kysyttävää
...Onko kohtuullista pyytää pikkusen maksua asumis kustannuksista kun jo on itsekin töissä?Lapsi siis on itsekin palkkaa saava...=)
Opettaa itsenäistymään. Jos kerran palkkaa nauttii, niin kuluihin osallistuminen ei ongelma. Kaikilla eläminen maksaa. Minusta on karua jos liki 30v asuu vähävaraisten vanhempiensa nurkissa, olettaa töyden palvelun pelaavan, eikä ees ruokaa koskaan osta. Ei meillä ainakaan ois ees mahdollista maksaa kaikkien lasten iänikuisia asumisia kotona.Karua ja julmaa ottaa omalta lapselta vuokra tms kulua En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Työssäkäyvä on kyllä tarpeeksi kypsä ottamaan osaa perheen kuluihin. Kesätyöt ja harjoittelut on tietty asia erikseen.Karua ja julmaa ottaa omalta lapselta vuokra tms kulua En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Tämä oli sitten toimeentulotuen väärinkäyttöä. Toimerntulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi elämiseen. Ei säästettäväksi tuleviin opiskeluihin.Itse asuin lukion jälkeen vuoden kotona ja sain toimeentulotukea, mutta vanhemmat ei kyllä huolineet mun rahoja kun tiesivät että lähden opiskelemaan. Jos tuo lapsi ei ole lähdössä mihinkään opiskelemaan vuosiin, niin sitten voi pyytää, mutta en kyllä omiltani ottais yhden vuoden asustelusta yhtään mitään.
LOISTAVA idea!!! Voi että jos mun vanhemmat olisi tehneet saman tai edes auttaneet että miten sijoittaisin ja laittaisin säästöön palkat, kun tein lukion ohella todella hyvää tiliä Rahaa oli silloin jatkuvasti tililllä yli tonneja eikä tuntunut missään ostella ja antaa kavereille myös, ja kyllä sitä välillä miettii että voi kun äiti olisi ohjannut laittaa ne jollekin säästötilille.. No omien lasten kanssa tulen tekemään noin, että JOKA kk lähtee tililtä tietty summa automationa - ja nuori saa ne takas muutettuaan omilleen, jolloin sitä rahaa kipeästi tarvitsee.Alkuperäinen kirjoittaja näin ...;29845061:Mun vanhemmat "perivät" satasen kuussa kun asuin kotona. Sain sitten takaisin koko summan kun muutin pois kotoa. Ei hassumpi idea, koska kotona asuessani muuten kaikki rahani olisi voinut mennä turhuuksiin ja jälkeenpäin olisi kaduttanut
Suomessa harva 30v asuu enää kotona. Eikö olisi rakentavampaa nuoren kannaltaa säästää rahojaan, jotta muuttaisi omilleen tai opiskelujaan varten?Opettaa itsenäistymään. Jos kerran palkkaa nauttii, niin kuluihin osallistuminen ei ongelma. Kaikilla eläminen maksaa. Minusta on karua jos liki 30v asuu vähävaraisten vanhempiensa nurkissa, olettaa töyden palvelun pelaavan, eikä ees ruokaa koskaan osta. Ei meillä ainakaan ois ees mahdollista maksaa kaikkien lasten iänikuisia asumisia kotona.
juuri näin ajattelin tehdä, eli siis pyytää ehkä 300-400 ruuasta ja asumisesta, mutta sitten kun muuttaa, voidaan nuo rahat käyttää asunnon varustukseen, vuokratakuuseen yms.Fiksu nuori tarjoaa itse maksua täydestä ylöspidosta. On oikein ottaa se myös vastaan. Jos talous sallii, vanhemmat voivat laittaa rahan jemmaan ja antaa sen takaisin, kun lapsi muuttaa omilleen. Silloin on niin paljon kaikkia menoja, että raha tulee varmasti tarpeeseen.