Kun lapsen paino ei nouse enää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Hei!
Minulla on kaksivuotiaat kaksoset ja nyt ongelma on se että toisen paino on noussut todella vähän puolen vuoden aikana. Syövät saman verran molemmat ja ruokahalu on hyvä, mutta paino ei vaan toisella nouse. Vatsa on myös koko ajan useammin sekaisin, mutten osaa liittää sitä mihinkään tiettyyn ruokalajiin. Ihan normaalia kotiruokaa syödään. Maidosta sen verran että koskaan ei ole normimaito sopinut, mutta luomusta ei mene vatsa sekaisin joten sillä mennään. Mä olen nyt pähkäillyt tätä asiaa jo niin kauan että tuntuu etten enää tiedä mistä lähtisin purkamaan tätä ongelmaa. Neuvolaan aion olla yhteydessä myös, mutta ajattelin kokeilla saisko täältä vinkkejä/ olisko jollain samoja kokemuksia. Mitä tehdä?

No ekana pitää tietty sulkea pois allergiat ja sairaudet. Niissä osaa varmasti parhaiten auttaa neuvola lääkäri ja oma terve järki.
Jos siis maidosta menee vatsa sekaisin niin se ei sitten sovi.

Mutta jos mitään tälläistä vikaa ei löydy niin ihan heti ei tartte huolestua. Meillä on jokaisella kolmella lapsella tullut kausia ettei paino vain nouse. Ja kyse siis pienistä alta kouluikäisistä lapsista.
Kaikki ovat lyhyitä ja hoikkia muutenkin.

He vain ovat nyt sellaisia. Myöhemmin sitä on sitten taas tullut. Eikä mitään hätää tai vikaa ole ollut.

Mutta mahdolliset sairaudet ja allergiat tietty suljettava ihan ekana pois. Ja lapsen yleiskunto merkkaa kanssa paljon, jos paino ei nouse, lapsi on väsynyt ja sairas niin tottakai jotain on vialla.

Mutta jos muuten on täysin terve ja virtaa riittää normaalisti ja ainut "vika" on ettei paino nouse niin voi katsella rauhassa.

Minkä verran taillä oli tullut ½-vuodessa? meillä oli tullut vain 700g vaikka pituutta oli tullut 7cm,mutta terkka sanoi ettei tarvii olla huolissaan. Paino oli -13.

Yhteistyössä