Kumpi on vaarallisempaa sikiölle? (tupakoinnista)

• Viestiketjun aloittaja WT
  • Ensimmäinen viesti
WT
Eli onko tupakoinnin haittavaikutukset pahempi sikiölle kuin tupakoinnin lopetuksesta aiheutuvat haitat?
Haittana on stressi joka johtuu unettomuudesta jonka lopetus aiheuttaa. Saattaa mennä viikkokin yhteensä 10 tunnin(0-3 tuntia per yö) unilla kun en polta, sitten poltan pari tupakkaa päivän aikana ja saan seuraavana yönä nukuttua yhtä paljon kuin edellisellä viikolla yhteensä. Alkaa tuo lopetus vaikuttamaan aika hyvin mielialoihin ja töissä käyntiin kun on ihan hirveä olo tuon unettomuuden takia ja käy ihan puoliteholla koko ajan. Itkettää ja nukuttaa mutta ei saa nukuttua. Kuitenkin tuo pari tupakkaa on kymmenesosa siitä mitä meni ennen raskautta.

WT
Kysyn siis ihan sen takia kun unilääkkeitä vastaan olen ja en haluaisi niitä ottaa jos tilanne menee niin pahaksi. Muiden raskauksien aikana on ollut helppoa lopettaa eikä tällaisia vieroitusoireita ole ollut. Pitikin olla aikanaan niin tyhmä että on imetyksen jälkeen aloittanut uudelleen.... No, helppoahan se on olla jälkiviisas.

WT
helvetillisen huono teko syy polttaa. raskausaika ollan ilman tupakkaa ja sillä selvä.

kokeiles huvikses tukehuttaa itteäs aika tupakin ajan+ siihen viellä 10 min nii tiiät mitä sikiö koke kohdussa ku käyt tupakalla. tukehutat lastas joka tupakan aikana...
Juu on ollut ihan itsestään selvää tuo minulle aina ennen kuin näköjään ensimmäisen kerran saan oikeita vieroitusoireita. Kai se sitten vaan pitää kärvistellä, tähän asti jaksanut parhaimmillaan 9 päivää, polttanut pari jolloin nukkunut taas yön hyvin ja sen jälkeen jatkanut lakkoilua parhaani mukaan.

"Kifa"
Mielikuvaharjoitus: kun menet seuraavan kerran tupakalle niin kuvittele että edessäsi on vauva kopassa. Kun sytytät tupakan, vauvan kasvoille painuu tiukasti tyyny. Sen ajan kun tupakka palaa, katsele miten vauva sätkii, yrittää saada henkeä, ihonväri huononee. Tämä jatkuu vielä minuutteja tupakan sammuttua (voit katsoa vaikka kellosta aikaa 5 min minkä jälkeen tyyny nousee lapsen kasvoilta pois). Tuliko hyvä ja rentoutunut olo?

"vieras"
Tupakointi on sikiölle vaarallisempaa. Joka kerta kun tupakoit, se aiheuttaa sikiölle hapenpuutostilan, josta se kärsii vielä pitkään kun olet röökin vetänyt. Ja sikiö saa myös vieroitusoireita.

Äidin stressin vaikutusta sikiöön tutkitaan parhaillaankin esim. finbrain tutkimuksessa, mutta sen stressitason raskausaikana täytyy ilmeisesti olla TODELLA suuri, että siitä olisi suoraa haittaa sikiölle. Siis puhutaan ihan tyyliin esim. kumppanin äkkinäisen kuoleman aiheuttamasta stressitilasta äidille tms.

Vieroitusoireet on haitallisimpia nimenomaan sinulle, sikiö kyllä ottaa omansa (esim. ravinnon) ja nukkuu ja kasvaa vaikka sä et nukkuis paljoakaan... ;) Ja vieroitusoireet ei kestä ikuisuuksia, sun on nyt vaan kestettävä niiden yli. Syöt hyvin ja lepäät niin paljon kuin pystyt. Stressiä yrität lievittää jollain tavoin mistä saat mielihyvää, muu kuin tupakka. Käännät ajatuksia muualle.

• Tykkää
Reactions: Minna77
"Miljanna"
Itse poltin kolme tupakkaa päivässä neuvolatädin suosituksesta, oli sitä mieltä, että stressi vaarallisempaa sikiölle. Terve poika syntyi, miltei viisi kiloinen eikä allergioita.

sh
[QUOTE="Miljanna";28297056]Itse poltin kolme tupakkaa päivässä neuvolatädin suosituksesta, oli sitä mieltä, että stressi vaarallisempaa sikiölle. Terve poika syntyi, miltei viisi kiloinen eikä allergioita.[/QUOTE]

Jos joku on niin idiootti OIKEASTI, että on sulle tupakkaa suositellut, niin hänestä pitää tehdä välittömästi kantelu pomollensa! Kukaan ammattitaitoinen terkka ei todellakaan suosittele kenellekään tupakanpolttoa raskausaikana. Enkä ymmärrä, että joku vielä uskoo ja polttaa, kuinka tyhmä voi ihminen olla?!

Itse en usko, että tuollaisia terkkoja on edes olemassa. Siinä on kyllä se äiti kuullut sen, mitä haluaa kuulla.

[QUOTE="Miljanna";28297056]Itse poltin kolme tupakkaa päivässä neuvolatädin suosituksesta, oli sitä mieltä, että stressi vaarallisempaa sikiölle. Terve poika syntyi, miltei viisi kiloinen eikä allergioita.[/QUOTE]

ja mitä voi tulla aikusenna? saako omia lapsia? lukemisen kans vaikeuksia, keskitymis. turha selitää terve son. ongelmat voi ilmetä myöhemminki.

Korvaa tupakka suosiolla nikotiinipurkalla tms. Kysy apua vaikka neuvolasta. Käytä niitä tuotteita ihan rauhassa ja riittävän vahvalla vaihtoehdolla jottet sorru tupakkaan.
Lopettaminen ei käy viikossa eikä kahdessa eikä tarvikaan, etenkään jos yrität olla suoraan ihan kuivilla. Paremmin se lopettaminen kuitenkin tapahtuu nikotiinin korvaustuotteiden avulla.

"Miljanna"
Asuttiin Hämeessä, kun kävin ko. terveydenhoitajalla ja ihan totta on. Lapsella ei ole ollut oppimisvaikeuksia tai muutakaan. Osasi lukea jo kouluun mennessään ja kielellisesti ja matemaattisesti lahjakas.

ppt
voisitko siirtyä esim. nikotiinilaastariin/purkkaan ja vähitellen vähentää sen määrää? Tupakassa on paljon muitakin myrkkyjä kuin nikotiini, esim. raskasmetalleja. voisit myös kysyä lääkäriltä onko unettomuuteen sellaisia ratkaisuja, joita voi käyttää raskausaikana. esim. kehon omiinkin aineisiin kuuluvaa melatoniinia?

mä...
Mietitkö tosissasi, kumpi on vaarallisempaa? Äidin vieroitusoireet vai vauvan tupakointi ja vauvan vieroitusoireet? Selkärangatonta kiduttaa vastasyntynyttä sellaisilla vieroitusoireilla, mitä aikuinen ei kestä.

"sondersson"
Tupakoinnin lopettamisesta ei ole yhtikäs mitään haittaa sikiölle. Jos et saa nukuttua niin käy vaikka pitkällä lenkillä ennen nukkumaanmenoa, se monesti auttaa.

Nikotiinipurkkaakaan en käyttäisi raskausaikana, mutta jos kokee että on mukamas pakko, niin kannattaa syödä reippaasti c-vitamiinia. Sen oli jossain tutkimuksissa todettu lieventävän nikotiinin vaikutuksia sikiöön (apinoilla).

"mamax2"
Mulle ainakin sanottiin neuvolassa suoraan jo esikoista odottaessa, että kannattaa lopettaa hissukseen. Joka päivä vähentää tietyn määrän pois poltetuista ja mm. tumppaa heti kun ei enää saa sitä "euforiaa" just siitä tupakasta. Lopettaminen ei onnistunut kummankaan kohdalla, mut mulla on kuitenkin kaks tervettä lasta, jotka kehittyy ihan ikästensä tahtiin. Eipä ole mitkään flunssat tai muutkaan sen enempää vaivanneet ku muidenkaan lapsia - päin vastoin. Ja kyllä, molemmat on päivähoidossa, jossa ne altistuu ihan samoille pöpöille ku muutkin.

Meillä terveydenhoitajan mukaan oli tärkeämpää vähentää sitä tupakointia ku lopettaa kokonaan (koska en itse yrityksistä huolimatta siihen pystynyt). Stressitasot nousi sen verran korkeelle, etten pystynyt kunnolla syömään, nukkumaan enkä edes pysymään paikallani, jos en saanut edes sitä yhtä tai kahta tupakkaa päivässä. Eihän tupakointi kelleen hyvää tee, mutta ainakin mun kohdalla (10v tupakoinut ja ennen raskauksia meni se n. 30 tupakkaa päivässä) oli ns. pienempi paha käydä kerran tai kaksi päivässä tupakalla.

"Lissu"
Nikotiinipurkkaa suosittelisin minäkin, parempi se on kuin tupakka, jää noin miljoona muuta myrkkyä saamatta ja purkasta voit luopua heti kun vieroitusoireet helpottavat.

Kyllä se tupakka on huonompi vaihtoehto, nikotiini ei todellakaan ole ainoa myrkky mitä siitä vauvaan kulkeutuu.

"jaa"
Tupakointi on vaarallisempaa. Tupakointi lisää esim. epämuodostumien riskiä, ennenaikaisuutta, pienikokoisuutta, astmaa, iho-ongelmia, vieroitusongelmia, kätkytkuoleman riskiä, istukan ongelmia esim. istukan kalkkeutumista mikä on yksi syy kohtukuolemiin.

Toki jos nämä eivät sinua haittaa, niin polta. Mieti sitten että johtuiko tupakoinnista vai mistä jos näin käy sinulle. Sinulla ei ole mitään oikeutta altistaa lastasi näille asioille. Mieti jos sinua odottaessa olisi poltettu.

Ohitse menevä stressi vs. säännöllinen kemiallinen pahoinpitely?
Mietipä itse...

Ja jos sun vieroitusoireet tupakasta on noin pahat, niin en jotenkin usko, että vain sen "pari" röökiä päivässä polttaisit.

Asennetta peliin nyt, kysymyksessä on oma lapsesi.
Et kai pientä vauvaakaan veisi pieneen tupakkakoppiin (esim. junassa), joka on sakeana savusta?
Tai antaisi vauvalle paria henkosia tupakastasi?

• Tykkää
Reactions: tytsi-89 ja Minna77

Yhteistyössä