kun on ollut oksennustauti niin millon lapsen saa viedä hoitoon takas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos aikuisille suositellaan kahta oireetonta päivää ennen töihin paluuta ja hoito- tai elintarviketyössä KOLMEA oireetonta päivää niin miten h*lvetissä se lapsi muka ei tartuta yhden oireettoman päivän jälkeen??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos aikuisille suositellaan kahta oireetonta päivää ennen töihin paluuta ja hoito- tai elintarviketyössä KOLMEA oireetonta päivää niin miten h*lvetissä se lapsi muka ei tartuta yhden oireettoman päivän jälkeen??

sitä minäkin mietin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Yksi terve päivä pitää olla välissä.

kannattaisikohan miettiä, mistä tuo "vuosisadan epidemia" johtuu... jos suhtautuminen tautiin ja parantumiseen on tällaista? Vatsataudit todellakin tarttuvat jopa viikonkin oireiden loppumisen jälkeen, mutta 2-3 päivää loppumisesta virusmäärät ovat laskeneet reilusti, joten tarttumisriski on lievempi. Lapset erittävät yleensäkin viruksia enemmän kuin aikuiset, joten tartuttavat myös helpommin.

Tätä palstaa lukiessa ei voi kuin ihmetellä, mihin on kadonnut terve maalaisjärki!!! Ensin surkutellaan, kun taudit jylläävät koko ajan ja sitten pohditaan, voisiko aamulla jo viedä hoitoon, kun on illalla oksentanut eikä enää yöllä sitä tehnyt .... Kunhan vaan oma nico-jasmin paranee nopeasti, muista ei niin väliä.

Päiväkodin antaman lapun mukaan vähintään sairauden ajan, vaikeissa ripulitapauksissa on syytä harkita myös terveiden sisarusten poissaoloa. Itse pitäisin ainakin sen terveen päivän verran vielä kotona.

No tuota vähintään yhtä oireetonta päivää välissä minäkin olisin ehdottanut. Se kai on yleinen nyrkkisääntö ja pipraselta emalta täysin järkevä kommentti. Eri asia sit on tuo, mitä kotiäiti mussutti; tunnen itekin äitejä, jotka on lähteneet lapsen kanssa illasta liikenteeseen, "kun ei se aamulla yhtään oksentanut". Eli 1 päivä on 1 kokonainen vuorokausi!

Mikään lääkäri minä en ole enkä ole vatsataudista mitään useamman päivän varoajasta koskaan kuullut. Monestihan siihen liittyy kuumettakin eikä terveitä olla ennen kuin kuumekin on laskenut ja olo muutenkin niin hyvä että jaksaa leikkiä.

Eikös se yksi päivä koske lähinnä sitä että on yksi kuumeeton päivä välissä. Vatsatautinen, jos on kyse norosta tms., saattaa tartuttaa vielä viikonkin sen jälkeen kun on lopettanut oksentamisen/ripuloinnin.

Kylä mulla tulee useinmiteen vastaan se, että saa olla vain 3 päivää per lapsi kotona. Ja se yrjöripulitauti kesti 10 päivää.

Ei mulla oo mitään perustetta ottaa ylimääräistä varmuuden vuoksi-vapaapäivää, jos lapsella ei ole vuorokauteen ollut kuumetta tahi yrjönnyt.
Sittenhän tulee se klassinen konsti, että viedään puolikuntoinen lapsi hoitoon, ja hoitaja soittaa tunnin päästä että on haettava pois.
Meillä pitäis olla joka pikku flunssastakin lääkärintodistus, terkan kirjoittama kuponki ei kelpaa. Sit ihmetellään miksi on lekurissa jonot ja vanhemmat on muka avuttomia. Ei-vaan pitää olla se samperin paperi!

Sitten ei kannata täällä joka päivä pinoutua, että vieläkö on oksutautia liikkeellä tai vieläkö sitä ja tätä, tai että miten kauan itää, jos ei haluta tehdä mitään tautikierteen katkaisemiseksi. Eli jos esim. KTL totetaa ohjeissaan, että 2-3 päivää vielä selkeästi tartuttaa, niin miksi ihmeessä sitä pitää sitten mennä tartuttamaan? Tätä mä en vaan tajua? Jos haluatte vähentää sairastelua, kun itkette täällä, että oksutauti on niin kauhea, niin tehkää sitten jotakin sen eteen.

Ja nyt tulee sitten roppakaupalla kakkaa niskaan ja ruikutusta siitä, miten töistä ei voi olla pois jne. No kummanko teette mieluummin: parantelette lapsen kunnolla kotona ja teette tämän harvemmin vai olette useammin pois ärhäköiden oksutautien vuoksi?

No kyllä ne lapset kasvaessaan varmaan kiittää äitiä ja tarhakavereiden äitejä siitä että sai oksentaa useampaan kertaan joka talvi kun tauti vaan kiersi ja kiersi hoitopaikassa..

Mie oon aenakin aina pitänyt sen kaksi-kolme päivää niin lapsi saa kunnolla toipua ja mikä tärkeintä niin täytyisi ajatella päiväkodin muita lapsia..Tuon vuoksi pöpön kiero vain jatkuu ja jatkuu kun toisilla on kova kiire viedä lapsi hoitoon vaikka lapsi olisi puoli kuntoinen.On tullut työni puolesta nähtyä lastenohjaajana että ikävä kyllä lapsia menee kouluun ja päiväkotiin huonokuntoisena.. lasta kuuluu hoitaa kotona kuntoon ennen kun vie hoitoon..niin saisi pöpöille SEIS ja LOPPU; )

Lapset täällä parhaillaan oksutaudissa ja kun neuvolaan soitin niin missään nimessä ei sinne vaan kirjoittivat työnantajalle todistuksen näkemättä. Työnantaja myös kehoitti olemaan kotona että en tule sairastuttamaan työyhteisöä.
Päiväkotiin en vienyt kumpaakaan vaikka eri aikaan sairastivat. Harrastukset myös jätettiin väliin. Minä jouduin käymään kaupassa, mutta sielläkin hanskat käsissä. Näin ollen toivon että meiltä tauti ei kulkeudu. 2vk ei kandee tulla myöskään kylään ja kerron että ollaan sairasteltu. Ylireagointia? Ärsyttää kun jotkut on niin välinpitämättömiä että eivät tee mitään varotoimenpiteitä.

Yhteistyössä