Kumpi on vaarallisempaa sikiölle? (tupakoinnista)

• Viestiketjun aloittaja WT
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Mä uskon että nuo lääkäreiden/terkkareiden kommentit siitä että pari tupakkaa päivässä voisi olla parempi kuin lopettaa kokonaan, johtuu siitä että he tietävät että ne äidit jotka tätä asiaa kyselevät eivät pysty olemaan polttamatta, ja parempi se pari tupakkaa päivässä on kuin aski päivässä. Eli yrittävät saada äidit edes vähentämään mahdollisimman pieneen määrään.

Olisikohan niin että...
Neuvolassa ei tuomita tupakoivaa äitiä siksi koska on tärkeää että äiti uskaltaa myöntää tupakoivansa ja mieluiten vielä kehtaa kertoa paljonko polttaa raskautensa aikana. Jos ilmapiiri on syyllistävä, tupakoiva äiti tupakoi salaa ja väittää kirkkain silmin neuvolassa lopettaneensa tyystin jolloin menetetään tärkeää tilasto- ja tutkimustietoa tupakoinnin vaikutuksesta lapseen.

Mutta se on kiistämätön fakta että polttamalla tupakan, tukehdutat lastasi oman nautintosi kustannuksella. Sillä hetkellä se savuke on sinulle tärkeämpi kuin lapsesi. Kyllä jokainen tietää että raskausajan tupakointi on syntymättömän lapsen pahoinpitelyä jolta on helppo sulkea silmät kun sitä lapsen kouristelua ja kärvistelyä ei joudu katselemaan. Yhtä välinpitämätöntä se silti on kuin kuristaisit jo syntynyttä lasta niin että lapselle tulee hapenpuute muttei kohtalokasta vauriota, ja sitten silmät kirkkaina sanoisit että ei sille tuosta mitään tullut, oliko se sitten niin paha kun se helpotti MINUN oloani niin kovasti <3

En ole kyllä tullut ajatelleeksi että raskausaikainen (muusta kuin tupakoinnista johtuva) stressi ja/tai hetkelliset unettomuusongelmat aiheuttaisivat sikiölle terveyshaittoja.

Tottakai on parempi että polttaa sen 2-3 tupakkaa päivässä kuin koko askillisen, mutta nämä jutut missä neuvola suorastaan painostaa jatkamaan vähäistä tupakointia lopettamisen sijaan ovat jotenkin... :D

"Sini"
Jestas näitä tekosyitä. Tupakointi on ehdottomasti vaarallisempaa vauvalle.

Miksi pakotat viattoman vauvasi kestämään vieroitusoireet? Joko sinä tai vauvasi tulee kärsimään ne fyysisesti. Jos et sinä nyt, niin vauvasi viimeistään siinä vaiheessa, kun syntyy.

WT
Kiitoksia kaikille vastauksista. Pitää käydä tuota nikotiinipurkkaa ostamassa jos se auttaisi pahimman yli. Tuo syyllistäminen ei todellakaan auta yhtään sillä tunnen itseni varmaan maailman huonoimmaksi äidiksi tämän takia varsinkin kun ennen olen saanut todella helpolla heti lopetettua kun olen halunnut. En ymmärrä miksi tämä kerta eroaa niin paljon aiemmista ja aiheuttaa tuon unettomuuden.

Ja tosiaan, jotkut ihmettelevät tätä typerää kysymystäni edes mutta olen juuri kuullut noita stressi vs. tupakan haitat tarinoita ja ajattelin vaan että onko niissä perää vai ei. Meillä ei ainakaan neuvolalääkäri tuollaisia ohjeita ole antanut ja sanoikin, että sitä turvallista rajaa ei osata sanoa kun kerroin yhden polttaneeni viimeisen viikon aikana ennen tuota keskustelua.

"vieras"
[QUOTE="Miljanna";28297091]Asuttiin Hämeessä, kun kävin ko. terveydenhoitajalla ja ihan totta on. Lapsella ei ole ollut oppimisvaikeuksia tai muutakaan. Osasi lukea jo kouluun mennessään ja kielellisesti ja matemaattisesti lahjakas.[/QUOTE]

Olet idiootti.

"vieras"
[QUOTE="mamax2";28297328]Mulle ainakin sanottiin neuvolassa suoraan jo esikoista odottaessa, että kannattaa lopettaa hissukseen. Joka päivä vähentää tietyn määrän pois poltetuista ja mm. tumppaa heti kun ei enää saa sitä "euforiaa" just siitä tupakasta. Lopettaminen ei onnistunut kummankaan kohdalla, mut mulla on kuitenkin kaks tervettä lasta, jotka kehittyy ihan ikästensä tahtiin. Eipä ole mitkään flunssat tai muutkaan sen enempää vaivanneet ku muidenkaan lapsia - päin vastoin. Ja kyllä, molemmat on päivähoidossa, jossa ne altistuu ihan samoille pöpöille ku muutkin.

Meillä terveydenhoitajan mukaan oli tärkeämpää vähentää sitä tupakointia ku lopettaa kokonaan (koska en itse yrityksistä huolimatta siihen pystynyt). Stressitasot nousi sen verran korkeelle, etten pystynyt kunnolla syömään, nukkumaan enkä edes pysymään paikallani, jos en saanut edes sitä yhtä tai kahta tupakkaa päivässä. Eihän tupakointi kelleen hyvää tee, mutta ainakin mun kohdalla (10v tupakoinut ja ennen raskauksia meni se n. 30 tupakkaa päivässä) oli ns. pienempi paha käydä kerran tai kaksi päivässä tupakalla.[/QUOTE]

Ja ihan sama, mikä on sun lapsen parhaaksi, jotta sun paras vaan toteutuu? Sinä myös olet idiootti, varsinkin noilla sun jutuilla, että lapsesi on niin terveitä. Voivat tuosta sun tupakasta johtuen sairastua syöpään jossain vaiheessa, oletkos sitten onnellinen, että sun paras toteutui raskausaikana?

WT
Miten teille tulee stressiä lopettamisesta. Itse poltin 15 vuotta ennen raskautta enkä saanut mitään stressi oireita lopettamisesta. ASENNEKYSYMYS...
Juu niin minäkin ennen ensimmäistä raskautta. Lueppa koko topic ennen kuin tulet pätemään. Stressi minulla aiheutuu unettomuudesta jonka tupakan polton lopetus aiheuttaa. Hienoa että olet onnistunut lopettamaan mutta meitä kaikkia ei ole samasta puusta veistetty. Ei kai muuten joku olisi niin typerä että polttaisi koko raskautta jos se lopettaminen olisi kaikille yhtä helppoa.

"Vieras"
Juu niin minäkin ennen ensimmäistä raskautta. Lueppa koko topic ennen kuin tulet pätemään. Stressi minulla aiheutuu unettomuudesta jonka tupakan polton lopetus aiheuttaa. Hienoa että olet onnistunut lopettamaan mutta meitä kaikkia ei ole samasta puusta veistetty. Ei kai muuten joku olisi niin typerä että polttaisi koko raskautta jos se lopettaminen olisi kaikille yhtä helppoa.
No sitten käytät nikotiinipurkkaa tai vaikka laastaria että saat nukuttua. Tupakointi on aina se huonoin vaihtoehto.

"Miljanna"
Kuuden raskauteni aikana olen kahdessa polttanut sen kolme tupakkaa päivässä. Lapsissa ei mitään eroa syntymäpainoissa tai sairastelussa, ei korvatulehduksia tai muutakaan. Eivätkä todellakaan kouristelleet tai kärsineet muistakaan silmin nähtävistä vieroitusoireista syntymän jälkeen.
En tiedä vaikuttiko terveydenhoitajan suosituksiin se, että poltti itsekin.
Jos toisten haukkuminen idiootiksi on mielestäsi sopivaa käytöstä, niin siitä voi jo päätellä jotain omien lastesi hyvinvoinnista jotakin.

"vieras"
[QUOTE="Miljanna";28298137]Kuuden raskauteni aikana olen kahdessa polttanut sen kolme tupakkaa päivässä. Lapsissa ei mitään eroa syntymäpainoissa tai sairastelussa, ei korvatulehduksia tai muutakaan. Eivätkä todellakaan kouristelleet tai kärsineet muistakaan silmin nähtävistä vieroitusoireista syntymän jälkeen.
En tiedä vaikuttiko terveydenhoitajan suosituksiin se, että poltti itsekin.
Jos toisten haukkuminen idiootiksi on mielestäsi sopivaa käytöstä, niin siitä voi jo päätellä jotain omien lastesi hyvinvoinnista jotakin.[/QUOTE]

Niin, kärsivät vaan hapenpuutteesta ja kouristeluista siellä kohdussa, mutta kun SÄ et sitä joutunut katsomaan niin so what....

Joo, idiootti olet, minkäs sille mahtaa.

Ei tupakkaa
Nyt ap lopetat sen tupakanpolton. Ja miten joku neuvolassa voi antaa ohjeen että stressi on sikiölle haitallisempaa kuin tupakka?!!!

Tupakointi on vaarallisempaa kuin stressi! Ystäväni poltti raskausajan, toki vähensi, mutta poltti. Vauvalla oli suu-kitalakihalkio ja sellaisen vamman on tutkimuksissa osoitettu olevan selkeässä syy-yhteydessä äidin raskauden aikaiseen tupakointiin!!!

Tupakoiva äiti on kamala sikiön pahoinpitelijä!

nojaa
Ihania nuo vetoomukset, että "poltin kummiskin 10v ennen raskautta ja on niin vaikea lopettaa". Itse poltin yli 15 vuotta ennen raskautta ja vähintään askin päivässä. Silti ei ollut mitään ongelmaa lopettaa tupakointia. Itse asiassa tein sen jo etukäteen, vaikka ei ollut vielä edes vauvaa masussa motivoimassa.

Mutta ehkä se on eri asia, jos sikiää pelkästä ajatuksesta. Meillä piti ottaa avuksi hoidot ja muut ja vuosia saimme esikoista odottaa. Ei olisi tullut pieneen mieleenikään vahingoittaa kauan toivottua vauvaa omalla typerällä toiminnallani.

5828427
Tupakointi on ehdottomasti vaarallisempaa. Totta, lopettamisesta voi tulla niksoja ja stressiä, ja monet ajattelee, että "eikös se lopettamisesta tuleva stressi ole vaarallisempaa kuin jatkaa tupakointia?"
Noh, eikö sitten SIITÄ luulisi tulevan enemmän stressiä kuin lopettamisesta, että stressaa sitä, kun jatkaessaan polttamista tietää koko ajan vahingoittavansa lastaan? Tupakan vieroitusoireet kestää pari viikkoa, ja sen aikaa stressataan, toisin kuin se, että polttaisit 9kk ja stressaisit koko ajan siitä, mitä teet lapsellesi.
Tupakoinnin vaikutuksesta sikiöön on kiistatta pelkkää haittaa. Toki aina tulee ihmisiä jotka sanoo: "poltin 3 askia päivässä kuin korsteeni koko raskausajan ja meidän Pirkko-Petteri oli 6kg ja 100cm syntyessään!! ei polttaminen haittaa!!" mutta ajatelkaa nyt järjellä, ihmiset..

"Sini"
Mutta niin typerä joku näköjään voi olla, että laittaa syntymättömän vauvankin polttamaan ja sysää kaupan päälle vielä vastasyntyneen kärsittäväksi kaikki vieroitusoireet.

"Sini"
Tupakoivien vauvat ovat pienipainoisempia kuin terveet vauvat. Miehen kaverin avovaimo poltti koko raskauden ajan ja sitten ihmettelivät, miksi lapsi on niin pieni. Olisikohan ollut itse aiheutettua, haloo.

5828427
Jos se tupakoinnin lopettaminen aiheuttaa unettomuutta, niin siihen unettomuuteen voi kyllä kokeilla esim. kamomillateetä, pieniä annoksia melatoniinia, liikuntaa yms joka toisi unen paremmin. Se unettomuus on edelleen pienempi paha kuin röökaaminen.

Eli siis alkuperäinen kysymys on: kumpi on haitallisempaa, äidin vai sikiön kärsimys?

Mä niiin vihaan noita typeriä itsekkäitä tekosyitä miksi ei muka voi polttamista lopettaa kun on raskaana. Tuo itsepetos on niin läpinäkyvää, ollaan valmiita millä vaan perustelemaan miksei aikuisena ihmisenä tarvitsisi itse "kärsiä" vähän.
Ja ikuinen "lemppari" näissä on tämä " kun mun neuvolanhoitaja/lääkärikin sanoi että se lopettamisen stressaaminen on paaaaljon haitallisempaa vauvalle.." ja sitten luetellaan viisi kummin kaiman naapurin lasta joiden odotusaikana äiti on polttanut ja eikä sillekään mitään haittaa ole ikinä tullut.

Yhteistyössä