Kumpi tärkeämpi, ajokortti vai passi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ajattelematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ajattelematon

Vieras
allinnan risteily varattu uudella nimellä (Heinäkuussa menin naimisiin) ja nyt tajusin, että ajokortti ja passi on molemmat vanhalla nimellä. Molempia ei ole varaa uusia matkaa varten ,joten kumpi tärkeämpi?
Passia ei luultavasti edes kysytä, jos ei nouse maihin.

tossa tilanteessa uusisin varmaankin sen kumman saa nopeemmin. Tai rahatilanteesta riippuen kumpi on halvempi.
Passi kuitenkin käy henkilöllisyystodistuksena, baarissa ne tuskin ihmettelee sun sukunimeä ja jos poliisit pysäyttää kun oot ratissa niin luulis että ei oo paha rikos ajaa ajokortilla jossa vanha sukunimi varsinkin jos on passi mukana oikealla, uudella sukunimellä :)

Eihän tuolla tallinnassa enää juurikaan passintarkastusta ole, mutta veikkaan että vähemmän kyttyrää ne siellä tykkää jos tarkistuttavat että sulla on passi mukana, kuin että ajokortti

passi tohon tarkoitukseen, mutta mä uusin vaan ajokortin ja tilaan matkan jouluksi vanhalla nimellä joka on myös passissa. tarttis kyllä se uusikin passi saada hommattua heti ku rahat antaa myöten..

passi matkaasi ajatellen... mutta kummalla nimellä matka on varattu uudella vai vanhalla... papereiden kuitenkin tulisi täsmätä nimien osalta. oli ainakin ohjeistus mulle joskus.

ajokortin vaihtoon valtio on varannut kolme kk. aikaa nimen muutokseen... itsellä meni vuosi.
passia en oo vieläkään vaihtan, kun ei oo oltu menos minnee.

Mulla meni montavuotta häiden jälkeen ennenkuin sain aikaiseksi uusia passin ja ajokoritin. Matkoillakin ehdin käymään uudella nimellä sekä ratsiaankin jouduin ainakin kerran. Joten en tiedä onko kumpikaan välttämätön.

Passi tai henkilökortti, ne ovat henkilöllisyystodistuksia, toisin kuin ajokortti.

Ja käsittääkseni pitää olla henkilöllisyystodistus, nousit maihin tai et (vaikka sitä ei välttämättä kysytäkään).

Multa ei oo muutaman viime vuoden aikana koskaan kysytty passia tallinnaan mennessä, ja oon käynyt n. 6 kertaa vuodessa.

Mut sääntöjen mukaan, sun olis pitäny uusia ajokortti viime kuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Multa ei oo muutaman viime vuoden aikana koskaan kysytty passia tallinnaan mennessä, ja oon käynyt n. 6 kertaa vuodessa.

Mut sääntöjen mukaan, sun olis pitäny uusia ajokortti viime kuussa.

Niin voi sitä noinkin yrittää mennä. Mutta se matka sitten tosiaan voi tyssätä suoraan satamaan. Että jos varman päälle haluaa pelata, ei kannata lähteä leikkimään.

Ajokortti, koska sitä tarviit enempi. Pääasia tolla reissulla on, että pystyt todistamaan olevas sama henkilö ku siinä passissa... Vaikka tuskin sitä sulta edes kysytään. :) Maistraatista saa myös virkatodistuksen, joka maksaa pari euroa... Sen jos haet, niin ei tarvi uusia vielä passia eikä ajokorttia (mikäli ne muuten on voimassa). Suositus ois kyl uusia 3kk sisällä nimen muuttumisesta, mut en tiä onko se niin tarkkaa.

Tärkeämpi olis kaiketi ajokortti, noita matkoja en niin usein tee ja passikin olisi voimassa vielä monta vuotta. Kuvittelisin, että riittäs toi ajokortti, eihän henkkarilla oo muuten mitään virkaa, kun ajokorttikin kelpaa normaalisti, mutta ajokortti on oltava jokatapauksessa.

Kehtaakohan sitä poliisilaitokselta kysyä? :/ Taitaa vastaus olla kyllä, että molemmat uusittava..

Alkuperäinen kirjoittaja Ajattelematon:
Kehtaakohan sitä poliisilaitokselta kysyä? :/ Taitaa vastaus olla kyllä, että molemmat uusittava..

Mä hain toukokuussa passia ja silloin sanoivat, että uusi tuo ajokortti kun kerkeet.. ja antoivat paperit mukaan.. eivät siis mitenkään erityisesti hoputtaneet tms. vaikka silloin oli jo melkein 3 vuotta nimen vaihtumisesta.. joten kyllä mun mielestä sun kannattaa kysyä sieltä..

Tärkeämpi olis kaiketi ajokortti, noita matkoja en niin usein tee ja passikin olisi voimassa vielä monta vuotta. Kuvittelisin, että riittäs toi ajokortti, eihän henkkarilla oo muuten mitään virkaa, kun ajokorttikin kelpaa normaalisti, mutta ajokortti on oltava jokatapauksessa.

Mä kun lähdin matkoille ja olin mennyt kesäkuussa naimisiin ja passi oli voimassa saman vuoden joulukuuhun, niin kysäsin asiaa et voinko matkustaa sen passin kanssa missä on vanha nimeni, niin ei onnistunut. Olin kyllä vaihtanu ajokortin jo uudelle nimelle ja selittivät jotain, et sulla ei voi olla ajokortti toisella nimellä ja passi toisella..
Uusin sen passinkin sitten, loppujen lopuks ei ois kannattanu, kun ei sitä ees kyselty (menin Tallinnaan)

Mulla on siis ajokortti ja passi molemmat samalla eli vanhalla nimellä. Matka on tilattu ja maksettu uudella nimellä..Uskaltaakohan vaan lähteä matkalle? :/

Pystyisikö nimeä muuttamaan? Jos soitat firmalle ja kysyt asiasta, että ajattelemattomuuttasi varasit väärällä nimellä, piti varata vielä tyttönimellä.
Mä en uskaltais ilman passia lähteä, mutta harmihan se on hommata yhden matkan takia, jos sillä muuten ei ole niin kiire. Mutta ilman se matka tosiaan voi tyssätä alkuunsa :/