Kun lapset on vlopun mummolassa ''hoidossa'' tai ''lomalla''

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MinttuÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MinttuÄiti

Vieras
Niin miten korvaatte isovanhemmille?
Tarkoitan lähinnä miten muistatte mummoa ja pappaa kun ovat olleet lasten kans sen ajan ku itse olette olleet jossain vaikka kylpylässä? Annatteko ruokarahaa? Retkirahaa? yms.

Meillä vanhempani eivät huoli edes ruokarahaa. Eikä mitään korvausta. Mut olemme jotain pientä tuliaista tuoneen. Jotain sötävää paikalliseslta yrittäjältä misä ollaan oltu tai jotain tarpeellista mitä tiedän heidän tarvitsevan.

Veikkaanpa, etteivät ruokarahaa huolisi mutta todennäköisesti veisin sinne jotain ruokaa kuitenkin, etenkin kun on vähän erityisruokavalion tynkää (esim. juomana ei lehmänmaitoa, vaan kaurajuomaa)

Meillä ei lapset ikinä ole hoidossa koko viikonloppua eli vain yhden yön jos ovat olleet niin viedään ruuat mukanamme. Vaikka olisivat mummulassa kaksi tuntia niin välipala/ruoka viedään mennessämme. Eli eipä sitten ole tullut mieleen enää ruokarahaa antaa. KYlpylään/retkelle on aivan turha kuvitella että nämä lähi-isovanhemmta lapsiamme veisivät ja jos sellainen ihme tapahtuisi niin sen kyllä maksaisimme ja tod.näk. maksaisimme myös isovanhemmat sinne. Kyse nyt siis miehen vanhemmista.

Mun vanhemmat asuvat 150km:n päässä ja ovat itse pyytäneet esikoistamme lomamatkoilleen mukaan, käyneet kylpylässä yms. Ja silloin emme ole antaneet rahaa tai korvanneet mitenkään kun he siis itse ovat pyytäneet lasta mukaan. Tosin olemme sitten kuskanneet kyllä tuon matkan ja hakeneet lapsen myös takaisin eli ajettu yht. 2 krt 300km.

Minä olen joskus vieny ruokaa mennessä,mut olen saanu tuoda sen takaisinki.... Miehen äiti loukkaantuu verisesti jos sinne vie ruokaa. Korkeinaan vauvalle olen saanu omat eväät ottaa.
Mutta minun kotiin vien monesti ruokakassin ku siellä muutenki paljon enempi syöjiä. Ja monesti laitanki sen ruuan siellä.

Mä vien aina ruokakassin lasten mukana. Eivät olisi sitä vailla, mutten ilmankaan ilkiä viedä. Ja tietty jos me itse lähdetään johonkin matkalle, tuomme sieltä tuliaisia hoitajille. Omaa rahaa annan aina lapsille (jo kouluikäisiä) mukaan ja painotan sitä, että omalla rahalla ostetaan sitten karkit, jätskit yms. Tämä pitää jotenkuten, kun mummi kuulema välttämättä tahtoo ostaa itse..

Mun mielestä isovanhemmilla on oikeus olla lasten kanssa ja koska se on heille oikeus, ei mikään velvollisuus, ei siitä tarvitse myöskään saada palkkaa.
Lapset matkusteleekin isovanhempien kanssa, niin pitäiskö se lapsen matka sitten maksaa, vaikka isovanhemmat itse pyytää mukaan :o ?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä isovanhemmilla on oikeus olla lasten kanssa ja koska se on heille oikeus, ei mikään velvollisuus, ei siitä tarvitse myöskään saada palkkaa.
Lapset matkusteleekin isovanhempien kanssa, niin pitäiskö se lapsen matka sitten maksaa, vaikka isovanhemmat itse pyytää mukaan :o ?

Jep mut on monenlaisia isovanhempia ja monentuloisia? Joillekkin se on ihan rahallisesti suuri satsaus jos monta lasta on käymässä.
Mutta toisilla taas ei tunnu missään. :)
Ja nuista matkojen maksamisista kannattaa sopia keskenään. Ja sekin riippuu aivan matkan hinnasta.

Meidän lapset hyvä että kerran vuodessa käyvät.
Eli ei tulisi mieleenkään että pitäisi jotenkin korvata jos isovanhemmat kerran vuodessa viettävät pari päivää lasten kanssa.
Meille tulee lisäksi valtavat kulut tuosta päivästä tai kahdesta, koska matka on pitkä ja hakeminen ja vieminen maksaa maltaita.
Isovanhemmat monta kertaa varakkaampia kuin me. (monta velatonta kiinteistöä ym. omaisuutta)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö se ole jo lahja että saa viettää laatu aikaa oman lapsenlapsen kanssa?

ON.
Mutta mä lähinnä tarkoitin että niinku meidän tapauksessa neljä lasta on mummolassa hoidossa sen aikaa et me miehen kans ollaan lomalla. Niin et kiitättekö te jotenki mummoja siittä? :)
Et muistatteko te jotenki? Esim vaikka jollain poronlihaköntillä jos olette pohjosessa olleet? :o

Alkuperäinen kirjoittaja 7x äiti:
voi kun olis mummot ja papat jotka ottaisivat nuo hoitoo. mieheni vanhemmat ova jo niin vanhoja. ja mun vanhemmat eivät "tunnusta lastenlapsiaan".

:o
Miksi ei tunnusta?!
Haleja teille. Onko teillä mitään paikkaa minne voitte viedä edes joskus lapsia hoitoon?

Eivät todellakaan ottaisi mitään korvausta. Mun äiti ainakin kuolisi nauruun, jos yrittäisin viedä omat ruuat mukana tai muulla tavalla korvata. Minusta on itsestään selvää, että vieraille/tutuille tarjotaan ruoka, jos ovat ruoka-aikaan kylässä/hoidossa. Sama koskee lapsenlapsia. Jos mun äidiltä kysyttäis, niin hän olisi varmasti valmis vaikka elättämään meidän lapset. Mutta siis äitini käy meillä vastavuoroisesti 1-2 kertaa viikossa syömässä. Ei tosin sen takia, että jotain pitäisi hyvittää, mutta yleensä sattuu ruoka-aikaan olemaan kylässä, niin toki hänkin sitten syö.

Ei ole tullut edes mieleen korvata... Juuri äsken vaari taas soitti ja tiedusteli, että koska poika taas voisi tulla hoitoon :) Mikäli heistä olisi kiinni, haluaisivat hänet vaikka joka viikonloppu heille... Eli "korvaaminen" tuntuisi hieman hassulta meidän tapauksessa.

Toisille on, toisille ei. Ihmiset on erilaisia ja ajattelevat asioista monin tavoin. Ja lastenlasten kanssa laatuajan viettäminen on paitsi mukavaa, myös kuluttavaa puuhaa ja aina jonkinlainen taloudellinen satsauskin. Voisin kuvitella, että löytyy isovanhempia, jotka oikeasti ilahtuvat lastenlasten lisäksi myös siitä ruokapussista.

Meiän penskat ei oo koskaan koko v.loppua hoidossa. Muutaman tunnin sillon tällön ja vastapalveluksena minun pikkusisko on sitten meillä hoidossa. Viimeks esikko oli yötä isovanhemmilla kun olin synnyttämässä elokuussa ja nyt menee uutenavuotena, ja luultavasti vauvakin. Teen kyllä porukoille hoitoja välillä, jalkahoitoja, kasvohoitoja, hierontoja, vyöhykkeitä jne..

Alkuperäinen kirjoittaja MinttuÄiti:

ON.
Mutta mä lähinnä tarkoitin että niinku meidän tapauksessa neljä lasta on mummolassa hoidossa sen aikaa et me miehen kans ollaan lomalla. Niin et kiitättekö te jotenki mummoja siittä? :)
Et muistatteko te jotenki? Esim vaikka jollain poronlihaköntillä jos olette pohjosessa olleet? :o

Me tuodaan tuliaisia vaikka lapset eivät olisi olleet hoidossakaan.