Tytöllä silmätulehdus. Lääkäri kirjotti vain täksi päiväksi saikkupaperin ja hoidosta sanoivat, ettei huomenna vielä saisi tuoda hoitoon :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko kellään kokemuksia siitä, että jos lapsella on diabetes ja joutuu pistämään näitä ateriainsuliineja niin kuka ne päiväkodissa pistää jos hoitajat ei saa laittaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja pupu tupuna:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
kyllä ne tarhassa tipat laittaa :)

ei meidän

Onko joku erityinen syy, miksi kieltäydytään lapsen henkilökohtaisesta lääkityksestä?

Meidän päiväkodissa kaikki hoitajat eivät ole saaneet lähihoitajan koulutusta, joten eivät laita.

Ei kai tippojen laittamiseen tarvitse koulutusta?! :)

lastenhoitajien mielestä tarvitaan ja kyllä minäkin sitä mieltä olen, että jos lääkettä menee noin usein niin se aika pysytään kotona.

6 kertaa päivässä on kyllä hirvittävän usein. Meillä on reseptissä 2 kertaa päivässä silmätulehdukseen...

Mutta esim klo 6 (kotona), klo 10 (hoidossa), klo 14 (hoidossa), klo 16-17 (kotona), klo 20 (kotona), klo 24 (kotona). Hoidossa annetaan 2 kertaa, onko se hirvittävän usein?

ei se usein ole, mutta meidän päiväkodissa sekin olisi liikaa. Eivät laita niin eivät laita.

Eihhhhh......

Mä ymmärrän tän keskustelun, että lapsi vois olla vielä huomisen kotona, mutta mua kyllä suunnattomasti nyt naurattaa tämä, etteikö ilman koulutusta voisi tippoja laittaa. Onneksi meillä ei päiväkodissa, eikä koulussa ole noin tyhmiä tätejä!!

Taidatte olla aikamoisia mämmikouria kaikki?

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Näin nyt ohimennen voisin sanoa että välillä tuntuu kyllä että niiden tippojen laittamiseen tarvitaan jonkin sortin koulutus...

Usein ne tipat säilytetään väärin, annostellaan väärään paikkaan ja sorkitaan silmää sillä pullolla/tuubilla ja näin ei pitäisi missään nimessä tapahtua kun silloin se lääkepullo kontaminoituu niillä pöpöillä...

Tietysti on paljon ihmisiä jotka osaavat oikein hienosti niikuin pitää mutta tuntuu että silmien lääkityksessä ollaan vähän hälläväliä asenteella, kunhan joku tippa osuu ees johonkin...

No nää silmätipat on kertakäyttöpipetissä. Tarkkuutta kyllä vaatii laitto kun 1 tippa per silmä laitetaan. Ja sekin vielä kun tipat säilytetään jääkaapissa niin pitää kädessä ensin lämmitellä pipetti, että tipat on sit kehon lämpösiä eikä kylmiä. Voin kuvitella, että hoidossa eivät niitä ehdi lämmittelemään ja ikävältä tuntuu sit lapsesta jos jääkaappikylmää lääkettä laitettais ;(

pyytäkääs saada nähdä päiväkodin lääkehoitosuunnitelma. Meillä siinä sanotaan että jos lapsella lääkekuuri menossa, tuodaan siitä ohjeet ja lääke hoitoon ja toimitaan lääkärin ohjeiden mukaan. Jos kyse esim silmätipoista, ei siihen erityistä koulutusta tarvita.

Onko kellään kokemuksia siitä, että jos lapsella on diabetes ja joutuu pistämään näitä ateriainsuliineja niin kuka ne päiväkodissa pistää jos hoitajat ei saa laittaa?

Näiden mammojen päiväkodissa soitetaan ko tapauksessa ampulanssi.

Jos niillä ois sopiva koulutus....

Alkuperäinen kirjoittaja nyt kyllä hihityttää:
Eihhhhh......

Mä ymmärrän tän keskustelun, että lapsi vois olla vielä huomisen kotona, mutta mua kyllä suunnattomasti nyt naurattaa tämä, etteikö ilman koulutusta voisi tippoja laittaa. Onneksi meillä ei päiväkodissa, eikä koulussa ole noin tyhmiä tätejä!!

minkäs minä sille voin kun sanoivat että eivät anna niin eivät anna.

Alkuperäinen kirjoittaja h:

Näiden mammojen päiväkodissa soitetaan ko tapauksessa ampulanssi.

Jos niillä ois sopiva koulutus....

eikö nykyään päiväkodeissa ole lähihoitajia töissä, vai onko ne kaikki muka lastenhoitajia. Lähäri saanut koulutuksen ainakin pistämiseen. Ja kouluttaa ne tarvittaessa muutkin hoitajat joilla koulutukseen ei ole kuulunut lääkehoitoa.

Äitini (töissä päiväkodissa) on opetettu pistämään ja vähän kaikkeen muuhunkin huoltotoimenpiteeseen. Eli "koulutusta" lapsien tarpeiden mukaan. Kyllä kuulemma kaikki työkaverit eivät ole olleet halukkaita eksoottisempiin hoitotoimenpiteisiin (esim hengityksen avaus jollain "imulla"). Mutta toki heillä kaikkeen varauduttiin ja kaikkea tehtiin.

Eihhhhh......

kun se on pakko, lakiki sen määrää

Mä oon kyllä sitten toisaalta sitä mieltä että tulehduksen takia annettavat lääkkeet eivät ole verrattavissa pitkäaikaissairauden lääkitykseen kuten esim. diabeteksen hoitoon olevat insuliinit.

Ja olen samaa mieltä myös siitä että vaikkakin silmätulehdus on pieni vaiva, kyllä siitä pitäisi se pidempi aika olla kotona jotta lääkkeet kunnolla puree. Sairas lapsi on aina sairas, oli se tulehdus silmässä tai varpaassa. Suomen systeemi on ihan perseestä lapsen kotona hoitamisen kannalta. Itse työskentelen Norjassa ja siellä voi ns omaa lomaa omalla ilmoituksella ottaa jopa 8 päivää, oman tai lapsen sairauden takia.

Eihhhhh......

Antaa ne jos osaat vaatia.