Kun ei tiedä mitä opiskella ja kun vielä kaiken lisäksi on sellainen "huono oppija"...

  • Viestiketjun aloittaja merelia
  • Ensimmäinen viesti
merelia
Siitä on pitkä aika kun viimeksi olen opiskellut. Tai no pari vuotta sitten yritin yhtä aikuiskoulutusta mutta se ei onnistunut. Olin sillon töissä lapset oli suht pieniä ja kaikki tuntui menevän päällekkäin. Eikä työnantaja yhtään joustanut minkä kyllä ymmärrä kun opiskelin ihan eri alaa kun missä työskentelin. No en koskaan saattanut niitä opintoja loppuun. Välillä olen miettinyt pitäisikö saattaa ne vielä loppuun mutta mitä olen nyt seuraillu kyseistä alaa niin ilmeisesti ei kannata koska kunta taas säästää ja porukkaa on pistetty pois.

Jotain haluais kokeilla opiskella mutta kun ei millään meinaa keksiä että mitä. Mikä olis suht lyhyt koulutus mieluusti moni muotona ja sais aikalailla omassa tahdissa edetä. Sekin rajoittaa kovasti kun on pitkät välimatkat oppilaitoksiin. Omassa kunnassa ei oo yhtään aikuisopintoja. Sekin tympeää kun nykyään ei saa hakea nuorisopuolelle jos omaa jo yhden ammattitutkinnon. Lähin aikuiskoulutus on 60km päässä ja siitä seuraava 90km päässä. Huvikseni katselin tarjontaa ja aika heikkoa oli. Yhtään esim lähihoitajan koulutusta ei ollut nyt syksyllä alkamassa kummassakaan paikassa. Mikä mun mielestä oli aika yllättävää. Niitä kun on melkeen kokoajan ollut tarjolla. En siis edes tiedä onko lähihoitaja sitä mitä haluan...

Sitten taas mietin avoimen yliopiston opintoja mutta lieköhän ne liian haastavia tällaiselle joka ei oikein koskaan oo ollu hyvä koulussa.

Niin ja olishan se kiva jos uus ammatti tois vähän paremman tulotasonkin.. Tai oikeastaan sekin on yks edellytys ylipäänsä lähdenkö opiskelemaan... ei mitään järkeä opiskella hiki hatussa yms ja sitten tulot on aina vaan ne samat 1520€ nettona. tosin nyt työttömänä ansiosidonnaisella, ei oo kovin kivat näkymät työttömänä merkonomina...
 
jgxcb
Avoimesta ei oo kun harrastukseksi, joa et tosissas halua oikeesti yliopistoon. Ja jos haluut nopeasti valmistua ja opinnot ei luonnu, niin ehkä ei yliopistoon.

Lähäriks tuskin lukee monimuotona. Mitä työtä sun paikkakunnalla on nyt tarjolla? Oppisopimuksella lähäriks tai jotain vastaavaa?
 
ap.
Englannin kielen kouluttaja, henkilökohtainen avustaja, lähihoitaja, sähköasentaja, palveluvastaava, lounas apulainen.

Nuo oli ainoat paikat mitkä oli te-toimiston sivuilla. Eipä näin pienellä paikalla paljon ole tarjolla ja melkeen kaikki työpaikat menee suhteilla, joita mulla ei kauheasti ole kun en ole alunperin täältä kotoisin enkä kauan ole asunutkaan.

Kattelin naapurikuntia ja eipä nekään kauheasti anna... lehtimyyjiä ym puhelinmyyntiä, opettajia...
 
kukkamari
Mene työkkärin ammatinvalintapsykologille.

Ajattele niin että mitä haluat tehdä. Ei niin että mikä on helpoin saavuttaa, koska se mikä vaikuttaa helpolta ei ehkä ole sitä. Miksi haluat mahdollisimman nopean koulun? Onko se kuitenkaan sinulle sopivin kun kuitenkin haluat hyvän palkan ja omatahtisen koulun. Yliopisto tarjoaisi nämä kaksi, mutta tutkintoaika on pidempi. Osalla aloista jo kandin tutkinto avaa työväyliä eikä se juurikaan eroaisi toisen asteen koulusta pituudessaan.

Ylemmällä tasolla opiskelet ehkä pidempään, mutta työ voisi olla mielenkiintoisempaa ja palkka parempi. Jos siis mietit rahaa nopeasti valmistumisessa, niin mieti pidemmällekkin.

Yliopistossa voisit esimerkiksi tehdä avoimessa ja kokeilla miltä se tuntuu. Joillekkin aloille voi sitten hakeakkin avoimen kautta ja voit jatkaa opintoja omassa tahdissasi. Myös etäopiskelu on joissain tapauksissa mahdollista, riippuen alasta ja paikasta.

Kehottaisin siis unohtamaan tämänhetkiset mukamas rajoitteet ja lähteä siitä mitä haluat työksesi tehdä.
 
ap.
Suurinosa elämästä on mennyt ulkona työelämästä. Ensin 6v kotona lasten kanssa sitten pari vuotta meni työttömänä yhdessä vaiheessa ja nyt taas iski työttömyys. Siksi kai sitä haluais mahdollisimman pian töihin että ehtisi tässä elämässä jotain muutakin kuin kituuttaa vähällä rahalla. Toisaalta lyhyt koulutus+hyvä palkka taitaa olla = mahdottomuus.

Mutta sitten taas jos unohdetaan kaikki rajoitteet.... Niin mikä minua oikeasti kiinnostaa? Sen kun oikeasti tietäis... Joskus nuorempana haaveilin jopa lääkärin, farmaseutin tai sairaanhoitajan ammatista... Tosin pyörryn heti kun näen verta joten nyt vanhempana olen luopunut niistä haaveista. Pyörtyilevä lääkäri :)
Nojoo toisaalta sairaudet, lääkkeet ja eri parannuskeinot kiinnostaa kyllä vielä ja luen niistä mielelläni...
 
"sipuli"
Suurinosa elämästä on mennyt ulkona työelämästä. Ensin 6v kotona lasten kanssa sitten pari vuotta meni työttömänä yhdessä vaiheessa ja nyt taas iski työttömyys. Siksi kai sitä haluais mahdollisimman pian töihin että ehtisi tässä elämässä jotain muutakin kuin kituuttaa vähällä rahalla. Toisaalta lyhyt koulutus+hyvä palkka taitaa olla = mahdottomuus.

Mutta sitten taas jos unohdetaan kaikki rajoitteet.... Niin mikä minua oikeasti kiinnostaa? Sen kun oikeasti tietäis... Joskus nuorempana haaveilin jopa lääkärin, farmaseutin tai sairaanhoitajan ammatista... Tosin pyörryn heti kun näen verta joten nyt vanhempana olen luopunut niistä haaveista. Pyörtyilevä lääkäri :)
Nojoo toisaalta sairaudet, lääkkeet ja eri parannuskeinot kiinnostaa kyllä vielä ja luen niistä mielelläni...
Hoitoalaa voi opiskella kaikilla asteilla, siitä vain sitten valitsemaan. Peloista voi karaistua opiskeluvaiheessa aivan hyvin jos vain päättää niin. Sittenhän siitä tulee työtä ja rutiinia, joten sen takia en jättäisi opiskelematta. Et varmasti tule pyörtymään siellä töissä jos sinne asti pääset.

Tunnut miettivän paljon rajoitteita. Kun ajattelet niin päin että voit lähteä ihan oikeasti lukemaan mitä vain niin johan helpottaa.
 
fgjkkfgk
[QUOTE="Morjens";30210468]Huono oppija lääkikseen, :D no onnea vaan jos sellaista aiot.[/QUOTE]

Olisiko nyt kuitenkin vain huono käsitys itsestä oppijana? Jos on oikea ala niin jokainen pystyy opiskelemaan. Lääkis on ihan samaa ulkoa oppimista kun kaikkialla muuallakin. Hyviä oppimiskeinoja pystyy opettelemaan jos on tarvetta.

Useimmiten kyse on huonosta motivaatiosta eikä huonosta oppimiskyvystä.
 
"Morjens"
Olisiko nyt kuitenkin vain huono käsitys itsestä oppijana? Jos on oikea ala niin jokainen pystyy opiskelemaan. Lääkis on ihan samaa ulkoa oppimista kun kaikkialla muuallakin. Hyviä oppimiskeinoja pystyy opettelemaan jos on tarvetta.

Useimmiten kyse on huonosta motivaatiosta eikä huonosta oppimiskyvystä.
Oletko nähnyt lääkiksen pääsykokeita? Oletko tietoinen että millä tasolla tietoa pitää pystyä omaksumaan lääkiksessä? Ei ole ihan joka jampan kyvyille.

Ihminen joka miettii lähihoitajaksi kouluttautumista ja pitää itseään huonona oppijana tuskin pääsee lääkikseen.
 
Perusta kotiapupalveluyritys. Vanhusten määrä kasvaa ja he tarvitsevat apua kaikenlaisissa arkiaskareissa (siivous, kaupassakäynti jne), joihin ei koulutusta tarvita. Koska asiakkaat ovat oikeutttuja kotitalousvähennyksen, tuntihinnan voi pitää hyvällä tasolla. Lisäksi saat starttirahaa alussa.
 
ap.
[QUOTE="Morjens";30210468]Huono oppija lääkikseen, :D no onnea vaan jos sellaista aiot.[/QUOTE]

missä sanoin että aijon hakea lääkikseen? Se oli haave joka myös jää haaveeksi.. Ihan välimatkankin takia ja monen monen muun asian takia.
 
jdfdffö
[QUOTE="Morjens";30210500]Oletko nähnyt lääkiksen pääsykokeita? Oletko tietoinen että millä tasolla tietoa pitää pystyä omaksumaan lääkiksessä? Ei ole ihan joka jampan kyvyille.

Ihminen joka miettii lähihoitajaksi kouluttautumista ja pitää itseään huonona oppijana tuskin pääsee lääkikseen.[/QUOTE]

Ihan tavallisia ihmisiä siellä opiskelee, ne pääsee joilla on motivaatiota opiskella parhaiten. Ap tuskin pääsee lääkikseen koska ei aijo edes hakea. Varmaan siksi koska ei usko edes pääsevänsä.

Ei hae myöskään mihinkään muualle hoitoalalla koska joku muu syy. Näin meillä on itseään toteuttava kehä.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja jdfdffö;30210581:
Ihan tavallisia ihmisiä siellä opiskelee, ne pääsee joilla on motivaatiota opiskella parhaiten. Ap tuskin pääsee lääkikseen koska ei aijo edes hakea. Varmaan siksi koska ei usko edes pääsevänsä.

Ei hae myöskään mihinkään muualle hoitoalalla koska joku muu syy. Näin meillä on itseään toteuttava kehä.
En hae lääkikseen välimatkan takia.

Sitten mun mielestä on hyvä ollakin ihan realistinenkin.

Olen joskus hakenut lähihoitajan opintoihin, tosin siitä jo aikaa 7-vuotta. En päässyt, olin aika nuori silloin se ehkä vaikutti eikä sillon ollut se mikä kiinnosti eniten.

Ehkä kokeilen joskus uudestaan jos vain ilmaantuu lähihoitajan koulutus, ehkä keväällä tulee?

Vaikka en edelleenkään ole varma onko hoitoala se mikä oikeasti on mun juttu...
 
pyörryttää?
Osaatko kuvankäsittelyä?
Tuolla on ala, minne on vuosia sitten päässyt alimmilla pisteillä...:
http://www.tut.fi/wwwoppaat/opas2005-2006/opas1/b/Syventavatopinnot-Laaketieteellinenfysiikka.html
 
helppoa
missä sanoin että aijon hakea lääkikseen? Se oli haave joka myös jää haaveeksi.. Ihan välimatkankin takia ja monen monen muun asian takia.
Luepa ensin nämä kirjat, tai selaile vain:
Lukion Fysiikka, 8 osaa, muut kirjoittajat Jukka Hatakka, Heimo Saarikko, Jukka Valjakka (oppikirja)

Löytyy kirjastosta, joten eipä ole kaukana:)

Mitä sen jälken ajattelet, kerro meillekin.
Ehkä vikaa on ollut opettajissa joskus? Ja aikaahan ei voi ollakaan silloin, kun lpset ovat pieniä.
 
helppoa
Luepa ensin nämä kirjat, tai selaile vain:
Lukion Fysiikka, 8 osaa, muut kirjoittajat Jukka Hatakka, Heimo Saarikko, Jukka Valjakka (oppikirja)

Löytyy kirjastosta, joten eipä ole kaukana:)

Mitä sen jälken ajattelet, kerro meillekin.
Ehkä vikaa on ollut opettajissa joskus? Ja aikaahan ei voi ollakaan silloin, kun lapset ovat pieniä.
Kauhistus, kirjasarjann nimi löytyi tuolta, yhden tekijän sivulta:
Mitä ruoka on syönyt? | Kirjailija, kaupunginvaltuutettu

Onnellinen se, jolla ne on ollut koulussa luettavana!
Ostin nuo itselleni ihan hyvikseni, kun koulussa aikoinaan en älynnyt aihetta valita...
 
uravalinta
Ei sitten ois mahdollista muuttaa jonnekin, missä saisit opiskeltua sellaista alaa JOKA IHAN OIKEASTI KIINNOSTAA? Itse aloitin juuri opinnot amk:ssa ja ryhmässäni on ainakin yksi opiskelija jolla on jo maisterintutkinto mutta tämän nimenomaisen tutkinto-ohjelman vuoksi pakkasi matkaan miehen ja lapset ja muutti pohjois-suomesta pääkaupunkiseudulle. Mielestäni kannattaa sitkeästi etsiä se oikea ala, ja sitten opiskella sitä eikä vain jotain josta ehkä voisi melkein tykätä. Oppimiseen saa ainakin omassa amk:ssa apua vaikka kuinka, ja oikeaa alaa kun opiskelee niin kiinnostaahan se ihan eri tavalla.
 

Yhteistyössä