Kun otetaan pissanäyte tk:ssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaahan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kertokaahan

Vieras
Niin tutkitaanko siinä laajemmaltikin mikä aiheuttaa oireilua ? Mietin vaan kun monessa on aika samanlaiset oireet esim VTI ja klamydia.
Mulla siis VTI mutta selviäisikö samalla jos se oliskin klamydia vai pitääkö se tutkia erikseen. Viljelyynhän se näyte menee tietty.

Pitää tutkia erikseen. Ensin pissa sticksataan, eli tehdään kemiallinen seula, josta nähdään glukoosi, valkosolut eli leukosyytit, punasolut eli erytrosyytit, hemoglobiini, nitriitit, proteiinit, ketoaineet eli asetoniaineet, virtsan pH ja suhteellinen tiheys. Näiden perusteella tehdään tarvittaessa viljely.
Klamydiaa tutkittaessa pitää tehdä ihan erillinen labralähete omalla tutkimustunnuksella. Näissä on vielä sekin ero, että tuo normivirtsanäyte otetaan keskivirtsasta ja klamydianäyte alkuvirtsasta.

Mun käsityksen mukaan klamydia tutkitaan ihan erikseen, eikä selviä normaalissa tutkimuksessa.

Muistelen että jonkun raskauden alussa neuvolassa seulottiin klamydiaa ja sitä varten piti ottaa pesemätön pissanäyte..

[QUOTE="Muuan";28834015]Mun käsityksen mukaan klamydia tutkitaan ihan erikseen, eikä selviä normaalissa tutkimuksessa.

Muistelen että jonkun raskauden alussa neuvolassa seulottiin klamydiaa ja sitä varten piti ottaa pesemätön pissanäyte..[/QUOTE]

Joo, näin on eli klamydiaan otetaan näyte pesemättä ja kemseulaan+viljelyyn otetaan hyvin pestynä keskivirtsanäyte. Eli ei voi tutkia samasta näytteestä.

Yhteistyössä