?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Hei
Lihan sisältämä energiamäärä riippuu syödyn lihan rasvaisuudesta. Rasvainen liha esim. pekoni sisältää enemmän rasvaa kuin esim. paisti, ja näin ollen edellinen lihalaatu on lihottavampaa kuin jälkimmäinen.
Sekä porsaan- että naudanlihaa saa vähärasvaisena sekä runsasrasvaisena. Lihan rasvaisuus riippuu siitä, mistä kohtaa eläimen kehoa liha on peräisin.
Vähiten rasvaa on kummallakin eläimellä paistissa ja fileissä ja eniten kylkilihoissa.
Jauhelihan rasvaisuus riippuu myöskin siitä, mistä päin eläintä liha, josta jauheliha on jauhettu, on peräisin.
Tarjolla on sika-nautajauhelihaa, naudan paistijauhelihaa, sian- ja naudan jauhelihaa.
Edellä mainituista naudan tai possun paistijauheliha on vähiten energiaa sisältävää. Sika-nauta-, sian ja naudan jauhelihan rasvapitoisuus riippuu taas siitä, mistä ruhonosista liha on jauhettu.
Jos tarkastellaan sian- ja naudanlihan rasvan laatuja, pidetään sianlihan rasvaa "terveellisempänä" kuin naudanlihan rasvaa. Sian rasvan välttämättömien rasvahappojen osuus on suurempi kuin naudanlihan. Kummankin lihalaadun rasva on kuitenkin melko kovaa rasvaa eli lisää riskiä sydänsairauksiin. Joskin sianlihan pehmeitten rasvahappojen määrä on suurempi kuin naudanlihan.
On siis aivan makuasia kumpaa lihaa syö, sikaa vai nautaa, kunhan pyrkii syömään vähärasvaista lihaa ja vaihtaa lihan välillä kalaan, broileriin ja kasvisruokiin.
Hyvää syksyä!
Tuula Heikkinen
ravitsemusterapeutti
Ruoka ja ruokavalio - Kysy asiantuntijalta -
Löysin tämmösen ku kuukkelia kiusasin...
Ne käyttää mausteena glutamaatteja/hiivauutteita/aromisuolaa/hydrolysaatteja. Pilaavat hyvätkin ainekset niillä.Kuuntelen kehoani enkä ole aikoihin, siis vuosikausiin syönyt sianlihaa, joskus hyvin hyvin satunnaisesti. Nyt kun tuli käytyä lounaalla toissapäivänä niin se oli ainoa kelpuuttamani vaihtoehto ja sorruin leivitettyyn isoon lehtipihvin.
En jaksanut syödä kuin puolet ja otin loput kotiin. Aamulla kun heräsin niin minua pieretti ihan hirveästi. En halunnut heittää loppuja pois niin ajattelin että auttaisiko punaviini tänään sen kanssa?
Ja kyllähän se auttoi nyt ei ole mitään ongelmia ruuansulatuksen kanssa. Mutta yksi asia on varma. En ikinä enää syö sianlihaa, en edes jouluaattona. Valintani on kalkkuna ja kyläpaikassa tulen saamaan myös metsäkauriin paistia.
Ei punaviini poista vaivaa. Paista itse lehtipihvi luomuvoissa. Ja hauduta levättömässä luomukermassa. Ei tarvi edes suolaa lisätä kun voissa on sitä.Ne käyttää mausteena glutamaatteja/hiivauutteita/aromisuolaa/hydrolysaatteja. Pilaavat hyvätkin ainekset niillä.
Pistän kyllä syyn sianlihalle. Ei leivitykset ole koskaan mitään sivuvaikutuksia aiheuttaneet.Mitähän siinä leivitysjauhossa oli?
Luomurasva ei haittaa. Kaikki myrkyt kertyy maksaan ja nahan alle. Siksi aina luomu, jos voi valita.kummassa sitä kovaa rasvaa nyt sitten on enempi?
Sika ei hikoile ja kuonaa on siinä lihassa. Siksi varmaan pieretti eikä se ole minun makuun ollenkaanLuomurasva ei haittaa. Kaikki myrkyt kertyy maksaan ja nahan alle. Siksi aina luomu, jos voi valita.
Sikakin kusee ja paskooSika ei hikoile ja kuonaa on siinä lihassa. Siksi varmaan pieretti eikä se ole minun makuun ollenkaan
Höpsistä.Sika ei hikoile ja kuonaa on siinä lihassa. Siksi varmaan pieretti eikä se ole minun makuun ollenkaan
Luomurasvassa ei ole samoja rasvamolekyylejä?Luomurasva ei haittaa. Kaikki myrkyt kertyy maksaan ja nahan alle. Siksi aina luomu, jos voi valita.
Pakkohan se on, muttaSikakin kusee ja paskoo
Korppujauhoissa on vaikka mitäMitähän siinä leivitysjauhossa oli?
No jos syö soijamaissia, en söisi ollenkaan. Se olis eläinrääkkäystäLuomurasvassa ei ole samoja rasvamolekyylejä?
Nyt puhuttiin voista ja sen rasvamolekyyleistä ja varsinkin kovasta tyydyttyneestä rasvasta.No jos syö soijamaissia, en söisi ollenkaan. Se olis eläinrääkkäystä