Kun lapsi ei OIKEASTI syö mitään???!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ei syö kotona eikä hoidossa. Vain leipää ja maitoa söisi. Ruokaa ei monesti suostu maista-
maankaan. Toki herkkuja söisi. Ärsyttää, kun hoidossakin aina ihmetellään ja käsketään
panostamaan siihen, että lasta kannustetaan syömään, mutta kun ei kelpaa niín ei.
Ja tämä lapsi voi olla syömättä kevyesti hoitopäivän ajan. Minä en voi asialle tehdä
enempää. Muut perheen lapset syövät normaalisti. Ikää tällä nirsoilijalla on kohta 3,5v.
Onko oikeasti mitään apua miten lapsen saisi syömään normi perusruokaa?

että syö kyllä esim. makaronia mielellään, mutta lihaa ei tunnu sietävän missän muodossa. hedelmistä menee banaani ja omena ja vihanneksista kurkku. Voi kääk, mulla menee kohta hermot jo tämän syömättömyyden kanssa. Ja tyttö ollut aina nirso.

Soita vaikka neuvolaan ja pyydä apua asian suhteen. Jollain tavalla ruokavaliota pitäisi monipuolistaa, ettei mennä siihen, että sairaalassa mennään letkulla syöttämään.

ollaan siis jätetty välipalat pois. ei leipää aterioilla, jollei edes maista jne. Ei apua. Käytiin ravitsemusterapeutillakin, mutta ei siitä apua ollut, sillä eihän lapsi silti syö. Hienoja ideoita tuntui olevan, mutta ei se käytännössä toteudu.

Kuin mun poikani. Aloitti kaikkiruokaisena, ei allergioita. Refluksia ilmeisesti oli, mutta siihen ei kukaan puuttunut huolimatta siitä että olin asiasta huolissani ja myös terkkarit näkivät tilanteen- poika suoranaisesti oksensi, ei pulautellut.

1,5 vuotiaana alkoi jättää yksittäin ruokia pois, koskaan eivät tulleet takaisin.
Ikää on nyt 5 vuotta.

Syö:
Makaronia (pelkästään, voita voi laittaa kastikkeeksi)
jogurtteja
riisifruttia
banaania
omenaa
porkkanaa (enää vain raakana, ei enää keitettynä)
kurkkua
omena-kaurapaistosta
leipää
maitoa
itse paistettuja vohveleita (joihin pystyn 'piilottamaan' porkkanaa, kesäkurpitsaa, perunaa tms)
mannapuuroa
pirtelöitä (maustamaton jog, maito ja marjat, hedelmät tms)

joskus harvoin :
Munakokkelia
keitetyn kananmunan valkuaista
salaatteja (yksittäin, ei sekoitettuja, ei kastikkeita)

Viljat pääosin täysjyvää, myös mannapuurossa, makaronit yms. Vohveleissa käytän osaksi vehnäjauhoja, osaksi kaurahiutaleita, en sokeria.

Hoidossa on eväissä- leipää, kurkkua tms. Koska ei syö. Alkuun ei syönyt eväitäänkään.

On saanut mm henkilökohtaisen avustajan psykologin ja psykiatrin suosittelemana, koska fyysistä vikaa tai vaivaa ei ole löytynyt (asioihin olisi pitänyt puuttua silloin kun huoleni alkoi, nyt ei välttämättä mikään närästysoire enää näy kun ruokavalio on näin rajoittunut- lapsi on siis korjannut asian mitä todennäköisemmin itse, lääkäreitten mukaan) niin tottahan lapsi siirrettiin psykologisiin tutkimuksiin. On käyty ravitsemusterapiat ja toimintaterapiat. Ei mainittavaa tulsota tai ratkaisua.

Lapsi kasvaa koko ajan, on hento mutta ei alipainoinen. Luonteeltaan ujo ja ehdoton. Vaatii aikaa sopeutuakseen. Kehitys muuten normaalia, sanasto ja motoriset taidot jopa ikäistään ylemmällä tasolla, on näppärä käsistään, sanavarasto ja kerronta on laajaa yms.

Veriarvot ovat erittäin hyvät, jopa D vitamiinitasot on tarkistettu.

Lapsi ei vain syö. Ja mä huudan ääneen, jos joku vielä uskaltaa tulla syyttelemään mua asiasta, että olen lepsu ja annan periksi.
Mä pidin tuota tenavaa liki viikon nälässä ja ajattelin että murran ja taivutan tahtooni, jätkähän syö! Ei syö.

Olen kaikkeni tehnyt, lastenlääkäri sanoi. Anna olla, lapsi on hyvinvoivan näköinen, taidoiltaan aikataulussa, kaikki näyttää hyvältä.
Suun motoriikkakin on tarkistettu (ja sekin olisi pitänyt tarkistaa jo vuosia sitten, ei enää näin isolta lapselta, mutta kun mua ei taaskaan kuunneltu, sanottiin vain aina että kyllä se siitä ohi menee.....)

Lapsen suutuntuma ja makuaisti ovat näiten vuosien aikana ehtineet tottua näihin mietoihin makuihin, jolloin kaikki uusi kestää vielä kauemman totutella kuin pikkulapsella, joka totuttelee kiinteisiin ruokiin ja uusiin makuihin.

Kuka muutenkaan kykenee määrittelemään normaalin? Miksi kaikkien pitäisikään käyttäytyä samalla tavalla? Siksikö, että suurin osa syö pottumuusia ja lihapullia?

Viimeksi muokattu:
Aamuäree, ihan syyttelemättä kysyn, että onko lääkärit tai muut olleet huolissaan proteiinin puutteesta, jos poika ei syö lihaa, kalaa, papuja ja vain harvoin kananmuniakaan? Riittääkö maidosta ja jogurteista saatu protsku?

[QUOTE="vieras";26099372]Ei syö kotona eikä hoidossa. Vain leipää ja maitoa söisi. Ruokaa ei monesti suostu maista-
maankaan. Toki herkkuja söisi. Ärsyttää, kun hoidossakin aina ihmetellään ja käsketään
panostamaan siihen, että lasta kannustetaan syömään, mutta kun ei kelpaa niín ei.
Ja tämä lapsi voi olla syömättä kevyesti hoitopäivän ajan. Minä en voi asialle tehdä
enempää. Muut perheen lapset syövät normaalisti. Ikää tällä nirsoilijalla on kohta 3,5v.
Onko oikeasti mitään apua miten lapsen saisi syömään normi perusruokaa?[/QUOTE]

Makaroonia ja lihaa+ kasvikset. Vähitellen vähennät makaroonin määrää lautaselta ja jätät vain kasvikset ja lihan. Tää on koirien omistajien vinkki miten saat koiran syömään muutakin. Ehkä auttaa myös lapsiin. Tiedän koiria jotka opetettu syömään vain valmis ruokia ja kun kotiruokaa tuputat ovat ennemmin syömättä. Se tehdään vaivihkaa se ruuan vaihto. Kuullostaa ehkä tyhmältä mutta kaikkea voi kokeilla.

[QUOTE="vieras";26099507]Aamuäree, ihan syyttelemättä kysyn, että onko lääkärit tai muut olleet huolissaan proteiinin puutteesta, jos poika ei syö lihaa, kalaa, papuja ja vain harvoin kananmuniakaan? Riittääkö maidosta ja jogurteista saatu protsku?[/QUOTE]

On tutkittu verikokein, riittää.

Viljassakin on proteiinia, ja tietty maitotuotteet ja kananmunat joita siis menee noissa vohveleissa vähän ekstranakin.

Mikään ei oikeasti ole tulosta tuonut. Aina on tarjolla sitä mitä muillekin, maistatetaan, pakotetaan, ei pakoteta, houkutellaan, laitetaan lautaselle, saa ottaa itse - name it, mä olen kokeillut kaiken.

En koe että meillä syödään huonosti tai toisaalta superekstraterveellsiesti, vaan sillä tavalla tavallisesti. Itse tehtyä ruokaa, ihan perus-simppeliä kotiruokaa, joskus jotain ekstraa.

Kiisseliä suostui nyt kokeilemaan ja se on hyvä. Niin ja marjojakin syö.

Oli aika jolloin meni vain leipää- joten aika paljon on eteenpäin tultu. Mutta voi miten koville se on ottanut!

Voi kurja :/ En alkaisi kiristämään ruualla mitenkään, just tekisin sitten vohveleista/letuista/sämpylöistä sellaisia piiloja. juurinkin niihin saisi ujutettua ihan vähän muutakin mukaan, ettei olisi vaan leipää. juustoa, raastettuna porkkanaa, kesäkurpitsaa (mieto)

Ekaksi lekurin tutkimuksiin ettei oo mitään henkistä eikä fyysistä sairautta ja sitten annat sille lapselle sitä ruokaa mitä se suostuu syömään ja vaikka ravintolisiä lisäksi,tuolla "et saa leipää jos et syö pottua" hommalla saa vaan syömishäiriöitä pahenemaan.Laita kuitenkin tarjolle muitakin ruokia niin joku kaunis päivä se lusikka menee sinne suuhun kun ei asiaan kukaan kiinnitä huomiota =)

Eräässä koulutuksessa kerrottiin semmosesta ruokailuun ohjaamisesta,että lapset saisi maistella kaikkia ruokia käsin (siis joo,ei vastaa siisteyskasvatuksen ohjeita) mutta perusteluna oli tyyliin,että jos opettelee vaikka ensin syömään sormin,niin oppii niihin uusíin makuihin sillä tavalla.
Ja samoin korostettiin sitä,että lapsi olisi alusta asti mukana ruuan tekemisessä.Eli näkee itse,mistä se ruoka oikeasti tehdään ja voi jopa maistella halutessaan eri aineksia ruuan tekemisen yhteydessä.

Eräs omakohtainen kokemus on antaa sitä ketsuppia vaikka sitten joka ruokaan,jos se silleen maistuu paremmalle :) en tiedä onko ap:n lapsen kohdalla sellaista mieltymystä,mutta aika useat lapset vaan tykkää ruuasta kuin ruuasta ketsupilla höystettynä.

Meillä poika nyt 4v, lopetti syömisen siinä 1,5v iässä.

poika syö:

-Kaupan lihapullia
-pinaattilettuja ja porkkanalettuja
-ruisleipää ilman mitään päällisiä
-kalapuikkoja
-perunaa joskus
-omenaa ja banaania
-kalapullia

Ja siis ei OIKEASTI syö mitään muuta, ei syönyt hoidossakaan,
2 vuoden vonkumisen jälkeen saatiin lähete ravintoterapeutille ---> täysin turhaa, ei sieltä apua saa, lähinnä muistuttaa jotain terapeuttista istuntoa missä käydään läpi erillaisia keinoja saada lapsi maistamaan, mutta kun mikään näistä keinoista ei toimi.

Poika laihtuu ja silmänaluset on ihan tummat, lisävitamiinia saatiin mutta olisin toivonut ihan konkreettista apua ja esim. vaikka jotain nutridrink tms. lisäravintoa kun saattaa koko päivänä syödä 1 leivän, maitoa ja 5 pinaattilettua eikä suostu muuta syömään, joskus on koko päivän syömättä kun ei vaan syö.

Ja siis mitään muuta kun noita yllämainittuja lapsi ei suostu edes maistamaan vaikka kiristäisi, lahjoisi tai uhkailisi.
Ravintoterapeutti vaan totesi että eiköhän se sitten kakskymppisenä jo syö ihan normaalisti, tosi lohduttavaa joo...

On kokeiltu sormiruokailua, sitä että poika on mukana tekemässä ruokaa, ja aina tarjotaan samaa ruokaa kuin muillekkin ruoka-aikaan mutta lopputulos on se että poika istuu pöydässä koskematta ruokaan saman ajan kun muut syö.
Pakko se on varmaan sitten vaan uskoa että kyllä se sitten joskus syö, ehkä 10 vuoden päästä..

Meillä on moniallerginen lapsi, jolla on aika suppea ruokavalio tällä hetkellä. Sairaalan allergiapolilla käymme säännöllisessä hoidossa.

Yliopistollisen sairaalan allergialääkäri totesi meille, että loppujen lopuksi hyvin kapeallakin ruokavaliolla, saadaan kyllä kaikki lapsen tarvitsemat proteiinit ja muut välttämättömät ravintoaineet kasaan. Toki ravintoterapeutti auttaa sopivan kokonaisuuden löytämisessä.

Mutta, jos tutkimusten mukaan lapsi kasvaa normaalisti, eikä puutetiloja ole, en olisi aloittajana huolissani tilanteesta. Todennäköisesti lapsi jossain vaiheessa alkaa itse syömään paremmin.

No lapsi syö sen minkä syö. Jos kasvaa ja kehittyy normaalisti niin eipä kai syytä huoleen ole. Tarjolle vaan monipuolista ruokaa josta lapsi voi sitten itse valita sen minkä syö. Välillä toki niitä lapsen lempiruokia (tai siis ruokia jotka maistuvat paremmin) mutta sille linjalle en lähtisi että koko ajan tarjotaan vaan niitä ruokia mitkä ainoastaan maistuvat. Ja ei varmaan kannata tehdä siitä syömisestä yhtään numeroa ts. siihen syömiseen ei kiinnitetä mitään huomiota. Lapsi saa syödä sen minkä syö ja jos ei maistu niin sitten ei maistu.

Meilläkin entinen kaikelle allerginen. Allergiat loppui 2vuotiaana kuin seinään maitoa lukuunottamatta ja alkuun ruoka maistuikin. Vissiin uutuuden viehätys kun sai syödä samaa kuin muut mutta nyt ei sitten mikään menekään. Leivällä ja makaronilla eläis. ja kurkulla. Suurimpaa osaa ei suostu edes maistamaan ja jos maistaa niin sylkee ruuan takaisin kippoon. Tarhassa syö sentään jotain nirppoen myöskin. Meillä ollaan kans jo ihan hulluja tän ruoka-asian suhteen :/ tekis mieli olla tarjoomatta kun aina menee lautasellinen ruokaa roskiin.

Mä niiiiin toivon että tämä on vain ikään johtuvaa nirsoilua (3,5v likka)

On hoidossa ollut useampiakin juuri tuollaisia. En tiedä mitä kotona syövät, kun silti näyttävät ihan sopusuhtaisilta, vaikka hoidossa saattavat syödä tosiaan vain sen leivän ja makaronit.

[QUOTE="Hoitaja";26100937]On hoidossa ollut useampiakin juuri tuollaisia. En tiedä mitä kotona syövät, kun silti näyttävät ihan sopusuhtaisilta, vaikka hoidossa saattavat syödä tosiaan vain sen leivän ja makaronit.[/QUOTE]

miks lapset tykkää makaroonista? Oma kanssa. Kysyin mitä haluat syödä?: makista? joo no jos nyt syödään muutakin kun makista?

Aamuäree - kuulostaa ihan mun lapselta, nyt on ikää 9v ja ruokavalioon on tullut broileri (sekin vain fileenä ja kevyesti itse maustettuna + lohi)
Lautasella pitää olla ruuat niin etteivät koske toisiaan :) sit suostuu maistamaan uusiakin kuhan maut eivät sekotu. Pikkuhiljaa ja ilman mitään painostusta ollaan tohon päästy. Koulussa syö esim keittetyjä perunoita ilman kastiketta, salaattia jos sitä ei ole liikaa sekoitettu, kastikkeet ei uppoa missään muodossa kun ne sotkee lautasen.
Meillä oltiin kanssa parhaimmilaan syömättä 4-5 päivää mutta sitten lopetti myös juomisen joten mä annoin periksi = huono äiti
Paino menee alarajoilla mutta kasvaa kuitenkin (142cm / 25 kg)

Ravintoterapeutti oli sitä mieltä että antaa "valita" syömisensä ja rohkaisee maistamaan vaikka riisinkokoisen palan jotain uutta, kyllä se siitä ja sillä mennään

Kyllä se syö kun on nälkä. Ja KAIKKI herkut jää kaappiin. Tarjoat ruuan säännöllisesti ja lapsi syö minkä syö.
Tiedän tälläisen lapsen ja hän on aivan sairaalloisen laiha.
Kannatttaisi saada ruoka-asiat kuntoon nyt ennen kuin siitä syntyy myöhemmässä elämässä oikea syömishäiriö :(

Yhteistyössä