kun kaikki ei usko pääisiäiseen, seuraa kysymys

Lässynlässyn blaablaablaa.

On todella väärin että yhteiskunta pakottaa meidät ei-kristitytkin lomailemaan pääsiäisenä :'(

(Mitä "pääsiäiseen uskominen" edes on? Uskon suklaamuniin ja pajunkissoihin, se riittänee?)
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Oletko tosissasi?
ihan yhtä tosissani kuin iso osa täällä. Onhan täällä jos jonkinlaisia keskustelunavauksia niin miksei tällainen myös. Ei ole pakko osallistua tietenkään eikä kertoa mitä ajattelee pakkopääsiäisesta
Anteeksi, tuntui niin erikoiselta avaukselta sinun tekemäksesi, mutta toki tämmöisenkin voi tehdä. Minulle on kyllä hieman epäselvää, mitä pääsiäiseen uskominen tarkoittaa.
 
heh
täytyy vissiin sitten ap:n muistaa, että joulu on pakanallinen juhla. jeesus ei syntynyt jouluna. Lopetatko nyt joulun viettämisen, ja sanot työnantajalle että et tahdo pitää jouluna vapaata?
 
Se on vähän hankala tunkea töihin, kun työnantaja ei anna olla töissä pyhäpäivinä :) Joutus maksamaan katos pyhäkorvaukset.
Ja vietetään me pakanatkin pääsiäistä, jätetään vaan ne kristinuskoon liittyvät jutut pois ja pitäydytään pupuissa, tipuissa ja suklaamunien syömisessä :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Oletko tosissasi?
ihan yhtä tosissani kuin iso osa täällä. Onhan täällä jos jonkinlaisia keskustelunavauksia niin miksei tällainen myös. Ei ole pakko osallistua tietenkään eikä kertoa mitä ajattelee pakkopääsiäisesta
Anteeksi, tuntui niin erikoiselta avaukselta sinun tekemäksesi, mutta toki tämmöisenkin voi tehdä. Minulle on kyllä hieman epäselvää, mitä pääsiäiseen uskominen tarkoittaa.
anteeksi että en selventänyt että tarkoitin kristittyjen pääsiäistä enkä juutalaisten pääsiäistä.
Mutta ihan yhtälailla tällaisesta voidaan puhua samalla sivulla kuin siitä mitä pahaa tekee jos lapsi kuulee ruokarukouksen koulussa.

 
Jaa,oon ateisti ja kotiäiti niin ei nää pyhät nyt hirveesti eroa arjesta,samaa puurtamista kotitöiden parissa,mitä nyt piäsiisen kunniaks muutama suklaatimuna lapsosille :D .Onko tuolla loppujen lopuksi mitään väliä?En mie mieti miten muut pääsiistä viettää...
 
Vieraß
Jos tota uskoa pidettäisiin kriteerinä vapaapäivän saamiselle, niin harva oikeasti olisi vapaaseen oikeutettu. Kristillisiin juhliin perustuvat vapaat voisi siis lakkauttaa, joulu, pääsiäinen, helato, helluntai, juhannus... Kaikki pois vaan!
 
mä hyväksyn sen tosiasian että moni juhlapyhä juontaa juurensa juurikin uskonnosta, mä tiedostan miksi jotain juhlistetaan jne.
mä en itse usko, en ole koskaan uskonut.. mutta silti meillä on aina vietetty pääsiäistä, joulua ym. äidilleni ja mummolleni pääsiäinen on ollut hyvinkin tärkeä, niinkuin ortodokseille yleensäkkin, ja mä tykkään viettää noita juhlia ihan perinteiden mukaan vaikka siihen mun kohdalla ei liity uskonto, on kauniita perinteitä ja tapoja ja niitä kannattaa ylläpitää :)
 
vieras
:D
Minulle pääsiäinen ei ole uskonnollinen juhla, eikä minulla ole mitän perinteitä koskien pääsiäistä (toisin kuin joulu, jota juhlin lasten juhlana joulupukkineen päivineen )
Olen tehnyt vuosikausia pääsiäisenä töitä, mutta kyllä mä nyt otan ilolla vapaana 4 pvä, kun mun työpaikkani ny vaan ei ole auki ja nämä on ikäänkuin työehtosopimukseen liittyviä vapaita.
Emmä ryyppää vappunakaan, mutta voin silti olla vapaalla :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
täytyy vissiin sitten ap:n muistaa, että joulu on pakanallinen juhla. jeesus ei syntynyt jouluna. Lopetatko nyt joulun viettämisen, ja sanot työnantajalle että et tahdo pitää jouluna vapaata?
Voi kuule, kristityt on mestareita selittämään pakanallisimmatkin juhlat Jeesuksella :D Pääsiäismunakin (joka esiintyy monessa pakanallisessa luomiskertomuksessa) kuulemma symboloi Jeesusta ;)
 
heh
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
täytyy vissiin sitten ap:n muistaa, että joulu on pakanallinen juhla. jeesus ei syntynyt jouluna. Lopetatko nyt joulun viettämisen, ja sanot työnantajalle että et tahdo pitää jouluna vapaata?
Voi kuule, kristityt on mestareita selittämään pakanallisimmatkin juhlat Jeesuksella :D Pääsiäismunakin (joka esiintyy monessa pakanallisessa luomiskertomuksessa) kuulemma symboloi Jeesusta ;)
Niin ja entäs syntymäpäivät, raamatun aikoihin sitä vasta osattiin juhlia! Änkyräkännit ja päitä vadilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
anteeksi että en selventänyt että tarkoitin kristittyjen pääsiäistä enkä juutalaisten pääsiäistä.
Mutta ihan yhtälailla tällaisesta voidaan puhua samalla sivulla kuin siitä mitä pahaa tekee jos lapsi kuulee ruokarukouksen koulussa.
Niin kyllä tietysti voi keskustella. Minä en vaan silti saa kiinni siitä ajatuksesta mikä sinulla on siinä takana. Tästä samasta täällä puhuttiin viime viikolla tai ainakin hyvin vähän aikaa sitten pitkästi. En silloinkaan käsittänyt mitä tuolloinen aloittaja tarkoitti sanoessaan, että pääsiäisen vapaat on "kristityiltä saatu" ja jopa "kristittyjen keksimää", kun minä ainakin olen työssä tai vapaalla sen mukaan, miten työehtosopimuksessani määritellään. En osaa sanoa miksen saisi olla tyytyväinen/tyytymätön asioiden tilaan ihan riippumatta siitä olenko uskovainen vai en.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraß:
Jos tota uskoa pidettäisiin kriteerinä vapaapäivän saamiselle, niin harva oikeasti olisi vapaaseen oikeutettu. Kristillisiin juhliin perustuvat vapaat voisi siis lakkauttaa, joulu, pääsiäinen, helato, helluntai, juhannus... Kaikki pois vaan!
Juhannus EI OLE kristillinen juhla! Johannes Kastajan syntymäpäivä in my arse! Juhannus eli Mittumaaria on ikivanha muinaissuomalainen keskikesän juhla!
 
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
täytyy vissiin sitten ap:n muistaa, että joulu on pakanallinen juhla. jeesus ei syntynyt jouluna. Lopetatko nyt joulun viettämisen, ja sanot työnantajalle että et tahdo pitää jouluna vapaata?
Voi kuule, kristityt on mestareita selittämään pakanallisimmatkin juhlat Jeesuksella :D Pääsiäismunakin (joka esiintyy monessa pakanallisessa luomiskertomuksessa) kuulemma symboloi Jeesusta ;)
Niin ja entäs syntymäpäivät, raamatun aikoihin sitä vasta osattiin juhlia! Änkyräkännit ja päitä vadilla.
Kunnon roomalaiset syömingit ja orgiat pystyyn! :attn: |O Örp...
 
Jos mä saisin päättää, niin ennemmin ei olisi koko pirun pääsiäistä ja ihan kaikki olisivat duunissa jotta kaupat ois auki jne.

Mutta sitä en ymmärrä että miten niin mä ns. hyväksyn tämän lomaosan moisesta uskonnosta...meinaan että jos mä olisin kaupan kassalla töissä, enkä tätä osaa ns. hyväksyisi, niin miten mä voisin sen osoittaa? Oisko pitänyt sitoa ittensä kettingeillä siihen kassakoneeseen kiinni lauantaina ja ilmoittaa etten hyväksy uskonnollisia vapaita ja että aion siitä syystä olla töissä pyhät?!?

Eikö nämä ole ihan laissa tms. määrätty...siis että kaupatkaan mm. ei saa olla auki, vaikka halukkaita työntekijöitä löytyisikin?
 
vakkari
Mulle pääsiäinen on kevään alkamista, lumien sulamista ja tulvia(täällä Salossa eilen ), puissa hiirenkorvia jne sillä ei ole mitään tekemistä minkään uskonnon kanssa :D
Ja jos työnantaja pitää sen vapaana, sille mä en voi mitään- töihin ei pääse kun ovet on lukossa.
 

Yhteistyössä