Kun pistäydyt kahvilaan, minkä kahvin tilaat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja La Paset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

La Paset

Vieras
Nautitko sen kahvileivän kanssa? Jos, niin mitä tilaat?

Itse tilaan vain mustan kahvin. Jos, kuitenkin, satun olemaan Stockalla, minun on saatava katkarapuvoileipä.

jäälatte vaniljasiirapilla. Olen ollut opiskeluaikoina (eli vielä pari vuotta sitten) kahvilassa töissä ja tehnyt kaikenmaailman kahveja myös itselleni työpäivän ratoksi niin paljon että cappuccinot ja peruslattet pursuaa korvista ulos. Jäälatte on raikas, mutta tosi monessa kahvilassa se tehdään päin persettä.

[QUOTE="joo";26360902]Mulle Latte, ja joka paikassa joutuu sanomaan et jättävät maidon vähän kylmemmäksi ettei mee viikkoo sitä juodessa. Ei mitään muuta.[/QUOTE]

toi on muuten rasittavaa kun pyydetään jättämään maito vähän kylmemmäksi. Siihen maitoon ei tule oikeanlaista cremaa jos sitä ei vaahdota tarpeeksi ja vaahdottaessa maito kuumenee....

Latte, harvemmin otan mitään syötävää sen kanssa mutta jos iskee makean himo niin kakkupala. tai jos on nälkä niin jotain suolaista, esim. leipä tai täytetty patonki.

[QUOTE="vieras";26360918]toi on muuten rasittavaa kun pyydetään jättämään maito vähän kylmemmäksi. Siihen maitoon ei tule oikeanlaista cremaa jos sitä ei vaahdota tarpeeksi ja vaahdottaessa maito kuumenee....[/QUOTE]

Ei se crema maidossa pidä ollakaan, vaan kahvissa. Maitovaahto on sitten erikseen, eikä sitä lattessa tule ollakaan.

Vaihtelee. Joskus latten, joskus espresson, joskus capuccinon, joskus jääkahvin ja joskus ihan vaan tavallisen kahvin. Myöskin syömiset riippuvat tilanteesta: joskus jotain suolaista, joskus jotain makeaa ja joskus pelkkä kahvi riittää.

[QUOTE="vieras";26360907]jäälatte vaniljasiirapilla. Olen ollut opiskeluaikoina (eli vielä pari vuotta sitten) kahvilassa töissä ja tehnyt kaikenmaailman kahveja myös itselleni työpäivän ratoksi niin paljon että cappuccinot ja peruslattet pursuaa korvista ulos. Jäälatte on raikas, mutta tosi monessa kahvilassa se tehdään päin persettä.[/QUOTE]

Miten jäälaten voi tehdä päin persettä?

[QUOTE="vieras";26360918]toi on muuten rasittavaa kun pyydetään jättämään maito vähän kylmemmäksi. Siihen maitoon ei tule oikeanlaista cremaa jos sitä ei vaahdota tarpeeksi ja vaahdottaessa maito kuumenee....[/QUOTE]
Kun mä aikoinaan huomasi rasittuvani erilaisista toiveista palveluammatissa, vaihdoin alaa.
Ja joo, niin monta Lattee väsänneenä tiedän miten sen haluan, cremasta viis tee työsi.

[QUOTE="vieras";26360961]Ei se crema maidossa pidä ollakaan, vaan kahvissa. Maitovaahto on sitten erikseen, eikä sitä lattessa tule ollakaan.[/QUOTE]

Mulla on baristan koulutus ja monen vuoden työkokemus alalta. Tuossa olet oikeassa, että crema on espressossa, ei maidossa. Mutta väärässä olet siinä, etteikö lattessa olisi vaahtoa. Kyllä on, n.1cm paksuinen ja pehmeämpi kuin cappuccinossa. Latte macchiatossa vaahto on paksumpi.

Alkuperäinen kirjoittaja kahvilassamyös;26360998:
Miten jäälaten voi tehdä päin persettä?

aika monella tapaa. Joissain kahviloissa mm. vaahdotetaan maito mikä ei todellakaan kuulu jäälatteen. Jäälattessa maidon kuuluu olla kylmää.

Yleensä tavallista kahvia tai teetä, joskus kinuski tai suklaakahvia.
Joskus juon vain kahvin, joskus taas syön jonkin suolaise palan, joskus jotain makeaa.

[QUOTE="vieras";26361028]aika monella tapaa. Joissain kahviloissa mm. vaahdotetaan maito mikä ei todellakaan kuulu jäälatteen. Jäälattessa maidon kuuluu olla kylmää.[/QUOTE]

Häh? Vaahdotetaan maito jäälattea varten? Siinähän jäät sulaa kohisten. :D

Yhteistyössä