tottakai, kaikki "pakot" pois vain.
Eikö tämä mene ihan vastaavasti myös toisinpäin? Tuolloin suomea puhuvalla ei ole oikeutta vaatia palvelua suomeksi pohjoisessa tai lännen ruotsinkielisillä alueilla - ellei sitä heille satuta tarjoamaan vapaaehtoisesti suomea puhuvan toimesta.
 
[QUOTE="mä";24081354]Eikö tämä mene ihan vastaavasti myös toisinpäin? Tuolloin suomea puhuvalla ei ole oikeutta vaatia palvelua suomeksi pohjoisessa tai lännen ruotsinkielisillä alueilla - ellei sitä heille satuta tarjoamaan vapaaehtoisesti suomea puhuvan toimesta.[/QUOTE]

Tässä suhteessa mä olen nyt törkeä kielirasisti, mutta niin kauan kuin ollaan Suomen valtion rajojen sisäpuolella, jonka pääkieli on suomi, pitää palvelut saada suomeksi, kautta koko maan.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
"milla"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24081575:
pakko ruotsi ja pakko ruotsi. miksi siitä on tehty niin pakko. eihän kukaan sano, että pakko englanti, pakko saksa pakko venäjä, pakko sitä ja tätä. itselle englanti oli koulussa pakko englantia, mutta sitä oli vaan luettava
pakko johtuu nimessä siitä kun ei saa valita opiskeleeko kieltä vai ei. Englanti ja ruotsi ovat vähän mennessä oikeasti pakollisia kieliä joita on pakko opiskella, muu kielen opiskelu (suomea äidinkielenä käyttäville ) on vapaaehtoista.

Maailmalla englantia osaa ja puhuu monia miljoonia, ja kun suhteuttaan maailman väestönn niin ei ruotsia (vai suomea) puhu juuri kukaan. Siksi pidän englantia tärkeänpänä kielenä kuin ruotsia.

(ja se puhe ruotsin tuntien siirtämisestä enkun tunneiksi olikin tarkoitus hyötykäyttää käytännön taitoihin jossa rohkaistaisiin käyttämään kieltä, vaikka se ei menisi kieliopillisesti oppikirjan mukaan.)
 
Katainen
ja sen puoluekaveri, joka viimeksi huseerasi opetusministerinä, ovat molemmat pakkoruotsin kannalla ja vieläpä niin, että lapset pakotettaisiin ruotsin opiskeluun jo alakoulussa! Kumpikaan näistä kokkareista ei osaa ruotsia! Kylläpä nauratti, kun Virkkunen sönkötti tv-haastattelussa että ei osaa ruotsia. Helevettiäkö sitä sitten muiltakaan vaatii, kun ei itsekään osaa? http://www.youtube.com/watch?v=lo0oYS2QFmI
 
"vieras"
"vieras"
[QUOTE="nih";24079810]Miksi Ruotsin pääministeri ei osaa suomea? Totta ihmeessä keskustelevat englannin kielellä, kun on kansainvälisen politikoinnin kieli.

Ajatteletteko koskaan, mitä kaikkea pahaa Ruotsi meille teki? Alisti, riisti ja ryöväsi maatamme, ei antanut tasan mitään takaisin. Toisin oli autonomisella ajalla paljon parjattujen venäläisten hallitessa.
Muistatteko, että Ruotsin mulkerot eivät edes antaneet marssittaa toisen maailmansodan aikana länsivaltojen joukkoja läpi maansa vanhaa valtakuntansa osaa Suomea auttamaan? Ja meidän pitäisi puhua heidän kieltään? Miksi?[/QUOTE]

Tämän ruotsalaisten suomalaisia kohtaan harrastaman sorron, riistämisen ja rasismin suomalainen historiankirjoitus "unohtaa". Kaikki suomalaisia kohtaava paha on ollut venäläisten aikaan saamaa, ei koskaan ruotsalaisten, virallisen historian mukaan, mutta se onkin ruotsalaisten ja heidän kätyriensä kirjoittama. Missä viipyy suomalainen historiankirjoitus?
 
"Milla"
ja sen puoluekaveri, joka viimeksi huseerasi opetusministerinä, ovat molemmat pakkoruotsin kannalla ja vieläpä niin, että lapset pakotettaisiin ruotsin opiskeluun jo alakoulussa! Kumpikaan näistä kokkareista ei osaa ruotsia! Kylläpä nauratti, kun Virkkunen sönkötti tv-haastattelussa että ei osaa ruotsia. Helevettiäkö sitä sitten muiltakaan vaatii, kun ei itsekään osaa? YouTube - ‪Pakkoruotsi, opetusministerimme Henna Virkkunen‬‏
Täyty tunnustaa ettei itseläkään tuo toinen kotimainen taivu, mutta siinä olen samaa mieltä, eli jos sitä sitten on pakko opiskella, sen täytyy alkaa ala-asteella. Yläasteella se asenne sitä kieltä kohtaan ei ole kovin vastaanottavainen.
 
"vieras"
ja sen puoluekaveri, joka viimeksi huseerasi opetusministerinä, ovat molemmat pakkoruotsin kannalla ja vieläpä niin, että lapset pakotettaisiin ruotsin opiskeluun jo alakoulussa! Kumpikaan näistä kokkareista ei osaa ruotsia! Kylläpä nauratti, kun Virkkunen sönkötti tv-haastattelussa että ei osaa ruotsia. Helevettiäkö sitä sitten muiltakaan vaatii, kun ei itsekään osaa? YouTube - ‪Pakkoruotsi, opetusministerimme Henna Virkkunen‬‏
Olipa naurettava haastattelu,niin haastattelijan kuin haastateltavan osalta. Tosin suomalaisia ei tämä pakkoruåtsipelleily naurata.
 
Hih... Onneksi en ole koskaan joutunut pakkoruotsia opiskelemaan =D


Mielestäni olisi ihan hieno idea että pakkoruotsin tilalle otettaisiin enemmän englannin tunteja, kun katselee tuota teeveetä ja kuuntelee suomalaisten englantia niin... "thö rain wos pissing me in thö ai" =D
 
"vieras"
[QUOTE="mä";24081354]Eikö tämä mene ihan vastaavasti myös toisinpäin? Tuolloin suomea puhuvalla ei ole oikeutta vaatia palvelua suomeksi pohjoisessa tai lännen ruotsinkielisillä alueilla - ellei sitä heille satuta tarjoamaan vapaaehtoisesti suomea puhuvan toimesta.[/QUOTE]

Kaikkien jotka haluavat pärjätä Suomen työelämässä joutuvat väkisin opettelemaan suomea ja siksi rantahurrit ovat pakkoruåtsin kannalla, koska jos se poistetaan jää suomalaisille pakkoruotsista säästyvä aika jonkun mun asian opiskeluun, mutta rantahurreille jää edelleen se pakkosuomi, jolleivat sitten halua jäädä loppuiäkseen sinne Närpiöön.
 
"Ruiskukka"
Hih... Onneksi en ole koskaan joutunut pakkoruotsia opiskelemaan =D


Mielestäni olisi ihan hieno idea että pakkoruotsin tilalle otettaisiin enemmän englannin tunteja, kun katselee tuota teeveetä ja kuuntelee suomalaisten englantia niin... "thö rain wos pissing me in thö ai" =D
Minä olen muuten tässä jo pidemmän aikaa mietiskellyt, että nauraakohan/pilkkaakohan ihmiset muissa maissa, joissa englanti ei ole pääkieli, toistensa ilmaisua, vai onko tämä taas yksi Suomen oma ilmiö?

JOkainen, jonka äidinkieli ei ole englanti, lausuu sitä omalla aksentillaan ja tyylillään ja jos asia tulee selväksi, niin miksi sitä pitää pilkata?
 
"carelia"
[QUOTE="Ruiskukka";24084320]Minä olen muuten tässä jo pidemmän aikaa mietiskellyt, että nauraakohan/pilkkaakohan ihmiset muissa maissa, joissa englanti ei ole pääkieli, toistensa ilmaisua, vai onko tämä taas yksi Suomen oma ilmiö?

JOkainen, jonka äidinkieli ei ole englanti, lausuu sitä omalla aksentillaan ja tyylillään ja jos asia tulee selväksi, niin miksi sitä pitää pilkata?[/QUOTE]

Ei mun karmeeta englannin kieltä oo korjannut ketkään muut kuin suomea äidinkielenään puhuvat. Otanta ei ole hirveen laaja, mutta yksikään muun kielinen ei oo käyny korjailemaan. Eli jos ei oo suomenkielisiä paikalla niin puhun englantia ilman stressiä ja jos on suomenkielisiä niin koko ajan joutuu miettimään. Eläköön suomalainen kieltenopetus...

Sit aloitukseen. Varmasti Katainen sen verran ruotsia osaa, että saa ittelleen oluet ja pitsat tilattua. Mut oikeesti on tasa-arvoisempaa keskustelu silloin kun kumpikaan ei puhu äidinkielellään verraten tilanteeseen, jossa toinen keskustelee äidinkielellään ja toinen ei. Vois olla huonomminkin, Katainen ois voinut tarvita tulkin. Ei tuo peruskoulu+lukio ruotsi kauheen laajaa kielitaitoa takaa, jos ei omaa harrastuneisuutta ole.
 
Höpsistä
Suomenruotsalaiset tai ruotsia osaavat suomalaiset oikeasti harvoin puhuvat kieliasultaan saati lausunnaltaan sellaista ruotsia että aidommat ruotsalaiset heidän kanssaan haluaisivat ruotsia puhua..
Itse ruotsinkielisenä voin sanoa, että tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kielimelodia on toki hieman erilainen täällä kuin Ruotsissa (vertaa jenkki- ja brittienglanti) ja joitain sanoja löytyy, jotka tulevat suomen kielestä eli joita ei käytetä Ruotsissa, mutta sama kieli se kuitenkin on. Kukaan ruotsalainen ei ole halunnut puhua muuta kuin ruotsia kanssani ja samaa sanovat ruotsia osaavat suomenkieliset kaverini.

Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama opiskellaanko suomenkielisissä kouluissa ruotsia vai ei. Minusta kaikki kielitaito on vain plussaa eikä yksi kieli ole pois toisesta. Itse opiskelin koulussa äidinkieleni lisäksi neljää eri kieltä ja hyvin meni. Eniten se on omasta asenteesta kiinni.
 
"vieras"
[QUOTE="nih";24079810]Miksi Ruotsin pääministeri ei osaa suomea? Totta ihmeessä keskustelevat englannin kielellä, kun on kansainvälisen politikoinnin kieli.

Ajatteletteko koskaan, mitä kaikkea pahaa Ruotsi meille teki? Alisti, riisti ja ryöväsi maatamme, ei antanut tasan mitään takaisin. Toisin oli autonomisella ajalla paljon parjattujen venäläisten hallitessa.
Muistatteko, että Ruotsin mulkerot eivät edes antaneet marssittaa toisen maailmansodan aikana länsivaltojen joukkoja läpi maansa vanhaa valtakuntansa osaa Suomea auttamaan? Ja meidän pitäisi puhua heidän kieltään? Miksi?[/QUOTE]

PEESI!
 
"milla"
Alkuperäinen kirjoittaja Höpsistä;24084465:
Itse ruotsinkielisenä voin sanoa, että tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kielimelodia on toki hieman erilainen täällä kuin Ruotsissa (vertaa jenkki- ja brittienglanti) ja joitain sanoja löytyy, jotka tulevat suomen kielestä eli joita ei käytetä Ruotsissa, mutta sama kieli se kuitenkin on. Kukaan ruotsalainen ei ole halunnut puhua muuta kuin ruotsia kanssani ja samaa sanovat ruotsia osaavat suomenkieliset kaverini.

Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama opiskellaanko suomenkielisissä kouluissa ruotsia vai ei. Minusta kaikki kielitaito on vain plussaa eikä yksi kieli ole pois toisesta. Itse opiskelin koulussa äidinkieleni lisäksi neljää eri kieltä ja hyvin meni. Eniten se on omasta asenteesta kiinni.
olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikki kielitaito on eduksi. Kuitenkin sen pakkoruotsin voisi lakkauttaa, ja laittaa sen vapaaehtoiseksi. Silloin kielen opiskelumotivaatio on korkeampi. Samalla ne joilla on suuria kielenopiskelu vaikeuksia saisivat suuren avun siitä kun koulusta läpi pääseminen ei riipu jostain ruotsin kurssista.

Esim en meinannut valmistua ylioppilaaksi koska kävin ainakin 3 kertaa yhden ruotsin pakollisen kurssin. En osannut (enkä osaa edelleenkään) ruotsin alkeita, ja kurssi vaati niiden sovellusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24081575:
pakko ruotsi ja pakko ruotsi. miksi siitä on tehty niin pakko. eihän kukaan sano, että pakko englanti, pakko saksa pakko venäjä, pakko sitä ja tätä. itselle englanti oli koulussa pakko englantia, mutta sitä oli vaan luettava
Vain ruotsin kieli on pakollinen oppiaine suomenkielisillä. Kaikki muut vieraat kielet ovat vapaaehtoisia. Ruotsin kielellehän keksittiin peruskoulu-uudistuksen yhteydessä nimitys toinen kotimainen kieli, koska Suomessa ei ole minkään vieraan kielen opiskelupakkoa.
 
niillä ei ole virallista kieltä. aivan kuten ei ole yhdysvalloissakaan. Ihmisilä on oikeus puhua mitä kieltä haluavat.
Ruotsissa on ollut virallinen kieli 1.7.2009 lähtien ja se on ruotsin kieli. Ennen ei ollut virallista kieltä, tämä muutos tuli uuden kielilain myötä. Me suomalaiset voisimme ottaa Ruotsin kielilaista oppia, se soveltuisi erinomaisesti tänne Suomeenkin.

Ruotsissa on siis virallisen kielen lisäksi vähemmistökieliä. Vähemmistökielillä on oikeus saada palvelua alueilla, joilla vähemmistökielisiä on merkittävä määrä.
 
Viimeksi muokattu:
"Sheddon"
Mutta miksi? Miksi PAKOLLA, jos pääministeriksi asti pääsee osaamatta ruotsia? Miten kukaan voisi tuollaisen esimerkin jälkeen motivoitua opiskelemaan kyseistä kieltä pakolla?
No.. Me kaikki voisimme ajatella, että mitä JOS vaikka mun lapsesta tai lapsenlapsesta tulee pääministeri... Olisiko hyvä, että se jo nuorena oppis ruotsinkielen ettei tartteis mediassa kärvistellä.

Mun mielestä Katainen olis loistava keulakuva "pakko"ruotsi-mainokseen. Peukku vaa pystyyn ja alle teksti "minäkin olisin sitä tarvinnut".

Itse en ole puolesta enkä vastaa tässä asiassa.
 

Yhteistyössä