Saraldo
Tämän väittelyn käynnisti uutinen, jossa kuhmolainen poika oli jäänyt polkupyörällä auton alle ja kuollut. Uutisessa luki, että autoa ajanutta miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta. Onnettomuus oli uutisen mukaan tapahtunut niin, että poika oli jostain syystä ajautunut tien reunasta keskemmälle tietä ja auto oli törmännyt pyörään. Ihmettelin, että miksi autoilijaa epäillään liikenteen vaarantamisesta, jos poika on yllättäen ajautunut eteen.
Miehen mukaan aina, jos ajaa jonkun hengiltä, saa rangaistuksen. Vähintään sakkorangaistuksen. Oli syy kumman hyvänsä.
Mä taas olen sitä mieltä, että autoilijaa epäillään, koska onnettomuus on sattunut ja toinen osapuoli ei ole enää elossa kertomaan omaan kantaansa, mutta tutkinnan edetessä epäilystä luovutaan, jos näyttää siltä ettei autoilija ole voinut onnettomuutta estää. Eli näin ollen autoilija ei saa rangaistusta, jos voidaan näyttää ettei autoilija ole voinut tehdä siinä tilanteessa mitään.
Kumpi on oikeassa?
Miehen mukaan aina, jos ajaa jonkun hengiltä, saa rangaistuksen. Vähintään sakkorangaistuksen. Oli syy kumman hyvänsä.
Mä taas olen sitä mieltä, että autoilijaa epäillään, koska onnettomuus on sattunut ja toinen osapuoli ei ole enää elossa kertomaan omaan kantaansa, mutta tutkinnan edetessä epäilystä luovutaan, jos näyttää siltä ettei autoilija ole voinut onnettomuutta estää. Eli näin ollen autoilija ei saa rangaistusta, jos voidaan näyttää ettei autoilija ole voinut tehdä siinä tilanteessa mitään.
Kumpi on oikeassa?