kumpi on tehokkampi laihdutuksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "zxc"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

"zxc"

Vieras
Jillianin '30 päivän haaste', eli 25 min lihastreenia, jossa hikiä oikeati lentää vai 50 min reipas kävely, hiki tulee pintaan...Kumpi? molempia pyrin tekemään yleensä, mut näillä helteillä ei va pysty..

Mikä yhdelle on reipasta kävelyä, on toiselle ihan normaalia kävelyä...joten määritelmä on vähän hankala...pitäisi tietää, että paljonko sen 50 minuutin aikana etenee, jotta tietäisi vähän tarkemmin.

Mä lähden kohtapuolin lenkille, joka kestää vajaan tunnin ja joka aikana tarvon 5,9 km. Kaloreita kuluu tuona aikana noin 480.

Veikkaan, etten pääse 25 minuutin lihastreenillä samaan kalorimäärään. Ja perusteluni ovat ne, että olen salilla yleensä noin tunnin ja teen ihan kunnon treenit...enkä koskaan ole tunnissa kuluttanut 1000 kaloria, vaikka hiki kuinka lentäisi. Jos en tunnissa kuluta tonnia, en myöskään kuluta puolessa tunnissa puolta siitä, eli 500 kaloria.

Mutta tämä nyt on kuitenkin mutua. En nimittäin ole tuota Gillianin lihastreenihaastetta nähnyt, joten en tiedä mitä se pitää sisällään. Mutta ainakin itse valitsen lenkin. Joten se on moro...näkyy tunnin päästä :)

Mikä yhdelle on reipasta kävelyä, on toiselle ihan normaalia kävelyä...joten määritelmä on vähän hankala...pitäisi tietää, että paljonko sen 50 minuutin aikana etenee, jotta tietäisi vähän tarkemmin.

Mä lähden kohtapuolin lenkille, joka kestää vajaan tunnin ja joka aikana tarvon 5,9 km. Kaloreita kuluu tuona aikana noin 480.

Veikkaan, etten pääse 25 minuutin lihastreenillä samaan kalorimäärään. Ja perusteluni ovat ne, että olen salilla yleensä noin tunnin ja teen ihan kunnon treenit...enkä koskaan ole tunnissa kuluttanut 1000 kaloria, vaikka hiki kuinka lentäisi. Jos en tunnissa kuluta tonnia, en myöskään kuluta puolessa tunnissa puolta siitä, eli 500 kaloria.

Mutta tämä nyt on kuitenkin mutua. En nimittäin ole tuota Gillianin lihastreenihaastetta nähnyt, joten en tiedä mitä se pitää sisällään. Mutta ainakin itse valitsen lenkin. Joten se on moro...näkyy tunnin päästä :)

Tuo kulutushan riippuu siitä mitä siellä salilla teet. Jos teet lihasliikkeitä laitteissa et tietenkään kuluta niin paljoa. Jos taas teet jotain aerobista, juokset vaikka juoksumatolla sen tunnin niin varmasti kulutat enemmän.

En käy salillava teen konona, youtubesta katson Jillianin videon. Siinä on lihastreeniä ( kädet ja jalat yht aikaa) sekä hyppyjä jne välidsä että syke nousis. En oo koskaan ollut tunnin jumpan jälkeen väsyny näin kun jillianin 25 min jälkeen..:-)

Itse tekisin molempia. Lihaskuntotreeni (kunnolla lihasta kasvattava) on hyväksi siinä mielessä että se on paitsi tehokasta, myös nostaa aineenvaihduntaa/kalonrinkulutusta pitkäksi aikaa. Lihaksikas ihminen kuluttaa ihan eri tavalla energiaa kuin aerobista tekevä - erityisesti jos se on vaan kävelyä eikä kunnon lenkkejä.

Tuo kulutushan riippuu siitä mitä siellä salilla teet. Jos teet lihasliikkeitä laitteissa et tietenkään kuluta niin paljoa. Jos taas teet jotain aerobista, juokset vaikka juoksumatolla sen tunnin niin varmasti kulutat enemmän.

No älä :D

Ap puhui lihastreenistä, joten omaan lihastreenipainotteiseen salireissuuni tuota siis menin ja vertasin.

Ja nimenomaan, tunti aerobista kuluttaa ainakin omalla kohdallani enemmän, kuin tunti lihastreeniä.

Ja nimenomaan, tunti aerobista kuluttaa ainakin omalla kohdallani enemmän, kuin tunti lihastreeniä.

Niin pointtini oli juuri se, että aerobinen kuluttaa enemmän kuin lihastreeni lähes kaikissa tilanteissa. Eli jos ap haluaa vain nopeasti läskeistään eroon kannattaa aerobista tehdä paljon. Mutta jos haluaa hyvännäköisen kropan ja pysyviä tuloksia kannattaa myös treenata niitä lihaksia. Vaikka kyllähän ne lihakset treenaantuvat myös aerobisessa esim reidet on ihan kivännäköiset jos juoksee tai pyöräilee paljon.

Näinhän on varmasti, mutta lihakset taas jos niitä on :-) kuluttaa enemmän ja pitemmän ajan...Joo, munimutkaista tä on. Mut nyt se jillianin sessio on vedetty ja nurtsin leikkaminen edessä :)

[QUOTE="zxc";30127409]Näinhän on varmasti, mutta lihakset taas jos niitä on :-) kuluttaa enemmän ja pitemmän ajan...Joo, munimutkaista tä on. Mut nyt se jillianin sessio on vedetty ja nurtsin leikkaminen edessä :)[/QUOTE]

Jep, ei se aivan yksi yhteen mene, koska kokonaiskuvaan vaikuttaa niin moni asia :)

Mutta liekö sen nyt niin väliä, jos päivätasolla tai vaikka viikkotasollakin tulee sitten kulutettua muutama kalori enemmän, tai vähemmän, sillä pitkällä tähtäimellä lopputulos on kuitenkin se, että omaat hoikemman ja kiinteämmän kropan. Jos nyt siis oletuksena on se, ettet tähtää kisatasolle, vaan muokkaat kroppaasi ihan vaan omaksi iloksesi :)

Mä kävin kurvasemassa sen lenkin (5,9 km) aikaan 52 minuuttia, eli siinä oli näemmä vielä varaa rutistaa. Jos illalla ehdin (jaksan ja viitsin), niin vedän vielä jonkun kevyen...tai sitten vaan venyttelen :)

Ei kumpikaan. Laihdutuksessa on tärkein se, paljonko syö.

Totta. Mutta liikunnalla voi kyllä saada sihen laihtumiseen kivaa lisäbostia. Kilo läskiä on noin 9000 kilokaloria. Jos tavoitteena on pudottaa puoli kiloa viikossa, tarkoittaa se 4500 kilokalorin vajetta viikon aikana. Päivää kohden vajeen tulisi siis olla noin 640. Reilut 500 kaloria kulutin aamulenkillä. Jälkellä on siis vielä 140 kaloria, jotka pitäisi peruskulutuksen lisäksi kuluttaa, jotta saisin syödä aivan kuten ennenkin (jolloin paino pysyi tasaisena) ja laihtuisin silti sen 0,5 kg viikossa.

Joten ei kannata sitä liikuntaa dissata. Vaikka kieltämättä itsekin olen kyllä sitä mieltä, että kaikki lähtee siitä, mitä suusta alas tunkee. Sen mukaan pohditaan sitten ne liikkumiset.

Totta. Mutta liikunnalla voi kyllä saada sihen laihtumiseen kivaa lisäbostia. Kilo läskiä on noin 9000 kilokaloria. Jos tavoitteena on pudottaa puoli kiloa viikossa, tarkoittaa se 4500 kilokalorin vajetta viikon aikana. Päivää kohden vajeen tulisi siis olla noin 640. Reilut 500 kaloria kulutin aamulenkillä. Jälkellä on siis vielä 140 kaloria, jotka pitäisi peruskulutuksen lisäksi kuluttaa, jotta saisin syödä aivan kuten ennenkin (jolloin paino pysyi tasaisena) ja laihtuisin silti sen 0,5 kg viikossa.

Joten ei kannata sitä liikuntaa dissata. Vaikka kieltämättä itsekin olen kyllä sitä mieltä, että kaikki lähtee siitä, mitä suusta alas tunkee. Sen mukaan pohditaan sitten ne liikkumiset.

Noinhan se on, mutta koska ihmisillä on sellainen tapa ja tarve, että kun liikunnalla kuluttaa vaikkapa 500 kcal, syö sitten nälkäänsä 1000 kcal enemmän, jolloin liikunnan vaikutus onkin lihottava. Kohttullinen liikunta kannattaa aina, mutta laihduttamista kanattaa lähestyä pääasiassa kalorien kautta, koska rehkimisestä ei ole apua ja se vain kadottaa motivaation.