kumpi parempi lähihoitaja vai sairaanhoitaja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu mitä työtä haluat tehdä. Minkälainen ihminen olet? Haluatko enemmän hoivaa ja hoitotyötä, vai teknisiä, nopeatahtisia suorituksia ja temppuja? Jos vanhustyötä aiot tehdä, suosittelen lähihoitajaa. Tosin sairaanhoitajalla on parempi palkka.

Mä olen kumpaakin. Riippuu ihan millasta työtä haluaisit ja mistä. Sairaalat palkkaa mielummin sairaanhoitajia ja hoitokodit lähihoitajia. Näin yleistettynä. Toki kummassakin on kumpiakin. Palkka ero ei huima ole. Sellaset pari vuotta sitten olin samassa paikassa ensin lähihoitajana ja sitten sairaanhoitajana (valmistuin siinä) ja palkka nousi 80e/kk.

Ihmettelen kyllä noita pieniä palkkaeroja, kun itse olen tehnyt Tampereella kunnalla molempia vaikka kuinka monessa paikassa ja palkkaero oli 300e. Siis tarkoitan peruspalkkaa missä lisiä ei ole mukana.

Molemmat ovat yhtä hyviä ja molempia tarvitaan. Yhtä hyvin voisi verrata lääkäriä ja sairaanhoitajaa, kumpi parempi. :whistle:
Riippuu minkälaista työta haluat tehdä, että kumpaa alat opiskella.

mun kaveri totesi ykskantaan, että ihmiset jotka jäävät lähihoitajiksi ovat tyhmiä ja periaatteessa ihan kouluttamattomia, koska lähihoitajan työtä (perushoitoa) osaa tehdä jokainen ilman koulutusta. Itse hän opiskelee nyt lähihoitajaksi ja aikoo suoraan jatkaa siitä opiskeluja sh.ksi. Minä kyllä otin vähän henkilökohtaisena loukkauksena sen, että hänestä lähihoitajat eivät ole mitään.

Itse olen vanhaa mallia oleva lähihoitaja, sittemmin lukenut sairaanhoitajaksi... Molemmat tekevät tahoillaan tärkeää työtä. Minulla on hyvin moniammatillinen työyhteisö jossa arvostetaan molempia ammatteja.

Musta taas tuntuu isolta tuo 300e ero. Sairaala työssä mulla oli tuo 80e/kk ero ja etelä-suomessa myöskin. Tästä tosin on se reipas pari vuotta ja on se ero tietenkin voinut suurentua. Sh palkka on mulla tässä välissä noussut 82e. Peruspalkasta toki mäkin puhun...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras lh:
mun kaveri totesi ykskantaan, että ihmiset jotka jäävät lähihoitajiksi ovat tyhmiä ja periaatteessa ihan kouluttamattomia, koska lähihoitajan työtä (perushoitoa) osaa tehdä jokainen ilman koulutusta. Itse hän opiskelee nyt lähihoitajaksi ja aikoo suoraan jatkaa siitä opiskeluja sh.ksi. Minä kyllä otin vähän henkilökohtaisena loukkauksena sen, että hänestä lähihoitajat eivät ole mitään.

miksi hän sitten itse opiskelee ensin lh:ksi kun voisi opiskella suoraan "paremmaksi" sh:ksi? :o

Mitä väliä yhden pimpon mielipiteestä, niitä riittää. Kyllähän sen nyt jokainen itsekin tietää, että lähihoitajakoulu vastaa nykyään entistä sh-tutkintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja tuleva lh:

miksi hän sitten itse opiskelee ensin lh:ksi kun voisi opiskella suoraan "paremmaksi" sh:ksi? :o

peruskoulusta lähti suoraan, eikä olisi paperit millään riittäneet esim lukioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Musta taas tuntuu isolta tuo 300e ero. Sairaala työssä mulla oli tuo 80e/kk ero ja etelä-suomessa myöskin. Tästä tosin on se reipas pari vuotta ja on se ero tietenkin voinut suurentua. Sh palkka on mulla tässä välissä noussut 82e. Peruspalkasta toki mäkin puhun...

No nyt löytyi selitys, nimittäin sh:palkka muuttui pari vuotta sitten niin, että sen ensimmäisen lisän, minkä sai ennen kun on ollut kolme vuotta töissä, saa suoraan eli ei tarvitse olla kolmea vuotta töissä saadakseen sen. Sh:n alkupalkka oli mulla siis 1890e ja perushoitajana 1590e. Tosin en tehnyt yötyötä sairaanhoitajana eli perushoitajana olisin saanut yölisät päälle.

Yhteistyössä