Kumpi parempi laihdutukseen, juoksu vai reipas kävely?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteenne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteenne

Vieras
Kumpi kannattaa tehdä mieluummin, 40 min. kevyttä hölkkää vai tunti reipasta kävelyä esim. sauvojen kanssa? Noin niin kuin rasvanpolttoa ajatellen. Ja aamulla ennen aamiaista vai illalla?

Aika harva ylipainoinen pystyy juoksemaan. Ja jollei ole aika lähellä ihannepainoaan, ei kannata edes yrittää. Ainakin itse sain polveni siihen kuntoon jo muutamassa viikossa että ei tarvinnut lähteä edes sinne kävelylle enää. Kilometri kävelyä kuluttaa ihan yhtä paljon kaloreita kuin kilometri hölkkää joten ihan turha repiä väkisin sitä juoksua jos se ei sovi.

Alkuperäinen kirjoittaja Viveka:
Riippuu tekniikasta. Itselläni niin heikko juoksutekniikka, että parempi käydä sauvakävelyllä tasisen korkealla sykkeellä.

Mulla vähän sama juttu. Reippaalla kävelylläkin saa sykkeet kivasti nousemaan, varsinkin kun täällä meillä päin maastossa on todella jyrkkiä nousuja ja laskuja, mäkistä maastoa.

Jaksan helposti kävellä puolitoista tuntia reippaasti ja tehokkaasti, mutta juosta vain ehkä 40 min., alkaa sattua jalkoihin.

Ehkä mä toistaiseksi pysyttelen tehokkaassa kävelyssä, kunnes kunto kasvaa ja varaa ostaa kunnon kengät..

juoksu toimi mulla laihdutukseen paremmin.
mulla on ylipainoa, ja olen vuosikaudet kävellyt todella reippaasti aina.
kun aloitin juoksemisen niin kunto oli todella huono juoksemiseen.
nyt olen harrastanut juoksua 3 kertaa viikossa, ja painoa on tippunut 7 kiloa. hengitys tekniikkakin on parantunut huomattavasti. tuntuu etten kävelystä saa enää irti sitä rasituksen tunnetta..juoksemaan aloitin viime keväänä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Riippuu tekniikasta. Itselläni niin heikko juoksutekniikka, että parempi käydä sauvakävelyllä tasisen korkealla sykkeellä.

Mulla vähän sama juttu. Reippaalla kävelylläkin saa sykkeet kivasti nousemaan, varsinkin kun täällä meillä päin maastossa on todella jyrkkiä nousuja ja laskuja, mäkistä maastoa.

Jaksan helposti kävellä puolitoista tuntia reippaasti ja tehokkaasti, mutta juosta vain ehkä 40 min., alkaa sattua jalkoihin.

Ehkä mä toistaiseksi pysyttelen tehokkaassa kävelyssä, kunnes kunto kasvaa ja varaa ostaa kunnon kengät..

Se toimiikin paljon peremmin ku kävelet reippaasti ja otat juoksuspurtteja aina väliin,ei tarvii juosta koko lenkkii.

Alkuperäinen kirjoittaja viira:
juoksu toimi mulla laihdutukseen paremmin.
mulla on ylipainoa, ja olen vuosikaudet kävellyt todella reippaasti aina.
kun aloitin juoksemisen niin kunto oli todella huono juoksemiseen.
nyt olen harrastanut juoksua 3 kertaa viikossa, ja painoa on tippunut 7 kiloa. hengitys tekniikkakin on parantunut huomattavasti. tuntuu etten kävelystä saa enää irti sitä rasituksen tunnetta..juoksemaan aloitin viime keväänä. :)

Juu, juoksu varmaan alkaa tuntua hyvältä, kunhan se kunto kasvaa. Mulla on toistaiseksi vielä aika huono kunto ja kävelyn tuoma rasitus mäkisessä maastossa tuntuu toistaiseksi riittävältä. Ja siis siihen kun lisää sen, että koko talevn liikuin melkein autolla ja nyt otin taas fillarin käyttöön, hyötyliikuntakin lisääntyi kertaheitolla samalla..

En tiedä, miten tuo kävely sitten lähtee oikeasti painoa pudottamaan, koska mä laihdutan kuitenkin normipainon rajoissa (nyt 170/71), että ei ehkä ihan noin huimia muutoksia odotettavissa kuin sinulla pelkillä kävelylenkeillä:)

Alkuperäinen kirjoittaja toimii:

Se toimiikin paljon peremmin ku kävelet reippaasti ja otat juoksuspurtteja aina väliin,ei tarvii juosta koko lenkkii.

Niin juu, eikös tämä metodi kulje myös nimellä intervallitreenaus? Tästäkin kun taidetaan olla montaa mieltä, että kannattaako huonokuntoisen aloittaa intervalliharjoituksilla juokuharrastus, vai ihan vaan reippailla kävelyillä ja siirtyä kevyen hölkän kautta reippaampaan juoksuun.

TUo intervallisysteemi on kyllä tosi tehokasta, mut raskasta myös:) Mulla ei kyllä ole hajuakaan, että jos heitän esim. 7km:n lenkin, niin missä vaiheessa kannattaa juosta ja missä kävellä..

Niin juu, eikös tämä metodi kulje myös nimellä intervallitreenaus? Tästäkin kun taidetaan olla montaa mieltä, että kannattaako huonokuntoisen aloittaa intervalliharjoituksilla juokuharrastus, vai ihan vaan reippailla kävelyillä ja siirtyä kevyen hölkän kautta reippaampaan juoksuun.

TUo intervallisysteemi on kyllä tosi tehokasta, mut raskasta myös:) Mulla ei kyllä ole hajuakaan, että jos heitän esim. 7km:n lenkin, niin missä vaiheessa kannattaa juosta ja missä kävellä..

Mä juoksasen aina jonku parin lyhtypylväänvälin verran.
Hyvät kengät on must.
Tekee liikkumisesta paljon kevyempää.

Mitä mä oon eri juoksuohjeita kattonu (aloittelijoille) niin aloita kävelyllä ja lopeta kävelyllä. Esim. aluksi ja lopuksi 10 min kävelyä, välillä sitä intervallia. Esim. 1 min juoksua ja 3 min kävelyä.

Viime keväänä julkaistiin sellainen naisten juoksukirja, mut nyt en muista tekijää. Oon sitä silmäilly, vaikutti tosi hyvältä. Jos vaikka kirjastosta sais lainattua...

Itse sanoisin, että reipas kävely ja vähimmäis määränä aina 1h. Mieluiten 1,5h, eli pitkäkestoinen liikunta laihduttaa tehokkaammin ja on mielekkäämpää. Noin 3 kertaa viikossa. Siihen voi sit lisätä muuta liikuntaa lisäksi jos haluaa, kerkee jne....

Minä teen intervallia siten, et eka 15 min reipasta kävelyä lämmikkeeksi ja sitta juoksua sen verran et syke nousee kunnolla ja sit kävelyä jne. Tää toimii ainaki mulla =)

Yhteistyössä