Kun kunta säästää, mutta onko tämä oikea kohde? (lapsiperheet)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ansku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ansku";25306228]ei ole!! kriisi perhe on täällä selainen jossa lapset on huostaan oton partaalla.. apu tulee silloin sos puolen kautta.. sisko pyysi sos puolelta apua ei olle tarpeeksi väsyny ni ei saanu[/QUOTE]

No jos äiti on vakavasti masentunut tai päihdeongelmainen, niin vaarassa on ettei hän kykene lapsistaan itse täysin huolehtimaan. Joten hän tarvitsee kriisitukea.
Se että sua tai siskoa uuvuttaa kun ei pääse rauhassa kauppaan tai lenkille, ei ole mikään syy että pitäisi saada ilmaista lastenhoitoapua, eikä suinkaan kriisitilanne.

[QUOTE="vieras";25306205]Varmasti sulle kun odotat siellä käsi ojossa että kaikki tuodaan kotiovelle. Yrittäisit nyt edes perustella, MIKSI ne ilmaiset palvelut pitäisi automaattisesti kuulua sinulle?[/QUOTE]

oon jo perustellu!! ja edelleenkään en itselle ole spua tällä hetkellä hakemassa!!! ja edelleen ei ole kyse ILMAISISTA PALVELUISTA!!!!

[QUOTE="vieras";25306248]No jos äiti on vakavasti masentunut tai päihdeongelmainen, niin vaarassa on ettei hän kykene lapsistaan itse täysin huolehtimaan. Joten hän tarvitsee kriisitukea.
Se että sua tai siskoa uuvuttaa kun ei pääse rauhassa kauppaan tai lenkille, ei ole mikään syy että pitäisi saada ilmaista lastenhoitoapua, eikä suinkaan kriisitilanne.[/QUOTE]

Kyse ei ollu siitä et pitää päästä yksin kauppaan vaan siitä et oli viikko tolkulla 24/7 sairaiden itkuisten lasten kanssa yksin!! siinä vaiheessa se vaikka et saa nukkua 3h ettei kukaan vaadi mitään tai juoda kahvikupin yksin ois jo ollu PALJON!! itse en voinu auttaa enempää ku olin viimeisilläni raskaana + 2 omaakin lasta. Täältä siis vietiin se mahdollisuus että saa hetkellistä apua!! tämä palvelu korvas tähän saakka pitkälle myös esim mll;n puutetta.

[QUOTE="ansku";25306317]Kyse ei ollu siitä et pitää päästä yksin kauppaan vaan siitä et oli viikko tolkulla 24/7 sairaiden itkuisten lasten kanssa yksin!! siinä vaiheessa se vaikka et saa nukkua 3h ettei kukaan vaadi mitään tai juoda kahvikupin yksin ois jo ollu PALJON!! itse en voinu auttaa enempää ku olin viimeisilläni raskaana + 2 omaakin lasta. Täältä siis vietiin se mahdollisuus että saa hetkellistä apua!! tämä palvelu korvas tähän saakka pitkälle myös esim mll;n puutetta.[/QUOTE]

Isä töissä 24/7? Ei voi työpäivän jälkeen antaa äidin ottaa päiväunia?

Entäpä jos ne lapset pistää päivähoitoon vaikka muutamaksi päiväksi kuukaudessa?

mun puolesta kyllä mut itse oisin vieny 3 lasta hoitoon mut en saanu lapsia samaan päiväkotiin enkä työpaikan lähelle.. jos oisin saanu työpaikan lähelle lasten päivät ois ollu matkoineen 9h mut jos tuonne oisin vieny ni lasten päivät ois venyneet yli 10h pitkiksi + vielä 2:n eri paikkaan.

Siis ja ns. virikehoitopaikoille tääl ei lapsia saa lyhyellä varoitusajalla jos on useampi kuin yksi.

[QUOTE="ansku";25306317]Kyse ei ollu siitä et pitää päästä yksin kauppaan vaan siitä et oli viikko tolkulla 24/7 sairaiden itkuisten lasten kanssa yksin!! siinä vaiheessa se vaikka et saa nukkua 3h ettei kukaan vaadi mitään tai juoda kahvikupin yksin ois jo ollu PALJON!! itse en voinu auttaa enempää ku olin viimeisilläni raskaana + 2 omaakin lasta. Täältä siis vietiin se mahdollisuus että saa hetkellistä apua!! tämä palvelu korvas tähän saakka pitkälle myös esim mll;n puutetta.[/QUOTE]

No ei tuokaan minusta ole mikään kriisi. Lasten kanssa yleensä ollaan 24/7, ne saattaa olla itkuisia ja sairastella, mutta kyllä ne nukkuukin väliin. Kurjaa, mutta ei se nyt ikuisuuksia kestä.

Mullakin on yksi kaveri joka on suurinpiirtein kuoleman kielissä kun joutuu hoitamaan 1 lasta jolla on korvatulehdus. Hyvä ettei ambulanssia soita kun on niin rankkaa. Joo, en jaksa ymmärtää.

[QUOTE="ansku";25306348]mun puolesta kyllä mut itse oisin vieny 3 lasta hoitoon mut en saanu lapsia samaan päiväkotiin enkä työpaikan lähelle.. jos oisin saanu työpaikan lähelle lasten päivät ois ollu matkoineen 9h mut jos tuonne oisin vieny ni lasten päivät ois venyneet yli 10h pitkiksi + vielä 2:n eri paikkaan.

Siis ja ns. virikehoitopaikoille tääl ei lapsia saa lyhyellä varoitusajalla jos on useampi kuin yksi.[/QUOTE]

Siis sinustako tässä nyt kuitenkin puhuttiin?

Minusta tuo on väärä säästökohde. Ennaltaehkäisevänä työnä pitäisin sellaista, että useamman lapsen perheessä juurikin kävisi joskus joku helpottamassa arkea, varsinkin jos puoliso on reissutyössä tai joutuu tekemään pitkiä työpäiviä. Nykyään tukiverkot ei ole mitenkään itsestäänselvyys- ehkä joillakin on sukulaisia joihin voi turvautua: hyvä niin! Kaikilla ei kuitenkaan ole. Jos lasten kanssa jää yksin, niin se ei ole lastenkaan etu, jos äiti uupuu tai jompikumpi vanhempi, ihan hyvin isäkin voi uupua.

[QUOTE="vieras";25306357]No ei tuokaan minusta ole mikään kriisi. Lasten kanssa yleensä ollaan 24/7, ne saattaa olla itkuisia ja sairastella, mutta kyllä ne nukkuukin väliin. Kurjaa, mutta ei se nyt ikuisuuksia kestä.

Mullakin on yksi kaveri joka on suurinpiirtein kuoleman kielissä kun joutuu hoitamaan 1 lasta jolla on korvatulehdus. Hyvä ettei ambulanssia soita kun on niin rankkaa. Joo, en jaksa ymmärtää.[/QUOTE]

onk sun lapsi itkeny ympäri vuorokauden.. ootko kantanu vauvaa koko päivän ja nukkunu sohvalla vauva sylissäsi. Tai nukahtanu wc:n pöntölle.. itkeny + ja hakannu päätä seinään ku se fyysinen kipu itselle on parempi mitä lapsille tekis jotain??

[QUOTE="ansku";25306348]mun puolesta kyllä mut itse oisin vieny 3 lasta hoitoon mut en saanu lapsia samaan päiväkotiin enkä työpaikan lähelle.. jos oisin saanu työpaikan lähelle lasten päivät ois ollu matkoineen 9h mut jos tuonne oisin vieny ni lasten päivät ois venyneet yli 10h pitkiksi + vielä 2:n eri paikkaan.

Siis ja ns. virikehoitopaikoille tääl ei lapsia saa lyhyellä varoitusajalla jos on useampi kuin yksi.[/QUOTE]

Tässä toinen esimerkki itsekkäistä lapsiperheistä. Puolilmanen hoito tarjolla, ei kelpaa kun pitää olla suunnilleen takapihalla että jaksaa kuskata. Se tunti suuntaan jos toiseen ei ole ylitsepääsemätön este, ja kokoajan voi hakea toista paikkaa.

Miksi pitäisikään saada lyhyellä varoitusajalla? Jos äiti on kotona, niin on kyllä aikaa odottaa sitä paikkaa jonkun aikaa. Hyvä jos saa, olisin kiitollinen.

[QUOTE="ansku";25306358]yrittäjä joka teki sesonki työtä ja itsekkin yli 14h työpäiviä..[/QUOTE]

Eli ei ole tullut vaimolle yllätyksenä, että miehen osallistuminen lastenhoitoon on minimaalista? Oli kuitenkin varma, että jaksaa vielä neljännenkin lapsen? Sairastelua tullut vasta kun neljäs syntyi?

[QUOTE="ansku";25306376]sekä että..[/QUOTE]

Koita nyt jo perkele päättää! Jos sua kritisoi, niin silloin sä sanot ettei susta puhuta, mutta muuten kyllä otat oman tilantees esimerkiksi?!

Siis siskosko ukko on tuo yrittäjä sesonkiajan 14 tunnin työpäivillä, vaiko sinä???

[QUOTE="vieras";25306389]Tässä toinen esimerkki itsekkäistä lapsiperheistä. Puolilmanen hoito tarjolla, ei kelpaa kun pitää olla suunnilleen takapihalla että jaksaa kuskata. Se tunti suuntaan jos toiseen ei ole ylitsepääsemätön este, ja kokoajan voi hakea toista paikkaa.

Miksi pitäisikään saada lyhyellä varoitusajalla? Jos äiti on kotona, niin on kyllä aikaa odottaa sitä paikkaa jonkun aikaa. Hyvä jos saa, olisin kiitollinen.[/QUOTE]

joo meidän tapauksessa lähin hoitopaikka on työpaikkani vieressä eli 30km päässä ja tuo kauempi on 60km päässä eli 30km lisää työmatkaa..

mut lyhyellä ajalla silloin kun esim yllä kerroin ns. virikepaikoista (niistä perinteisistä ei ole nyt kyse).. jos äiti on kotona ja siellä on kaikki hyvin voi taatusi odottaa, mut ku kaikki eiolekkaan hyvin apu voidaan tarvita esim viikon kahden sisään

Koita nyt jo perkele päättää! Jos sua kritisoi, niin silloin sä sanot ettei susta puhuta, mutta muuten kyllä otat oman tilantees esimerkiksi?!

Siis siskosko ukko on tuo yrittäjä sesonkiajan 14 tunnin työpäivillä, vaiko sinä???

siskon mies.. mun mies on maatalousyrittäjä ja kyllä voi tehdä kans kesäisin samalaisia päivä. Asumme siskon kanssa samalla paikkakunnalla!!

Puhun tästä itseni + siskon viime kesän kokemusten mutta lähinnä tulevien uupuvien äitien takia.

[QUOTE="ansku";25306372]onk sun lapsi itkeny ympäri vuorokauden.. ootko kantanu vauvaa koko päivän ja nukkunu sohvalla vauva sylissäsi. Tai nukahtanu wc:n pöntölle.. itkeny + ja hakannu päätä seinään ku se fyysinen kipu itselle on parempi mitä lapsille tekis jotain??[/QUOTE]

Eiköhän miltei jokainen meistä äideistä ole kokenut tuon. Päätä seinään en sentään ole hakannut, enkä ole ajatellut tekeväni lapsille mitään vaikka olen ollut rättiväsynyt ja joskus itsekin kipeä. Sen sijaan tuon kaiken yhdistäminen työssäkäyntiin on jo ollut oma haasteensa, kotiäitinä sentäs voit vaan olla kotona ja vaikka nukkua siinä sohvalla vauva sylissäs. Se onkin sit eri kun pitää tollasen yön jälkeen lähteä töihin.

Eli ei ole tullut vaimolle yllätyksenä, että miehen osallistuminen lastenhoitoon on minimaalista? Oli kuitenkin varma, että jaksaa vielä neljännenkin lapsen? Sairastelua tullut vasta kun neljäs syntyi?

ei tullu yllätyksenä.. mut mies vaihtoi alaa ennen lapsen syntymää ja joutui tekemään tuossa välissä töitä niin paljon ku niitä oli tarjolla tiedossa ku oli ettei taaskan tietoa talven töistä

Omasta mielestäni tuo perhetyöntekijöiden käyttäminen ennaltaehkäisevistä syistä ei vaan toimi. Perhetyöntekijät kun kuitenkin enimmäkseen käyvät niissä perheissä jossa on ongelmia, joten kynnys käyttää samaista palvelua saattaa olla muille korkea. Täytyisi muistaa niitä lapsia tehdessä että pääasiassa vahempien velvollisuus on hoitaa omat lapsensa. Moni nykyään tuntuu lisääntyvän ja luottavan niihin turvaverkkoihinsa.

[QUOTE="ansku";25306438]ei tullu yllätyksenä.. mut mies vaihtoi alaa ennen lapsen syntymää ja joutui tekemään tuossa välissä töitä niin paljon ku niitä oli tarjolla tiedossa ku oli ettei taaskan tietoa talven töistä[/QUOTE]

Vaihtoi alaa ennen neljättä -kö?

Ja jos sesonkityötä, niin silloinhan hänellä tulee niitä hiljaisempiakin aikoja -jolloin voisi ottaa enemmän osaa lastenhoitoon ja antaa vaimon levätä? Vai?

[QUOTE="ansku";25306411]joo meidän tapauksessa lähin hoitopaikka on työpaikkani vieressä eli 30km päässä ja tuo kauempi on 60km päässä eli 30km lisää työmatkaa..

mut lyhyellä ajalla silloin kun esim yllä kerroin ns. virikepaikoista (niistä perinteisistä ei ole nyt kyse).. jos äiti on kotona ja siellä on kaikki hyvin voi taatusi odottaa, mut ku kaikki eiolekkaan hyvin apu voidaan tarvita esim viikon kahden sisään[/QUOTE]

No sitten varmaan kannattaa pistää paperit sisään eikä voivotella.

Ja haluaisin vielä sanoa, että jos siskosi hakkaa päätään seinään ja kuvittelee tappavansa lapset tai muuta vastaavaa, niin kannattaa sitten puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Se tuskin on sitä normaalia uupumusta, vaan sellaista missä voidaan puhua jo äidin masennuksesta tai mielenterveysongelmasta ja lasten hyvinvoinnin vaakalaudalla olosta. Varmasti siskosi saisi sitä kriisiapua.

Ja teidän kannattaa harkita muuttoa lähemmäs sivistystä, jos elämä maalla on noin hankalaa. :)

Yhteistyössä