Missähän on vika kun paino ei laske

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meikä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meikä"

Vieras
Mulla on ylipainoo 39 kg. Painonvartijoissa joskus pudotin 12 kg 2 kk, mutta siinähän mentiin 1100 kcl mutta takasin alko sitten tuleen. No nyt oon ottanut kesällä liikunnan mukaan, ei, paino ei putoo. 1 vaatekoko on pienentynyt. Luulisi että paino putoaisi jonkun verran edes kun on noin paljon ylipainoo. Menee jo maku koko juttuun, tekis mieli heittää hanskat tiskiin.

Onhan sulla vaatekoko pienentynyt eli olet menettänyt laardia. Katso mieluiten peiliin kuin vaakaan. Liikunta lisää lihaksia jotka painaa enemmän kuin läski.

Kyllä se painokin sieltä tulee perässä.

Aamupala: Puuro, marjat, omena.

Lounas: 1 peruna, puhdas kanan rintafile, salaattia, rasvaton maito, raejuusto.

Välipala: Maustamaton rahka marjoilla.

Päivällinen: 1 peruna, pelkkää jauhelihaa paistijauhelihasta mausteilla, maito, raejuusto, salaatti.

Iltapala: Rahka marjoilla tai kananmunaa.

Kyllä huomaa että olet entinen painonvartija.
Sun ruokavaliosta puuttuu kokonaan pehmeät rasvat.
Mä en oikein käsitä miten siltä tiedolta voi välttyä että kaikki ihmiset, myös laihduttajat tarvitsee rasvaa kun siitä toitotetaan ihan joka paikassa.

[QUOTE="Meikä";25189715]Aamupala: Puuro, marjat, omena.

Lounas: 1 peruna, puhdas kanan rintafile, salaattia, rasvaton maito, raejuusto.

Välipala: Maustamaton rahka marjoilla.

Päivällinen: 1 peruna, pelkkää jauhelihaa paistijauhelihasta mausteilla, maito, raejuusto, salaatti.

Iltapala: Rahka marjoilla tai kananmunaa.[/QUOTE]

Yksinkertaisesti tuossa on aika paljon ruokaa päivälle. Kevyttä ja terveellistä joo, mutta silti mun ainakin on pakko syödä paljon vähemmän, kun haluan painon putoavan. Syön esim. tätä nykyä päivässä purkin tonnikalaa, sitten ehkä purkin rahkaa, ja loput on tomaatteja, porkkanaa, sokeritonta marjakiisseliä, mandariineja.

[QUOTE="vieras";25190132]Yksinkertaisesti tuossa on aika paljon ruokaa päivälle. Kevyttä ja terveellistä joo, mutta silti mun ainakin on pakko syödä paljon vähemmän, kun haluan painon putoavan. Syön esim. tätä nykyä päivässä purkin tonnikalaa, sitten ehkä purkin rahkaa, ja loput on tomaatteja, porkkanaa, sokeritonta marjakiisseliä, mandariineja.[/QUOTE]

En usko että on liikaa. Mutta tuolle linjalle en lähde mitä sinä syöt, kuolisin nälkään kun vielä liikun ja käyn töissä.

Mitä jos kokeilisit osa-aikakarppaamista eli kahtena päivänä puurot ja perunat pois ja niiden tilalle jotain rasvaista.

http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1457105

[QUOTE="Meikä";25190151]En usko että on liikaa. Mutta tuolle linjalle en lähde mitä sinä syöt, kuolisin nälkään kun vielä liikun ja käyn töissä.[/QUOTE]

Moi Meikä,

Tulee pitkä vastaus, toivottavasti jaksat lukea..

Komppaan ajatustasi siitä, että edellisen kaltainen malli on liian vähän. Tiedän kokemuksesta, ettei tyhjällä vatsalla jaksa. Päivämalli näytti hyvältä. Jaksatko sillä? Kokeilin aikoinaan montaa eri keinoa ja lopulta lautasmalli voitti. Kiinnitin huomiota siihen, miten paljon tavaraa lautasella oikeasti onkaan -usein ruokaa olikukkuroittain, riisiä tms puolet lautasesta, salaattia vähäsen.Kerran viikossa pidin "herkkupäivän" jolloin saatoin ostaa esim. 100g karkkipussin tai sata grammaa sipsejä.

Kerroit muuten, että harrastat liikuntaa. Minkälaista ja miten useasti?

Itsekin lisäisin "hyviä rasvoja". Ideoita:

Kokeile salaattiin esim. kylmäpuristettua rypsiöljyä. Maistuu pähkinäiseltä-kannattaa säilyttää pullo jääkaapissa ettei rasva härskiinny eli siis öljyn maku säilyy pähkinäisenäpidempään.

Toinen oma lemppari on avokado, josta saa salaattiin makua (esim katkarapusalaatti). Pinta toki tummuu nopeasti, joten kannattaa tehdä kerta-annos ja sitruunanmehu estää tumman pinnan. Avokadot on kaupassa yleensä kylmässä ja raakoja (paitsi ne kalliit ready-to-eat-versiot, jotka tosin voi olla mätiä). Avokado kannattaa ostaa pari päivää ennen salaatin tekoa-laittaa huoneenlämpöön kypsymään vaikka omenn viereen. Parin päivän ajan kokeile "ohuesta päästä" onko hieman pehmeä/antaako periksi. Kokeilemalla oppii...

Kolmas hyvän rasvan suosikkini on rasvainen kala: lohi on hyvää (kunhan ei haise). Itse laitan uunissa, kun pannulla paistettaessa käryää ja uuniin laitettaessa ei itse tartte tehdä melkein mitää :)

Tulipas juttua.. Laita kommenttia, mitä mieltä....

Moi Meikä,

Tulee pitkä vastaus, toivottavasti jaksat lukea..

Komppaan ajatustasi siitä, että edellisen kaltainen malli on liian vähän. Tiedän kokemuksesta, ettei tyhjällä vatsalla jaksa. Päivämalli näytti hyvältä. Jaksatko sillä? Kokeilin aikoinaan montaa eri keinoa ja lopulta lautasmalli voitti. Kiinnitin huomiota siihen, miten paljon tavaraa lautasella oikeasti onkaan -usein ruokaa olikukkuroittain, riisiä tms puolet lautasesta, salaattia vähäsen.Kerran viikossa pidin "herkkupäivän" jolloin saatoin ostaa esim. 100g karkkipussin tai sata grammaa sipsejä.

Kerroit muuten, että harrastat liikuntaa. Minkälaista ja miten useasti?

Itsekin lisäisin "hyviä rasvoja". Ideoita:

Kokeile salaattiin esim. kylmäpuristettua rypsiöljyä. Maistuu pähkinäiseltä-kannattaa säilyttää pullo jääkaapissa ettei rasva härskiinny eli siis öljyn maku säilyy pähkinäisenäpidempään.

Toinen oma lemppari on avokado, josta saa salaattiin makua (esim katkarapusalaatti). Pinta toki tummuu nopeasti, joten kannattaa tehdä kerta-annos ja sitruunanmehu estää tumman pinnan. Avokadot on kaupassa yleensä kylmässä ja raakoja (paitsi ne kalliit ready-to-eat-versiot, jotka tosin voi olla mätiä). Avokado kannattaa ostaa pari päivää ennen salaatin tekoa-laittaa huoneenlämpöön kypsymään vaikka omenn viereen. Parin päivän ajan kokeile "ohuesta päästä" onko hieman pehmeä/antaako periksi. Kokeilemalla oppii...

Kolmas hyvän rasvan suosikkini on rasvainen kala: lohi on hyvää (kunhan ei haise). Itse laitan uunissa, kun pannulla paistettaessa käryää ja uuniin laitettaessa ei itse tartte tehdä melkein mitää :)

Tulipas juttua.. Laita kommenttia, mitä mieltä....

Kyllä jaksan tolla ruualla mitä laitoin tuohon, mutta sillon jos oon esim kävellyt tosi reippaasti, kcl palanut kivasti sykemittarin mukaan ni illalla on töiden jälkeen kovempi päivä, mutta salilla yks kiva mies kerran auttoi mua jossain laitteessa, sanoin sille et miksköhän mulla on kauhee nälkä iltasin treeni päivinä, sano että syö enemmän, mutta en oo syönyt :D Kai sit pitäisi, koska proteiinia mulla on riittävästi päivän aterioissa.

2 krt vk kävelylenkki 45-55 min. Sali 1-2 krt vk 45-60min. Kalasta en oikein välitä, enkä avokadosta. Oon huono kokeileen uusia makuja. Mutta menen ostamaan sitä öljyä kuhan mies tulee töistä ni lähetään kauppaan. Eiköhän tämä tästä :)

Hei vielä Meikä,

Toivottavasti luet viestin...

Uudestaan viestiä...yhteys patkäisi jostain syystä. No worries noiden kalan ja avokadon kans. Itsekin oon joskus menneisyydessä välttäny monia ruoka-aineita (kuten feta ja oliivit ). Toi rypsiöljy on siitä hyvää, että siitä saa sopivasti omega 3 ja omega 6 (välttämättömät rasvahapot, joita ihminen ei itse pysty valmistamaan-tärkeitä solukalvoille). En oo mikään lobbaaja, mutta Virginolla on hyvä kylmäpuristettu rysiöljy... ja tosiaan säilytys jääkaapissa kaukana valosta.

Liikut aika paljon suhteessa siihen, miten paljon syöt. Ongelmana siinä tulee vastaan tosiasiat, että et välttämättä jaksa tehdä sarjoja/liikuntasuorituksia "täysillä". Saa kritisoida. Eri laihtumiskokeiluilla mulle kävi noin. Lisäksi mulle tuli usein repsahduksia (oma ruokavalioni ei ollut noinkaan laadukas kuin sulla).
Se kiva mies salilla on kyllä oikeessa. Kun saat liian vähän energiaa kuluttamaasi, niin se myös kääntyy itseään vastaan. Meidän elimistö on niin hyvin suunniteltu, että se käy viimeisenä niiden rasvavarastojen kimppuun. Laadukkuutta jatkamalla etenisin.

Varmaan itse kokeilisin lisätä myös aamupalaan jonkin proteiinijutun ja ottaisin raejuuston pois lounaalta.

Yks lempparini lautasmalliannoksista on annos, jossa monijyvä-riisi-sekoitusta (ei maistu niin hyvälle, ja saa kuitua :) ) vähän vajaa neljännes (ei kukkuraa, muttei liian vähäkää). Maustamattomia kanasuikaleita pannulla, sekaan sipulia ja pakastewokkivihanneksia (kesällä teen itse tuoreista) ja 7%ruokakermaa. Mausteina pippuri+suola tai Rajah:in curry paste (riittoisaa). Lisukkeeksi salaatti, johon voi laittaa (jos haluaa ruokaisamman)pannulla pienes määräs käytettyjä Rainbown ruokaisia pannu(jotain??) kasviksia??-on kuitenki pakkasessa. Oli hyviä (herneitä, kidneypapuja,jotain siemeniä).

Mutta kommentoi ihmeessä... Yks foorumi, missä on ainaki ollu järkevää juttua laihdutuksesta ym. on kiloklubi.

Ai niin, yksi asia mitä harrastin aktiivisesti (2-3krt vk) aiemmin oli juoksu/hölkkä. Salilla crosstrainer on paras, muuten ulkona reittiä vaihdellen. Mukaan hyvää,menevää musaa (ladattuna vaikka kännykän tai iPodin muistiin) HYVÄT lenkkarit (mulla talvisin ulkona jotku gore-texit adidakselta). En sano, että olis helppoa, mutta mulla alkoi mennä maku kävelyyn (vaikkakin se on erinomaista koko verenkiertojärjetelmälle+psyykkeelle ym.). Välillä polvet vihoitteli, mutta sitten kävelin. Verryttely (5-10min) aktiivista juoksua vaihdellen n. 30-45-1h(jos huvittaa noin pitkään) ja loppukävely+venyttely kotona.

Tosta edellä mainitusta oli niin paljon apua....

Toivottavasti saat jotain irti, eikä tää kuulostanu hirveeltä käännytyspuheelta.

Viikonloppuja...

Kyllä jaksan tehdä suoritukseni loppuun salilla ja kävelläkkin reippaasti lenkillä mutta joskus lenkillä tulee pientä stoppia meen normi vauhtia. Huomaan kyllä että kunto on kohentunut paljon kesästä, oon virkee, hyvä olo mutta vaan harmittaa kun paino ei putoo.

Musiikkia kuuntelen salilla ja lenkillä, siitä saan lisää virtaa siihen suoritukseen. Juosta en uskalla kun polvi on leikattu nuorena, mutta toisessa on edelleen löysät nivelsiteet.

Kävin katsomassa tuota kiloklubia äsken ja liityin. Sepä lykkäsi mulle tänään syötäväksi 2100 kcl, lisäsin sinne aamupäivällä 440 kcl kulutetun lenkin sykemittarin mukaan.

Yhteistyössä