Kun isä ei palauta lasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulihattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuulihattu

Vieras
Mitä tulee tehdä tilanteessa, kun lapsen isä ei palautakaan lasta sovittuna ajankohtana?

Tilanne siis se, että olemme lapsen isän kanssa taistelleet viime päivät juhannuksesta. Se on hänen viikonloppunsa ja hän vaatii lasta luokseen jo torstaina. Minä taas perjantaina, koska se on merkitty tapaamissopimukseen ja minulla on muitakin perusteluja.

Ehdotin kompromissina,että isä näkisi lasta viikolla iltaisin. Maantaina lapsi oli isällään ja tänään on myös tälläinen päivä. Isä haki lapsen päiväkodista sovitusti, mutta soittaessani ja varmistaessani asian niin hän sanoikin, että tuo lapsen vasta sunnuntaina takaisin, koska hänen ehdottamansa torstai ei käynyt minulle. Palautus aika on klo.20, jos iltapesut on tehty. Jos iltapesut puuttuvat niin sitten klo.19. Kompromissi tämäkin.

Miten minun tulisi suhtautua tähän uhkaukseen ja miten toimin, jos lasta ei kuulu klo.20 mennessä kotiin?

[QUOTE="noo";26512828]Eikö tuo ole aika sekavaa?
Mitäs lapsi tuosta pompottelusta tykkää.[/QUOTE]

Tämä on ihan poikkeus viikko juurikin kompromissien takia. Muuten on ollut tasaiseksi jokatoinen viikonloppu isällään.

Et nyt hirveästi voi mitään tehdä. Soita huomenna lastenvalvojalle tai vaikka jo illalla sosiaalipäivystykseen. Joku sieltä vois suostua soittamaan isälle ja puhumaan järkeä. Mutta jos ei tuo eikä järkipuhe auta niin helpommalla pääset jos "hyväksyt asian". Edellyttäen tietenkin ettei sulla ole todellista huolta lapsen hyvinvoinnista. Joskus vaan näille asioille ei voi sillä sekunnilla yhtään mitään. Ja moiset tempaukset on hyvää näyttöä toista vastaan jos riidaksi menee. Ja jos sinä olet pystynyt säilyttämään malttisis ja olemaan aikuinen niin tulevaisuudessa se voi olla plussaa sulle. Usko mua, olen ollut huoltoriita asiassa oikeudessa asti. :(

Soita poliisille. Mun äiti on kerran hakenut mun siskon poliisien kanssa kun siskon isä ei palauttanut siskoa. Aiemmin tosin siskon isä vei mun siskon kotimaahansa ja äiti pelkäs että niin oli taas käynyt. Rajallakin oli poliisit siltä varalta jos olisivat yrittäneet pois maasta.

[QUOTE="vieras";26512911]Soita poliisille. Mun äiti on kerran hakenut mun siskon poliisien kanssa kun siskon isä ei palauttanut siskoa. Aiemmin tosin siskon isä vei mun siskon kotimaahansa ja äiti pelkäs että niin oli taas käynyt. Rajallakin oli poliisit siltä varalta jos olisivat yrittäneet pois maasta.[/QUOTE]

Älä vain soita jos sulla ei ole todellista huolta! On vähän eri asia jos jotain on aiemmin tapahtunut tai on muuten todellinen huoli. Ei poliiseilla ole resursseja jokaiseen erimielisyyteen puuttua. Niin tylyltä kuin se voi tuntuakkin. Parempi vain säilyttää malttinsa ja olla aikuinen. Toinen osapuoli osoittaa teoillaan muuta..

[QUOTE="hmmm";26512818]soita lastenvalvojalle ja kysy...[/QUOTE]

Mitä jos ei toisen vanhemman kanssa voi neuvotella että olis koko hiihtoloman kun harvoin nähdään niin tulee toiselta uhkauksia: "soitan soskuun jos ei lapsi ala tällä sekunnilla löytyä postilaatikoiden luokse"! Sen jälkeen alko tulla lastensuojelu ilmotuksia huumeiden käytöistä ja soskun vaino(kävin testeissä ihan vaan vittulaikseni ja eikä olllut positiivinen!) Kun lapsi päätti jäädä minun luokse eikä halunnut mennä toisen vanhemman luo! no sosku ottaa puolen! sen on nähty! ja koettu. suhteessa olin se joka oli sukulaisten mielestä se joka alotti riidat, hakkas ja eikä osaa mitään. Itse sain yleensä turpaan ja viimenen niitti oli kun meinas lähteä henki ja "rakas äiti" sano: että mene ihtees!!!! (ja minä olen se joka valehteli)Jos joku ihmettelee miks en enää ole missään tekemisessä äidin kanssa Ehkä tuon takia!

Mitä tulee tehdä tilanteessa, kun lapsen isä ei palautakaan lasta sovittuna ajankohtana?

Tilanne siis se, että olemme lapsen isän kanssa taistelleet viime päivät juhannuksesta. Se on hänen viikonloppunsa ja hän vaatii lasta luokseen jo torstaina. Minä taas perjantaina, koska se on merkitty tapaamissopimukseen ja minulla on muitakin perusteluja.

Ehdotin kompromissina,että isä näkisi lasta viikolla iltaisin. Maantaina lapsi oli isällään ja tänään on myös tälläinen päivä. Isä haki lapsen päiväkodista sovitusti, mutta soittaessani ja varmistaessani asian niin hän sanoikin, että tuo lapsen vasta sunnuntaina takaisin, koska hänen ehdottamansa torstai ei käynyt minulle. Palautus aika on klo.20, jos iltapesut on tehty. Jos iltapesut puuttuvat niin sitten klo.19. Kompromissi tämäkin.

Miten minun tulisi suhtautua tähän uhkaukseen ja miten toimin, jos lasta ei kuulu klo.20 mennessä kotiin?

Jos teillä on yhteishuoltajuus eikä lapsi ole vaarassa, et voi juuri nyt tehdä muuta kun odottaa. Koettu on, en onneksi itse mutta ystäväni, ja siinä tapauksessa isä ja mummo pitivät lapset melkein kaksi viikkoa.

Toisaalta en jaksa ymmärtää miksi et olisi voinut antaa lasta isälle jo torstaina.

[QUOTE="vieras";26512918]..soita poliisi. Lastenvalvojat ei vahdi sopimuksen toteutusta vaan laativat ne. Poliisi hoitaa rikkomukset.[/QUOTE]

Tuskin lähtevät tuossa tilanteessa hakemaan. Ja olen ymmärtänyt ettei poliisit hoida näitä tapauksia ilman sossujen läsnäoloa.

[QUOTE="hei";26512928]Miksi ihmeessä on sinulle ongelma jos isä haluaisi olla lapsensa kanssa pari päivää enemmän? Eikö se ole myös lapselle hyväksi viettää isänsä kanssa aikaa?[/QUOTE]

Onhan se hyväksi viettää aikaa isänsä kanssa, mutta isä on viinaan menevä mies ja en ole koskaan nähnyt isää tälläisinä pyhinä selvin päin. Se on siis huolena. Noin harvat tapaamiset johtuvat isän 2-vuorotyöstä ja n.80 km välimatkasta. Yhden yön takia ei viitsi ajaa tuota matkaa edes takaisin. (isän mielipide)

Ei tietenkään saisi jättää palauttamatta, vaan pitäisi voida luottaa siihen, mitä on sovittu... mutta minustakin on outoa, ettei isä olisi voinut ottaa lasta jo torstaina. Meillä niin on tehty jo monta vuotta.

Onhan se hyväksi viettää aikaa isänsä kanssa, mutta isä on viinaan menevä mies ja en ole koskaan nähnyt isää tälläisinä pyhinä selvin päin. Se on siis huolena. Noin harvat tapaamiset johtuvat isän 2-vuorotyöstä ja n.80 km välimatkasta. Yhden yön takia ei viitsi ajaa tuota matkaa edes takaisin. (isän mielipide)

Jos tuo on syynä, niin miten ihmeessä uskallat antaa lapsen olla sitten pe-su?

No mites se asiaan vaikuttaa onko to vai pe? Perjantainahan se dokaus kuitenkin vasta alkaa. :/ Minkäikäinen lapsi onkaan? Jos sulla on aito huoli niin soita hänelle ja kerro, että aiot soittaa sos.päivystykseen jos ei palauta lasta. Nää on niin ikäviä tilanteita, mutta koita jaksaa. Et ehkä voi just nyt asialle mitään. :/ Halaus.

[QUOTE="vieras";26513016]Jos tuo on syynä, niin miten ihmeessä uskallat antaa lapsen olla sitten pe-su?[/QUOTE]

Niin, jos on viinaan menevä ja juhlapyhät pahimpia niin mitä se torstain pois jättäminen siihen auttaa kun kuitenkin pe-su olisi isällään? Äly hoi...

[QUOTE="vieras";26513015]Miten te voitte puolustella isää joka rikkoo sopimuksia?[/QUOTE]

Mä en ainakaan puolustele. Koitan vain sanoa ettei asialle voi salamana mitään jos isä ei lasta palauta. Ei auta soitella kiivastuksissaan poliiseille ym jos ei todellista huolta ole. Ja monesti se on niin, että äidit omii lapset eron tullen. Isälle ei yhtään enempää kuin pakko. Juu, itsekin alkuun meinasin sitä linjaa vetää. Ajan kans helpotti. Nykyään toivon, että isä ottas lapsia enemmän. :)

• Tykkää
Reactions: petite
[QUOTE="tiina";26512961]Jos teillä on yhteishuoltajuus eikä lapsi ole vaarassa, et voi juuri nyt tehdä muuta kun odottaa. Koettu on, en onneksi itse mutta ystäväni, ja siinä tapauksessa isä ja mummo pitivät lapset melkein kaksi viikkoa.

Toisaalta en jaksa ymmärtää miksi et olisi voinut antaa lasta isälle jo torstaina.[/QUOTE]

Olisi aivan kamalaa vain odottaa sunnuntaihin asti. Isähän saa tässä tilanteessa vallan ja voi tulevaisuudessa tehdä ihan mitä lystää, kun kukaan ei puutu. Lapsi varmasti myös luulee ettei äiti välitä, kun ei tee mitään, että pääsisi takaisin kotiin.

Voin vielä luetella isän perustelut torstaille:
-Ovat lähdössä uuden naisen suvun mökille n.400km päähän. sitä matkaa ei viitsi ajella parin päivän välein.
-Juhannusruuhkat ovat pahimmillaan perjantaina
- Kokon tekeminen, että ehtii ajoissa valmiiksi

Omat perusteluni perjantaille:
- Lukee sopimuksessa
- Ruuhka-ajat pahimmillaan torstaina
- Isä on ollut aamuvuorossa töissä ja on uninen kaveri. Vaarana on nukahtaa rattiin noin pitkällä ajomatkalla.
- Viina. Näin jäisi yksi päivä vähemmän aikaa kännätä lapsen nähden
- Mökki ja seura on lapselle vieraita. Siellä ei ole edes leluja.

Uusimmat

Yhteistyössä