Kun lapsi päättää että varaisä on se isä nro 1

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

haisu

Jäsen
17.02.2005
376
0
16
3,5v on nyt päättänyt, että vuoden verran perheessämme ollut varaisä on nyt se isä nro1. Onko väärin antaa lapsen pitää miestä isänään, ja selkeästi tärkeämpänä, mitä biologista isää, jonka luona vierailee joka toinen viikko. Ei haluaisi enää isälleen lähteä, puhuttelee isäänsä nimeltä, ja sanoo tälle, että tämä varaisä on paljon parempi, mitä se, mikä varmasti vie taas hermoja tältä bioisältä ja sitämyöten taas saa pienimmäisen pitämään varaisästään enemmän, kun sillä ei mene hermotkaan.

Nuo ovat noita lapsen kehityksen asioita, joihin on vaan aikuisen sopeuduttava, näin uskoisin. Yhtä lailla enemmän tai vähemmän hammasta purren aikuisen on kestettävä nekin kaudet, kun lapsi suosii yhtä vanhempaa, eikä toinen kelpaa millään vaikka vaihtamaan vaippaa tai lukemaan iltasatua...

Ei ole lapsen syy, että uusi isä taloon tulee. Tottakai tärkeämpi pienelle on se, joka on lähellä enemmän. Tutullani lapsi erottää bioisän ja toisen isän nimityksillä "isi" ja "isä".

Varaisä...munkin mielestä lapsella on vaan ja ainoastaan yksi isä,varsinkin siinä tapuksessa kun bioisä elämässä mukana.Ja mielummin niin et tätä "varaisää" puhuttelee etunimellä ja isä on ISÄ!

Meillä ainakin tyttö pitää isäpuoltaan kuin omana isänään eikä siinä mielestäni ole mitään väärää.
Ei ole koskaan nähnytkään biologista isää sen ikäisenä että muistais ja ei tule näkemäänkään kun on kuollut.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Meillä ainakin tyttö pitää isäpuoltaan kuin omana isänään eikä siinä mielestäni ole mitään väärää.
Ei ole koskaan nähnytkään biologista isää sen ikäisenä että muistais ja ei tule näkemäänkään kun on kuollut.

mutta ap:n lapsella on elossa oleva isä joka ottaa lasta itselleen...

Alkuperäinen kirjoittaja no:

No täähän on ihan eritilanne kuin ap:lla jonka lapsella bioisä on lapsen elämässä mukana.

Mun mielestä sun tehtävä äitinä on tukea lapsen ja biologisen isän suhdetta, mikäli biologinen isä sen "ansaitsee". 3,5v nyt voi päättää mitä vaan, mutta koita sinä aikuisena selittää asia hänelle. Juttele myös bioisän kanssa asiasta, että koittaa pysyä rauhallisena ja jutella lapsen kanssa, kuinka tärkeä lapsi hänelle on, vaikka tavataankin vähemmän. Teidän pitäisi myös toimia siten, että lapsi ei tunne syyllisyyttä, vaikka pitääkin tosiesta "isästään" enemmän kuin toisesta.

Niin, sitä vain olen miettinyt, että minusta olisi tyhmää kieltääkkään sitä sanomasta miestäni isäksi, tai että hän on sen poika kun minun henk koht mielipidekkin on se, ettei bioisästä oikeen isäksi ole, kun keskittyy muihin kasvatuksiin lastenkasvatuksen sijaan(tosin en tätä lapsille sano koskaan). Varaisä-nimitys on ihan lasten oma keksintö, isommat puhuttelevat etunimellä ja muille ihmisille sanovat että se on heän varaisä, niin en ole sitä kieltänytkään.

Noista kutsumanimistä vielä.

Mun äitiä kaivelee, kun sanon biologisesta isästäni puhuessani "isä", kun äiti on oikeastaan sitä mieltä, ettei isä moista ansaitse, kun ei ole juuri koskaan kuulunut meidän elämään. (Tämän äiti sanoi mulle, kun olin about 25v, ei koskaan mustamaalannut, kun olin pieni)

Ymmärrän sikäli, että pappani oli ihan toisenlainen kuin isäni, joten äidilleni tuo sama sana "isä" tarkoittaa ihan eri asiaa kuin minulle. Musta ei tunnu pahalta puhua isästä, kun mulle tarkoitus on eri. Sen sijaan hampaankolossa on jotain mullakin, mistä syystä olen aina halunnut kutsua isäpuoltani etunimellä. Minusta sana on jotenkin ikävä, ja lisäksi musta tuntuu, että yhdessä (bio)isässä on ihan tarpeeksi kestämistä, en kaipaa mitään puolikkaita siihen päälle. Mulle tavallaan etunimellä kutsuminen ja sitä myöten hajurako isään on tavallaan kunnianosoitus.

Tällä tarkoitan, että minusta lapsi voi käyttää haluamaansa nimitystä, vaikka se aikuisen korvaan ottaisikin, sillä lapsi näkee nämä asiat omalta kantiltaan, aikuisten sanakirjoista piittaamatta.

Luulen kanssa, et lapsi voi tehdä tuota esim. mielenosoituksena isälleen tms. Silloin, kuten joku sanoikin, aikuisen on se kestettävä ja muistettava kuitenkin tukea kunnolla bioisän ja lapsen suhdetta. Esim. puhua kuinka isä on aina mukana elämässäsi, vaikka täällä kotona on nyt toinen isä. Ja kuinka tärkeä on bioisälle. Ja ehkäpä aikuisten tulisi keskustella aiheesta myös keskenään, mikäli siihen pystyvät. Lapsi varmasti kutsuu kaikkia niinkuin haluaa, ei sitä voi aikuinen kauheasti määritellä. Voihan sitä olla isä ja esim "Joni-isä" tms?

Alkuperäinen kirjoittaja EllaMaaria:
. Voihan sitä olla isä ja esim "Joni-isä" tms?

Ihan pakko kertoa (vaikka nyt ei ihan aiheeseen liitykään), kun tuo esikoinen 3 v ikäisenä iloisena huusi muutaman viikon ajan isän tultua töistä kotiin, että "XXX-isi tuli kotiin". (Meillä siis ei ole kuin se yksi ja ainoa isi... :D )
Mutta aiheeseen palatakseni tuo isä ja Joni-isä kuullostaa hyvältä. Lapsihan se loppupelissä päättää miksi ketäkin kutsuu.

meillä oikea isä on ollut aina isä. mun kihlattua puhuttelee ihan etunimeltä. 2,5 vuotias oli lapsi kun tavattiin, ei ole vielä kertaakaan uutta miestä isäksi edes yrittänyt sanoa...

Alkuperäinen kirjoittaja haisu:
3,5v on nyt päättänyt, että vuoden verran perheessämme ollut varaisä on nyt se isä nro1. Onko väärin antaa lapsen pitää miestä isänään, ja selkeästi tärkeämpänä, mitä biologista isää, jonka luona vierailee joka toinen viikko..

On väärin. Mietipä hetki ensinnäkin sitä, miltä sinusta tuntuisi jos lapsi asuisi isällään isän uuden naisen kanssa ja yhtäkkiä päätettäisiin että se äitipuoli onkin äiti ja sinä et ole "mitään".

lapsen nyt vaan täytyy hyväksyä se että isä on mitä on, ja lapsen kotona asuva toinen isä on mitä on ja asiat nyt vain ovat niin miten ovat. Se, että se kotona asuva mies on läheisempi kuin biologinen isä, ei tarkoita että se tekisi jotenkin oikeaksi viedä sitä isyyttä biologiselta isältä. Ei edes vaikka lapsi käyttäytyisi niin että haluaisi tämän kotona olevan miehen isäkseen. Totta kai lapsi pitää tärkeimpinä niitä aikuisia jotka ovat siinä arjessa mukana.

Mun mielestä lapsella on yksi isä ja yksi äiti. Toki lapsi voi joskus vahingossa sanoa äiti tai isäpuolta isäksi/äidiksi. Niin on ainakin meillä käynyt. Lapsi välillä kutsuu mua äidiksi ja sitten on asiasta keskusteltu.. Yleensä ihan etunimellä kutsuu. Joskus, kun ollaan keskusteltu tästä äidiksi sanomisesta, niin on sanonut, että voithan olla sitten mun vara-äiti :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja haisu:
3,5v on nyt päättänyt, että vuoden verran perheessämme ollut varaisä on nyt se isä nro1. Onko väärin antaa lapsen pitää miestä isänään, ja selkeästi tärkeämpänä, mitä biologista isää, jonka luona vierailee joka toinen viikko..

On väärin. Mietipä hetki ensinnäkin sitä, miltä sinusta tuntuisi jos lapsi asuisi isällään isän uuden naisen kanssa ja yhtäkkiä päätettäisiin että se äitipuoli onkin äiti ja sinä et ole "mitään".

lapsen nyt vaan täytyy hyväksyä se että isä on mitä on, ja lapsen kotona asuva toinen isä on mitä on ja asiat nyt vain ovat niin miten ovat. Se, että se kotona asuva mies on läheisempi kuin biologinen isä, ei tarkoita että se tekisi jotenkin oikeaksi viedä sitä isyyttä biologiselta isältä. Ei edes vaikka lapsi käyttäytyisi niin että haluaisi tämän kotona olevan miehen isäkseen. Totta kai lapsi pitää tärkeimpinä niitä aikuisia jotka ovat siinä arjessa mukana.

Peesaan..

ajattelen minä.

Meillä hyvin saman kaltainen tilanne, aloin seurustelemaan lapsen ollessa 2,5 vuotias, ( koskaan lapsen biol.isä ei ollut isänä lapselle ) aluksi lapsi sanoi vain nimellä puolisoani ja isäänsä isäksi. Pikku hiljaa kun puolisoni oli enemmän ja enemmän lapsen kanssa, alkoi lapsi kuin vahingossa kutsua häntä isiksi. Minusta se oli vain positiivista. Niihin aikoihin keskustelimme paljon siitä että xxx on sinun oikea isäsi, mutta saat pitää isäpuoltasikin ihan oikeana isänä. Lapsi ymmärsi hyvin asian ja koska siitä on hyvin avoimesti puhuttu, siinä ei ole mitään epäselvää.

Tänä päivänä 8-vuotias lapseni kutsuu avopuolisoani isiksi ja biol.isää nimellä. Tapaa harvoin biol.isäänsä. Nykyään myös puhutaan meidän lapsesta, ei eritellä kuka on kenenkin oikea isä. Kovin moni ei edes tiedä ettei avokkini ole biol.isä lapselleni. En edes osaa ajatella avokkiani muuta kuin isänä lapselleni ja näin on ollut jo vuosia.

Mutta asioista kannattaa jatkossa, vuosien varrella puhua tiiviisti ja tehdä todella lapselle selväksi että kuka on kuka oikeasti. Meillä jossain vaiheessa lapsi on näyttänyt mieltään niin että sanookin suutuksissaan avokilleni, ettet ole oikea isäni jne. Mutta siitä ei kannata pahastua, ne asiat vaan on niin että häneen on helppo purkaa tai syyttää jostain.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
ajattelen minä.

Meillä hyvin saman kaltainen tilanne, aloin seurustelemaan lapsen ollessa 2,5 vuotias, ( koskaan lapsen biol.isä ei ollut isänä lapselle ) aluksi lapsi sanoi vain nimellä puolisoani ja isäänsä isäksi. Pikku hiljaa kun puolisoni oli enemmän ja enemmän lapsen kanssa, alkoi lapsi kuin vahingossa kutsua häntä isiksi. Minusta se oli vain positiivista. Niihin aikoihin keskustelimme paljon siitä että xxx on sinun oikea isäsi, mutta saat pitää isäpuoltasikin ihan oikeana isänä. Lapsi ymmärsi hyvin asian ja koska siitä on hyvin avoimesti puhuttu, siinä ei ole mitään epäselvää.

Tänä päivänä 8-vuotias lapseni kutsuu avopuolisoani isiksi ja biol.isää nimellä. Tapaa harvoin biol.isäänsä. Nykyään myös puhutaan meidän lapsesta, ei eritellä kuka on kenenkin oikea isä. Kovin moni ei edes tiedä ettei avokkini ole biol.isä lapselleni. En edes osaa ajatella avokkiani muuta kuin isänä lapselleni ja näin on ollut jo vuosia.

Mutta asioista kannattaa jatkossa, vuosien varrella puhua tiiviisti ja tehdä todella lapselle selväksi että kuka on kuka oikeasti. Meillä jossain vaiheessa lapsi on näyttänyt mieltään niin että sanookin suutuksissaan avokilleni, ettet ole oikea isäni jne. Mutta siitä ei kannata pahastua, ne asiat vaan on niin että häneen on helppo purkaa tai syyttää jostain.

Lisään että me myös puhuttiin ensin lapsen biol.isän kanssa tästä - että mitä mieltä on kun lapsi sanoo minun puolisoani isäksi. Hän oli ihan mielissään, koska ei todella ole ollut isänä koskaan, vain olemassa.

Jos ap lapsesi biol.isä todella haluaa olla isänä, niin kehoittaisin keskustelemaan asiasta hänen kanssaan, että mitähän mieltä on. Se voi jo ratkaista asiassa paljon..

Lasten bioisän kanssa ei valitettavasti keskustella,mutta hänen mieliiteensä on meille tullut selväksi,minulla ei olisi kuulema edes oikeutta tuoda mitään miestä lasteni elämään.
Monipiippunen juttu.

Now Apple company company will likely be shifting the concentrate connected with it can be in-store instruction, they have offered for a long time, so as to simplify and provides more tricks and tips with the apple company ipad in addition to iphone, particularly considering that these are generally nearer to this equipment of the future. Yes workshops about movie modifying in addition to photography it's still presented. This big adjustments in the keep right now there may today be ipad income channels, or since Apple telephone calls these individuals, "smart signs" -You are able to tap into any key intended for assist, and also the photo of an offered salesman appears on the apple company ipad that has a promise that she / he is going to be correct above to help you. Apple mackintosh has additionally been recently gently testing "personal setup" pertaining to buyers in all of the their retailers. Buyers connected with Pears personal computers, this iphone 3gs, ipod touch, ipad or even Apple TV : might have the particular gross sales personnel add their particular e-mail controls, create an iTunes accounts as well as down load beloved software for him or her having very little hard work. Apple is usually tucking away an avid, notable location with each and every retailer for this service. michael zimmerman prentice capital According to the actual latest reports, the normal give back than it can be approximately 5. 2 percent inside May well, which usually is definitely the very best hedge account offering the best effectiveness in amount of approximately nine decades by means of bringing in more money and much better buyers throughout the world. Hedge deposit decreases your possibility issue and simultaneously provides you with greater return. According to the Eureka hedge fund catalog which will keep a record of more than 2 1, 000 cash climbed to be able to 9. only two % this coming year. That business documented some sort of benefit of 1. 5 million cash. http://www.youtube.com/watch?v=sjwb2q95D-g However, irrespective of staying cost-effective, these sec generally end in significant results.

Yhteistyössä