Kun Suomen pääministeri keskustelee Ruotsin pääministerin kanssa ENGLANNIKSI

  • Viestiketjun aloittaja Nyt jokin ei ole kohdallaan
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sheddon";24089748]No.. Me kaikki voisimme ajatella, että mitä JOS vaikka mun lapsesta tai lapsenlapsesta tulee pääministeri... Olisiko hyvä, että se jo nuorena oppis ruotsinkielen ettei tartteis mediassa kärvistellä.

Mun mielestä Katainen olis loistava keulakuva "pakko"ruotsi-mainokseen. Peukku vaa pystyyn ja alle teksti "minäkin olisin sitä tarvinnut".

Itse en ole puolesta enkä vastaa tässä asiassa.[/QUOTE]

Miksi pääministerin tulisi osata ruotsin kieltä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Höpsistä;24084465:
Itse ruotsinkielisenä voin sanoa, että tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kielimelodia on toki hieman erilainen täällä kuin Ruotsissa (vertaa jenkki- ja brittienglanti) ja joitain sanoja löytyy, jotka tulevat suomen kielestä eli joita ei käytetä Ruotsissa, mutta sama kieli se kuitenkin on. Kukaan ruotsalainen ei ole halunnut puhua muuta kuin ruotsia kanssani ja samaa sanovat ruotsia osaavat suomenkieliset kaverini.

Mulle on henkilökohtaisesti aivan sama opiskellaanko suomenkielisissä kouluissa ruotsia vai ei. Minusta kaikki kielitaito on vain plussaa eikä yksi kieli ole pois toisesta. Itse opiskelin koulussa äidinkieleni lisäksi neljää eri kieltä ja hyvin meni. Eniten se on omasta asenteesta kiinni.
Suomenruotsi ja ruotsi eivät todellakaan ole sama kieli.. Yllättävän moni ruotsalainen ei ole edes ymmärtänyt mitä kieltä ihminen puhuu kun alkaa suomenruotsillaan mongertamaan jollekin Tukholman ulkopuolella asuvalle jotain. Vierestä monesti huvittuneena seuranneena vaan pistänyt merkille, paras oli kun vastattiin että ei me puhuta viroa :D

Mutta edelleenkin, yksilöllisiä eroja on paljon ja ruotsinkielisistä suomalaisista löytyy huomattavan laaja skaala kielen puhtautta ajatellen. Eihän sitä yllättävän moni suomalainen suomeakaan kovin selkeästi mupella.

Tuossa jossain edellisessä viestissä nostettiin esiin että englanti on ns. puolueeton kieli vaikka toinen toisen äidinkieltä osaisikin, sekä tietenkin yleinen virkakieli täälläkin päin maailmaa. Eiköhän jo pelkästään ne selitä tämän kaamean julkisen nöyryytyksen ettei Katainen ruotsiksi keskustellut.
 

Yhteistyössä