Kun äiti olisikin se tienaaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yrittäjänainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ookoo";28891539]IHanko noin vain mies voi jäädä töistä pois kuukausiksi, jopa vuodeksi tai pidemmäksikin aikaa? Mitäs työnantaja siihen sanoo? Onko miehelläsi sitten enää koti-isyyden jälkeen työpaikkaa mihin palata? Onko hän valmis ottamaan tämän riskin?[/QUOTE]

Mitenkäs tää on eri asia kun äidin kohdalla?

[QUOTE="ookoo";28891539]IHanko noin vain mies voi jäädä töistä pois kuukausiksi, jopa vuodeksi tai pidemmäksikin aikaa? Mitäs työnantaja siihen sanoo? Onko miehelläsi sitten enää koti-isyyden jälkeen työpaikkaa mihin palata? Onko hän valmis ottamaan tämän riskin?[/QUOTE]

Miehellä on samanlainen oikeus vanheimpain-ja hoitovapaseen, kun äidilläkin. Elikä pystyy jäämään kotiin, kun vauva on n. 3kk ikäinen ja voi olla kotona, kunnes lapsi on 3v. Työpaikka säilyy samalla tavalla, kun äidilläkin. Ja en mun miehen työnantaja mitään ihmeellista sanonut, kun mies ilmoitti jäävänsä hoitovapaalle ;) Työpaikkakin oli tallessa, kun 1,5v myöhemin palasi.

Et halua lasta vielä, joten ei ole sen aika. Voit katkeroituakin, jos joudut luopumaan työstäsi miehesi vauvahaaveiden takia - varsinkin, jos käykin niin, ettei miehesi suostukaan hoitamaan lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yrittäjänainen;28890966:
voiko mies oikeasti olla koti-isänä onnellinen?

Itse olisin koska tahansa jäänyt koti-isäksi, olen ollut töiden vuoksi niin paljon poissa että jälkeenpäin on ihan harmittanut kun en ole niin paljon saanut olla lasten kanssa.

Olisiko teidän tilanteessanne mahdollista, että ensimmäisen puoli vuotta te vuorottelisitte. Sinä voisit tehdä töissä esim. puolikasta päivää, kun mies hoitaa vauvaa. Puolen vuoden jälkeen siirtyisit taas kokopäiväisesti töihin ja mies jäisi kokonaan kotiin. Nuo vanhempainraha hakemukset tehdään jos reippaas ennen lapsen syntymää, eli voitte jo raskausaikana sopia miehen kanssa hoitojärjestelyt, ja tehdä siitä kelaan virallisen ilmoituksen. Tällöin mies tuskin kovin helposti pyörtää sanojaan. En näe mitään estettä sille, etteikö mies voisi olla koti-isänä onnellinen.

Muista kuitenkin että jos et halua lasta, niin on parempi odottaa vielä pari vuotta. Tietysti liian kauaa ei kannata, ettei tule ikä vastaan, mutta esim. 5 vuotta voit vielä hyvin keskittyä työntekoon. Kuitenkin jos itse podet myös vauvakuumetta suosittelen vauvanhankintaa. En usko että tulet katumaan.

Yhteistyössä