Kun paino ei nouse...

• Viestiketjun aloittaja "skeletor"
  • Ensimmäinen viesti
"skeletor"
Olisiko vinkkejä joilla BMI 17,1 omaava nainen saisi painon nousuun? Olen tässä sen kanssa taistellut kohta vuoden, kun ei vaan nouse. Illalla saattaa vaaka näyttää jo vähän parempia lukemia, mut aamulla taas on lähtölukemissa eli ilmeisesti kerään vaan turvotusta. Olen kalorilaskurin avulla yrittänyt laskea, että saan riittävästi kaloreita päivässä ja ottanut apteekin ravinlisätkin käyttöön. Ei vaan nouse. Ahdistaa olla luuranko. Kaikki luulevat, että on anorexia vaikka alunperin laihtuminen johtui sairaudesta joka mulle puhkesi.

Toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu tästä. Laihuuskin voi olla yhtä suuri ja ahdistava ongelma kuin lihavuus. Haluan epätoivoisesti olla terveen ja normaalin painoinen ja näköinen. Inhoan roikkuvaa nahkaa ja lommolla olevia poskia sekä kuoppia joista silmäni möllöttävät. Tavoitteena saada 5-10kg lisää painoa niin olisin tyytyväinen. Edes se 5kg niin ei olisi niin pahan näköinen.

Joten ruokavalio vinkkejä ja muita otetaan vastaan!

"Kukka"
Onko syöminen sinulle jollain tapaa vastenmielistä tai unohdatko syödä? Tunnetko mielihyvää syödessäsi? On mahdollista, että sinulla olisi jonkinlainen "syömishäiriö", vaikket sitä ehkä halua myöntää tai et havaitse ongelmaa.

Mitä ruukaat syödä? Millaisia ovat ateriasi?

.....
Ala syömään e-pillereitä. Mulla ainakin nousi silloin paino ja tissit kasvoivat. Olin sitä ennen ihan luuta ja nahkaa.

Tutkituta ettei kyse vaikkapa kilpirauhasongelmista, jolloin laihtuu vaikka kuinka söisi...

"skeletor"
Mulla on syöminen vaikeaa ihan kirurgin toteaman somaattisen sairauden takia. joutuu syömään pieniä annoksia kerralla ja kaikkea helposti nieltävää. Mut et silti haluan vinkkejä, et joita vois kokeilla. Hesessä/mäkärissä/kebab paikoissa en ole voinut vuoteen käydä ollenkaan kun ne ruuat tekee niin huonon olon ja kovat oireet. Nälkä mulla on jatkuvasti ja ruoka on ollut nyt melko epäterveellistä kun epätoivoinen alkaa olemaan tän painon kanssa. Junnaa vaan samassa kohdassa lukuun ottamatta +/- 1,5kg.

Kilpirauhanen ollu ok. e-pillerietä en voi enää syödä kun niitten takia mulle puhkes migreenikohtaukset ja kunhan sais painoa normaaliksi niin uskaltaisi yrittää raskauttakin ehkäpä.

miiii
Mä oon laiha, ei nouse paino ei, vatsaan turvotus tulee vaan kelkkojen tienoolla. Tissit on on nyt isommat haluun, toivotonta. :( ymmärrän AP, mä syön terveesti ja ookeesti pitsaa yms usein, eikä auta, toisiin ei tartu, en liiku juurikaan nykyään eikä missään näy!

Laitapa listaa, mitä syöt.
Liikutko? Lihastreeniä?
Tunnen muutamankin saman ongelman kanssa painiskelevan/paininneen. Oma esikoispoikakin saa tehdä "töitä" painonsa eteen. Tosin hällä BMI "vain" vähän alle 20. Poika urheilee aktiivisesti, BJJ:tä ja kuntosalia, lihaksisto kuosissa, painoa vaan liian vähän. Muutaman kilon on saanut vuoden sisään lisää, mutta tarkkaan on saanut miettiä syömiset.

"Jeba"
Mulla nousi kyllä kun laitoin kalorilaskuriin itselleni sen painon minkä halusin ja söin sen kulutustarpeen mukaan. JA SÄÄNNÖLLISESTI JOKA PÄIVÄ!

Ei riitä että syöt viikon sillä lailla.

Olen 168cm pitkä ja laihimmillani painoin 45kg. Nyt painoa on 56kg ja vain ja ainoastaan KOSKA SYÖN TARPEEKSI JA SÄÄNNÖLLISESTI!

Kaikki aina vankuu ja monkuu että syö kuin hevonen ja ei liho, niin minäkin ennen vinguin, mutta puolisoni sai mut tajuamaan että no enpäs kyllä syökään. Tai jos syön vain silloin tällöin niin ei se riitä.

"skeletor"
Liikun sen mitä töissä tulee liikuttua (päivästä riippuen reipasta kävelyä sen 4-6h ja hiljasina päivinä ei tarvi töissä liikkua juurikaan). En sen enempää ole uskaltanut. Joskus tosin teen eli ehkä kerta viikkoon pohjelihasliikkeitö ja vähän punnerruksia. Pelkään et paino tippuu enemmän vaan jos liikkuu. Tosin nyt on sit huolena myös se että surkastuuko lihakset kun ei ole juurikaan liikkunut.

syön pääasiassa smoothieta, maitotuotteita paljon (esim. maitoa, jogurttia, juustoja), kanaa, kalaa, perunoita hyvin vähän makaroonia, makkaraa vähän, sose/pussikeittoja, täysjyväleipää, tuorejuustoja. Tän sairauden takia on joutunut jättämään punaisenlihan pois. Makkara ainoa punainenliha mitä voi syödä. Lisäksi aika hävettävän paljon on tullut syötyä myös suklaata ja kaakaoita sekä keksejä.

"Hannes"
Sulla on sitten vähän samantyylinen vaiva kuin ittellä. :(

Ja uskon siksi ettei kyse ole mistään syömishäiriöstä tms. Niis lisäravinteis jo pelkistään on energiaa sen verran, jotta peruspirkko sais niillä painon nousuun..
Mulla on ainakin yksinkertaisesti rasvojen ja osittain muunkin ravinnon imeytymishäiriö ja juurikin somaattisen sairauden vuoksi nämä paino-ongelmat alkoi itselläkin. Tosin multa on leikattu suolistoa niin paljon, jotta siitä eniten johtuu.

Kokeilepa vetästä kaakaota päivittäin puol litraa, käytät kunnon ruokakermoja ruuan kans ja tuorejuustoja leivän päällä. Kunnon vaaleaa leipää meinaan ;) tarvii vähän ajatella niin jotta syöt sitä, mitä laihduttajat kaihtaa. Tai sitten tyydyt osaa kuten mäkin, koska tavoitepainon saamiseen menee rahaa hävyttömän paljon.

"skeletor"
Bmi on kuitenkin sen 17 että ei katastrofi kuitenkaan vaikka ei kilot pahaa tee
ei siin muuten mut kylkiluut näkyy, tissit kutistunnu D kupista A kuppiin, silmät kuopalla ja posket lommolla... BMI:nä ei onneksi näytä niin pahalta kuin mitä luonnossa näyttää. Tosin parempi ois kun toisin päin olisi tuo. Ja mulla on tosiaan sekin et pitää saada vähintään se 5kg lisää, et vois ees harkita lasta... Mut kun ei vaan tuu. Aina oon ollu laiha mut näissä lukemissä joskus ala-asteella ollu viimeks ja siitäkin on aikaa jo 17 vuotta.

Mutta sisi lohduttavaa kuulla, että on muitakin jotka joutuu taistelemaan painon kanssa.

"skeletor"
[QUOTE="Hannes";27898997]Sulla on sitten vähän samantyylinen vaiva kuin ittellä. :(

Ja uskon siksi ettei kyse ole mistään syömishäiriöstä tms. Niis lisäravinteis jo pelkistään on energiaa sen verran, jotta peruspirkko sais niillä painon nousuun..
Mulla on ainakin yksinkertaisesti rasvojen ja osittain muunkin ravinnon imeytymishäiriö ja juurikin somaattisen sairauden vuoksi nämä paino-ongelmat alkoi itselläkin. Tosin multa on leikattu suolistoa niin paljon, jotta siitä eniten johtuu.

Kokeilepa vetästä kaakaota päivittäin puol litraa, käytät kunnon ruokakermoja ruuan kans ja tuorejuustoja leivän päällä. Kunnon vaaleaa leipää meinaan ;) tarvii vähän ajatella niin jotta syöt sitä, mitä laihduttajat kaihtaa. Tai sitten tyydyt osaa kuten mäkin, koska tavoitepainon saamiseen menee rahaa hävyttömän paljon.[/QUOTE]

Sekin on ollut mielessä. Ennestään jo on normaalisti BMI ollut jotain 18,5 aina. Joten toi pudotus näkyy kropassa heti. Mie niitä ravinteitakin oon nyt 1-3 juonut päivässä, mut ei oo juurikaan tehoa ollut. Ellei sit oo jo joku imeytymishäiriö. Kiitos vinkistä!

Yhteistyössä