Kun kunta säästää, mutta onko tämä oikea kohde? (lapsiperheet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En nyt ymmarra mika tassa on ongelma, jos hankkii monta lasta, niin kai sitten olettaa niiden kanssa parjaavan? Ja jos ei, niin Suomessahan on paivahoito puoli-ilmaista, miksi hoitajan pitaisi tulla kotiin?

[QUOTE="ansku";25306464]kyllä.. jep voi mut tekee uurinpiirtein työtä 8kk hulluna ja sit on hiljaisempaa..[/QUOTE]

No hiljaisemman ajan saa vaimo latailla akkuja. Ja kiireisempänä vie hoitoon silloin tällöin.

Miksei?

[QUOTE="ansku";25306466]ei mutta paikkoja ei ole 3:lle.. ei edes ½vuoden odotuksella.[/QUOTE]

No mutta miksi ei silti hae?!! eihän se ole mikään syy, jos olisi hakenut heti kun 4 syntyi niin voisi olla jo paikat tai ainakin niiden saaminen olisi lähempänä, joka voisi auttaa jaksamaan loppuajan.

Selityksen makua.

[QUOTE="ansku";25306466]ei mutta paikkoja ei ole 3:lle.. ei edes ½vuoden odotuksella.[/QUOTE]

No jos edes kahdelle. Kai hän jonossa on edelleen? Eihän sitä tiedä vaikka kohta tärppääkin?

[QUOTE="ansku";25306471]siksi et päiväkodit on täynnä..[/QUOTE]

Siis oletteko hakenut paivakotipaikkoja? Meni nyt vahan ohi. Sitten ei auta kuin palkata hoitaja, nainhan se menee muuallakin kuin Suomessa.

[QUOTE="vieras";25306476]No mutta miksi ei silti hae?!! eihän se ole mikään syy, jos olisi hakenut heti kun 4 syntyi niin voisi olla jo paikat tai ainakin niiden saaminen olisi lähempänä, joka voisi auttaa jaksamaan loppuajan.

Selityksen makua.[/QUOTE]

ei tienny silloin kun neljäs syntyi että tilanne on tämä!! Ja joo on hakenu hoitopaikkaa mut sanottiin suoraan että ei tiedä saako ennen ens kesää..

Siis oletteko hakenut paivakotipaikkoja? Meni nyt vahan ohi. Sitten ei auta kuin palkata hoitaja, nainhan se menee muuallakin kuin Suomessa.

olen hakenu.. mut meni niin hankalaksi että päätin jäädä lasten kanssa kotiin.. ja teen satunaisesti töitä. Mut tosiaan mun itseni tilanne on nyt hyvä, tällä hetkellä. Ens kesäksi on ajateltu maksaa samalle sukulaiselle 30/pv satunaisesti suoraan käteen. Tääl ei saa kuntaliää ni ei ole vara palkata koko päiväistä hoitajaa.

[QUOTE="ansku";25306497]ei tienny silloin kun neljäs syntyi että tilanne on tämä!! Ja joo on hakenu hoitopaikkaa mut sanottiin suoraan että ei tiedä saako ennen ens kesää..[/QUOTE]

No mutta sitten ei auta kuin olla jonossa. Oikeasti, kyllä jokainen seisoo sen puol vuotta vaikka päällään, ellei sitten ole esim. mielenterveysongelmainen.

Ihan pakko kysyä, miksi sisaresi halusi suurperheen ja kuinka hän oli suunnitellut jaksavansa, jos mies ei ehdi juurikaan auttaa, turvaverkko on onneton ja asuinseutukin sellainen, ettei edes hoitopaikkoja ole?

[QUOTE="liinis";25304699]No minusta tuollainen normaaliperheinen paapominen sietääkin lopettaa eli on ihan oikea paikka säästää.
kannattaa miettiä pari kertaa montako lasta kykenee hoitamaan.[/QUOTE]

Kiitti v*tusti, siinä vaiheessa kun olin puolikuollut väsymyksestä esikoisen valvottua puoli vuotta putkeen, itkin väsymyksestä ja siitä kuinka p*skalta olo tuntui. Mut hei ei tuommoinen kermaperse p*ska voi sellaista ymmärtää.

Kiitti v*tusti, siinä vaiheessa kun olin puolikuollut väsymyksestä esikoisen valvottua puoli vuotta putkeen, itkin väsymyksestä ja siitä kuinka p*skalta olo tuntui. Mut hei ei tuommoinen kermaperse p*ska voi sellaista ymmärtää.

Ei sitä voi sellaiset ymmärtää jotka ei ole sitä itse eläneet tai joiden miehet tekevät säännöistä 8-16 työtä ja on v.loput + muut puhät AINA vapaana!!!

[QUOTE="ansku";25307249]Ei sitä voi sellaiset ymmärtää jotka ei ole sitä itse eläneet tai joiden miehet tekevät säännöistä 8-16 työtä ja on v.loput + muut puhät AINA vapaana!!![/QUOTE]

Ja jotkut ei ikinä opi ottamaan vastuuta teoistaan ja suunnittelemaan elämäänsä niin että pärjää omillaan. Jos sun mies on aina töissä ja poissa, ja haluatte välttämättä hankkia talon keskeltä ei mitään, et halua ajaa kilometriä suuntaankaan että mihinkään pääsisit lapsia viemään, eikä ole sukulaisia eikä tuttuja jotka vois helppiä ja SILTI hankitte lapsia laumallisen niin se on teidän oma valinta :)

Kunta/valtio maksaa meille siitä että hoidetaan lapsia kotoamme, saadaan lapsilisää yms, meillä on mahdollisuus kerhoihin ja mahdollisuus melkein ilmaiseen päivähoitoon jokaisella, jos lapsi sairastuu niin saadaan hoidatettua hänet ilmaiseksi. Jos elämässä tulee isompi kriisi niin saat apua. Ja siltikään tämä ei riitä?! Joo, en voi käsittää.

[QUOTE="ansku";25307249]Ei sitä voi sellaiset ymmärtää jotka ei ole sitä itse eläneet tai joiden miehet tekevät säännöistä 8-16 työtä ja on v.loput + muut puhät AINA vapaana!!![/QUOTE]

Mun mies tekee vuorotyötä (oli joulunakin töissä, muuten) joten enpä ajatellut missään vaiheessa suurperhettä perustaa. Voisin kuvitella, ettei kummankaan voimat riittäisi isoa laumaa pieniä lapsia pidemmän päälle.

[QUOTE="ansku";25305982]tä? Missä kohti sanoin ettei teidän perhe tarvis apua????? Eikä tämän taroitus ole ollu se että äiti pääsee shoppailemaan... vaan se että ehkä mielenterveysongelmista kärsivä äiti saa apua!! Ja olenko sanonu että lapseni ovat terveitä? Eivät ole kyllä kehitysvammaisia mutta kaikilla kolmella lapsellani on infektio kierre! Mä itse en ole vuoteen käyny MISSÄÄN muualla kuin äitiysneuvolassa yksin!! En sano että sitä tarvisin mutta kyllä se ennaltaehkäisevä toiminta on minusta yhtä tärkeää kuin sekin että hoidetaan sitten kun niitä ongelmia on![/QUOTE]

Olen samaa mieltä, että vaikka sitä tarvetta ei nyt ole, me äidit voitaisiin yhteisrintamalla sitä perhetyöntekijän toimea vaatia, että jos meille tulee se tarve, olisi sellainen ehkä mahdollinen saada.

Itse ainakin olen ollut tyytyväinen, että meidän kunnassa sellainen on. Tosin tääläkin niitä on liian vähän tarpeeseen nähden, mutta on kuitenkin.

Mikä lähimmäisten tukeen tulee. Jos äiti on perheessä useamman kuukauden kipeä ja lähimmäiset (työssäkäyvät ihmiset) on monta viikkoa perheessä olleet vuorotellen apuna, niin hekin tarvitsevat välillä lapoa. Ja kaikilla kun sitä ei ole lainkaan edes saatavilla. Ennalta ehkäisevällä perhetyöllä näissä tilanteissa saadaan eniten säästöä. Siinä vaiheessa, kun lapset jo reagoivat voimakkaasti perheiden tilanteisiin, se tulee yleensä kunnalle paljon kalliimmaksi.

[QUOTE="vieras";25307293]Ja jotkut ei ikinä opi ottamaan vastuuta teoistaan ja suunnittelemaan elämäänsä niin että pärjää omillaan. Jos sun mies on aina töissä ja poissa, ja haluatte välttämättä hankkia talon keskeltä ei mitään, et halua ajaa kilometriä suuntaankaan että mihinkään pääsisit lapsia viemään, eikä ole sukulaisia eikä tuttuja jotka vois helppiä ja SILTI hankitte lapsia laumallisen niin se on teidän oma valinta :)
.[/QUOTE]

Lapset on kuitenkin perheiden tilanteisiin syyttömiä, joten mielestäni lasten takia, pitäisi perheistä pitää huolta, ei niinkään aikuisten.

[QUOTE="vieras";25307293]Ja jotkut ei ikinä opi ottamaan vastuuta teoistaan ja suunnittelemaan elämäänsä niin että pärjää omillaan. Jos sun mies on aina töissä ja poissa, ja haluatte välttämättä hankkia talon keskeltä ei mitään, et halua ajaa kilometriä suuntaankaan että mihinkään pääsisit lapsia viemään, eikä ole sukulaisia eikä tuttuja jotka vois helppiä ja SILTI hankitte lapsia laumallisen niin se on teidän oma valinta :)

Kunta/valtio maksaa meille siitä että hoidetaan lapsia kotoamme, saadaan lapsilisää yms, meillä on mahdollisuus kerhoihin ja mahdollisuus melkein ilmaiseen päivähoitoon jokaisella, jos lapsi sairastuu niin saadaan hoidatettua hänet ilmaiseksi. Jos elämässä tulee isompi kriisi niin saat apua. Ja siltikään tämä ei riitä?! Joo, en voi käsittää.[/QUOTE]

Elämässä voi tulla yllätyksiä vastaan!!! Ja mä ajan PÄIVITTÄIN johonki suuntaan ja lasten kanssa.. ja kyllä esikoiseni käy srk:n kerhossa 1krt/vk 2h kerrallaan!! Eikä mulla ole lapsilaumaa, eikä edes suurperhettä!!

Nyt juuri puhuinki siitä että kun tulee vastaan ISOMPI kriisi, ei mikään mua ei huvita tämä juttu tänään päivä.. mut miksi me ei saatas olla pahoillamme jos meiltä viedään palveluja pois?

[QUOTE="ansku";25307452]3 lasta ei ole suurperhe!!![/QUOTE]

Eikö sun siskollas ole neljä? Vai kenen tilanne tässä sua nyt huolettaa, oma vai siskos?

Ja on 3 enemmän kuin 1 tai 2. Suurperheen määritelmä ei ole tässä se olennainen, vaan se, mikä määrä olisi sopiva. Jos lapsia on liikaa eli ei jaksa katraan kanssa, niin voi kysyä, kenen etu sen katraan kasvattaminen on. Lasten?

[QUOTE="ansku";25307444]Elämässä voi tulla yllätyksiä vastaan!!! Ja mä ajan PÄIVITTÄIN johonki suuntaan ja lasten kanssa.. ja kyllä esikoiseni käy srk:n kerhossa 1krt/vk 2h kerrallaan!! Eikä mulla ole lapsilaumaa, eikä edes suurperhettä!!

Nyt juuri puhuinki siitä että kun tulee vastaan ISOMPI kriisi, ei mikään mua ei huvita tämä juttu tänään päivä.. mut miksi me ei saatas olla pahoillamme jos meiltä viedään palveluja pois?[/QUOTE]

Johan sanoit että teillä saa kyllä palveluja jos tulee isompi kriisi, mutta tavalliset perheet ei saa. Mikä siis on ongelma?

Toki saa olla pahoillaan, mutta mä vaan olen sitä mieltä että ne rahat voi oikeasti käyttää paremminkin kuin tavallisten lapsiperheiden vanhempien paapomiseen. Joten en ole samaa mieltä sinun aloituksen kanssa, minusta kunta säästää ihan oikeassa paikassa jos ohjaa varat niille jotka sitä oikeasti tarvitsee, ja vähentää niiltä joilla ei todellista tarvetta ole. Koska sitä rahaa nyt vaan ei ole kaikkeen ja kaikille.

Yhteistyössä