Kun oma lapsi on jo täysi-ikäinen ja asuu vielä kotona,vanhempiensa luona niin...

• Viestiketjun aloittaja kysyttävää
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä minusta onnihan paikallaan, että aikuinen ihminen osallistuu asumiskuluihin tms. Se on sitä jatkuvaa kasvatusta, ettei mikään ole ilmaista. Jos ajattelis, että ite on 45v, lapsi 20v ja asuntolainaakin jäljellä ja yks vaan käyttäis palkkansa huvitteluun niin...

Tästä tuoi dokkari joku kk takoperin. Esittelivät eri maiden kotona asuvia nuoria aikuisia. Yhdessä perheessä olimsovittu vikaksi takarajaksi 25.syntymäpv.

"kaisa"
Minä en ole joutunut aikoinaan maksamaan kotiin mitään, muutin pois 20v. ja olin sillä hetkellä työssäkäyvä. Äiti kai ajatteli, että saan rahaa säästöön tulevia opiskelijavuosia varten. Tosin, niitä ei sitten koskaan tullutkaan...
Itse en perisi todennäköisesti mitään, varsinkaan, jos lapsi on osa-aikatyössä ja opiskelee mahdollisesti samalla. Jos joku useamman vuoden kokopäivätyössä oleva vielä nurkissa pyörisi, niin voisi vuokranmaksu olla paikallaan ;)

"vieras."
Jos saa ihan täyttä palkkaa, niin edellyttäisin, että laittaa "asumiskulut" säästöön sitä aikaa varten, kun muuttaa omilleen. Oppiihan siinäkin, että palkasta menee asumiseen(kin) rahaa. Omat puhelinlaskut, vaatteet ja huvitukset voi jo maksaa.

grhrh
Itse asuin lukion jälkeen vuoden kotona ja sain toimeentulotukea, mutta vanhemmat ei kyllä huolineet mun rahoja kun tiesivät että lähden opiskelemaan. Jos tuo lapsi ei ole lähdössä mihinkään opiskelemaan vuosiin, niin sitten voi pyytää, mutta en kyllä omiltani ottais yhden vuoden asustelusta yhtään mitään.

vierass
En itse joutunut välivuonna maksamaan vanhemmilleni mitään, muutin pois 19v sillä lähdin opiskelemaan.

Eli jos lapsi ei aiokaan jatkaa opintoja vaan käy vain töissä ehkä jotain vaatisin, mutta todennäköisemmin ehdottaisin että muuttaisi omilleen.

Mikäli ja toivotusti jos lapsi aikoo opiskelemaan ei tarvitsisi mitään maksaa vaan rahaa pitäisi säästää niitä opiskeluvuosia varten.

Itse muutin pois kotoa lukion jälkeen, mutta veljet, jotka viihtyivät pidempään vanhempien nurkissa osallistuivat ruokakustannuksiin esim. käymällä kerran viikossa isommin kaupassa ja laittamalla ruokaa koko porukalle. Hyvä opetus siitä, mitä ruoka oikeasti maksaa.

Vanhemmat
Fiksu nuori tarjoaa itse maksua täydestä ylöspidosta. On oikein ottaa se myös vastaan. Jos talous sallii, vanhemmat voivat laittaa rahan jemmaan ja antaa sen takaisin, kun lapsi muuttaa omilleen. Silloin on niin paljon kaikkia menoja, että raha tulee varmasti tarpeeseen.

näin ...
Mun vanhemmat "perivät" satasen kuussa kun asuin kotona. Sain sitten takaisin koko summan kun muutin pois kotoa. Ei hassumpi idea, koska kotona asuessani muuten kaikki rahani olisi voinut mennä turhuuksiin ja jälkeenpäin olisi kaduttanut :)

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Karua ja julmaa ottaa omalta lapselta vuokra tms kulua :eek: En ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.
Opettaa itsenäistymään. Jos kerran palkkaa nauttii, niin kuluihin osallistuminen ei ongelma. Kaikilla eläminen maksaa. Minusta on karua jos liki 30v asuu vähävaraisten vanhempiensa nurkissa, olettaa töyden palvelun pelaavan, eikä ees ruokaa koskaan osta. Ei meillä ainakaan ois ees mahdollista maksaa kaikkien lasten iänikuisia asumisia kotona.

"Zzz"
Itse asuin lukion jälkeen vuoden kotona ja sain toimeentulotukea, mutta vanhemmat ei kyllä huolineet mun rahoja kun tiesivät että lähden opiskelemaan. Jos tuo lapsi ei ole lähdössä mihinkään opiskelemaan vuosiin, niin sitten voi pyytää, mutta en kyllä omiltani ottais yhden vuoden asustelusta yhtään mitään.
Tämä oli sitten toimeentulotuen väärinkäyttöä. Toimerntulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi elämiseen. Ei säästettäväksi tuleviin opiskeluihin.

Alkuperäinen kirjoittaja näin ...;29845061:
Mun vanhemmat "perivät" satasen kuussa kun asuin kotona. Sain sitten takaisin koko summan kun muutin pois kotoa. Ei hassumpi idea, koska kotona asuessani muuten kaikki rahani olisi voinut mennä turhuuksiin ja jälkeenpäin olisi kaduttanut :)
LOISTAVA idea!!! Voi että jos mun vanhemmat olisi tehneet saman tai edes auttaneet että miten sijoittaisin ja laittaisin säästöön palkat, kun tein lukion ohella todella hyvää tiliä :( Rahaa oli silloin jatkuvasti tililllä yli tonneja eikä tuntunut missään ostella ja antaa kavereille myös, ja kyllä sitä välillä miettii että voi kun äiti olisi ohjannut laittaa ne jollekin säästötilille.. No omien lasten kanssa tulen tekemään noin, että JOKA kk lähtee tililtä tietty summa automationa - ja nuori saa ne takas muutettuaan omilleen, jolloin sitä rahaa kipeästi tarvitsee.
Onneksi jaoit tämän.

"vieraana"
Opettaa itsenäistymään. Jos kerran palkkaa nauttii, niin kuluihin osallistuminen ei ongelma. Kaikilla eläminen maksaa. Minusta on karua jos liki 30v asuu vähävaraisten vanhempiensa nurkissa, olettaa töyden palvelun pelaavan, eikä ees ruokaa koskaan osta. Ei meillä ainakaan ois ees mahdollista maksaa kaikkien lasten iänikuisia asumisia kotona.
Suomessa harva 30v asuu enää kotona. Eikö olisi rakentavampaa nuoren kannaltaa säästää rahojaan, jotta muuttaisi omilleen tai opiskelujaan varten?

Meillä
Fiksu nuori tarjoaa itse maksua täydestä ylöspidosta. On oikein ottaa se myös vastaan. Jos talous sallii, vanhemmat voivat laittaa rahan jemmaan ja antaa sen takaisin, kun lapsi muuttaa omilleen. Silloin on niin paljon kaikkia menoja, että raha tulee varmasti tarpeeseen.
juuri näin ajattelin tehdä, eli siis pyytää ehkä 300-400 ruuasta ja asumisesta, mutta sitten kun muuttaa, voidaan nuo rahat käyttää asunnon varustukseen, vuokratakuuseen yms.

grhrh
[QUOTE="Zzz";29845132]Tämä oli sitten toimeentulotuen väärinkäyttöä. Toimerntulotuki on tarkoitettu viimesijaiseksi tueksi elämiseen. Ei säästettäväksi tuleviin opiskeluihin.[/QUOTE]

Ei niitä säästöön juuri jäänytkään... ;)

kysyttävää...
Kiitos näistä monista vastauksista :) Oli mukava kuulla ja lukea mielipiteitä-joita on toki monia :) Oma lapsemme on ihan vakityössä ja ei opiskele siinä samalla.Tilaa asua täälä meidän kanssa kyllä on ja ei ole mitään kiirettä lähteä omilleen,saa meidän puolestamme asuakin.Itse on välillä käynyt kaupassa ja kysynyt lähtiessä tarvitseeko ostaa jotain ns.meille kaikille,käy siis omat eväänsä plus muut omat vaatteensa tms.mitä nyt tarvitseekaan ostamassa.On pikkusen sanonutkin itse että voi noista yhteisistä ruoka ostoksista maksaakin...Mies nyt on sitten sanonut minulle että jos lapsi alkaisi maksamaan esim.toisen sähkölaskun,joka tulee minulle,kun ja koska lapsi tienaa omassa työssään enemmän rahaa kuin minä!!Se kuulostaa kyllä aika hyvältä diililtä,pitäisi vaan ottaa asia puheeksi täälä kotona :)

5333
Jos on sellainen 18-20v, ja asuu kotona ja opiskelee, niin en perisi mitään kuluja. Mutta saisi itse ostaa vaatteet yms hömpötykset, meiltä tulisi ruoka, juoma, vesi, katto pään päälle. :)

Mutta jos ois sellanen, että asuu vielä kotosalla reilusti yli parikymppisenä... Niin saisi maksaa vuokraa ja ruoasta jotain. Tosin patistaisin jo muuttamaan omaankin asuntoon siinä iässä.

fdsfd
En perisi mitään, mutta saisi kyllä jo +-20v muuttaa pois ellei ole jotain erikoista. Ihmettelisin kyllä jos haluaisi jatkaa kotona asumista vaikka voisi jo itsenäistyä.

Yhteistyössä