Kun äiti on synnyttämässä/osastolla, saako isä hoitovapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tietoa vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tietoa vailla

Vieras
Eli minulla synnytys lähestyy ja mietittiin, että saako isä palkallista vapaata hoitaakseen isommat sisarukset. Onko kellään tietoa? Ja tietty hoitotarve on olemassa koko sairaalassaoloajan.

Mutta eikös isyyslomasta tarvi ilmoittaa hyvissä ajoin työnantajalle? Vai onnistuuko, että vaikka tarvittaessa kesken päivän sanoo, että nyt minä lähden isyyslomalle, kun vaimo synnyttää?

entäs joku mll:n hoitaja tai vastaava? maksaahan se mutta ei kaikkea tässä maailmassa voi saada yhteiskunnan tai työnantajan kustantamana.
ja pitäähän sinun saada lapsille se hoitaja siksikin aikaa kun itse synnytys tapahtuu jos miehesi haluaa olla siinä mukana.
Entäs mummot tai joku?
minulla tosin ei ole kokemusta edes isyyslomista kun ei mies pienestä omasta firmasta voinut noin vaan jäädä pois ja laittaa lappua luukulle. mutta mll:n hoitaja hälyytettiin apuun kun jouduinkin sairaalaan pari päivä ennen synnytystä ja sitten vauvan kanssa heitin pian toisen parin päivän keikan.
ja kai kunnastakin voi kysellä, riittääkö heillä ketään vai onko kaikki etukäteisvarauksin sidottu jonnekin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 07:58 Tietoa vailla kirjoitti:
Mutta eikös isyyslomasta tarvi ilmoittaa hyvissä ajoin työnantajalle? Vai onnistuuko, että vaikka tarvittaessa kesken päivän sanoo, että nyt minä lähden isyyslomalle, kun vaimo synnyttää?

No mitenkäs sen nyt voi hyvissä ajoin ilmoittaa, siis tarkan päivämäärän. Tietysti sanoo pomolle että vaimolla on silloin ja silloin laskettuaika ja jään joskus silloin isyyslomalle. Ainakin mun mies vaan soitti töihin että nyt lähdemme synnyttämään ja jäi saman tien isyyslomalle.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 08:29 äiti 40plusplus kirjoitti:
entäs joku mll:n hoitaja tai vastaava? maksaahan se mutta ei kaikkea tässä maailmassa voi saada yhteiskunnan tai työnantajan kustantamana.
ja pitäähän sinun saada lapsille se hoitaja siksikin aikaa kun itse synnytys tapahtuu jos miehesi haluaa olla siinä mukana.
Entäs mummot tai joku?
minulla tosin ei ole kokemusta edes isyyslomista kun ei mies pienestä omasta firmasta voinut noin vaan jäädä pois ja laittaa lappua luukulle. mutta mll:n hoitaja hälyytettiin apuun kun jouduinkin sairaalaan pari päivä ennen synnytystä ja sitten vauvan kanssa heitin pian toisen parin päivän keikan.
ja kai kunnastakin voi kysellä, riittääkö heillä ketään vai onko kaikki etukäteisvarauksin sidottu jonnekin.

Täytyy itsekin kokeilla sitä mll. Se ei ole edes kallis.

Eipä taida mll:n hoitaja olla puolen tunnin sisällä täällä lasta katsomassa, kun lähtö tulee. Ja ei ainakaan meillä ole varaa pitää montaa päivää varalta, jos sattuis lähtö tuleen. Vauva kun ei sattumoisin tule kello kaulassa ennalta ilmoitettuun aikaan. Voihan tietty olla, että joku voi pitää hoitajaa kotona odottamassa.

Naurettavaa ehdottaa edes moista.

Monessa työpaikassa voi synnytyspäivän pitää esim. pekkasena tai isyyslomapäivänä, jos on etukäteen varoiteltu työnantajaa lähestyvästä synnytyksestä.
Tietysti joissain paikoissa voidaan olla tarkempia, mutta isyyslomahan aloitetaan usein aika pian vauvan syntymän jälkeen eli kovin tarkkaan sitä ei etukäteen voi tietää.

Meillä töissä riittää, kun ilmoittaa esimiehelle poissaolosta, kun on osattu etukäteen varautua, että kohta syntyy. Merkataan sitten pekkanen tai muu poissaolo.
Mieskin on aina vain ilmoittanut, että nyt ei tule töihin, lähtee synnytykseen ja matkavapaista on pitänyt vapaan. Isyysloman aloittanut sitten, kun mä ja vauva ollaan kotiuduttu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 10:03 vieras kirjoitti:
Eipä taida mll:n hoitaja olla puolen tunnin sisällä täällä lasta katsomassa, kun lähtö tulee. Ja ei ainakaan meillä ole varaa pitää montaa päivää varalta, jos sattuis lähtö tuleen. Vauva kun ei sattumoisin tule kello kaulassa ennalta ilmoitettuun aikaan. Voihan tietty olla, että joku voi pitää hoitajaa kotona odottamassa.

Heh, samaa mieltä. Juu, mll-hoitaja vaan kotiin pariksi viikoksi päivystämään... Täällä paikkakunnalla ainakin on tasan yksi mll hoitaja ja sen saaminen paikalle takuuvarmasti vaatisi juuri tuon.

Onko se sitten "kaikki yhteiskunnan tai työnantajan kustannuksella" elämistä jos sen yhden synnytyksen ajaksi kyselee hoitovapaasta?! Ja onhan mll:n hoitajan käyttäminenkin tavallaan aikamoista siipeilyä, ethän siitä maksa itse kuin pienen murto-osan.

Mutta onhan elämä varmaan huoletonta, kun on varma, että itselle ei koskaan voi tapahtua mitään sellaista mihin tarvitsee yhteiskunnan apua...

Ja vielä sille alkuperäiselle ;) , voisihan se olla mahdollista. Itselleni ei ole tullut edes mieleen, mutta kyllähän mieskin saa jäädä hoitovapaalle. Siitä täytyy varmaan sitten ilmoittaa hyvissäajoin, kannattaa kelasta kysellä! Isyysloma on todella sellainen, että työnantaja voi halutessaan vaatia ilmoittamaan etukäteen tarkan ajankohdan, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Meilläkin riitti, että vain ilmoitti kun vauva oli syntynyt, enkä tiedä yhtään tapausta missä työnantaja olisi vaatinut, mutta periaatteessa se on mahdollista. Ja jos mitään hoitajaa ei löydy, niin eihän siinä auta muu kuin miehen vain jäädä pois töistä, luvalla tai ilman. Kyllä nyt luulisi, että jotain sairaslomaa sitten ainakin saa hetkeksi, ihan kuin jos kotona oleva äiti sairastuu äkillisesti ja pitää saada lapset äkkiä johonkin.

Itse olin juuri vähän aikaa sitten useamman yön sairaalassa (olen raskaana) ja mies sai jäädä töistä pois lapsen hoidon takia, sillä hänellä olisi ollut yövuoroja, mutta meillä ei ole kuin "tavallinen" päivähoitopaikka. Kolme ensimmäistä päivää olivat palkallisia ja loput palkattomia. Mies toimitti sairaalasta saamani sairastodistuksen työnantajalle.
Synnytyksestä en tiedä kuinka menee, mutta täytyypi pyytää, että mies kyselisi työpaikaltaan...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 10:03 vieras kirjoitti:

no isä tietysti sitten jää lasten kanssa kotiin ja äiti menee yksin vai kuinka? eli mummot ja muut silloin remmiin siksi ajaksi tai pidempään
minä kyllä ehdottelin jos joutuu olemaan siellä sairaalassa pidempään. niin meillä oli

kyllä isä saa vapaata ja saa lähteä kesken päivän pois töistä! meillä sunty poika ma aamusta ja mies jäi pois töistä! soitti vaan sinne ja sano ettei tuu kun nyt se lapsi syntyi!! oli 2 viikkoa kotona!! tietty pitää 2kk etukäteen ilmoittaa isyyslomasta!

Meillä mummot asuu 500 km päässä ja toinen on työelämässä, ei sitä voi remmiin hälyttää. Kaikki tuttavat on töissä. Kyllä se miehen täytyy jäädä pois töistä esikoisen kanssa olemaan, jos minä yhtäkkiä joudun synnyttämään. Antoi työnantaja luvan tai ei.

En tiedä miten tämä asia menee laillisesti, mutta eiköhän aika moni asia ole sovittavissa. Esikoisen tullessa mies oli talvilomalla, mutta tällä kertaa hän on ilmoittanut LA työnanatjalleen ja varoittanut että kun synnytys alkaa niin hän lähtee laitokselle päin, oli tilanne töissä sitten mikä tahansa. Kyllähän kaikki sen ymmärtävät että ei kerta tänä päivän ei vielä tiedetä sitä tarkkaa hetkeä milloin lapsi syntyy (ja tullaanko koskaan tietämään?) niin ei sitä voi ilmoittaa mitään tiettyä päivää että silloin aloitan isyysloman, sitä voi vaan varoitella.

Mieheni on kuitenkin tulossa sairaalaan heti kun vain Suomeen pääsee, ellei kaikki nyt jostain syystä kaadu päälle, mutta kyllä asiat pitäisi olla järjestyksessä.
Pitkään minä pohdiskelin ja mureksin että kuka tulee esikoista hoitamaan kun äitini ja muu suku asuu 500 km päässä ja toinen mummi on työelämässä ... kuten myös suurin osa ystävistäni. No, mummilla on ma 28.8 alkaen (LA 3.9) yhden viikon loma, eli silloin olisi nappiaika synnytykselle. Mutta eihän sitä koskaan tiedä että milloin se sitten on oikeesti, eli päätin jossain vaiheessa että nyt minä kyllä sitten kysyn apua "vähemmän tutuilta" ... ja hyvä niin, meili on rauhoittunut.
Eli jos synnytys alkaa ennen maanantaita (28.8) tai sitten 4.9 jälkeen niin tyttö menee hoitoon entisille naapureille joihinka olen tutustunut viimeisen vuoden aikana lasten kautta ... heillä on kohta 1v poika. Myös nykyiset naapurimme ovat "hälytystilassa" jos lähtö tulee keskellä yötä tai muuten tulee kiire (lukuunottamatta päiväsaikaa jolloinka ovat töissä), koska hoitaja ei välttämättä pääse ihan heti paikalle yöaikaan, enkä haluaisi repiä tyttöä ylös sängystä keskellä yötä muutenkaan. Niin ja yksi toinen naapureistamme tarjoutui veimään minua synnärille ilta tai yöaikaan jos mieheni ei ole kotona (reilu viikon töissä ja viikon vapaalla). Eli kyllä kai sitä apua saa jos vain osaa pyytää sitä. Myönnettäköön että meidän pihapiirissämme (rivareita) on aika ihania ihmisiä joita tuntee joitain paremmin kuin toisia. Kaikki nämä kolme "naapuriystävää" sanoivat tottakai jo melkein ennen kun sain kysyttyä. Ja sitten lukuisat ystävät ovat sanoneet että soita vain jos ei järjesty, että kyllä he jotenkin saavat asiat järjestettyä.
Toisin sanoen en vielä tarkalleen tiedä minne rakas pikku enkelimme menee hoitoon, mutta tiedän että se järjestyy kyllä jotenkin, ja jos naapurit eivät herää tai en saa heitä kiinni niin en kyllä aijo epäröidä kolkuttamista muiden oville tai soitoa muille tuttaville.

Toivottavasti saatte asiat järjestettyä tavalla tai toisella ja ONNEA SYNNYTYKSEEN! :hug:

no jos on työn antajalle 2 kk enne la:ta ilmoittanut asiasta niin työn antaja tietää asiasta ja hänen pitäisi myös varautua siihet että miehesi jää isyys lomalle seuraavana päivänä sillä sinähän voit halutessasi kotiutua jo saman/seraavan vuorokauden kuluessa.....

Yhteistyössä