Kun lapsi ottaa päähän niin miksi sitä ei saa sanoa niin kuin just sillä hetkellä tuntuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venefica
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä voin sanoa että on päivät jolloin lapsi vituttaa, ärsyttää, inhottaa, tekis mieli lähteä kävelemään ja haukkua idiootiksi mutta ikinä ei ole mielessä edes käynyt että tekisi mieli lyödä kirveellä tai millään muullakaan. Vaikka se teistä niin tekopyhältä ja jeesustelulta tuntuu niin kyllä meitäkin on...

Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Ja kyllä mä olen sanonut lapselle että "nyt kuule alkaa pinnapalamaan ja etten jaksa enää yhtään ja kohta tulee tupenrapinat"Niin olen varmaan kanssa ihan hirvee äiti vaikka lapset sanovat melkein jokapäivä rakastavansa mua.

Toihan on ihan jees! Pitäähän lapsen kohdata myös ns. negatiivisia tunteita hallituissa rajoissa. Nehän on ihan pihalla sitte aikusina jos ovat eläneet liian pumpulissa. Ja pitäähän sitä lastakin opettaa käsittelemään kaikenlaisia tunteita.

Mä oon useesti ihmetelly tota samaa jos joku erehtyy sanomaan että lapsi/vauva ottaa päähän ja tekis mieli tehdä jotain, niin johan siinä on jeesustelija kööri paikalla kauhistelemassa että "voi kauheeta, kyllä sun lapset pitäs huostaan ottaa ja sulle tehä vähintään pakko sterilisaatio ettet enempää lisäänny, sinä senkin PAHA äiti" :/

Kuitenkaan kukaan ei yksinkertaisesti voi aina vaan tykätä toisesta. Aivan väistämättä jokaiselle tulee joskus mieleen jotain paljon vähemmän positiivista ajateltavaa omista lapsistakin. Jos väittää, ettei koskaan ajattele mitään pahaa lapsestaan, niin sillon pitäs mennä kyllä tarkistuttamaan päänsä.
Enkä tarkota että jokaisen pitäs miettiä että tekis mieli heilauttaa laasta lekalla päähän tai vastaavaa. meillä kaikilla on erinlainen tapa purkaa ajatuksemme ja kun ne jää ajatus tasolle ei oo mitään hätää. Pakkohan ne pahatkin asiat on saada pois mielestä kummittelemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:
Alkuperäinen kirjoittaja äimä:
ja tuntuu pahalta lukea ilkeitä ajatuksia pienistä ihmisentaimista! älkää!

Millasia sun lapset mahtaa olla sitten aikuisena? Tai no, riippuu siitä mitä lässyllä tarkotit.

topakoita ja iloisia pikkuisia ovat. kilttejä niin ettei ole tullut mieleenkään ajatella heistä ilkeästi. meillä on kivaa kotona. onko siinä jotain ihmeellistä?

Johtuukohan monet rikokset siitä, että ihmiset ei oo päässy purkaan vihaansa? Noh ehkä se menee vähän ohi aiheesta ja pitäs saada taas jotain mustaa valkosella ennen ku tollasta voi väittää. Ajatuksen virtaa vain...

Alkuperäinen kirjoittaja tiia-liina:
Johtuukohan monet rikokset siitä, että ihmiset ei oo päässy purkaan vihaansa? Noh ehkä se menee vähän ohi aiheesta ja pitäs saada taas jotain mustaa valkosella ennen ku tollasta voi väittää. Ajatuksen virtaa vain...

Negatiiviset tunteet on kielletty, niitä tulee hävetä hiljaa itsekseen. Ja jos niitä ei pysty käsittelemään, ei pysty käsittelemään positiivisiakaan tunteita ja lopulta kaikki on yhtenä möykkynä sisimmässä.

Sinällään mä en epäilisi näiden yhtänäisyyttä. Sillä johonkinhan se on purettava jossain vaiheessa. Mikään pato ei kestä loputtomiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Kyllä minusta voi sanoa, kunhan lapsen nähden ja kuullen ei tuollaista puhu.
Minä olen ollut itse muutaman kerran tunkemassa lapsiani naapurin postiluukusta sisään. Varsinkin koliikkista esikoista.

:laugh: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja hymiötär:
edelleen.. miksi niitä tunteita ei voi purkaa paperille? ei netti suinkaan ole ainoa paikka purkaa pahaa oloa! ennen ei ollu edes tietokoneita..

Eihän se ole ekologista... Nippukaupalla paperia silppuriin tai takkaan heitettäväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mä voin sanoa että on päivät jolloin lapsi vituttaa, ärsyttää, inhottaa, tekis mieli lähteä kävelemään ja haukkua idiootiksi mutta ikinä ei ole mielessä edes käynyt että tekisi mieli lyödä kirveellä tai millään muullakaan. Vaikka se teistä niin tekopyhältä ja jeesustelulta tuntuu niin kyllä meitäkin on...

Joo, ei munkaan oo koskaan tehnyt mieli TEHDÄ niitä asioita, mutta teki mieli vaan sanoa jotain oikein vittumaista kun vitutti. Teki mieli kiroilla vielä enemmänkin mutta säästin teitä pahimmalta.
Ääneen en sanonu mitään.. savu nousi korvista ja näppis oli kovassa käytössä. B)

Voi kielletyt vihantunteet purkautua myös esimerkiksi raivona itseä kohtaan. Ja hirveän yleistä on se hiljainen viha, jota padotaan, ja sitten jossain vaiheessa järjestelmällisesti suunnitellaan ja järjestetään uusi elämä, pakataan laukut ja lähdetään. Ihan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Silloin sanotaan, että rakkaus vaan loppui.

edelleen.. miksi niitä tunteita ei voi purkaa paperille? ei netti suinkaan ole ainoa paikka purkaa pahaa oloa! ennen ei ollu edes tietokoneita..

Ei nyt sattunu tulemaan mieleen ku ei ollu paperia ja kynää näköpiirissä, mutta tää kone oli auki.

Kyllä saa olla pahoja ajatuksia, mutta kun itsellä ei ikinä oo noin pahoja ollut, niin ei pysty ymmärtää. Varmasti riippuu ihan perusluonteesta, mutta itse oon onnellinen ettei mulla oo tuollasia ajatuksia. Vaikka joillain tuo on normaalia niin on myös ihmisiä joille se ei oo normaalia. Ei siis tarvi väittää jeesustelijaksi. En itsekään olisi sossua hälyttämässä, mutta siis tosiaan, onneksi meillä ei oo tuollasta.

ja se mitä itse olen käyttänyt on koneen kirjoitusohjelma.. helppo purkaa tunteitaan ja helppo poistaa jos siltä tuntuu!

moni täällä kun voi oikeasti soittaa hätäkeskukseen kun lukee tollasia tekstejä..

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Eihän se ole ekologista... Nippukaupalla paperia silppuriin tai takkaan heitettäväksi.

Ja toiseks, itse olen tapaus joka haluaa jutella siitä tunteesta ja ehkä lopulta nauraa koko mielentilalle. Se helpottaa. Sen tunteen haluaa tuoda julki ja siitä ehkä haluaa puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Ja toiseks, itse olen tapaus joka haluaa jutella siitä tunteesta ja ehkä lopulta nauraa koko mielentilalle. Se helpottaa. Sen tunteen haluaa tuoda julki ja siitä ehkä haluaa puhua.

Tossa on itua, että voi olla tarve jakaa se tunne jonkun kanssa ja sitten lopulta vaikkapa tosiaan naurahtaa koko jutulle...kun kertoo toiselle voi kuulla/lukea oman asiansa uudelta kantilta.

toivon että mietitte tarkkaan mitä todella ajattelette lapsistanne. he eivät tällä palstalla voi nyt puolustautua. tänään on lasten oikeuksien päivä.

Siinähän se tulikin: mitä todella ajattelette lapsistanne...

Vaikka toisinaan tekisi mieli sulloa muksu lattiantilkkeeksi, todella rakastan lastani, enkä todella häntä käytä tilkkeenä.

toivon että mietitte tarkkaan mitä todella ajattelette lapsistanne. he eivät tällä palstalla voi nyt puolustautua. tänään on lasten oikeuksien päivä.

Mä ainakin rakastan mun lapsia ylikaiken, vaikka välillä raivo ja viha kiehuu pinnan alla. Ja uskon, että niin tässä ketjussa kaikki muutkin.
Mun lapsien oikeus on se että äiti koittaa purkaa kiukkunsa jonnekkin muualle kuin heihin, kun heillä on huono päivä ja he purkaa sen tunteen äitiin. :heart:

Ja toisten mielipiteitten ja toimintatapojen lukeminen ja ajatteleminen saattaa avata uusia kanavia tuoda omia tunteitaan ilmi sellaisilla tavoilla, joihin muut voi helpommin samaistua. Tai oppia käsittelemään tunteitaan taas uudella tavalla. Vaikka tuskin kiroaminen kokonaan pois jää muutaman keskusteluketjun johdosta, niin voi huomata itsestään, että esimerkiksi ilmaisee positiiviset tunteet myös hyvin voimakkaasti ja saa siitä vahvistusta itsetunnolle, joka auttaa sitten sellaisissa tilanteissa ylittämään sisäisen kaaoksen, joissa kokee hetkellistä neuvottomuutta. Tuli vaan mieleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rahina:
Ja toisten mielipiteitten ja toimintatapojen lukeminen ja ajatteleminen saattaa avata uusia kanavia tuoda omia tunteitaan ilmi sellaisilla tavoilla, joihin muut voi helpommin samaistua. Tai oppia käsittelemään tunteitaan taas uudella tavalla. Vaikka tuskin kiroaminen kokonaan pois jää muutaman keskusteluketjun johdosta, niin voi huomata itsestään, että esimerkiksi ilmaisee positiiviset tunteet myös hyvin voimakkaasti ja saa siitä vahvistusta itsetunnolle, joka auttaa sitten sellaisissa tilanteissa ylittämään sisäisen kaaoksen, joissa kokee hetkellistä neuvottomuutta. Tuli vaan mieleen.

Tässä on asiaa. :flower:

Niin, ja se vanha ihmissuhdeneuvojien oppi kannattaa muistaa, että pidättäytyisi minä-alkuisissa lausahduksissa silloin kun joltakin tuntuu. Moni "jeesustelija" ei varmaan puuttunut siihen tunteeseen (väsyminen, turhautuminen, kiukku) vaan siihen, miten asia oli esitetty (= lapseni on p**pää).

Yhteistyössä