Kun palkka ei riitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meluapina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
n. 1500 jää käteen palkasta verojen jälkeen, mies saa muutaman satasen enemmän. Vuokra ja vesimaksut 760e, pari osamaksua yht 100e, päivähoitomaksut 200-300e, sähkö 100e/2kk, bensat n. 200e, auton osamaksu 200e ja siihen ruuat päälle. Ihan hyvin pärjätään. :)

Mä oon siivooja ja mies on sairaanhoitaja.

1600-1700 netto palkka
- asumiskustannukset 700
- auton pito ja bensat 200
-päivähoitomaksu + ip- kerho 150
-vakuutusmaksut yms laskut ???

Onneksi on lapsilisät ja lasten eläke, mutta eipä näillä tuloilla juhlita..

Sellainen ajatus taitaa täällä olla ihan outo, että jos sitä palkkaa saa liian vähän, voi tehdä myös kahta työtä. Noin olen itse toiminut. Eli itse tilanteessa, jossa tarvitsen lisää rahaa, etsin toista työpaikkaa. Olen ollut normiduunissa päivän ja illalla myymässä kenkiä, tai toimistossa tekemässä tilityksiä jne. Mun kenkien myyntikavereillani, saman liikkeen iltaihmisillä kaikilla oli toinen työpaikka.

[QUOTE="poikia3";24446536]Sellainen ajatus taitaa täällä olla ihan outo, että jos sitä palkkaa saa liian vähän, voi tehdä myös kahta työtä. Noin olen itse toiminut. Eli itse tilanteessa, jossa tarvitsen lisää rahaa, etsin toista työpaikkaa. Olen ollut normiduunissa päivän ja illalla myymässä kenkiä, tai toimistossa tekemässä tilityksiä jne. Mun kenkien myyntikavereillani, saman liikkeen iltaihmisillä kaikilla oli toinen työpaikka.[/QUOTE]

Mä oikeesti tappaisin itteni jos mun pitäis tähän päälle alkaa pysyvästi tehdä toista työtä semmoisia määriä, että siitä kasvaneiden matka tms. kustannusten jälkeen olisi jotain sanottavaa hyötyä taloudellisesti. Oon joskus tehnyt kun säästin yhtä isompaa menoa varten, ja se ei kyllä ollut mitään elämää. Elämä oli sitä, et kävin töissä, kiireellä toista työtä tekemään, sit ehkä ehti vähän jotain kotitöitä tehdä ja nukkumaan. Jos mitään muuta tahtoi päivässä tehdä, piti tinkiä yöunista. Mihinkään oikeasti mielekkääseen tai kiinnostavaan (sitä kumpikaan noista töistäni ei ollut, toista työtä vihasin joka ikinen sekunti enkä voi sanoa että toisessakaan olisin viihtynyt, mutta ne oli ainoat mitä sai silloin) ei ikinä ollut aikaa, kaikki ihmissuhteet kärsi, jos joskus oli vapaapäivä, mitään ei olis jaksanut tehdä, koska olin ihan ylirasittunut liian vähäisen levon vuoksi. Päivissäni ei usein ollut tasan yhtä ainutta asiaa, minkä vuoksi niitä olisi kannattanut elää. Mä en näe tuollaisessa mitään pointtia.

Tää 9 tuntia mikä mulla menee nyt työhön matkoineen on sekin jo ihan liikaa. Ennemmin tingin kaikesta muusta kuin vapaa-ajasta. Siinä oon aika hyvin onnistunutkin, palkasta jää joka kuukausi tällä hetkellä rutkasti säästöön. Joskus aion ostaa vielä sillä rahalla kuukausikaupalla joutilaisuutta. Haaveissa olisi saada osa-aikainen työ, jossa kävisin tasan sen verran että pärjään. Tietty jos haaveilee jostain autoista, omakotitaloista, isosta perheestä ja normaalista elintasosta, tää ei onnistu.

Joku varmaan vetää nyt eläkkeet tähänkin keskusteluun, voin sanoa että mun ikäisten ihmisten eläkkeet tulee aikanaan olemaan yksi iso vitsi, vaikka olis ikänsä miten tehnyt töitä. Mua ei kiinnosta raataa niska limassa siksi, että nyt itseäni vanhemmat, mutta täysin terveet ja hyvinvoivat ihmiset saavat jäädä työelämästä matkailemaan, harrastelemaan ja hoitelemaan lapsenlapsiaan vaikka työkykyistä elämää olisi kymmeniä vuosia jäljellä ja heille vielä maksetaan siitä enemmän kuin monen työssäkäyvän palkka on. Joudun itse luultavasti raatamaan töissä niin pitkään että mut saa suoraan sieltä kärrätä hautaan, joten aion elää tätä elämääni ja nauttia vapaudesta sen minkä pystyn jo ennen eläkeikää, mitä tuskin koskaan tulen sellaisena saamaan kuin nykyeläkeläiset.

Uni drop-out (ainakin tällä hetkellä) ja aiemmin kouluttautunut lastenhoitoalalle, tuntipalkka 12,50e. Teen keikkahommia rahantarpeen mukaan. Nyt työttömän kesän jälkeen tarve on suuri....

Vieras: Mun pitäisi päästä 15 vuoden päästä vanhuuseläkkeelle. Syön isäni vanhat kalsarit, jos 15 vuoden päästä eläkeikä on vielä 65 vuotta. Lupaan syödä ex-anoppinikin kalsarit, jos sinä päivänä, kun kenties joskus vanhuuseläkkeelle pääsem, eläke on sen suuruinen kuin mitä nyt mulle vuosittain laskelma tulee kotiin.

Mä olen oppinut arvostamaan vapaa-aikaa enemmän kuin työtä. Vapaa-ajasta kannattaa nauttia silloin, kun sillä vapaa-ajallaan vielä tekee jotain muutakin kuin juo nokkamukista ja kastelee kroonikkovaippansa.

Itse ajattelen niin, ettei kaikkea tarvitse tai edes kuulu saada heti. Kun palkka (tai muu tulo) riittää elämiseen ja jää vaikka hiukankin ylimääräistä, niin HYVIN MENEE. Olen sitä mieltä että kun pitää suunnitella ja säästää ja haaveilla niin elämässä menee paremmin kun jos kaiken saa tosta vaan.

Enkä tarkoita että tajutonta kitkuttamista pitää olla, mutta moni ajattelee ettei vaivaude tekemään mitään alle 20e tuntipalkan...

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24440927:
Tinttu, tuttu tunne, mä käyn töissä, palkka nettona 1100, ja sossusta saatais 1080€... Eli onko kannattavaa olla töissä...?

En tiedä onko enää semmoista käytössä kuin hetki sitten oli eli sossu kannusti työntekoon ja jos tienasi itse niin siitä jäi huomioimatta tuloksi oiskohan se ollut 15-20% max 150e

[QUOTE="vieras";24446703]Mä oikeesti tappaisin itteni jos mun pitäis tähän päälle alkaa pysyvästi tehdä toista työtä semmoisia määriä, että siitä kasvaneiden matka tms. kustannusten jälkeen olisi jotain sanottavaa hyötyä taloudellisesti. Oon joskus tehnyt kun säästin yhtä isompaa menoa varten, ja se ei kyllä ollut mitään elämää. Elämä oli sitä, et kävin töissä, kiireellä toista työtä tekemään, sit ehkä ehti vähän jotain kotitöitä tehdä ja nukkumaan. Jos mitään muuta tahtoi päivässä tehdä, piti tinkiä yöunista. Mihinkään oikeasti mielekkääseen tai kiinnostavaan (sitä kumpikaan noista töistäni ei ollut, toista työtä vihasin joka ikinen sekunti enkä voi sanoa että toisessakaan olisin viihtynyt, mutta ne oli ainoat mitä sai silloin) ei ikinä ollut aikaa, kaikki ihmissuhteet kärsi, jos joskus oli vapaapäivä, mitään ei olis jaksanut tehdä, koska olin ihan ylirasittunut liian vähäisen levon vuoksi. Päivissäni ei usein ollut tasan yhtä ainutta asiaa, minkä vuoksi niitä olisi kannattanut elää. Mä en näe tuollaisessa mitään pointtia.

[/QUOTE]

Ensinnäkin tein tuommoista 2 -3 iltaa viikossa ja osin lauantaisin. Kun lopetin iltatöiden tekemisen, tuntui siltä, että vapaa-aikaa oli aivan mielettömästi. Toiseksi uskoisin niin, että useimpien ihmisten kohdalla toisen työn tekemisen tarve ei ole loputon. Sillä voisi rahoittaa sitä jotain, joka on heilauttanut talouden tasapainosta. Kolmanneksi, miksi ajatellaan, että opiskelijat voivat käydä opiskelujen ohessa töissä, mutta töissäkäyvä ei voisi. Mulla ainakin opiskeluaikana päivät olivat paljon rankempia töitä tehdessä, kuin kahden työn kanssa. Koulusta kun pääsi vaikka neljän maissa, matkusti töihin, oli siellä n. 21.15 asti, ja ehti kotiin n. klo 22.00. Kotona odottivat sitten vielä läksyt ja aamulla kouluun kello kahdeksaksi. No, enpä tarvinnut opintolainaa lainkaan. Ja olihan mulla tuolloinkin vapaa-iltoja.

Palkka 980-1300e, riippuu lisätunneista. LL 304e , elarit 285e. Minä+ 2 lasta. Vuokra 473e, sähkö n.50e, puh 80e, netti 40e. Auto syö loput mikä jää. Joten ei riitä palkka!

Meillä on kaksi työssäkäyvää ja molemmilla on käteen jäävä osuus noin 1600e, eli yhteensä 3200, plus lapsilisät vajaa 700e. Kuitenkin tuntuu, että rahat eivät riitä mihinkään. Lapsia on 5 ja heillä tuntuu olevan sekä ruuan että muun suhteen ihan mahdoton kulutus meneillään. Emme käy oikeastaan missään, ei juoda tms., laskut ovat ihan normiluokkaa ja syödään ihan tavallista ruokaa.

Aiheeseen hieman liittyen. Olen itse päivätyötä tekevä terkkari/sh. Minua pyydettiin työhön, jossa ei oikeastaan tarvita mitään koulutusta (pienteollisuus). Tuntipalkka olisi ollut parempi kuin sh:lla. Työtä olisi ollut vain kolmena päivänä ja työpaikalla esimiehenä olisi ollut pomon mulkvisti poika - joten en suostunut. Mutta anyway - näin se menee! Se jolla on vastuu ihmisistä, saa ihan surkeaa palkkaa ja työ, jonka apinakin osaisi, mutta kun se on (tuottavaa!!) teollisuutta, palkkakin on hyvä.