Tuosta voisi tehdä valituksen..Olen myös kuullut, että ainakin Tampereella joku neuvolantäti olisi suositellut tupakoinnin jatkamista. Pidän tätä henkilöä erittäin ammattitaidottomana. Samoin kuulin, että Tampereella joku neuvolantäti oli myös suositellut alkoholin nauttimista raskaana, kuulemma hyvää tekee.
Jos olisin tiennyt tarkalleen, kuka tämä ihminen on nimeltään, olisinkin. Veikkaan, että asuinpaikan perusteella näillä kahdella kaverilla saattoi hyvinkin olla sama neuvolantäti.Tuosta voisi tehdä valituksen..
Juuri vähän aikaa oli lehdessä juttua, että äidin raskauden aikainen tupakointi voi vaikuttaa negatiivisesti tulevan lapsen hedelmällisyyteen. Eli kaikki terveys vaikutukset eivät suinkaan näy ensimmäisien ikävuosien aikana. Mielenkiintoinen juttu koska itse kärsin lapsettomuudesta joka ilmeisesti johtuu jostain "ongelmasta" mikä tapahtui kun olin äitini mahassa. Äitini tupakoi melkein koko elämänsä.mitä kommentteja taas...täällä kyllä osataan tuomita!
Ei se lopetus aina kaikille niin helppoa ole,ja sitten ihmiset jotka ei ole koskaan tupakkaan koskenutkaan(mikä on hyvä asia!) tulee tänne pätemään ja tuomitsemaan,eivät tiedä nikotiini koukusta mitään...
Juu,myönnän,minä selkärangaton vätys poltin koko raskauteni ajan,ja vielä synntytys salkista lähdin hermo röökille,kun kesti vielä hetken,ennen kun pääsi ponnistamaan,lapseni on (onneksi)terve ja terve olen itsekkin vaikka äitibi poltti koko raskaus ajan kun minua odotti.Mutta tupakka ei todellakaan ole hyväksi,ei sikiölle,ei äidille ei kenellekkään.Suosittelen ap lopettamaan,jos suinkin vaan pystyt,yrittää ainakin on pakko! ja oikein paljonm tsemppiä!!!
Ja höpönlöpön, jos 40 vuotta tupakoinut ketjupolttaja kykenee lopettamaan, niin miksei sitten pari vuotta sauhutellut raskaana oleva muija?mitä kommentteja taas...täällä kyllä osataan tuomita!
Ei se lopetus aina kaikille niin helppoa ole,ja sitten ihmiset jotka ei ole koskaan tupakkaan koskenutkaan(mikä on hyvä asia!) tulee tänne pätemään ja tuomitsemaan,eivät tiedä nikotiini koukusta mitään...
Juu,myönnän,minä selkärangaton vätys poltin koko raskauteni ajan,ja vielä synntytys salkista lähdin hermo röökille,kun kesti vielä hetken,ennen kun pääsi ponnistamaan,lapseni on (onneksi)terve ja terve olen itsekkin vaikka äitibi poltti koko raskaus ajan kun minua odotti.Mutta tupakka ei todellakaan ole hyväksi,ei sikiölle,ei äidille ei kenellekkään.Suosittelen ap lopettamaan,jos suinkin vaan pystyt,yrittää ainakin on pakko! ja oikein paljonm tsemppiä!!!
Olen koskenut. 20 vuotta poltin, mutta kun aika tuli, ei se vaatinut kuin hetken ponnistuksen ja pääsin myrkystä eroon. Ja tulen todellakin sulle pätemään, koska tekosyyt ovat niitä autuaita, jolla itseäsi uskottelet jatkamaan röökaamista. Jokainen henkonen tekee pahaa sikiölle, se on fakta. Toivon kovaa että tulisi aika, jolloin tuo myrkky häviäisi maapallolta tai ainakin täältä Suomesta. Täyskielto. Se on luonteen heikkoutta, ei mitään muuta, jos et syöpäkääryleestä eroon pääse. Turha tulla muuta inisemään ja väittämään.mitä kommentteja taas...täällä kyllä osataan tuomita!
Saatko tukea vaikeassa tilanteessa? Onko sinulla tukiverkkoa? Oletko saanut vertaistukea esimerkiksi netissä tai ryhmissä? Onko Nuoret lesket sinulle tuttu järjestö?Alkuperäinen kirjoittaja leskeksi yhtä-äkkiä;28299694:Minä poltin noin 15v. askin päivässä, lopetin heti kun sain tietää raskaudestani. Lopettaminen oli tosi helppoa. Mutta sitten vkolla 20 mieheni kuoli tapaturmaisesti. Siitä asti olen polttanut taas. Välillä menee melkein aski päivässä, välillä 2 tupakkaa. Ahdistus on kamala, itkeskelen päivittäin. Ensimmäiseen kahteen viikkoon en pystynyt syömään ja paino laski useamman kilon. Nyt olen onneksi pystynyt syömään jo. Yöunetkin menivät noin kuukauden ajaksi, nyt sentään nukun yöllä useamman tunnin. Joka tupakalla tunnen kamalaa syyllisyyttä koska myrkytän vauvaa mutta silti poltan. Neuvolassa en pysty puhumaan asiasta, koko tämänhetkinen elämäntilanne on niin kamala etten kestä yhtään ylimääräistä keskustelua.
Miehesi ei varmaankaan olisi ylpeä sinusta, häpäiset hänen muistonsa, kun tuhoat tahallasi hänen lapsensa terveyttä.Alkuperäinen kirjoittaja leskeksi yhtä-äkkiä;28299694:Minä poltin noin 15v. askin päivässä, lopetin heti kun sain tietää raskaudestani. Lopettaminen oli tosi helppoa. Mutta sitten vkolla 20 mieheni kuoli tapaturmaisesti. Siitä asti olen polttanut taas. Välillä menee melkein aski päivässä, välillä 2 tupakkaa. Ahdistus on kamala, itkeskelen päivittäin. Ensimmäiseen kahteen viikkoon en pystynyt syömään ja paino laski useamman kilon. Nyt olen onneksi pystynyt syömään jo. Yöunetkin menivät noin kuukauden ajaksi, nyt sentään nukun yöllä useamman tunnin. Joka tupakalla tunnen kamalaa syyllisyyttä koska myrkytän vauvaa mutta silti poltan. Neuvolassa en pysty puhumaan asiasta, koko tämänhetkinen elämäntilanne on niin kamala etten kestä yhtään ylimääräistä keskustelua.
Mutta totuus on kuitenkin se, että kukaan ei sitä tupakkaa tarvitse niin paljon että voisi sillä toisen ihmisen terveyden vaarantaa. Raskausaikana voi tulla unettomia öitä, stressiä jo ihan vaikka erilaisten särkyjen takia, muuttuvan perhetilanteen takia yms. Itsellä oli voimakkaita särkyjä jo ihan alkuraskaudesta, en tiedä olisiko se ollut ihan ok jos olisin vain käyttänyt lääkkeitä joita käytin ennen raskautta. Niitä lääkkeitä raskaan ollessa ei voi käyttää, mutta kieltämättä olisivat olleet tehokkaampia kuin sallitut? Tosiaan särky oli toistuvaa, ja olisin joutunut käyttämään lääkkeitä säännöllisesti. Jos olisin käyttänyt niin tuskin kovinkaan paljoa sympatiaa saisin, jos tsemppaisin muita lääkeäitejä että kyllä se siitä ja ihme tuomitsemista. Kun mulla oli niin kamala olo,että oli ihan pakko lievittää. Eli en ymmärrä miksi joku ihminen ei yritä päästä eroon aineesta, jota ei minkään järjen mukaan tarvitse, mutta vaikutus lapseen saattaa olla elinikäinen ja pystyy sen itselleen perustelemaan että ihan vaan vähän poltan..mitä kommentteja taas...täällä kyllä osataan tuomita!
Peesi tälle.Alkuperäinen kirjoittaja Olisikohan niin että...;28297376:Neuvolassa ei tuomita tupakoivaa äitiä siksi koska on tärkeää että äiti uskaltaa myöntää tupakoivansa ja mieluiten vielä kehtaa kertoa paljonko polttaa raskautensa aikana. Jos ilmapiiri on syyllistävä, tupakoiva äiti tupakoi salaa ja väittää kirkkain silmin neuvolassa lopettaneensa tyystin jolloin menetetään tärkeää tilasto- ja tutkimustietoa tupakoinnin vaikutuksesta lapseen.
Mutta se on kiistämätön fakta että polttamalla tupakan, tukehdutat lastasi oman nautintosi kustannuksella. Sillä hetkellä se savuke on sinulle tärkeämpi kuin lapsesi. Kyllä jokainen tietää että raskausajan tupakointi on syntymättömän lapsen pahoinpitelyä jolta on helppo sulkea silmät kun sitä lapsen kouristelua ja kärvistelyä ei joudu katselemaan. Yhtä välinpitämätöntä se silti on kuin kuristaisit jo syntynyttä lasta niin että lapselle tulee hapenpuute muttei kohtalokasta vauriota, ja sitten silmät kirkkaina sanoisit että ei sille tuosta mitään tullut, oliko se sitten niin paha kun se helpotti MINUN oloani niin kovasti <3