Kun isä lyö lapsia..Mitä tekisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja inhottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

inhottaa

Vieras
Eli eräässä lähipiirin perheessä isä lyö lapsia. Muutakin ruumiillista kuritusta esiintyy.Lyömistä tapahtuu kuukausittain, ei siis mitään päivittäistä tai edes viikottaista.
Syynä on aina se, että lapsi ei "millään tottele/usko", eli vanhempi purkaa turhautumisensa lyömällä.

Muuten on erittäin hyvä isä, harrastaa lasten kanssa, sanoo päivittäin lapsille rakastavansa heitä jne, mutta tuota lyömistä sattuu säännöllisen epäsäännöllisesti.
Lapset 17-, 15- ja 10-vuotiaat (kuritus kohdistuu lähinnä 10-vuotiaaseen, aiemmin myös muihin lapsiin).

Mitä te tekisitte vai tekisittekö mitään?
Asia vaivaa mua, vaikka perheessä on muuten kaikki hyvin.

Tekisin lastensuojeluilmoituksen, ei miusta hyvä isä lyö lapsiaan.

Onko perheessä oikeasti kaikki sitten hyvin jos isä lyö lasta..Mun mielestä ei. Ainankin isä vaikuttaa väsyneeltä..ja ties mitä muuta on. Ei sitä kaikkea pahaa oloa näytetä tai kerrota edes ihan lähipiirillekään. Pelätään pyytää apua. Mutta tuota jos tapahtuu niin se on häöytysmerkki viimeistään..

Ls-ilmoitus ehdottomasti! Se ei tarkoita sitten sitä, että lapset otetaan huostaan, vaan perheen tilanne tutkitaan (yhdessä perheen kanssa) ja tarjotaan apua, esim. isälle aggression hallintaan. Voit tehdä myös ilmoituksen nimettömänä. Kenenkään lapsen ei pidä tulla pahoinpidellyksi tai satutetuksi omassa kodissa!

[QUOTE="vieras";25317861]ootko puhunut asiasta tuon isän kanssa? ymmärtääkö tekevänsä väärin? miten lasten äiti suhtautuu?[/QUOTE]

Aikuinen ihminen ei ymmärrä, että lyöminen on väärin?

Eipä nuo ilmoitukset mitään auta.Pyytävät käymään ja se oli siinä.
Vierestä katsonut jo vuosia,kuinka lasta kohdellaan kaltoin,lyödään,viedään milloin kenenkin uuden isäpuolen hakattavaksi jne..mut eipä sossu asiaan puutu,ilmoituksia tehty lukemattomia.Katsellaan ja seuraillaan,samalla lapsi kärsii.

Onko perheessä oikeasti kaikki sitten hyvin jos isä lyö lasta..Mun mielestä ei. Ainankin isä vaikuttaa väsyneeltä..ja ties mitä muuta on. Ei sitä kaikkea pahaa oloa näytetä tai kerrota edes ihan lähipiirillekään. Pelätään pyytää apua. Mutta tuota jos tapahtuu niin se on häöytysmerkki viimeistään..

Ei ole kaikki hyvin kun lyö, mutta lyömistä lukuunottamatta on..
Voi ollakin, että isä on väsynyt ja varmasti välillä on ollutkin kun tekee niin paljon töitä ja joutuu matkustelemaan työnsä puolesta paljon, mutta väkivalta on ollut heidän suvussa aina mukana, eli luulisin, että on opittu malli josta ei pääse irti.

Olen tehnyt vuonna 2008 ls-ilmon aiheesta ja silloin väkivalta väheni huomattavasti ja perheen isästä tuli jotenkin avoimempi ja lempeämpi muutenkin, mutta ajoittainen lyöminen jne on jatkunut.

Onko lyöminen oikeasti satuttamista vai lähinnä joku huitaisu silloin tällöin. Jos esim. murrosikäinen käy päälle se on jollain saatava ruotuun. Jollain ne penskat on saatava totteleen, ja siinä saa miettiä mitä tekisi. Jos tilanne on ihan selvää väkivaltaa sitten huolestuisin.

[QUOTE="vieras";25317892]Mitä tarkoittaa lyöminen tässä yhteydessä? Luunappeja vai remmillä takamuksille vai nyrkillä hakkaamista?[/QUOTE]

Avokämmenellä poskelle läppäisyä, luunappeja ja ravistelua/repimistä.

Tee uudestaan. Ei epäilystä etteikö myös lyövä vanhempi voi olla rakastava ja huolehtiva vanhempi. Kyse on hallinnan puutteesta ja heikoista ongelmanratkaisukeinoista.

[QUOTE="vieras";25317861]ootko puhunut asiasta tuon isän kanssa? ymmärtääkö tekevänsä väärin? miten lasten äiti suhtautuu?[/QUOTE]

Olen puhunut ja ymmärtää, että lyöminen on väärin, mutta hän hyväksyy jonkinlaisen ruumiillisen kurituksen eli luunapit ja tukkapöllyt.
Olen kertonut, että KETÄÄN ei saa satuttaa ja luunapitkin ovat väkivaltaa, mutta hänen mielestään väkivalta on joskus "pakko".

Lasten äiti ajattelee isän olevan erittäin vahvalla tempperamentilla varusteltu ja vääränlaisen fyysisen käyttäymisenmallin saanut mies, mutta hyväksyy perheen äitikin luunapit tms. Perheen äiti ajattelee isän olevan silti hyvä aviomies ja isä, ja menee väliin jos näkee, että perheen isä lyö.