Kun ruoka ei lapselle kelpaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The titityy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lastenlääkärin neuvo:
Noin pientä lasta ei oikein voi opettaa syömään kaikkea ja kaikenlaista. Kun syöminen on noin hankalaa, anna sitä mitä syö. Lohi, perunamuusi, spagetti ja jauhelihakastike ovat hyviä ruokia.

Ongelma todennäköisesti helpottaa, kun lapsi kasvaa. Nyt häntä kannattaa ravita sillä, mitä suostuu syömään. Lisäksi kannattaa antaa lasten vitamiinia (esim. Sanasol) ja kalkkitabletti, jos maitotuotteita ei mene kunnolla.

Pääasia, että lapsi syö ja saa tarvitsemansa ravintoaineet. Syömätilanne täytyy saada miellyttäväksi edes sillä ruoalla, jos muuten tuntuu hankalalta.

Tällä palstalla ei saa näin sanoa. lääkärit ja ravitsemusterapeutit on väärässä ja kaikille lapsille on tarjottava vain ja ainoastaan monipuolista luomuruokaa ilman lisä- ja väriaineita tai lisättyä sokeria ja kyllä ne lapset syö kunhan nälkä tulee eikä yksikään lapsi ole nälkään kuollut jne :kieh: ;)

Noin pientä lasta ei oikein voi opettaa syömään kaikkea ja kaikenlaista. Kun syöminen on noin hankalaa, anna sitä mitä syö. Lohi, perunamuusi, spagetti ja jauhelihakastike ovat hyviä ruokia.

Ongelma todennäköisesti helpottaa, kun lapsi kasvaa. Nyt häntä kannattaa ravita sillä, mitä suostuu syömään. Lisäksi kannattaa antaa lasten vitamiinia (esim. Sanasol) ja kalkkitabletti, jos maitotuotteita ei mene kunnolla.

Pääasia, että lapsi syö ja saa tarvitsemansa ravintoaineet. Syömätilanne täytyy saada miellyttäväksi edes sillä ruoalla, jos muuten tuntuu hankalalta.

Tämä kuulosti minustakin hyvältä idealta. Ja se, että ruokaa tarjotaan vain ruoka-aikaan, ja koko perhe (tai keitä nyt sillä hetkellä kotona on) istuu pöydän ääreen ja syö samaa ruokaa. Eikä nosteta haloota jos lapsi ei suostukaan syömään.

Juominen on tietysti aika huolestuttavaa, mutta jos annat ruoka-aikaan juoda sitä mitä lapsi nyt suostuu juomaan, ja välissä pelkkää vettä. Mutta ei ruokapöydässäkään pelkästään juoda sitä mehua, vaan esim. lasillinen/kerta.

Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Noh, annan sitten mikä vaan kelpaa. Nälissään on paha pitää. :(

Poika syö Multi-tabs minejä vitamiineikseen.
Hidasta ja hankalaa on niidenkin ottaminen, on päiviä että napertaa puolikkaan tabletista ja siihenkin menee aikaa varmaan tunti, lopun puolikkaan unohtaa lattialle.

Käyrä ei ole kuitenkaan huolestuttava, pituutta on nyt n. 91cm ja painoa 13kg
Hoikka on mutta menee tasaisesti omalla käyrällään.

Tuo täällä mainittu sanasol on aika hyvänmakuista, maistuu ihan sulaneelle appelsiinimehujäälle tai appelsiinipillimehulle, voisko se mennä paremmin? Tai sen multitabsin voi jauhaa ja sekoittaa johonkin pieneen määrään jotain joka yleensä kelpaa syötäväksi

Hidasta ja hankalaa on niidenkin ottaminen, on päiviä että napertaa puolikkaan tabletista ja siihenkin menee aikaa varmaan tunti, lopun puolikkaan unohtaa lattialle.

Nestemäisen Sanasolin voisi koittaa huijata vaikka perunamuussin joukkoon. Kalkkivalmisteissa on maistuvia purutabletteja. Voisikohan niitä huijata karkkeina?

Oma tyttöni oli aikanaan todella huono syömään, mutta ajan kanssa vaiva helpotti. Jos lapsi tottuu olemaan nälissään, eikä saa mukavia ruokailukokemuksia, tulee sellainen itseään ruokkiva kierre, että mikään ei kelpaa, kun vatsalaukku on kitistynyt(ruokaa ei sinne edes paljon mahdu), ruokailutilanne on tympeä ja äidinkin saa lopulta hermostumaan.

Oma lapseni otti mielellään esim. vettä siten, että istuimme vierekkäin tuolilla ja minä kauhoin hänen suuhunsa aina pikkulusikka kerrallaan.

Minä en ole avuton ja maalaisjärjetön äiti kuten parin harmaan mielipiteestä sain ymmärtää.
Kaikki konstit on kokeiltu mitä tässäkin ketjussa annettiin, yhdessä syödään ja hyvin hiljaa olen kun poika kahden lusikallisen jälkeen kiittelee ruuasta.
:)
Tuo Sanasol on vielä kokeilematta. Noita Multi-tabseja on nyt ollut ihan apteekin tätin suosituksesta kun kysyin että niitäkö vai Sanasolia.
Mutta ostan Sanasoliakin kuitenkin.

Nestemäisen Sanasolin voisi koittaa huijata vaikka perunamuussin joukkoon. Kalkkivalmisteissa on maistuvia purutabletteja. Voisikohan niitä huijata karkkeina?

Oma tyttöni oli aikanaan todella huono syömään, mutta ajan kanssa vaiva helpotti. Jos lapsi tottuu olemaan nälissään, eikä saa mukavia ruokailukokemuksia, tulee sellainen itseään ruokkiva kierre, että mikään ei kelpaa, kun vatsalaukku on kitistynyt(ruokaa ei sinne edes paljon mahdu), ruokailutilanne on tympeä ja äidinkin saa lopulta hermostumaan.

Oma lapseni otti mielellään esim. vettä siten, että istuimme vierekkäin tuolilla ja minä kauhoin hänen suuhunsa aina pikkulusikka kerrallaan.

No nyt täytyy kyllä väittää lääkärille? vastaan. En syuosittele Sanasolin sekottamista perunamuusiin. Varsinkaan jo muutenkin huonosti syövälle lapselle. Voi tulla kunnon yökkis reaktio. Ruoka ruokana ja "lääke" lääkkeenä, tai siis vitamiini.

Minä en ole avuton ja maalaisjärjetön äiti kuten parin harmaan mielipiteestä sain ymmärtää.
Kaikki konstit on kokeiltu mitä tässäkin ketjussa annettiin, yhdessä syödään ja hyvin hiljaa olen kun poika kahden lusikallisen jälkeen kiittelee ruuasta.
Tuo Sanasol on vielä kokeilematta. Noita Multi-tabseja on nyt ollut ihan apteekin tätin suosituksesta kun kysyin että niitäkö vai Sanasolia.

Osta ihmeessä, oon kuullut, että sillä on ruokahalua parantava vaikutus. Minä annan tytölle sitä

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:
No nyt täytyy kyllä väittää lääkärille? vastaan. En syuosittele Sanasolin sekottamista perunamuusiin. Varsinkaan jo muutenkin huonosti syövälle lapselle. Voi tulla kunnon yökkis reaktio. Ruoka ruokana ja "lääke" lääkkeenä, tai siis vitamiini.

Mun tyttö on ottanut kaikki lääkkensä joko mehun tai soseen seassa edelliset puolitoista vuotta :whistle:
En mäkään kyllä laittaisi ehkä sanasolia perunamuusiin vaan johonkin hedelmäsoseeseen mieluummin, appelsiiniperunamuusi ei houkuta... mutta sanasol ei ole pahanmakuista joten se saattaa mennäkin ihan nätisti ilman että sekoittaa yhtään mihinkään

Alkuperäinen kirjoittaja Norsupäästäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapojanmamma:

Mun tyttö on ottanut kaikki lääkkensä joko mehun tai soseen seassa edelliset puolitoista vuotta :whistle:
En mäkään kyllä laittaisi ehkä sanasolia perunamuusiin vaan johonkin hedelmäsoseeseen mieluummin, appelsiiniperunamuusi ei houkuta... mutta sanasol ei ole pahanmakuista joten se saattaa mennäkin ihan nätisti ilman että sekoittaa yhtään mihinkään

Niin joo, voihan se tosiaan toimiakin. Tuntu vaan tuo appelsiinin makuinen perunamuusi oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mulla on pari kuukautta vanhempi tyttö joka on 87.5cm ja 12.5kg eli on sun poikas aika pieni!? Mutta meilläkin juodaan maitoa enemmän kuin syödään ruokaa:S

Ei ole mitenkään erityisen pieni. Siis jos vähän yli 2v. Ja kokohan ei kerro välttämättä sen kummenpaa, vaan TASAINEN kasvu.

Oletko koittanut syöttää lasta? Minä jouduin usein syöttämään vielä parivuotiastakin, kunhän oli semmoinen tapaus, että oli kevyesti syömättä juuri mitään vaikka kaksikin päivää. Tahtojen taistoja käytiin usein, mutta ruokaa oli saatava menemään edes jonkin verran. Siinä eivät se nälän odottaminen ja lasen oman rytmin noudattaminen auttaneet mitään. Ruoka ei vain maistunut. Osasyynä saattoivat olla useat allergiat ja todella voimakas temperamentti.

Ei minun poika pieni olekaan, ihan suht normaali vaikka hoikkanen kyllä aina ollut.

Sitä tässä lähinnä suren että miten kasvu jos ruokailu on tällä mallilla jatkossakin.?
Poika on syönyt itse vasta kolmisen kuukautta ja paino on ollut pudoksissa siitä saakka.. Kaikki meni hyvin niin kauan kun syötin.
Enää ei anna syöttää.

Niin ja meillä on tyttö 1v2kk ja 8 770g ja ehkä 73cm. Ei oo kasvanu moneen kuukauteen paljookaan, pituutta tullu sentti puoltoista.

Pikkunen on, syö sen verta että hengissä pysyy, kokoajan juoksee pää kolmantena jalkana paikasta toiseen ja heittää häränpyllyä ja kiipeilee. MISTÄ sitä energiaa riittää? :o :)

Ei minun poika pieni olekaan, ihan suht normaali vaikka hoikkanen kyllä aina ollut.

Sitä tässä lähinnä suren että miten kasvu jos ruokailu on tällä mallilla jatkossakin.?
Poika on syönyt itse vasta kolmisen kuukautta ja paino on ollut pudoksissa siitä saakka.. Kaikki meni hyvin niin kauan kun syötin.
Enää ei anna syöttää.

Oletko koittanut huijata tuota syöttämistä esim. jonkun mukavan kirjan tai palapelin avulla?

Enää ei anna syöttää.

entäs kädessä pidettävät ruuat, vaikka kaikki ruoka tarjottaisiin pizzan muodossa, se voi silti olla monipuolista. Yleensä nuo venkoilut kuitenkin menee ohi eikä se ruokavalio jää sellaiseksi loppuiäksi. ja vanukkaat, viilisviilit ja jätski on samaa tavaraa kuin maustetut jugurtit joten jos ne kelpaa niin voi niitäkin antaa.
Jos leipää ja ruokaa menee kovin vähän niin silloin rasvainen tai suolainen ruokakaan ei ole pahaksi siksi että ruokamäärä itsessään on niin pieni että se rasvan ja suolanmäärä ei paisu jättimäiseksi *avaa sateenvarjon*

Jos syöminen on kovin vähäistä ja energiansaanti niukkaa kannattaisiko lisätä siihen perunamuusiin vaikka hiukan lisärasvaa. Itse jouduin keskimäiselleni lisäilemään ruokiin rypsiöljyä riittävän energiamäärän saavuttamiseksi.

Jos vaan jaksat laitella spagettia ja jauhelihakastiketta ja lohta ja perunaa niin kyllähän ne ovat ainakin hyvää kunnon perusruokaa. Jos syömisestä tulisi miellyttävä tapahtuma, voisi sen jälkeen varovasti koitta laajentaa menua.

Leluja pitää monesti olla pöydässä ja siitäkään en isommin pidä..
Joskus syödään ilman leikkuja ja joskus niiden kanssa.
Haloota en siitäkään nosta, on pojan oma valinta haluaako mukaan jonkun lelun vai onko ilman.

Enää ei anna syöttää.

Oletko koittanut huijata tuota syöttämistä esim. jonkun mukavan kirjan tai palapelin avulla?

Ap:stä en tiedä, mutta meillä ei auta kirjat tai lelut. Kirjat nyt ehkä vähän, mutta kun niitäkin pitäis selata samalla, niin likalta menee hermo, kun ei se ihan niin helposti onnistukkaan, kun pitäis itse vielä syödä (äiti kun ei tosiaan saa syöttää). huoh.

Meillä esikoinen ollut pienestä asti suht huono syömään, joskus tuntui että elää pyhällä hengellä :D Yksi toimiva keino meillä oli se kun ostettiin uusi lautanen jossa oli pohjassa kiva kuva, joka tuli tietenkin esiin kun lautanen oli tyhjentynyt. :hug: Tiedän kokemuksesta kuinka rankkaa on kun lapsi ei syö vaikka tekisit mitä :/

Joo, eli rasvaa lisään ruokiin. Puurossa on aina kunnon voisilmä. :D
Pitsaa hinkuaa mutta syö vain pienen palan.
Tuutin saa kerran viikossa ja se katoaa suuhun hyvin äkkiä.

Pitänee vaan laittaa ruokia jotka tiedän varmasti menevän, tai hankkia koira joka syö ruuan jämät.. :whistle:

Ruokailuhetket meillä on ihan mukavia, yhdessä syödään ja tuumaillaan jos tuumattavaa on tai sitten ollaan hiljakseen ja syödään.
Monesti siinä itse syödessäni tuumailen että onpas meillä hyvää ruokaa, oikein herkkua ja sillä tavoin koetan rohkaista poikaakin maistamaan.

Joo, eli rasvaa lisään ruokiin. Puurossa on aina kunnon voisilmä. :D
Pitsaa hinkuaa mutta syö vain pienen palan.
Tuutin saa kerran viikossa ja se katoaa suuhun hyvin äkkiä.

Pitänee vaan laittaa ruokia jotka tiedän varmasti menevän, tai hankkia koira joka syö ruuan jämät.. :whistle:
.

Kyllä se ruokavalio laajenee kun ikää tulee lisää, että tee vaan ihmeessä ruokia jotka kelpaa. ja mun mielestä jätskituutinkin voi antaa useammin jos se kerran kelpaa, siitä saa proteiinia ja kalsiumia samalla tavalla kuin jugurtista tai maidostakin ja pieniruokainen lapsi tarvitsee sitä energiaa jostain joten jätskin sokeri ja rasva ei ole mitenkään siinä tilanteessa välttämättä huono juttu.

Yhteistyössä