Kun kunta säästää, mutta onko tämä oikea kohde? (lapsiperheet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25304265]Onhan se tietysti huono asia, että tuollainen apu ei ole enää saatavilla, mutta ei kunnan velvollisuus kuitenkaan ole järjestää perheille tuollaista erikoishoitoa. Päivähoito on Suomessa aivan mahtava systeemi, kun kaikki lapset siihen ovat oikeutettuja ja rahasta ei ole päiväkotipaikka kiinni. Miksi tehdä lapsia, jos sitten pitää saada kotiin hoitaja. Jokainen perhe voi sitä apua rahalla itse hankkia.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Ei tulisi mieleenkään että joku tulisi meille 3 pvä viikossa hoitamaan muksuja ilmaiseksi, ellei meillä sitten olisi tosi pahoja ongelmia. Jos kokee olonsa liian uupuneeksi niin kannattaa lopettaa se lastenteko. Ja aina voi laittaa lapset miltei ilmaiseen päiväkotiin ja mennä töihin, jos ei kestä kotiäitinä.

mut sit taas pidemäksi ajaksi en tai esim. siten et joku tulis tänne ois vain lasten kans ja mä saisin esim rauhassa siivota, käydä kaupassa tai mennä yksin lenkille

No tuota, siivous ja kaupassakäynti onnistuu lastenkin kanssa ja lenkille voi ottaa lapset vaunuissa mukaan.

Joskus mietin, miten niin monet tuntuvat hankkivan lapsia enemmän kuin mitä jaksavat huolehtia.

[QUOTE="vieras";25306024]Samaa mieltä. Ei tulisi mieleenkään että joku tulisi meille 3 pvä viikossa hoitamaan muksuja ilmaiseksi, ellei meillä sitten olisi tosi pahoja ongelmia. Jos kokee olonsa liian uupuneeksi niin kannattaa lopettaa se lastenteko. Ja aina voi laittaa lapset miltei ilmaiseen päiväkotiin ja mennä töihin, jos ei kestä kotiäitinä.[/QUOTE]

selitin jo aikaisemmin ettei ole ilmaisesta hoidosta kyse!!!!!!

[QUOTE="ansku";25306043]selitin jo aikaisemmin ettei ole ilmaisesta hoidosta kyse!!!!!![/QUOTE]

No mikä sitten on ongelma? palkkaatte samalla rahalla hoitajan.

Mut ainiin, kun se kunnan hoitaja on teille LÄHES ILMAINEN.

[QUOTE="vieras";25306062]No mikä sitten on ongelma? palkkaatte samalla rahalla hoitajan.

Mut ainiin, kun se kunnan hoitaja on teille LÄHES ILMAINEN.[/QUOTE]

mistä ku täällä ei toimi mll.. sukulainen käy meillä hoitamassa ajottain ja maksamme hälle 30€/krt mut olen jo monesti sanonu että mä en puhu vain itsestäni!!!!

kunnan th tästä puhui, miten turhauttavaa hänestäkin tämä on ku oikeasti töissä näkee avun tarpeen mutta ku sitä ei edes sos puolelta saa jos ei ole jo VAKAVIA ongelmia.

Tuskin oikea paikka säästää - ei. Mun puolestani tuet voisi poistaa kaikiltaa kotona lorvioilta jotka syystä tai toisesta vaan ei viitsi töitä tehdä. Valitettavasti on äitejäkin jotka kuulluu "tähän" kastiin. Lapsia tehtaillaan kovalla tahdilla ettei tartte vaan mennä töihin. Toki lasten hoito on työtä sekin, en sitä sano. Mutta oletetaan että valtio maksaa siitä viulut. Sitten iskeekin uupumus kun huomataan ettei se lastenhoito tosiaankaan ollutkaan niin helppoa. sitten kupataan jo kahdesta suunnasta valtiota - toisaalta äitiyspäivärahoina ja toisaalta avusn kautta (kun tarvitaan se perhetyööntekijä jnejne).

Tuttava piirissä on näitä perheitä 4 joten ei voi kovin harvinaista olla. Lapsia tehdään että saadaan olla kotona - ettei vaan tartte töihin mennä.

On "järjellisiäkin" lapsiperheitä jotka apua tarvitsee. Vaikka lapsia ei olisi montaa voi äiti sairastua masennukseen synnytyksen jälkeen eikä se isä tosiaan aina voi töistä luistaa (laskut kun on maksettava kuukausittain). Apua olisi tarpeen - vaan kun toiset kuppaa kaikki rahat laiskuuttaan, ei rahaa riitä palveluihin niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Ja taustalla kun monasti ei ole mitään muuta kuin haluttomuus tehdä ansiotyötä joka ei ehkä ole maailman mielenkiintoisin.

[QUOTE="ansku";25306074]mistä ku täällä ei toimi mll.. sukulainen käy meillä hoitamassa ajottain ja maksamme hälle 30€/krt mut olen jo monesti sanonu että mä en puhu vain itsestäni!!!![/QUOTE]

Ja tässä on toinen juttu. Tarviiko muuttaa sinne susirajan taakse ja tehdä lapsia niin paljon ettei sitten niiden kanssa pärjää. Suomessa onnistuu. Mutta meeppä vähän etelämpää, jos sinne aavikolle haluat muuttaa niin se on oma VALINTA ja itse keksit sitten keinot mistä saat palvelut sinne. Kenenkään ei ole pakko muuttaa palvelujen ulottumattomiin.

Lapsiperheitä on joo hyvä tukea, mutta suuntaus on liikaa jo sitä että mitään ei tehdä itse eikä missään pärjätä itse, lapset pitäisi elättää, kasvattaa ja hoitaa kunnan varoilla, vaikka kyseessä ihan normaali perhe. Uuvutaan pienestäkin työstä ja hommasta.

No masentuneet ja sairaat ymmärrän, mutta en ihan sitä, että siivouksen, kaupassakäynnin tai lenkkeilyn ajaksi ihan terveelle ihmiselle.

Lapset on ihania ja ketään ei kielletä sellaisia hankkimasta, mutta ei voi tulla yllätyksenä kenellekään, että ne vaativat oman aikansa ja heidän ehdoillaan pitkälti mennään. Siksipä kannattaa miettiä, jaksaako vielä sen yhden lapsen lisää jos menee taas muutama vuosi, että pieni ei päästäkään äitiä lenkille yksin...

No tuota, siivous ja kaupassakäynti onnistuu lastenkin kanssa ja lenkille voi ottaa lapset vaunuissa mukaan.

Joskus mietin, miten niin monet tuntuvat hankkivan lapsia enemmän kuin mitä jaksavat huolehtia.

tuota ehkä siksi että kun tekee vaikka lähekkäin lapsia niin ei tajua/näe tulevaisuuteen että kuinka raskaalta se tuntuu vuosien päästä,vaikka just sillä hetkellä olis jaksanutkin hyvin .

Lisäksi vo ikäydä em. niin että tekee ekan lapsen ja sitten toisen siinä uskossa että esikoinenhan helpottuu sen 9kk aikana jo paljon kun ikää tulee lisää,mutta lopputuloshan voi olla se että se esikoinen ei helpotukkaan vaan tulee uhmaa yms mitä ei välttämättä tajunnut etukäteen,siinähän sit on eipä sitä 2lasta voi enään poiskaan taikoa. Sen lisäksi joku lapsista voikin paljastua jollain tavalla vammaiseksi tai neurologisenhäiriön omaavaksi persoonaksi tms. mikä voi johtaa siihen että elämä muotoutuu paljon rankemmaksi kuin mitä oli luullut.

en minäkään tajunnut kuinka hankalaa esim.kaupassa käynti lapsen kanssa voi olla ennenkuin koin sen. niinpä elämä tuo yllättäviä juttuja eteen.

[QUOTE="tiitu";25306094]Tuskin oikea paikka säästää - ei. Mun puolestani tuet voisi poistaa kaikiltaa kotona lorvioilta jotka syystä tai toisesta vaan ei viitsi töitä tehdä. Valitettavasti on äitejäkin jotka kuulluu "tähän" kastiin. Lapsia tehtaillaan kovalla tahdilla ettei tartte vaan mennä töihin. Toki lasten hoito on työtä sekin, en sitä sano. Mutta oletetaan että valtio maksaa siitä viulut. Sitten iskeekin uupumus kun huomataan ettei se lastenhoito tosiaankaan ollutkaan niin helppoa. sitten kupataan jo kahdesta suunnasta valtiota - toisaalta äitiyspäivärahoina ja toisaalta avusn kautta (kun tarvitaan se perhetyööntekijä jnejne).

Tuttava piirissä on näitä perheitä 4 joten ei voi kovin harvinaista olla. Lapsia tehdään että saadaan olla kotona - ettei vaan tartte töihin mennä.

On "järjellisiäkin" lapsiperheitä jotka apua tarvitsee. Vaikka lapsia ei olisi montaa voi äiti sairastua masennukseen synnytyksen jälkeen eikä se isä tosiaan aina voi töistä luistaa (laskut kun on maksettava kuukausittain). Apua olisi tarpeen - vaan kun toiset kuppaa kaikki rahat laiskuuttaan, ei rahaa riitä palveluihin niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Ja taustalla kun monasti ei ole mitään muuta kuin haluttomuus tehdä ansiotyötä joka ei ehkä ole maailman mielenkiintoisin.[/QUOTE]

totta.. mä oon ihan mielelläni kotona ja nyt ku vauva on 1v käyn töissä muutamia tuntejä viikossa se mukaan mitä mies voi olla lasten kanssa.. mut sillon ku tilanne oli tiukimillaan ni kyllä se äidin huono olo kohdistui miehen lisäksi lapsiin! Tunnetusti kuitenkin pikkulapsi aika on parisuhteen kannalta kriittistä aikaa ja ymmärrän nyt hyvin että miksi. se et meillä ois vaik pari kolme kertaa käyny joku ois tilanne ollu taatusti toinen! Tilanne laukesi ku lähdimme koko perheellä viikonlopuksi lomalle, pois kotoa ja aikaa vain lapsille ilman velvollisuuksia!

Tähän saakka esim neuvolassa ku on nähty että perhe tarvii tilapäistä apua on neuvolan kautta voitu sitä järjestää.

[QUOTE="vieras";25306136]Kyllä lisääntyminen pitäisi ulkoistaa ulkomaalaisille. Se olisi edullista ja loppuisi Suomi-mammojen iänikuinen vinkuna ja kitinä.[/QUOTE]

paitsi että ei nämä "mammat" varmaan koskaan lopeta vinkumista.

Meillä esmes on iäkkäät vanhemmat, joita olemme avustaneet ja hoitaneet omien pientemme lisäksi. Eikä mistään ole saatu apua. Yrittäjiä kumpikin.

Mun siskolla on neljä lasta, ja kun olivat pieniä, lasten isä teki paljon reissuhommia. Koskaan ei kuitenkaan saanut mitään lastenhoitajaa, ihan alussa, kun viimeiset lapset, kaksoset, sai muutamia tunteja apua, mutta ei myöhemmin.

[QUOTE="vieras";25306115]Ja tässä on toinen juttu. Tarviiko muuttaa sinne susirajan taakse ja tehdä lapsia niin paljon ettei sitten niiden kanssa pärjää. Suomessa onnistuu. Mutta meeppä vähän etelämpää, jos sinne aavikolle haluat muuttaa niin se on oma VALINTA ja itse keksit sitten keinot mistä saat palvelut sinne. Kenenkään ei ole pakko muuttaa palvelujen ulottumattomiin.

Lapsiperheitä on joo hyvä tukea, mutta suuntaus on liikaa jo sitä että mitään ei tehdä itse eikä missään pärjätä itse, lapset pitäisi elättää, kasvattaa ja hoitaa kunnan varoilla, vaikka kyseessä ihan normaali perhe. Uuvutaan pienestäkin työstä ja hommasta.[/QUOTE]

voi herranen aika mitä sonta!!!

[QUOTE="ansku";25306178]voi herranen aika mitä sonta!!![/QUOTE]

Varmasti sulle kun odotat siellä käsi ojossa että kaikki tuodaan kotiovelle. Yrittäisit nyt edes perustella, MIKSI ne ilmaiset palvelut pitäisi automaattisesti kuulua sinulle?

[QUOTE="ansku";25306192]sekä on uusavuttomuutta jos äiti sairastuu psyykkisesti tai jos voimavarat loppuu lasten sairastaessa?????????[/QUOTE]

No eikö silloin ole kyse ns. kriisiperheestä, jolle apua on totta kai tarjottava?

[QUOTE="ansku";25306192]sekä on uusavuttomuutta jos äiti sairastuu psyykkisesti tai jos voimavarat loppuu lasten sairastaessa?????????[/QUOTE]

Lue. Kukaan ei sanonut niin.

Mutta lasten kanssa välillä uupuminen on normaalia, ei psyykkinen sairaus. Lasten uhmaikä on normaalia, ei lasten sairastelua tai epänormaaliutta. Kyllä näitä asioita kannattaa vähän pohtia ennen kuin tekee 4 kakaraa.

[QUOTE="Niin";25306215]No eikö silloin ole kyse ns. kriisiperheestä, jolle apua on totta kai tarjottava?[/QUOTE]

ei ole!! kriisi perhe on täällä selainen jossa lapset on huostaan oton partaalla.. apu tulee silloin sos puolen kautta.. sisko pyysi sos puolelta apua ei olle tarpeeksi väsyny ni ei saanu

[QUOTE="vieras";25306219]Lue. Kukaan ei sanonut niin.

Mutta lasten kanssa välillä uupuminen on normaalia, ei psyykkinen sairaus. Lasten uhmaikä on normaalia, ei lasten sairastelua tai epänormaaliutta. Kyllä näitä asioita kannattaa vähän pohtia ennen kuin tekee 4 kakaraa.[/QUOTE]

niin jätän asti on riittä ny 4 lasta mut nyt kriteri on nostettu neljään.. mul on 3 lasta enkä ole apua hakemassa itselle!!

No kun musta tuntuu että sä itsekin puhuit ensin muistakin kuin vain sairaista!

Vielä kerran, vaikkapa miettimisen aiheeksi jollekin, joka suunnittelee perheen perustamista: kannattaa miettiä, millaiset tukiverkot on ympärillä saatavilla, jos tulee kriisitilanteita, tai ihan muutenkin. Jos sellaisia ei ole ollenkaan, niin suosittelen harkitsemaan tarkoin, jaksaako varmasti, joka tilanteessa, kovin monen pienen kanssa. Jos epäilyttää, niin ainakin lykkää sitä "laajennusta" vähän.

Perhe ei ole pikkujuttu. Sitä kannattaa pohtia tarkoin, siinä missä jo vähäpätöisempiäkin asioita.

Yhteistyössä